Technické centrum Renaultu Aubevoye slaví 40 let. Mrkněte do jeho zákulisí

Renault centrum Aubevoye

Centrum techniky v Aubevoye (CTA), ukryté v normandských lesích, je tajnou základnou skupiny Renault, a to už od roku 1982, kdy bylo postaveno. Letos tudíž slaví 40 let své existence, a tak při této příležitosti Renault nechává nahlédnout do jeho zákulisí. Co všechno o centru Aubevoye Renault prozradil?

Toto zařízení je klasifikováno jako důvěrné a kontroluje všechny prototypy značek skupiny během jejich vývoje. Provádí statické a dynamické zkoušky nových modelů, dolaďuje je a podrobuje je vytrvalostním zkouškám, než je schválí pro uvedení na trh. Dnes disponuje špičkovými technologickými nástroji, které napodobují celou škálu namáhání a zatížení, kterým budou automobily vystaveny, jakmile se dostanou do rukou zákazníků.

Rozkládá se na ploše 613 hektarů a má 35 tratí o celkové délce 60 km, 42 zkušebních lavic, 2 aerodynamické tunely a 18 zkušebních komor pro testování koroze, to vše mimo dohled za 272 hektary lesa, který chrání vyvíjené vozy před zvědavými pohledy. Díky tomu když jedete do Gaillonu po silnici 6015, vidíte vlevo i vpravo jen stromy a vůbec nic tak nenasvědčuje tomu, že se v blízkosti nachází taková testovací základna.

Různé okruhy a silnice byly postaveny v letech 1982 až 2000 a jejich nesčetné povrchy, ostré zatáčky a strmé svahy napodobují všechny typy silnic známých po celém světě. Nejrychlejší zatáčka na okruhu (kterou jezdci projíždějí rychlostí přes 200 km/h) je mimochodem poctou jezdci s tragickým osudem, dvojnásobnému mistru světa Formule 1 z 50. let, Albertu Ascarimu.

Z Říma do Bruselu za pár chvilek

Zajímavostí je i speciální dráha dlouhá něco málo přes 2 km, která kopíruje jízdní podmínky v centrech měst, včetně semaforů, značek stop, rychlostních hrbolů a několika křižovatek. Simulován je tu Řím, Brusel, Madrid nebo Londýn. Podél dalšího úseku zase slouží 16 obřích ventilátorů, které simulují vítr vanoucí rychlostí 14 až 72 km/h, aby bylo možné zkontrolovat stabilitu každého modelu a vypočítat jeho odchylku.

Nechybí tu ani prachový tunel, který napodobuje podmínky v Argentině, zemi s velmi vysokou prašností. Pro země, kde hodně prší, je zase připraven 24 cm hluboký brod s 6cm dírami. Modely tak musí vydržet náraz 30 cm hluboké vody. Byla postavena obří umělá „louže“ o rozměrech 3 x 3 metry, aby se ověřilo, že vozidla z ní vyjdou bez úhony i po průjezdu rychlostí 80 km/h.

Aubevoye má samozřejmě také řadu strmých svahů, středně náročných horských tratí a terénních cest, na kterých si můžete vyzkoušet vozy 4×4 a všechny
ostatní modely. Čeká na vás více než 40 metrů stoupání a více než několik mostů k přejetí, výmoly a šikmé svahy poskytují veškeré vzrušení a mrazení z drsné jízdy. Jen tak na okraj, nikdo nemá nejmenší tušení, jak dlouhý je terénní úsek.

Mráz i vítr

Vývoj vozů značek Renault, Dacia i Alpine tu ale neprobíhá jen co do jízdních vlastností. Práce zdejších techniků zahrnuje též poslech každého zvuku, testování každé součástky od řízení po odpružení nebo provádění vytrvalostních testů.

Centrum Renault Aubevoye, které je třídou samo pro sebe, má také zkušební stolice, aerodynamické tunely a korozní komory, kde jsou vozy vystaveny neúprosnému namáhání, aby se otestoval proces jejich stárnutí. Cílem je pomocí solné mlhy, horka (plus 55 °C), chladu (minus 30 °C) a větru (až 230 km/h) během několika měsíců napodobit podmínky, v nichž budou zákazníci své vozy používat po dobu několika let ve všech částech světa, včetně těch nejdrsnějších.

Nově tu pak vzniká i nová zkušební stolice, zcela odlišná od všech ostatních ve Francii, která měří spotřebu a znečištění, poskytuje širší rozsah teplot a simuluje sluneční svit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *