Motorsport

Rallye Dakar 2024: Trasa, Češi na startu a další informace

Rallye Dakar 2024 už se kvapem blíží. Už se tak dozvídáme další a další informace o nadcházejícím ročníku nenáročnějšího závodu světa. Co už víme o Rallye Dakar 2024? Konkrétně už víme termín závodu, jaká bude trasa Dakaru 2024 i jací Češi se soutěže zúčastní!

Trasa: Opět v Saúdské Arábii

Jisté je to, že i v roce 2024 se Rallye Dakar pojede v Saúdské Arábii. Do této pouštní země se soutěž přesunula v roce 2020 z Jižní Ameriky, kde už o ní neměl zájem. Saúdská Arábie má s pořadateli pětiletou smlouvu s tím, že se očekává zachování místa soutěže i po roce 2025. Ostatně šéf organizátorů David Castera nedávno prohlásil, že v zemi je ještě spoustu pouště, kterou lze objevovat. A co víc, kdyby se náhodou vyčerpaly místní možnosti, stále je tu možnost expandovat do okolních zemí, jak se spekulovalo v minulosti.

Dakar 2024: Trasa

První náznak trasy každopádně počítá se závoděním opět výhradně v Saúdské Arábii. Odstartovat se má v Úle, odkud se vyjede směrem na východ, k oblasti Pustých končin, odkud se zase pojede zpět směrem na západ, k pobřeží Rudého moře, do cílového Janbú. Dakar 2024 se přitom pojede od 5. ledna do 19. ledna 2024, na loňský start už před Silvestrem tak nadcházející ročník nenaváže. Na závodníky má čekat zhruba 5.000 kilometrů rychlostních zkoušek, z čehož 60 % má vést po zcela nových tratích. 

Loňský Dakar byl považován za hodně náročný, což českým závodníkům vyhovovalo. Nechme se tak zatím překvapit, zda organizátoři v roce 2024 nastavenou laťku posunou ještě více, nebo zda naopak vyjdou vstříc kritice, že tohle bylo už moc a že to chce o něco méně náročnou soutěž. Zatím se však zdá, že tomu tak bude. „Závodníci budou čelit stejně náročné výzvě jako loni v lednu,“ slibuje ředitel závodu David Castera. 

Zajímavostí přitom bude nový formát maratónské etapy. V plánu je dvoudenní etapa v oblasti Pustých končin, na níž bude jedno, kolik kilometrů závodníci ujedou první den. Závodit se bude maximálně do 16:00, kdy jezdci budou muset zastavit a dojet do nejbližšího bivaku, kterých po vytyčené trase bude hned osm. V nich si přitom posádky budou moci vzájemně pomoci, zároveň tu však budou bez informací o pořadí svých soupeřů. Může to tak přinést zajímavé strategie. Zvlášť i kvůli tomu, že trasa této etapy bude odlišná pro motorkáře a závodníky ostatních kategorií.

Češi na startu: Macík počítá s Čendou

Martin Macík na loňském Dakaru zajel svůj nejlepší výsledek v kariéře, a to za volantem speciálu přezdívaného Čenda. I díky úspěchům se rozhodně bude chtít na Dakar vrátit a svůj výsledek případně dále vylepšit. „Čenda nezklamal. V rámci techniky jsme se potýkali spíše s detaily. Zásadní věci fungovaly dobře. Většina oprav přišla proto, že nás trefil kámen, někam jsme skočili. Vysloveně technických problémů nebylo moc. A naše sedlčanské kamiony dobře sloužily i dalším posádkám,“ říká šéf týmu MM Technology Martin Macík starší, který si svůj první dakarský kamion upravil už pro Dakar 2003, společně s Láďou Fajtlem. Ten v týmu také nechyběl. I oranžový speciál, v němž posádka na Dakaru 2023 vybojovala 2. místo, postavili mechanici podle jeho návrhu.

Macíkovi s Čendou v tuto chvíli počítají i pro příští ročník Dakaru. Během roku má Martin Macík starší v plánu kamion opět vylepšit. Dokonce si s sebou ze Saúdské Arábie přivezl dlouhý seznam poznámek k dalšímu vývoji.

V zázemí MM Technology se v tuto chvíli staví také další dva závodní stroje, které jsou už konstruované podle nových technických specifikací FIA. A pracuje se i na elektrickém speciálu pro některý z příštích ročníků Dakaru. Během toho loňského se v kamionech od Macíků, svezli Claudio Bellina z Italtrans Racing týmu, Kees Koolen z Projectu 2030 nebo Richard de Groot z Fireman Dakar Teamu.

Na Dakar 2024 pak míří i tým Fesh Fesh Tomáše Vrátného. Vedle starší Tatry Jamal se opět čeká nasazení Fordu Cargo Evo I.

Češi na Rallye Dakar 2024: Potvrzené sestavy posádek

PosádkaTýmZávodní speciálKategorie
Martin Macík/František Tomášek/David ŠvandaMM Technology Iveco PowerstarKamiony
Aleš Loprais, Jaroslav Valtr Jr, Jiří ŠtrossInstaforex Loprais PragaPraga V4S DKRKamiony
Pascal de Baar, Gijsbert Verschoor, Tomáš ŠikolaTatra Buggyra ZM RacingTatra Buggyra Evo3Kamiony
Jaroslav Valtr, René Kilián, David KiliánTatra Buggyra ZM RacingTatra PhoenixKamiony
Daniel Stiblík, Lukáš Kvasnica, Jiří TomecTatra Buggyra ZM RacingTatra PhoenixKamiony
Michal Valtr, Radim Kaplánek, Jaroslav MiskolciValtr Racing TeamIveco PowerstarKamiony
Dušan Randýsek, Laurent Lalanne, Victor BouchwalderTeam SSPMAN TGAKamiony
Martin Prokop, Viktor ChytkaOrlen Jipocar TeamFord F-150 RaptorAutomobily
Karel Trněný, Michal ErnstWorkoutland ACCR Czech TeamFord F-150Automobily
Tomáš Ouředníček, David KřípalToyota Gazoo Racing CzechToyota Hilux GR T1+ Automobily
Aliyyah KolocBuggyra ZM RacingRed Lined RevoAutomobily
Martin MichekOrion Moto RacingKTM 450 Rallye ReplikaMotocykly
Milan EngelOrion Moto RacingKTM 450 Rallye ReplikaMotocykly
Jaromír RomančíkOrion Moto RacingKTM 450 Rallye ReplikaMotocykly
Jan BrabecStrojrent RacingKTM 450 Rallye ReplikaMotocykly
David PabiškaSP Moto BohemiaKTM 450 Rallxe ReplikaMotocykly
Libor PodmolPodmol Dakar TeamHusqvarna 450 Rallye ReplikaMotocykly
Barbora Holická, Lucie EngováCzech Samurais TeamCitroën 2CVClassic
Ondřej Martinec, Olga RoučkováCzech Samurais TeamToyota Land CruiserClassic
Ondřej Klymčiw, Josef BrožKlymčiw RacingŠkoda 130 LRClassic
Jan Vins, Tomáš HovorkaEnjoy Motorsport?Classic

Buggyra s novou Tatrou

Chybět na Rallye Dakar 2024 nebude ani Buggyra, a to včetně svých kamionů. Loni na Dakar vyrazila v rekordní účasti, s hned čtyřmi kamiony – třemi v hlavní soutěži a jedním v kategorii Classic. Jezdecká sestava pro rok 2024 byla oznámena v listopadu, Buggyra navíc přichystala důležitou novinku.

Martin Šoltys se podílí na vývoji nového kamionu roudnického týmu, se kterým měl vyrazit na Dakar právě v roce 2024. Nakonec však z jeho účasti sešlo. Jen pár dní před startem se zranil, a tak kvůli rekonvalescenci o soutěž přijde. Místo něj tak v barvách Buggyry bude závodit Pascal de Baar, který měl původně jet jen v roli rychlé asistence pro tým Boucou Assistance.

Jelikož Šoltys nejel v roce 2023 Dakar za volantem Tatry Pheonix, ale v kabině starší Tatry T815 „Fatboy“, bylo dopředu naznačeno, že nový speciál využije tento základ. Osmdesát procent auta je dle týmu vyzkoušené z Phoenixe. Je v něm náš osvědčený motor, stejná převodovka, stejný podvozek. Co se změnilo, a to k lepšímu, jsou tlumiče s pružinami.

První snímek nové Tatry ukazuje opravdu nový základ, který přivádí kabinu s kapotou. Tým věří, že to přinese velký výkonnostní posun. „Plán na postavení nového vozu vznikl přede dvěma lety. Stavbu jsme ale odkládali, protože poslední dva roky se stále řešila změna pravidel a homologací Mezinárodní automobilové federace FIA pro Dakar. Konečné znění pravidel bylo známo až loni v létě. Až na základě toho jsme implementovali poslední změny do projektu a teprve jsme začali stavět auto. To je zpoždění minimálně půl roku proti nejhorší variantě, kterou jsme měli. Ale s tímto autem v lednu pojedeme,“ říká šéf Buggyry Martin Koloc.

„Nemáme s Evo3 velké ambice jet na výsledek. Jedeme nasbírat co nejvíc zkušeností. Cílem je hlavně dojet do cíle a nabrat každou etapu co nejvíc dat,“ říká šéf týmové komunikace Jan Kalivoda. Valtrův Phoenix zase prošel kompletní repasí a úpravami s ohledem na dosažení vyšší spolehlivosti.

Tomáš Kazarka zase v minulém roce sbíral zkušenosti jako člen posádky Roberta Kasáka, na Dakaru 2024 se očekávalo, že se stane závodním jezdcem Buggyry. Nakonec se tak ale nestane, třetí Tatru Buggyry bude řídit Daniel Stiblík, který primárně pojede v roli rychlé asistence.

A zapomenout samozřejmě nesmíme ani na účast Buggyry mimo kategorii kamionů. Konečně by měla vyjít sázka na sestry Kolocovy. Zatímco loni startovala bohužel jen Aliyyah Koloc (Yasmeen o účast přišla kvůli zranění ruky), na Dakar 2024 by se měly na startu objevit obě dvojčata. Už to ale nebude za volantem lehkého prototypu CanAm, ale v kategorii automobilů. Buggyra totiž nově navázala spolupráci s Red-Lined International stavícím speciály s technikou Nissanu. Právě v kategorii T1+ by měla startovat Aliyyah Koloc, která si už speciál Red-Lined International vyzkoušela.

„Aliyyah je neuvěřitelný talent. Je jí pouhých 18 let a už se dostala z kategorie T3 do prémiové kategorie T1. Z pohledu Red Lined je opravdu vzrušující mít Aliyyah v týmu a zároveň jako součást naší strategie rozvoje mládeže,“ komentuje generální ředitel společnosti Red-Lined Terence Marsh.

Další Češi v kategorii automobilů

V kategorii automobilů uvidíme rovněž Tomáše Ouředníčka. Ten byl v minulosti spjat se speciály Hummer nebo Ford, tentokrát však usedne za volant vrcholné Toyoty Hilux GR T1+, a to v barvách nového týmu Toyota Gazoo Racing Czech. Spolujezdce mu jako tradičně bude dělat David Křípal. Ouředníček už chtěl v nových barvách stihnout loňský Dakar, z logistických důvodů se to však nakonec bohužel nepovedlo.

Opět by se na startu měl objevit i Karel Trněný, jehož účast na předchozím Dakaru nebyla moc medializovaná. V roce 2024 má každopádně nastoupit se speciálem Ford F-150 přestavěný dle pravidel královské kategorie T1+.

Potvrzený je také návrat Martina Prokopa v kategorii automobilů. Už dlouho před startem se mluvilo o tom, že konečně vymění slabý (ale spolehlivý) atmosférický osmiválec svého Shreka za silnější motor, kterým by lépe konkuroval soupeřům na rychlých etapách. Už dříve se tak mluvilo o použití vidlicového šestiválce z Fordu GT. Nakonec se tyto plány potvrdily, Prokop vsadí na nově postavený speciál, právě s turbodmychadlem přeplňovaným šestiválcem v útrobách. Krýt záda mu navíc bude Karel Trněný.

A co Audi nebo Kamaz?

Zajímavá pak bude spolupráce britského M-Sportu známého z WRC s jihoafrickým Neil Woolridge Motorsport (NWM). Dvojice specialistů staví Ford Ranger kategorie T1+. „Naším cílem je start na Dakaru v příštím roce, ale bude hodně záležet na tom, jak bude v dalším průběhu roku probíhat testování. O vývoj se starají hlavně lidé od Neila Woolridge, kteří udělali kus práce, ale s námi zase poslední test absolvoval Nani Roma,“ říká k testování šéf M-Sportu Malcolm Wilson.

Účelově zkonstruovaný, pro závody uzpůsobený Ford Ranger T1+ se zúčastní Rallye Dakar 2024 v Saúdské Arábii ve třídě Raid T1+. Základem bude předcházející generace tohoto pick-upu, s motorem EcoBoost o objemu 3,5 litru, která má za cíl hlavně dojet a sbírat co nejvíce zkušeností. Pro Rallye Dakar 2025 však společnosti Ford Performance a M-Sport vyvíjejí zcela nový, na míru zkonstruovaný Ranger Raptor, který už bude mít nepochybně vyšší ambice.

M-Sport by navíc mohl mít zájem také o další slavné jezdce, kteří se nepochybně budou chtít porvat o vítězství. Konkrétně jde o Sébastiena Loeba a Násira Al-Attíjy. Prodrive, v jehož barvách dnes Loeb jezdci, údajně řeší finanční potíže, když přišel o podporu investičního fondu Muntalakat, a tak se spekulovalo o tom, že Loeb bude kvůli končící smlouvě hledat štěstí jinde. Nakonec se však tak nestane, Prodrive spojuje síly s Dacií a Loeb se tohoto projektu bude účastnit.

Smlouva skončila také Al-Attíjovi u Toyoty, u něhož se také v minulých měsících spekulovalo, že to po letech v barvách japonské značky bude chtít vyzkoušet jinde a získat tím novou motivaci. Nakonec se tak opravdu stalo, Katařan Toyotu opouští, údajně kvůli tomu, že neměl jistotu dlouhodobého projektu. Do budoucna své jméno údajně také spojí s Prodrivem, respektive s Dacií.

Tovární tým Toyota tak vsadí na zcela nové posádky, které pojedou s modernizovaným speciálem GR DKR Hilux T1+. V první nové posádce uvidíme Lucase Moraese po boku s navigátorem Armandem Monleónem, jenž má s touto soutěží zkušenosti ze sedla motocyklu. Druhým novým jezdcem je Američan Seth Quintero, jenž se ve světovém rallyovém seriálu rychle etabloval dvanácti vítěznými etapami na Rallye Dakar 2022 v kategorii lehkých prototypů. Quintero pojede s navigátorem Dennisem Zenzem.

Pro vítězství si pak konečně bude chtít dojet Audi. Tovární tým loni pohořel, Stéphane Peterhansel i Carlos Sainz Dakar 2023 nedojeli kvůli nehodám, a tak jistě budou namotivovaní. Navíc zvítězit s hybridem bude mít také svůj zvuk. Nechme se překvapit, jak to dopadne… Stejně tak se nakonec potvrdilo, že se na Dakar nevrátí Kamaz, který ani v roce 2023 na Rallye Dakar startovat nemohl, kvůli ruské agresi na Ukrajině. Naopak Dacii Duster na Dakaru uvidíme až v roce 2025.

Kde Rallye Dakar 2024 sledovat?

Aktuální informace z letošního ročníku Rallye Dakar najdete na oficiálních stránkách soutěže. Televizní zpravodajství pak můžete sledovat na stanici Nova Action.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Rallye Dakar 2024: Trasa, Češi na startu a další informace

  • A co tým Tomáše Vrátného Fesh Fesh?

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *