Letošní ročník Rallye Dakar skončil teprve nedávno, mnozí závodníci ale už upírají zrak k roku 2023, kdy se bude konat 45. ročník této slavné soutěže. Přestože je ještě zhruba rok daleko, leccos už o něm víme, nebo alespoň tušíme.
Pojede se i mimo Saúdskou Arábii?
Rallye Dakar 2023 se opět pojede na území Saúdské Arábie. Pořadatelé soutěže ještě mají smlouvu s touto zemí, že se akce bude pořádat na jejím území. Není však vyloučeno, že Dakar expanduje i do okolních zemí. O této možnosti se mluvilo už v letech 2021 a 2022, organizátorům ale tehdy překazila plány pandemie koronaviru. Kvůli logistice a cestování mezi zeměmi by v době pandemických opatření nebylo snadné toto uskutečnit. V roce 2023 se svět třeba konečně vrátí do normálu a trasa Rallye Dakar povede nejen v Saúdské Arábii, ale také v Jordánsku nebo Egyptě, jak se v minulosti spekulovalo. Uvidíme již na jaře, kdy by trasa Rallye Dakar 2023 mohla být nastíněna. Ročník 2023 by se každopádně měl opět v tradičním termínu, na začátku ledna.
Další hybridy
Také v motorsportu hraje stále důležitější roli elektrifikovaný pohon, což vedle světového šampionátu v rallye platí právě také pro Rallye Dakar. Už letos o nejvyšší příčky bojoval speciál Audi RS Q e-tron, hybridní auto jedoucí na elektromotor, kterému energii dodává spalovací motor fungující jako generátor elektrické energie. Deváté místo Mattiase Ekströma nezní jako kdovíjaký výsledek, dílčí výsledky ale byly více než úctyhodné. Vždyť hned ve čtyřech etapách byly hned dvě hybridní Audiny mezi třemi nejlepšími. Letos se Audi teprve učilo, v roce 2023 ale už rozhodně bude mít na Rallye Dakar ambice bojovat o celkové vítězství.
Audi navíc bude mít zajímavého elektrifikovaného soupeře. Pro Rallye Dakar 2023 totiž hybridní auto chystá také ORECA ve spolupráci s týmem SMG.
„ORECA je společnost, která si vždy kladla za úkol: nabídnout konkurenceschopný vůz s technologiemi, které se vyvíjejí, a vložit tato řešení do rukou klientů, ať už polooficiálních nebo soukromých, s cílem dosáhnout nejlepšího výkonu na Dakar,“ říká Vincent Garreau, projektový manažer ORECA. Firma je přitom známá zatím spíše z okruhových závodů, třeba ze 24 hodin v Le Mans.
Auto po prvotní testovací fázi má být představeno v dubnu. Oproti Audi však půjde o konvenčnější řešení. O pohon se postará spalovací motor, v podobě malého přeplňovaného čtyřválce, kterému bude dodávat dodatečnou sílu elektrický motor.
Rozmach hybridních kamionů
Elektrifikovaný pohon navíc už ve velkém míří také do kategorie kamionů. Elektrifikovaný speciál chystá nizozemský tým De Rooy, proslavený v minulosti vozy DAF a dnes Iveco, který na něm spolupracuje s firmami UMS (Urban Mobility Systems) a Allison Transmissions.
Už v dubnu představí prototyp prakticky identický kamionu z letošního Dakaru, jen s elektromotorem místo vznětového agregátu. Bližší informace zatím nejsou známé, snad jen to, že půjde také o hybrid. Cílem je jet 50-60 % na baterii a zbytek na blíže nespecifikovaný prodlužovač dojezdu.
Hybridní kamiony přitom startovaly již na Dakaru 2022. Tým Sugawara nasadil speciál japonské značky Hino, který skončil na 22. příčce. S hybridem jel i Riwald Team, vůz značky Renault navíc opět stavěl český tým MKR Technology. Holanďan Gert Huzink s ním dojel na 29. příčce.
A co Češi?
Pokud se nestane nic nenadálého, budou na startu Rallye Dakar 2023 stát opět také mnozí Češi. Obecně se čeká opětovná účast Martina Prokopa mezi automobily. V kategorii kamionů by opět měli jet Martin Macík nebo Aleš Loprais.
Konkrétně Martin Macík podle všeho bude závodit v nově vyvinutém speciálu přezdívaném Arnošt, s nímž jel v uplynulém ročníku Martin Šoltys. „Příště do toho jdeme znova. Víme, na čem zapracovat. Už teď chystáme další ročník a chceme v rámci MM Technology stavět nové kamiony,“ říká Martin Macík, kterého v následujících měsících čeká celá sezona světového poháru Rally-Raid Championship 2022. Konkrétně letos Macíkův tým dodal kamiony i pro týmy Italtrans Racing a Project 2030, s nimiž by mohl spolupracovat i nadále.
„Z týmů Italtrans i Project 2030 máme na naše auta, která jsme pro partnery postavili a servisovali, dobré ohlasy. Zároveň jsme na letošním Dakaru testovali některé inovace. A máme tak další poznatky pro další progres. Zapracujeme zejména na spolehlivosti nových vylepšení motoru, která jsme testovali v Karlovi. Některé detaily se neosvědčily, i když všechny problémy vycházely z jedné velké rány ve 2. nebo 3. etapě. Dále se zaměříme na vývoj nového odpružení kabiny a změny přijdou i v elektronice. Čeká nás opravdu hodně práce. Tentokrát nic nechceme řešit na poslední chvíli,“ doplňuje k tomu Martin Macík starší.
„Auto funguje velmi dobře, ale nespokojenost je matkou pokroku. V hlavě už se mi rýsuje, jaké technické změny týmu navrhnu, abychom Lady zase o něco zrychlili,“ říká zase Petr Pokora, člen Lopraisova týmu.
Tým Buggyra pak již před startem letošního Dakaru dal najevo, že na ročník 2023 se chystají i dcery šéfa týmu Martina Koloce, Aliyyah a Yasmeen Kolocovy. Startovat budou s největší pravděpodobností v kategorii lehkých prototypů, kde za tým Buggyra v uplynulých ročnících startoval primárně legendární Josef Macháček.
Vrátit by se pak měl opět Tomáš Ouředníček, který se letošní Rallye Dakar bohužel neúčastnil kvůli loňské vážné nehodě svého speciálu Toyota. Tým Ultimate Dakar tak letos jel jen v roli servisního doprovodu pro jiné posádky. „Intenzivně se věnujeme novému projektu, který nás posune vpřed. Raději nyní vložíme veškerou energii do příprav na příští sezonu a do Rally Dakar 2023 odstartujeme v plné zbroji a síle,“ slíbil již před startem letošního Dakaru Tomáš Ouředníček
Nováčkem by se pak mohl stát motocyklový jezdec Karel Abrahám známý dosud z okruhových závodů. „Pokud jde ale o Dakar, pořád je ten nápad nějakým způsobem živý. Možná by se mi to mohlo podařit v roce 2023. Pracuji na tom trochu aktivněji, zatím to ale není tak, že bych se při shánění sponzorů a tak dále úplně sedřel z kůže,“ uvedl pro server Motormix.
(vydáno 17. ledna 2022 8:17, aktualizováno 18. ledna 2022 16:16)