Rallye Dakar 2022 už dostala konkrétní obrysy. Po prvním nástinu zveřejněném už k květnu nyní pořadatelé odhalují, jak přesně bude vypadat trasa nadcházejícího ročníku Rallye Dakar. Už 44. ročník dakarské rallye odstartuje v neděli 2. ledna 2022 v Háilu a bude ukončen v pátek 14. ledna 2022 v Džiddě. I přestože se třetí rok po sobě pojede výhradně na území Saúdské Arábie, slibují pořadatelé výrazně jinou trať. Bude postavena hlavně na písku a dunách, motivem ročníku má být „písek ve všech tvarech a barvách“.
Mnohé změny
Celkem závodníci ujedou přes 8.000 km, z toho zhruba 4.300 km budou měřené speciálky. Proti původním plánům odhaleným v květnu se pak trasa v lecčems proměnila, nakonec se nevrátí do oblasti Pustých končin, jak se původně předpokládalo.
Závod nakonec v podstatě začne v Džiddě, odkud se závodníci na 636 km přejezdu s 19km kvalifikační speciálkou 1. ledna přesunou do Háilu, v rámci níž bude určeno pořadí pro první etapu. Právě ta se bude konat v okolí Háilu, a to 2. ledna.
Poté závodníci zamíří k Rijádu, kde je 8. ledna naplánovaný odpočinkový den. Poslední úsek povede nejprve směrem na jih a pak na západ, k Rudému moři a do cílové Džiddě.
Okružní etapy
S logistikou pak pomůže fakt, že tentokrát hned pět etap bude okružních, tedy se startem i cílem v jednom místě. Konkrétně kolem Rijádu se pojedou hned dvě etapy, navíc je tu naplánovaný i den odpočinku. Nejdelší přejezd čeká na závodníky v osmé etapě, konkrétně 828 km (z toho 394 km měřených). Naopak v poslední etapě se tentokrát bude měřit jen 163 km.
Již tradiční maratónská, dvoudenní etapa, bez možnosti pomoci týmů, se pak netradičně odehraje hned v úvodu soutěže, v rámci druhé a třetí etapy. Za nejtěžší pak ředitel závodu David Castera považuje až tu jedenáctou, tedy předposlední, která má být plná dun, a tak v ní bude klíčová pečlivá navigace.
Rallye Dakar 2022: Naplánované etapy | ||||
---|---|---|---|---|
Etapa | Datum | Start a cíl etapy | Délka celkem (km) | Měřená část (km) |
Prolog | 1. ledna | Džidda-Háil | 636 | 19 |
1. | 2. ledna | Háil-Háil | 546 | 334 |
2. | 3. ledna | Háil-Al Artawiya | 585 | 339 |
3. | 4. ledna | Al Artawiya-Al Qaysumah | 554 | 368 |
4. | 5. ledna | Al Qaysumah-Rijád | 707 | 465 |
5. | 6. ledna | Rijád-Rijád | 563 | 348 |
6. | 7. ledna | Rijád-Rijád | 635 | 421 |
Odpočinkový den | 8. ledna | Rijád | – | – |
7. | 9. ledna | Rijád- Al Dawadimi | 700 | 401 |
8. | 10. ledna | Al Dawadimi-Vadí ad-Davásir | 828 | 394 |
9. | 11. ledna | Vadí ad-Davásir-Vadí ad-Davásir | 490 | 287 |
10. | 12. ledna | Vadí ad-Davásir-Biša | 757 | 374 |
11. | 13. ledna | Biša-Biša | 500 | 345 |
12. | 14. ledna | Biša-Džidda | 676 | 163 |
Velké závodní pole
Nadcházející Rallye Dakar 2022 přilákala množství nováčků, což je s ohledem na setrvávající pandemii koronaviru skvělá zpráva. Účastníků bude takřka nejvíce za posledních 10 let. Na start se postaví 430 vozidel, Rallye Classic nakonec pojede 148 vozidel. Plusem je nový formát, kdy se Rallye Dakar stává součástí mistrovství světa v dálkových soutěžích FIA a FIM. V praxi to znamená, že se závodníci budou moci vrátit druhý den do soutěže, v případě nehody nebo technických potíží. Byť samozřejmě s velkou časovou penalizací.
Novinkou jsou i vozidla s alternativním pohonem, v rámci snahy mít do roku 2030 ve startovním poli pouze nízkoemisní vozidla. Vypsaná je pro ně speciální kategorie T1-Ultimate (T1.U). V té pojede Audi se svými třemi hybridy RS Q e-tron, tým GCK u svého speciálu Thunder zase vsadí na biopalivo.