BMW i3 (s interním označením I01) je nejmenší model mnichovské automobilky, jedná se o malý elektromobil sériově vyráběný mezi lety 2013 až 2022. Šlo o prvního sériového člena rodiny ekologických modelů BMW i, kterou v roce 2014 doplnil plug-in hybridní sporťák i8. Později následovaly i další vozy. V roce 2014 BMW i3 obsadilo druhé místo v tehdejším ročníku ankety Evropské auto roku.
Sériová verze se světu poprvé představila na autosalonu IAA 2013, design však přímo navazoval na stejnojmenný koncept z roku 2011. To znamenalo futuristické tvary navazující na koncept i8. Elektrický pohon totiž umožnil navrhnout auto zcela na čistém papíru, bez návaznosti na ostatní modely BMW, což se projevilo i na netradičních proporcích s krátkými převisy karoserie. Příď definovaly úzké diodové světlomety a nízké ledvinky, které vzhledem k elektrickému pohonu byly samozřejmě zaslepené. Originálním prvkem byly též krátké zadní dveře otevírané proti směru jízdy nebo atypicky tvarované boční prosklení.
Základem se stala unikátní konstrukce využívající ochrannou buňku z kombinace plastů vyztuženými uhlíkovými vlákny a hliníku ve spodních partiích. Podvozek tvoří vzpěry McPherson, vzadu pětiprvkové závěsy uchycené přímo k hliníkovému rámu karoserie. Baterie jsou umístěné v podlaze, v době uvedení na trh měly kapacitu 22 kW. Elektromotor se nachází u zadní nápravy a v době premiéry měl 125 kW.
Čistě elektrickou variantu doplnil ještě BMW i3 REX s prodlužovačem dojezdu v podobě zážehového dvouválce Kymco o objemu 647 ccm užívaného v motocyklech BMW. Spalovací motor o výkonu 25 kW, umístěný rovněž u zadní nápravy, má v tomto případě funkci generátoru elektrické energie. Spouští se v případě, že šťáva v bateriích klesne pod stanovenou mez.
Postupné inovace
Rychlý vývoj elektrické technologie znamenal, že BMW model i3 postupně vylepšovalo. V roce 2016 tak přišla varianta 94 Ah s kapacitou baterií zvýšenou na 33 kWh, díky vyšší energetické hustotě lithium-iontových článků. Toho bylo dosaženo další optimalizací článků. Výsledkem byl normovaný dojezd až 300 km podle metodiky NEDC, oproti dosavadním 190 km.
O rok později 2017 nastoupilo modernizované provedení. BMW i3 v rámci faceliftu změnilo nárazníky i tvar mlhovek, aby se opticky rozšířilo. Lehce inovovaná byla rovněž záď. Uvnitř se zase objevil displej multimediálního systému s vyšším rozlišením nebo aktualizovaný systém iDrive. Hlavně ale nabídku obohatila sportovnější verze BMW i3s s výkonem zvýšeným na 135 kW a točivým momentem 270 N.m.
V roce 2018 byla i3 opět vylepšena, když se znovu dočkala vylepšených lithium-iontových baterií. Ty měly nově kapacitu 42,2 kWh a náboj článků zvýšený na 120 Ah, díky čemuž dosáhly na dvojnásobnou kapacitu co vůbec první sériová i3. Vyšší kapacity se povedlo dosáhnout dalším vývojem článků. Zároveň postupně skončila verze REX, díky navýšení dojezdu už prodlužovač dojezdu ve formě spalovacího motoru údajně nebyl potřeba. Podle metodiky NEDC tato i3 ujede bez nutnosti nabití až 359 kilometrů.
Výroba auta podle plánu BMW skončila v létě 2022. Produkce se tak zastavila na zhruba 250.000 exemplářích. BMW i3 přitom skončilo bez přímé náhrady, označení i3 přitom nově ponese elektrická verze řady 3.
Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3999 x 1775 x 1578 x 2570 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 260 litrů
- Výroba: 2013-2022 (Lipsko, Německo)
+ Originální vzhled, luxusní interiér, perfektní manévrovatelnost, prostorná kabina, pohodlné sedačky, slušné pohodlí, jisté jízdní vlastnosti
– I po vylepšeních stále omezený dojezd, horší výhled vzad
BMW i3 se až po letech ukazuje, jak bylo v době uvedení nadčasovým autem. I po letech vypadá originálně a s rozvojem sítě elektrických dobíjecích stanic a domácích wallboxů najednou dává jako auto do města větší smysl než kdysi. Oceňují ho nejen ženy s dětmi, které jsou díky zadním, proti směru jízdy otevíraným dveřím, lépe chráněné – samy si zkrátka neotevřou. V průběhu doby se navíc postupně zvyšuje kapacita baterií, což postupně zlepšuje akční rádius. Jako celek je to přitom povedené auto. Interiér je prostorný, díky daleko vpředu ukotvenému čelnímu sklu vzdušný a zdoben originálními a skvěle zpracovanými materiály. Jako typicky u BMW je tu skvělý multimediální systém s přehledným ovládáním. Snad jen na atypický ovladač „převodovky“ u volantu žádá trochu zvyku. Zavazadelník je pak s objemem jen 260 litrů spíše podprůměrný. Jako typickému bavoráku pak i3 nechybí výtečné jízdní vlastnosti, byť 19″ kola jsou na rozbitých českých silnicích už poměrně znát, a tak se vyplatí si spíše pořídit menší ráfky. Spotřeba energie se pak pohybuje okolo 18-19 kWh/100 km.
Můžeme považovat BMW i3s za povedené auto? Odpovědět na takovou otázku je složité, protože každý z nás má rozdílné požadavky, potřeby a očekávání. To nám však nebrání se zeptat, zda je BMW i3s povedený elektromobil. Když se na něj podíváme pohledem cílové skupiny, určitě ano. i3s jezdí výborně, má dobrý dojezd a nabíjí se přijatelnou rychlostí. Když se na něj podívám svým pohledem benzínového šílence, jsem zaujatý jeho schopnostmi při sportovní jízdě. Možná se opravdu díváme na genezi elektrických sportovních hatchbacků a petrolheadství budoucnosti.
Více na: https://templeofspeed.cz/test-bmw-i3s-elektromobil/