Seat Leon s interním označením 5F je třetí generace kompaktního modelu španělské automobilky, vyráběná mezi lety 2012 a 2020. Na rozdíl od předchůdců automobil rozšířil nabídku karosářských verzí hned na tři, když výchozí pětidveřový hatchback doplnily i třídveřový Leon SC a kombi Leon ST. V roce 2020 jej na trhu vystřídala čtvrtá generace, která kvůli nízkému zájmu opět přišla o třídveřovou variantu. Za svoji kariéru vznikl Leon 5F ve více než milionu exemplářů.
Design automobilu se proti předchůdci výrazně změnil, místo oblin vsadil na hrany, přičemž na styl Leonu III navázaly i další modely Seatu, mimo jiné SUV Ateca. Světlomety byly za příplatek diodové, což byl v rámci segmentu v době premiéry unikát. Za tvary Leonu stál Alejandro Mesonero-Romanos, tehdejší šéfdesignér španělské značky. Již před premiérou je naznačily koncepty IBE, IBX a IBL.
Široká nabídka
Jako první debutoval v roce 2012 pětidveřový hatchback, jehož oficiální debut proběhl na tehdejším pařížském autosalonu. Automobil se paradoxně mezigeneračně zkrátil, a to o 52 mm. Rozvor se ale natáhl o 58 mm a zavazadelník se zvětšil o 40 litrů. Na začátku roku 2013 pak následoval třídveřový Leon SC (Sports Coupé) s kratším rozvorem. Jako poslední v polovině roku 2013 debutovalo kombi Leon ST (Sports Tourer), které se v roce 2014 představilo také v oplastované zvýšené variantě X-Perience.
Základem se stala modulární platforma MQB sdílená i s dalšími koncernovými vozy, která umožnila mezigenerační snížení hmotnosti vozu v průměru o 90 kilogramů. Architektura znamenala pohon předních kol, alternativně všech. Přední nápravu tvoří vzpěry MacPherson, vzadu je torzní příčka, respektive viceprvkové zavěšení u silnějších motorů. Technickou novinkou se stala možnost adaptivního podvozku.
Seat Leon 5F se začal prodávat výhradně s přeplňovanými motory. Paleta jednotek čítala v době uvedení benzinové čtyřválce 1.2 TSI (63 kW a 77 kW), 1.4 TSI (92 a 103 kW) a 1.8 TSI (132 kW), turbodiesely zastoupily 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (110 kW a 135 kW). Časem dorazila i varianta na CNG 1.4 TGI (81 kW).
Na vrcholu portfolia stála varianta Leon Cupra s 2.0 TSI ve dvou výkonových verzích se 195 kW a 206 kW, postupně dostupná ve všech karosářských variantách. Konkrétně Leon ST Cupra se v roce 2015 stalo nejrychlejším sériovým kombíkem na Severní smyčce Nürburgringu.
Časem však z nabídky vypadla slabší varianta, Leon Cupra navíc postupně posílil na 213 kW (v roce 2015), respektive 221 kW (v roce 2016). Naprostým vrcholem se pak v roce 2017 stal Leon Cupra R s výkonem 228 kW. To pozdější hot kombi Leon ST Cupra R mělo opět jen 221 kW, zato s pohonem všech kol.
Facelift a proměna nabídky motorů
Právě na podzim 2016 Seat Leon III prošel modernizací. Oceňovaný design se měnil jen v detailech, například prostřednictvím výraznější masky chladiče a odlišného nárazníku. Uvnitř se objevila až osmipalcová obrazovka multimediálního systému.
Proměnila se také nabídka motorů. Dvanáctistovku nahradil tříválec 1.0 TSI (85 kW), k dispozici byl i čtyřválec 1.4 TSI (110 kW) se systémem odpojování poloviny válců. Benzinovou čtrnáctistovku nicméně v roce 2018 nahradil modernější čtyřválec 1.5 TSI (ve verzích s 96 kW a 110 kW), dostupný i jako 1.5 TGI (96 kW) na CNG. Ve stejném roce pak místo 1.8 TSI přišel 2.0 TSI (140 kW).
Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4263 x 1816 x 1459 x 2636 mm (Leon), 4228 x 1816 x 1423 x 2596 mm (Leon SC), 4549 x 1816 x 1451 x 2636 mm (Leon ST)
- Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (Leon), 380 (Leon SC), 587 litrů (Leon ST)
- Výroba: 2012-2020 (Martorell, Španělsko)
Můžete se podivovat nad tím, že koncern Volkswagen Group nabízí dva tak podobné kompaktní hot-hatche, Seat Leon Cupra a Volkswagen Golf R, jenže nenechte se zmást obdobným výkonem a nenápadným vzhledem obou aut. Při bližším prozkoumání zjistíte, že oba vozy mají naprosto odlišný charakter.
Zatímco Golf R je profesorsky účinný, díky standardně dodávanému pohonu všech kol myslí hlavně na co nejrychleji projetou zatáčku, s Leonem Cupra je větší sranda. Při jízdě s ním cítíte, jak auto pod vašima rukama pracuje. Při brzdění cítíte, jak je lehce neklidný, při zatáčení si musíte hrát s plynem, protože ta závratná síla je na přední kola občas trochu moc, a když se budete trochu snažit, zatáčku klidně projedete bokem. Některým toto raubířství může vadit, jenže přesně pro ty je Golf R, který je civilizovanější a vlastně i kultivovanější. Pro zákazníky hledající zábavu je tu ale právě Leon Cupra.
Ve srovnání s Golfem R ale pár chybek najdete. Ať už fakt, že auto není tak dobře odhlučněné nebo že ten interiér působí přece jen laciněji, jenže díky kopci srandy, který vám Leon Cupra poskytne, nad tím mávnete hlavou. Univerzální je dostatečně, díky standardně dodávaným adaptivním tlumičům vás při běžné jízdě nebude trápit nepohodlím. A navíc je vlastně levný.
Více na: https://www.auto.cz/seat-leon-cupra-rychle-zabavne-a-levne-108961
+ Atraktivní vzhled, zajímavá cenovka, slušný vnitřní prostor, skvělá ergonomie, intuitivní ovládání multimediálního systému, jisté jízdní vlastnosti, povedený motor 1.4 TSI ACT se slušnou spotřebou, pravidelně tvarovaný zavazadelník
– Tužší naladění podvozku, horší odhlučnění podvozku, stroze působící kabina