Motorsport

WRC v roce 2024: Opět se pojede i v Česku!

Rok 2024 je tady a díky tomu se blíží i nová motoristická sezona. Světový šampionát v rallye (WRC) startuje už na konci ledna! Co o letošní sezoně už víme před jejím startem?

Kalendář WRC pro rok 2024

Sezona WRC bude v roce 2024 čítat 13 soutěží. Odstartuje se tradičně v Monte Carlu, a to na konci ledna. Poslední soutěž ročníku se pojede v Japonsku, v druhé polovině listopadu.

Kalendář 2024 opět čítá i Středoevropskou rallye (Central European Rallye), která se bude tentokrát konat od 31. října do 3. listopadu 2024. Půjde tak o předposlední soutěž ročníku. Novinkou je pak Rallye Lotyšsko, která se pojede v červenci. Zatím byla známá z evropského šampionátu rallye, je tak důkazem, že z této role se dá vystoupat o level výše. Po několika letech se vrací i Rallye Polsko.

Naopak dříve spekulovaná čínská rallye v kalendáři 2024 nakonec chybí. Na rozdíl od loňského kalendáře nejsou zastoupeny ani soutěže v Estonsku a Mexiku.

RallyeDatum
Rallye Monte-Carlo25 – 28 leden
Rally Sweden15 – 18 únor
Safari Rally Kenya28 – 31 březen
Croatia Rally18 – 21 duben
Vodafone Rally de Portugal9 – 12 květen
Rally Italia Sardegna30 květen – 2 červen
ORLEN 80th Rally Poland27 – 30 červen
Tet Rally Latvia18 – 21 červenec
Secto Rally Finland1 – 4 srpen
EKO Acropolis Rally Greece5 – 8 září
Rally Chile Bio Bío26 – 29 září
Central European Rally31 říjen – 3 listopad
FORUM8 Rally Japan21 – 24 listopad

Jezdci a týmy

Dobrou představu máme už také o jezdcích a týmech WRC pro sezonu 2024. V sestavách přitom došlo k několika překvapením. Týmy každopádně zůstávají shodné, ve vrcholné kategorii Rally1 i v roce 2024 pojedou vozy tří značek – Hyundai, Ford (nasazený privátním týmem M-Sport) a Toyota. I přes dřívější spekulace o možném rozšíření sestavy o dalšího automobilového výrobce (třeba z Číny) k takovému kroku nakonec nedošlo. Na startu tak opět uvidíme Ford Puma Rally1, Hyundai i20 N Rally1 a Toyotu GR Yaris Rally1.

Hodně se přitom mění sestava Fordu (M-Sportu). Tým vsadí na nové, mladé jezdce, přičemž ani jeden z nich ještě nevyhrál závod WRC. Šanci opět dostane Adrien Fourmax (ročník 1995), kterému se přitom kvůli chybám v posledních dvou ročnících tolik nedařilo. Doplní ho Grégoire Munster (ročník 1998). Mladíci budou zřejmě hlavně sbírat zkušenosti a doufat, že technika M-Sportu bude spolehlivější než loni.

Estonec Ott Tänak se od M-Sportu po pouhém roce opět vrací k Hyundaii. V jihokorejském týmu jej doplní Thierry Neuville a Esapekka Lappi, druhý zmíněný však nastoupí jen ve vybraných soutěžích sezony, podobně jako Andreas Mikkelsen a Dani Sordo, kteří se budou střídat v jednom autě.

Úřadující mistr světa Kalle Rovanperä pak sice zůstává v Toyotě, s níž má víceletou smlouvu, v roce 2024 však pojede jen vybrané závody. Vysvětluje to snahou novou sílu k dalšímu závodě pro příští sezony. Toyota tak primárně vsadí na Elfyna Evanse a Takamota Katsutu. Vybrané soutěže v barvách Toyoty opět pojede i osminásobný šampion WRC Sébastien Ogier.

ZnačkaTýmAutoČísloJezdecSpolujezdec
Ford M-Sport Ford WRTFord Puma Rally113 Grégoire Munster Louis Louka
16 Adrien Fourmaux Alexandre Coria
Hyundai Hyundai Shell Mobis WRTHyundai i20 N Rally14 Esapekka Lappi Janne Ferm
6 Dani Sordo Cándido Carrera
8 Ott Tänak Martin Järveoja
11 Thierry Neuville Martijn Wydaeghe
89 Andreas Mikkelsen Torstein Eriksen
Toyota Toyota Gazoo Racing WRTToyota GR Yaris Rally117 Sébastien Ogier Vincent Landais
18 Takamoto Katsuta Aaron Johnston
33 Elfyn Evans Scott Martin
69 Kalle Rovanperä Jonne Halttunen

Změna pravidel

K důležité změně dojde rovněž na poli pravidel, respektive bodování jezdců. Nově bude hrát klíčovou roli pořadí po sobotní části soutěže. Po ní se totiž prvním deseti jezdcům rozdělí body podle schématu: 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1.

Podmínkou ale bude dokončení soutěže i v neděli. V nedělní části se navíc pojede o další příděl bodů, a to dle schéma 7-6-5-5-3-2-1. Vedle toho tu budou další body za finální power stage, jako dosud. Tedy ve schématu 5-4-3-2-1. V neděli tak bude možné získat až 12 dodatečných bodů.

Důvodem této změny je dosáhnout toho, že se v neděli bude nadále ostře závodit. Dosud se totiž často stávalo, že jezdci v neděli už jen šetřili techniku a pneumatiky do závěrečné power stage, v níž se jelo o body navíc. Když se nyní pojede o důležité body celou neděli, mělo by se toto změnit.

Novinkou bude i možnost startu speciálů Rally1 bez hybridní techniky, po kterém volala stáj M-Sport. Umožní to zlevnit nasazení takového speciálu, hybridní Rally1 jsou totiž hodně nákladné na provoz. Takové řešení má však dvě negativa – takové vozy nebudou bodovány v rámci hodnocení značek. Navíc místo hybridního ústrojí tu bude balast o stanovené hmotnosti, pro znevýhodnění.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *