SEAT Leon 4 (2020-)

Seat Leon 2020

SEAT Leon je kompaktní model španělské značky, který v roce 2020 vstoupil na český trh již ve své čtvrté generaci. Zatímco předchozí Leon (s interním označením 5F) byl dostupný ve třech karosářských verzích, nástupce debutoval ve dvou, jako pětidveřový hatchback a kombi, které bylo opět nazvané Leon Sportstourer. Ve své době šlo o nejprodávanější model značky. Jméno odkazuje na stejnojmenné město ve Španělsku.

Design automobilu se proti třetí generaci zásadně změnil, navázal totiž na velké SUV Tarraco, z něhož převzal řešení přídě s výraznou šestiúhelníkovou maskou chladiče nebo koncová světla propojená vodorovnou linkou. Za tvary stál tým Alejandra Mesonera-Romanose, tehdejšího ředitele designu SEATu, který se vozu rozhodl vtisknout silnější osobnost. Aerodynamika se pak oproti předchozí generaci zlepšila o osm procent.

Uvnitř najdeme 8,25″ displej multimediálního systému, respektive za příplatek 10″ obrazovku. Digitální může být i přístrojový štít, s 10,25″ obrazovkou.

Mezigeneračně se hatchback natáhl o 86 mm (kombi dokonce o 93 mm), rozvor je s hodnotou 2.686 mm shodný pro obě karosářské varianty, přičemž je o 50 mm delší než u předchůdce. Zároveň je auto užší a nižší.

Bohatá nabídka motorů

Základem je inovovaná platforma MQB Evo, sdílená se čtvrtou generací Škody Octavia, Volkswagenem Golf 8 nebo soudobým Audi A3. Vedle přizpůsobení se zástavbě elektrifikovaných pohonů se stala novinkou také použitá elektronika.

Na českém trhu se SEAT Leon 4 začal prodávat hned se šesti motory. Základem byl zážehový tříválec 1.0 TSI (81 kW), nad nímž stál čtyřválec 1.5 TSI ve dvou výkonových verzích s 96 kW a 110 kW. Silnější varianta v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG se pak stala mildhybridem (tzv. 1.5 eTSI). Turbodiesely zastoupil čtyřválec 2.0 TDI ve variantách s 85 a 110 kW.

Už dopředu ale SEAT avizoval rovněž příchod základního tříválce 1.0 TSI (66 kW), vrcholného 2.0 TSI (140 kW), čtyřválce 1.5 TGI (96 kW) na stlačený zemní plyn, mildhybridu 1.0 eTSI (81 kW) v kombinaci s DSG nebo plug-in hybridu s kombinovaným výkonem 150 kW. Vrcholem nabídky se pak stala Cupra Leon, dílo osamostatněné sportovní divize Seatu.

Faceliftovaný Leon pro rok 2024

Pro rok 2024 se SEAT Leon dočkal modernizace. Z hlediska designu byla decentní, změny se odehrály hlavně technického ražení.

Novinkou je nabídnutí čtyřválce 1.5 TSI ve verzi s 85 kW, která vystřídala dosavadní tříválec. Je tu i nová generace plug-in hybridu eHybrid s kombinovaným výkonem 150 kW. Ta sází na 1.5 TSI a nové baterie s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, které umožňují dojezd až 100 km v elektrickém režimu.

Uvnitř se nachází zvětšené obrazovky vylepšeného infotainmentu, s úhlopříčkou 10,4” či 12,9”. V příplatkové výbavě se pak objevily Matrix LED světla.

SEAT Leon: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4368 x 1800 x 1456 x 2686 mm (hatchback Leon), 4642 x 1800 x 1448 x 2686 mm (kombi Leon ST)
  • Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (Leon), 617 litrů (Leon ST)
  • Výroba: 2020- (Martorell, Španělsko)

Ohodnoťte SEAT Leon i vy, v komentářích pod článkem:

4 thoughts on “SEAT Leon 4 (2020-)

  1. + Dynamický design, pěkně zpracovaný interiér, jistý a zároveň pohodlný podvozek, skvělý posaz za volantem, velice úsporný čtyřválec 1.5 eTSI, parádně odhlučněný motor, skvěle řadící převodovka DSG u 1.5 eTSI, tiše a rychle pracující start-stop systém, bohatá výbava, dostatek prostoru na zadních sedadlech
    – Sázka na dotykové ovládání, softwarové chyby infotainmentu, vyšší pořizovací cena, průměrné aerodynamické odhlučnění

  2. Co do mechaniky funguje nový Leon náramně. Motor 1.5 eTSI je nadmíru úsporný, zároveň pěkně jede a je parádně sladěn se sedmistupňovým DSG, které funguje rozhodně mnohem lépe než v minulosti. Podvozek je pak až nečekaně komfortní, zároveň však pořád dodává moře jistoty, a tak si s ním svižnou jízdu budete náramně užívat. Interiér pak poskytne dostatek prostoru, a to včetně zadních sedadel.

    To všechno je na jedničku, když se však zaměříme na multimediální systém, zjistíme, že v tomto ohledu má Leon podobně jako sourozenci Golf a Octavia co vylepšovat. Hlasové ovládání moc nefunguje a vlastně celá koncepce ovládání soustředěného do dotykového displeje nám moc nesedí. Seat se dokonce jakožto značka pro mladé zbavil i konvenčních tlačítek pro přímý vstup do vybraných položek menu, což nám zkrátka vadí. Když se však infotainment pomůže vylepšit (ještě že lze aktualizovat online, bez nutnosti návštěvy servisu), půjde o velice silného zástupce své kategorie.

    Více na: https://www.auto.cz/s-novym-seatem-leon-poprve-v-cesku-mildhybrid-1-5-etsi-je-skvely-134579

  3. SEAT Leon třetí generace se náramně povedl, nadchl designem, atraktivní cenovkou i vlastnostmi, a tak při přípravách nástupce měla španělská automobilka náročný úkol, aby se mu alespoň vyrovnala. Z hlediska designu, alespoň toho vnějšího, auto předchůdce možná dokonce překonává. Na fotkách možná vypadá Leon čtvrté generace zaměnitelně s jinými kompaktními hatchbacky, naživo ale jeho styl inspirovaný SUV Tarraco funguje a na odiv dává sportovní výraz. Na první pohled funguje také interiér, jednoduchá, minimalistická palubní deska působí nadčasově. Jenže možná je až příliš strohá a hlavně sázka na primárně dotykové ovládání pomocí dotykové obrazovky multimediálního systému není v praxi zrovna šťastné. A to přestože samotný infotainment je vcelku přehledný, občas se ale zasekává. Ideální je to však se zpracováním, stejně tak s vnitřním prostorem nebo dostatečně velkým zavazadelníkem. Z hlediska motorů jsem měl možnost vyzkoušet mildhybrid 1.5 eTSI a turbodiesel 2.0 TDI o stejném výkonu 110 kW a převodovkou DSG. Volil bych přitom určitě benzin, díky příjemnějšímu zvuku, slušnému elánu a hladké práci převodovky. A i ta spotřeba pohybující se kolem pěti, šesti litrů je výborná. Turbodiesel je sice ještě o chlup úspornější, nad šestilitrovou hranici se dostanete opravdu jen při sportovní jízdě, je ale přece jen hlučnější a hlavně sladění s DSG není tak hladké. Převodovka občas zazmatkuje a start-stop není tak hladký. Jízdní vlastnosti jsou každopádně jisté, zároveň auto pohodlně tlumí nerovnosti, jen by mohl být lépe odhlučněn aerodynamický šum. V mnoha ohledech tak Leon 4 předcházející generaci překonává. Bohužel však i v otázce ceny, která už není tak atraktivní jako kdysi. Bez bohaté výbavy by se ale někteří zákazníci podle mě obešli…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *