Macík má nový závodní kamion. Jmenuje se Arnošt a má být ve všem lepší než Karel

Dakarský pilot Martin Macík má novou hračku. Jmenuje se Arnošt a jde o nový závodní kamion připravovaný pro slavnou Rallye Dakar. Do budoucna by se měl stát nejrychlejším, nejobratnějším a nejodolnějším vozem týmu Big Shock! Racing. Přípravy na vznik nového týmového vozu probíhaly přes dva roky.

Podle kabiny jde o Iveco Powerstar, ale osobitá stavba vznikla na základě 20 let konstrukčních zkušeností Martina Macíka staršího, a otiskly se do ní úspěchy i omyly
předchozích generací závodních kamionů sestrojených sedlčanskými mechaniky. Díky tomu má jít o zatím nejlepší kamion v historii sedlčanského týmu.

Vlastní konstrukce

Základ nového kamionu je stejný jako u jeho úspěšného předchůdce Karla, v němž Martin Macík se svou posádkou na Dakaru 2021 vybojoval čtvrtou celkovou pozici a vyhrál tři etapy. Všechny osvědčené části auta zůstávají, automatická převodovka, kabina, kola, nápravy i motor. „Nově jsme ale pracovali s rozložením váhy. Uložení náhradních dílů, které s sebou vezeme, je jinde než doposud. Nemáme už čtyři oddělené nádrže, ale jednu hlavní. Část nových úprav koresponduje s bezpečnostními protokoly a homologacemi Světového poháru FIA, který příští rok odstartuje Dakarem 2022. Nově je proto řešen i hasicí systém v kabině,
úprava volantu, ventily na nádržích, uložení náhradních kol a další detaily,“
popisuje Martin Macík starší hlavní rozdíly oproti předchozím verzím speciálu.

Velká část auta je přitom vlastní konstrukce. Zhruba 90 % dílů si sami vyrábíme, bavíme se o více než 2000 součástech, přibližně 16 firem s námi na výrobě jednotlivých dílů kooperuje. Bočnice, brzdy, pera, to vše si děláme sami – ručně. David Švanda připravuje kompletně elektriku, já dělám celou vzduchařinu,“ popisuje Martin Macík starší.

Ze sériových částí tak vychází jen kabina, nápravy, převodovka a motor, kvůli homologacím, ale i ty jsou dále upraveny a vyvíjeny. Konkrétně pohon sedm metrů dlouhého kamionu má na starosti 13litrový agregát Iveco Cursor 13 o výkonu přes 745 kW a točivém momentu více než 5.000 N.m.

Proč se jmenuje Arnošt?

Jako tradičně má i nejnovější Macíkův kamion svoji přezdívku. Nikdo z týmu Big Shock! Racing už novému kamionu neřekne jinak než Arnošt. „Desátého ledna, během Dakaru 2020, jsem dostal zprávu od fanynky Evy. Psala mi, že její tchyně má tři syny a všichni sledují Dakar. Nejstarší se jmenuje František, prostřední Karel a nejmladší, její manžel, je Arnošt. A zajímala se, jestli už máme jméno pro náš další kamion, a zda bychom třeba neuvažovali o Arnoštovi,“ popisuje pilot Martin Macík a pokračuje: „Následně se ukázalo, že tátův úplně první fichtl, se taky jmenoval Arnošt. A o jménu pro nový kamion bylo rozhodnuto.“

Vývoj v Sedlčanech se přitom nezastavuje. „Už v tuto chvíli mám v hlavě rozmyšleno, jak by měl vypadat model auta, který přijde po Arnoštovi,“ říká Martin Macík starší.

Teď ale nastává éra Arnošta. Nové Iveco Powerstar poprvé vyjíždí z garáže a týmoví mechanici mají pocit dobře odvedené práce. Posádka Macík, Tomášek, Švanda je pak připravena dát Arnoštovi pořádně do těla, aby jej řádně vyzkoušela. K tomu poslouží třeba nadcházející Rallye du Maroc, která se koná od 7. do 13. října.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.