Rok 2024 je tady a díky tomu se blíží i nová motoristická sezona. Světový šampionát v rallye (WRC) startuje už na konci ledna! Co o letošní sezoně už víme před jejím startem?
Kalendář WRC pro rok 2024
Sezona WRC bude v roce 2024 čítat 13 soutěží. Odstartuje se tradičně v Monte Carlu, a to na konci ledna. Poslední soutěž ročníku se pojede v Japonsku, v druhé polovině listopadu.
Kalendář 2024 opět čítá i Středoevropskou rallye (Central European Rallye), která se bude tentokrát konat od 31. října do 3. listopadu 2024. Půjde tak o předposlední soutěž ročníku. Novinkou je pak Rallye Lotyšsko, která se pojede v červenci. Zatím byla známá z evropského šampionátu rallye, je tak důkazem, že z této role se dá vystoupat o level výše. Po několika letech se vrací i Rallye Polsko.
Naopak dříve spekulovaná čínská rallye v kalendáři 2024 nakonec chybí. Na rozdíl od loňského kalendáře nejsou zastoupeny ani soutěže v Estonsku a Mexiku.
Rallye | Datum |
---|---|
Rallye Monte-Carlo | 25 – 28 leden |
Rally Sweden | 15 – 18 únor |
Safari Rally Kenya | 28 – 31 březen |
Croatia Rally | 18 – 21 duben |
Vodafone Rally de Portugal | 9 – 12 květen |
Rally Italia Sardegna | 30 květen – 2 červen |
ORLEN 80th Rally Poland | 27 – 30 červen |
Tet Rally Latvia | 18 – 21 červenec |
Secto Rally Finland | 1 – 4 srpen |
EKO Acropolis Rally Greece | 5 – 8 září |
Rally Chile Bio Bío | 26 – 29 září |
Central European Rally | 31 říjen – 3 listopad |
FORUM8 Rally Japan | 21 – 24 listopad |
Jezdci a týmy
Dobrou představu máme už také o jezdcích a týmech WRC pro sezonu 2024. V sestavách přitom došlo k několika překvapením. Týmy každopádně zůstávají shodné, ve vrcholné kategorii Rally1 i v roce 2024 pojedou vozy tří značek – Hyundai, Ford (nasazený privátním týmem M-Sport) a Toyota. I přes dřívější spekulace o možném rozšíření sestavy o dalšího automobilového výrobce (třeba z Číny) k takovému kroku nakonec nedošlo. Na startu tak opět uvidíme Ford Puma Rally1, Hyundai i20 N Rally1 a Toyotu GR Yaris Rally1.
Hodně se přitom mění sestava Fordu (M-Sportu). Tým vsadí na nové, mladé jezdce, přičemž ani jeden z nich ještě nevyhrál závod WRC. Šanci opět dostane Adrien Fourmax (ročník 1995), kterému se přitom kvůli chybám v posledních dvou ročnících tolik nedařilo. Doplní ho Grégoire Munster (ročník 1998). Mladíci budou zřejmě hlavně sbírat zkušenosti a doufat, že technika M-Sportu bude spolehlivější než loni.
Estonec Ott Tänak se od M-Sportu po pouhém roce opět vrací k Hyundaii. V jihokorejském týmu jej doplní Thierry Neuville a Esapekka Lappi, druhý zmíněný však nastoupí jen ve vybraných soutěžích sezony, podobně jako Andreas Mikkelsen a Dani Sordo, kteří se budou střídat v jednom autě.
Úřadující mistr světa Kalle Rovanperä pak sice zůstává v Toyotě, s níž má víceletou smlouvu, v roce 2024 však pojede jen vybrané závody. Vysvětluje to snahou novou sílu k dalšímu závodě pro příští sezony. Toyota tak primárně vsadí na Elfyna Evanse a Takamota Katsutu. Vybrané soutěže v barvách Toyoty opět pojede i osminásobný šampion WRC Sébastien Ogier.
Změna pravidel
K důležité změně dojde rovněž na poli pravidel, respektive bodování jezdců. Nově bude hrát klíčovou roli pořadí po sobotní části soutěže. Po ní se totiž prvním deseti jezdcům rozdělí body podle schématu: 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1.
Podmínkou ale bude dokončení soutěže i v neděli. V nedělní části se navíc pojede o další příděl bodů, a to dle schéma 7-6-5-5-3-2-1. Vedle toho tu budou další body za finální power stage, jako dosud. Tedy ve schématu 5-4-3-2-1. V neděli tak bude možné získat až 12 dodatečných bodů.
Důvodem této změny je dosáhnout toho, že se v neděli bude nadále ostře závodit. Dosud se totiž často stávalo, že jezdci v neděli už jen šetřili techniku a pneumatiky do závěrečné power stage, v níž se jelo o body navíc. Když se nyní pojede o důležité body celou neděli, mělo by se toto změnit.
Novinkou bude i možnost startu speciálů Rally1 bez hybridní techniky, po kterém volala stáj M-Sport. Umožní to zlevnit nasazení takového speciálu, hybridní Rally1 jsou totiž hodně nákladné na provoz. Takové řešení má však dvě negativa – takové vozy nebudou bodovány v rámci hodnocení značek. Navíc místo hybridního ústrojí tu bude balast o stanovené hmotnosti, pro znevýhodnění.