SEAT Ateca (2016-)

SEAT Ateca je kompaktní SUV nabízené španělskou značkou od roku 2016. Jednalo se o první sériové SUV od SEATu, které zahájilo expanzi automobilky v tomto segmentu – postupně se jeho nabídka SUV rozšířila o malý model Arona a až sedmimístný vůz Tarraco. SEAT Ateca se vyrábí v Kvasinách, v továrně automobilky Škoda, po boku svého sourozence, Škody Karoq. Bratrem je i Volkswagen Tharu pro čínský trh.

Design pětimístného automobilu vychází z konceptu SEAT 20v20 z roku 2015, navrhoval jej tým šéfdesignéra Seatu Alejandra Mesonera. Silueta je sice podobná se Škodou Karoq (skelet vznikal ve spolupráci obou značek), designové detaily jsou ale svébytné pro modely Seat – navazují na tehdejší Leon třetí generace. Liší se také linie bočního prosklení.

Existuje i svébytná verze Cupra Ateca, alias vrcholný sportovní model. Nabídka dále zahrnuje sportovně stylizovaný derivát FR (Formula Racing) nebo spíše luxusně pojaté Xcellence.

Základem auta je modulární koncernová platforma MQB, oproti větším SUV s touto architekturou (Škoda Kodiaq, VW Tiguan) se liší méně robustní podlahou. Standardem je pohon předních kol, k dispozici je však i čtyřkolka, nazývaná Seatem 4drive. S použitou platformou souvisí nabídka motorů, zahrnující tříválec 1.0 TSI, čtyřválec 2.0 TSI a turbodiesely 1.6 TDI a 2.0 TDI. Motor 1.5 TSI pak postupně nahradil dřívější 1.4 TSI.

Změny pro rok 2020

V roce 2020 byl SEAT Ateca modernizován. Maska dostala tvar odkazující na větší Tarraco, vzadu se objevil nápis Ateca v novém fontu, debutujícím na Leonu čtvrté generace, zatímco uvnitř se objevil nový multimediální systém s vrcholnou 9,2″ dotykovou obrazovkou. Nabídku obohatila vrcholná verze Xperience zdůrazňující terénní charakter tohoto SUV. Turbodiesel 1.6 TDI pak byl nahrazen novým 2.0 TDI Evo (85 kW).

Jméno podobně jako u ostatních SEATů odkazuje na geografický název ve Španělsku, v tomto případě na městečko v provincii Zaragoza.

SEAT Ateca: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4363 x 1841 x 1625 x 2630 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 510 litrů (s pohonem 4×2), 485 litrů (s pohonem 4×4)
  • Výroba: 2016- (Kvasiny, České republika)

Ohodnoťte SEAT Ateca i vy, v komentářích pod článkem:

Seat Ateca

4

Design

4.0/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

2 komentáře: „SEAT Ateca (2016-)

  • 24 dubna, 2020 (18:06)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    + Vnitřní prostor, silný motor 2.0 TDI (110 kW), agilní jízdní vlastnosti, slušná výbava, přehledné ovládání, tažné schopnosti 2.0 TDI (110 kW)
    – Tužší naladění podvozku (zvlášť s 19″ koly), u 2.0 TDI (110 kW) občas cukající převodovka DSG, vyšší spotřeba 2.0 TDI (110 kW)

    Reagovat
  • 1 prosince, 2021 (07:44)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Ateca byla pro Seat při své premiéře klíčovým modelem, šlo o první SUV značky, tedy první zástupce dnes tak populárního segmentu. I proto na trh dorazila dříve než Škoda Karoq postavená na shodném základu, přestože se vyrábí právě u mladoboleslavské automobilky, v Kvasinách. Právě Karoq je však pro Atecu na českém trhu výrazným soupeřem, přestože jde o technicky shodné vozy, žádanější je u nás zástupce domácí značky. Platí to i pro ojetiny, jejichž nabídka je proti Karoqu omezená, plusem však bývají nižší ceny Atecy. Výhodou je i lepší výhled díky výše ukotveným sedačkám nebo jinak umístěným vnějším zpětným zrcátkům. Karoq proti tomu má komfortněji naladěný podvozek, nebo třeba možnost vyjmutelných zadních sedadel (byť nepříliš pohodlných). Co se týče motorů, nemusíte se bát základního tříválce 1.0 TSI, je spolehlivý, dostatečně pružný a se slušnou spotřebou, zkrátka ideál pro příměstské jízdy. Pro delší jízdy se zase hodí spíše turbodiesel 2.0 TDI, který je navíc možné pořídit se čtyřkolkou. Naopak 1.6 TDI je u kompaktního SUV příliš líné, není divu, že ho v rámci faceliftu nahradila nová nejslabší verze 2.0 TDI. U motorů 1.4 TSI a 1.5 TSI je třeba dávat pozor na standardně dodávaný systém vypínání poloviny válců, které hrozí potížemi. Hrozí nerovnoměrné karbonování, zvýšené vibrace pak zatěžují převodové ústrojí, což urychluje opotřebení silentbloků.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít