Formule 1 má nový safety car. Dodá ho Aston Martin

Formule 1 hlásí pro letošní sezonu důležitou změnu, kterým je nový safety car. Od roku 1996 jej výlučně dodával Mercedes-Benz, letos však jeho vůz na vybraných závodech nahradí speciál Aston Martin. A právě britská značka nový safety car nyní představuje, doprovod monopostům na závodech Formule 1 bude dělat kupé Vantage. Ve formě vozidla pro záchranáře jej pak doplní SUV DBX.

Aston Martin tak návrat do Formule 1 pojal ve velkém stylu. V minulých letech britská značka působila v F1 jako partner Red Bullu, letos má však přímo svůj vlastní tým, dříve známý jako Racing Point. Britská značka z Gaydonu se tím do Formule 1 vrátila poprvé od sezony 1960, a to díky tomu, že do ní loni investoval Lance Stroll, kanadský miliardář a zároveň majitel stáje dosud známé jako Racing Point. Tímto krokem se tak Aston Martin snaží více propagovat.

Významné úpravy

Tomu má pomoci právě i nový safety car pro Formuli 1. Je jím kupé Aston Vartin Vantage, které bylo pro potřeby funkce safety caru náležitě upraveno. Nemluvíme tu přitom jen o speciálně navržených diodových majácích nebo potřebných anténách pro komunikaci nejen s pořadateli závodu. Tenhle safety car totiž dostal i upravenou techniku, aby lépe stíhal rychlým formulím. Safety car sice zpomalí závod v případě nějakého závodního incidentu, jenže zároveň nesmí jet nijak zvlášť pomalu, aby monopostům kroužícím za ním nevychladly pneumatiky a tím neztratily přítlak.

Z toho důvodu se Vantage pro F1 dočkal posíleného čtyřlitrového vidlicového osmiválce twin-turbo, jehož výkon vzrostl o 25 koní na 535 k (394 kW). Točivý moment 685 N.m sice zůstal zachován, je ale dostupný v širším pásmu otáček. Vůz má i nový aeropaket včetně zadního křídla a předního splitteru pro zvýšení přítlaku, při rychlosti 200 km/h činí 155,6 kg, o zhruba 60 kg více než u sériového auta. Došlo i k úpravám tlumičů a zavěšení a dalším modifikacím pro zvýšení tuhosti. A je tu i jiný chladicí systém, který si musí poradit s faktem, že se safety car vrací do boxu bez jakéhokoliv chladicího kola.

Výrazně se změnila také kabina, a to hlavně pro potřeby funkcí safety caru. Standardní sedačky tak nahradila závodní sedadla s šestibodovými pásy. Hlavně se ale zcela proměnila středová konzole. Jsou tu dvě nové obrazovky, na nichž se promítá dění ze závodu, aby posádka safety caru věděla, co se děje.Nechybí tu ani ovladače pro potřebnou techniku, jako jsou vysílačky nebo světelná houkačka, nebo také televize pro live streaming přímo z vozidla.

Vedle Vantage také DBX

Aston Martinu Vantage v roli safety caru bude dělat doprovod také Aston Martin DBX ve formě tzv. medical caru. Ten během závodů převáží doktora a potřebné vybavení pro případ nějaké vážné nehody. Konkrétně jeho výbava čítá nejen velkou lékařskou tašku a defibrilátor, ale také dva hasičské přístroje.

Také tento lékařský vůz má přitom náležitě upravený interiér. Klasické sedačky byly nahrazeny závodními, s šestibodovými pásy. Usazeni tu budou vedle řidiče také vrchní doktor Formule 1 a místní lékař, které v případě potřeby může doplnit převážený závodník. Opět tu nechybí dvojice obrazovek promítajících dění ze závodu. Specialitou je pak obrazovka, která v případě nehody ukazuje biometrická data o závodníkovi, a to prostřednictvím speciální technologie v jeho rukavicích.

Oba vozy budou mimochodem zbarveny ve speciálně navrženém odstínu zelené, shodném pro monoposty týmu Aston Martin. Doplňuje jej však limetkový pás, známý zase ze závodních Astonů z vytrvalostního šampionátu WEC. Oba vozy byly řádně testovány, aby své úkoly náležitě zvládly. Během testování tak dohromady najely takřka 15.000 km na britském okruhu v Silverstone.

Poprvé nový safety car Formule 1 uvidíme už na předsezonních testech v Bahrajnu, které jsou naplánovány na 12. až 14. března. V akci pak bude i na Velké ceně Bahrajnu 2021, která se koná v neděli 28. března. V dalších závodech se pak bude střídat i se speciálem od Mercedesu, který safety car pro Formuli 1 dodává od roku 1996. Pro letošní rok se však Mercedes-AMG GT R převlékne do červené barvy. Obě automobilky spolupracují, Mercedes vlastní část akcií Aston Martinu a dodává mu motory, tudíž jde o vcelku logický krok, který trojcípou hvězdu nijak neohrozí.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *