NovinkyHistorie

Projekt Mini Recharged oživuje klasická Mini, s elektromotorem

Elektromobilita je nezastavitelný trend, který se však už netýká jen nových automobilů, jejichž nabídka se postupně rozšiřuje. Přibývá také projektů, které aplikují elektropohon do nějakého historického vozu. Nejnovějším takovým projektem restomodu je Mini Recharged oživující původní Mini, právě s elektrickým pohonem. Stojí za něm přímo britská automobilka.

Nápad se zrodil ještě předtím, než britský výrobce nabídl čistě elektrický vůz Mini Cooper SE. Už v roce 2018 vznikl unikátní exemplář elektrického klasického Mini, který byl představen na tehdejším autosalonu v New Yorku. Reakce byly natolik pozitivní, že se specializovaný tým z továrny Mini v Oxfordu pustil do práce a vypracoval plán, jak tuto možnost majitelům klasických Mini zpřístupnit. A nyní se tento projekt dočkal realizace. Zakázková úprava klasického Mini se přitom provádí výhradně ve Velké Británii. 

Líbil by se autorovi originálu?

Samotná myšlenka je vlastně jednoduchá, původní zážehový motor klasického Mini je nahrazen moderní elektrickou pohonnou jednotkou. Plusem je však to, že přestavba počítá pouze s vratnými změnami. Díky tomu je tak možné klasické Mini uvést zpět do původního stavu. Během přestavby je původní motor každého vozidla označen a uložen tak, aby mohl být v případě budoucí přestavby klasického Mini opětovně použit. Třeba kdyby si to majitel rozmyslel a z elektroauta chtěl opět vůz se spalovacím motorem.

„To, co projektový tým vyvíjí, zachovává charakter klasického Mini a umožňuje jeho fanouškům užívat si plně elektrickou jízdu. S Mini Recharged propojujeme minulost s budoucností,“ říká Bernd Körber, šéf značky Mini. Představitelé automobilky přitom zdůrazňují, že by se myšlenka líbila i autorovi původního Mini z roku 1959. Alec Issigonis jej navrhl v reakci na ropnou krizi, založil jej přitom na myšlence úspory paliva a přepravy čtyř cestujících a jejich zavazadel na co nejmenším prostoru. A přesně to splňuje i Mini Recharged, který je navíc udržitelným projektem, kdy historické dílo upravuje tak, aby jej bylo možné nadále používat.

Rychlý knedlík

Pohon zajišťuje moderní elektromotor generující trvalý výkon až 90 kW, s nímž je elektrifikované klasické Mini schopné zrychlit z nuly na 100 km/h za přibližně devět sekund. Energii dodává vysokonapěťová baterie, kterou lze nabíjet výkonem až 6,6 kW a umožňuje předpokládaný dojezd přibližně 160 kilometrů. Každé elektrifikované klasické Mini od Mini Recharged navíc dostane charakteristický centrální přístrojový panel, známý již z dob klasického vozu, který nyní zobrazuje teplotu pohonu, zvolený směr jízdy, dojezd a rychlost.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *