Automobilky Ford a Volkswagen definitivně podepsaly dohodu o spolupráci, jejíž přípravu poprvé potvrdily již v loňském roce. V tuto chvíli plány počítají se společným vývojem a výrobou užitkových vozidel a kooperací v oblasti elektromobilů a autonomních vozidel. První hmatatelný výsledek spolupráce mezi Fordem a Volkswagenem uvidíme již v příštím roce.
V roce 2021 totiž bude odvozena na bázi nové generace Volkswagenu Caddy městská dodávka značky Ford, kterou bude pro americkou automobilku vyrábět právě Volkswagen. Zřejmě ve své továrně v polské Poznani, kde už dnes vzniká Caddy. Naopak Ford posléze vyvine jednotunovou dodávku pro oba výrobce. To bude znamenat společnou techniku pro nástupce dnešního Transitu a Transporteru.
Ford rovněž bude mít na starosti vývoj a výrobu nové generace středně velkého pick-upu. Druhá generace Volkswagenu Amarok tudíž vznikne na základech budoucího Fordu Ranger. Prodávat se začne v roce 2022.
„Užitková vozidla jsou dnes pro Ford zásadní obor, v němž budeme zrychlovat a růst, a spolupráce s Volkswagenem na těchto platformách nám poskytne významné finanční výhody v oblastech, jako je strojírenství, výroba a nástroje,“ říká provozní ředitel Fordu Jim Farley.
„Tato dlouhodobá spolupráce s Fordem posílí naši velmi dobrou pozici v oblasti lehkých užitkových vozidel, zejména na našich klíčových evropských trzích, a je důkazem, že náš plán úspěšně implementujeme krok za krokem,“ doplňuje k tomu Thomas Sedran, předseda představenstva Volkswagen Užitkové vozy.
Další projekty
Spolupráci v oblasti užitkových automobilů však doplní i další společné projekty. V roce 2023 začne Ford v Evropě prodávat blíže nespecifikovaný elektromobil, který využije modulární platformu MEB Volkswagenu, vyvinutou právě pro potřeby elektřinou poháněných aut. Jakou koncepci vůz využije, není v tuto chvíli jasné, Ford pouze zdůrazňuje, že bude naprosto odlišný od modelů německého koncernu. Americký výrobce si vůz vyvine ve své německé centrále a bude ho vyrábět ve svém závodě v Kolíně nad Rýnem, přičemž během jeho životního cyklu počítá s výrobou 600.000 jeho kusů.
Vedle toho Volkswagen investuje do společnosti Argo AI zabývající se vývojem autonomních vozidel, v níž už drží podíl Ford. Automobilky nicméně zdůrazňují, že spolupráce nepočítá s majetkovým propojením obou subjektů. To znamená, že žádný koncern Volkswagen-Ford nevznikne.
Pro Ford a Volkswagen nicméně nejde o první společný projekt. Už v minulosti automobilky spolu vyráběly velká MPV. Konkrétně šlo o první generace Fordu Galaxy, Volkswagenu Sharan a Seat Alhambra, které využívaly shodný technický základ a vznikaly v portugalském závodě AutoEuropa.