BMW i3 I01 (2013-)

BMW i3 (s interním označením I01) je nejmenší model mnichovské automobilky, jedná se o malý elektromobil sériově vyráběný od roku 2013. Šlo o prvního sériového člena rodiny ekologických modelů BMW i, kterou v roce 2014 doplnil plug-in hybridní sporťák i8. Později následovaly i další vozy. V roce 2014 BMW i3 obsadilo druhé místo v tehdejším ročníku ankety Evropské auto roku.

Sériová verze se světu poprvé představila na autosalonu IAA 2013, design však přímo navazoval na stejnojmenný koncept z roku 2011. To znamenalo futuristické tvary navazující na koncept i8. Elektrický pohon totiž umožnil navrhnout auto zcela na čistém papíru, bez návaznosti na ostatní modely BMW, což se projevilo i na netradičních proporcích s krátkými převisy karoserie. Příď definovaly úzké diodové světlomety a nízké ledvinky, které vzhledem k elektrickému pohonu byly samozřejmě zaslepené. Originálním prvkem byly též krátké zadní dveře otevírané proti směru jízdy nebo atypicky tvarované boční prosklení.

Základem se stala unikátní konstrukce využívající ochrannou buňku z kombinace plastů vyztuženými uhlíkovými vlákny a hliníku ve spodních partiích. Podvozek tvoří vzpěry McPherson, vzadu pětiprvkové závěsy uchycené přímo k hliníkovému rámu karoserie. Baterie jsou umístěné v podlaze, v době uvedení na trh měly kapacitu 22 kW. Elektromotor se nachází u zadní nápravy a v době premiéry měl 125 kW.

Čistě elektrickou variantu doplnil ještě BMW i3 REX s prodlužovačem dojezdu v podobě zážehového dvouválce Kymco o objemu 647 ccm užívaného v motocyklech BMW. Spalovací motor o výkonu 25 kW, umístěný rovněž u zadní nápravy, má v tomto případě funkci generátoru elektrické energie. Spouští se v případě, že šťáva v bateriích klesne pod stanovenou mez.

Postupné inovace

Rychlý vývoj elektrické technologie znamenal, že BMW model i3 postupně vylepšovalo. V roce 2016 tak přišla varianta 94 Ah s kapacitou baterií zvýšenou na 33 kWh, díky vyšší energetické hustotě lithium-iontových článků. Toho bylo dosaženo další optimalizací článků. Výsledkem byl normovaný dojezd až 300 km podle metodiky NEDC, oproti dosavadním 190 km.

O rok později 2017 nastoupilo modernizované provedení. BMW i3 v rámci faceliftu změnilo nárazníky i tvar mlhovek, aby se opticky rozšířilo. Lehce inovovaná byla rovněž záď. Uvnitř se zase objevil displej multimediálního systému s vyšším rozlišením nebo aktualizovaný systém iDrive. Hlavně ale nabídku obohatila sportovnější verze BMW i3s s výkonem zvýšeným na 135 kW a točivým momentem 270 N.m.

V roce 2018 byla i3 opět vylepšena, když se znovu dočkala vylepšených lithium-iontových baterií. Ty měly nově kapacitu 42,2 kWh a náboj článků zvýšený na 120 Ah, díky čemuž dosáhly na dvojnásobnou kapacitu co vůbec první sériová i3. Vyšší kapacity se povedlo dosáhnout dalším vývojem článků. Zároveň postupně skončila verze REX, díky navýšení dojezdu už prodlužovač dojezdu ve formě spalovacího motoru údajně nebyl potřeba. Podle metodiky NEDC tato i3 ujede bez nutnosti nabití až 359 kilometrů.

Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3999 x 1775 x 1578 x 2570 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 260 litrů
  • Výroba: 2013- (Lipsko, Německo)

BMW i3

4.5

Design

5.0/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.5/5

One thought on “BMW i3 I01 (2013-)

  • 2 června, 2020 (06:35)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    + Originální vzhled, luxusní interiér, perfektní manévrovatelnost, prostorná kabina, pohodlné sedačky, slušné pohodlí, jisté jízdní vlastnosti
    – I po vylepšeních stále omezený dojezd, horší výhled vzad

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *