Motorsport

Rallye Dakar 2024: Trasa odhalena, stejně jako další informace

Letošní Rallye Dakar skončila teprve nedávno, týmy a mnozí fanoušci však už pomalu vyhlížejí nadcházející ročník 2024. Ostatně první informace o příštím ročníku nejnáročnějšího závodu světa se už rýsují. Co už víme o Rallye Dakar 2024? Třeba už náznak trasy i termín!

Opět v Saúdské Arábii

Jisté je to, že i v roce 2024 se Rallye Dakar pojede v Saúdské Arábii. Do této pouštní země se soutěž přesunula v roce 2020 z Jižní Ameriky, kde už o ní neměl zájem. Saúdská Arábie má s pořadateli pětiletou smlouvu s tím, že se očekává zachování místa soutěže i po roce 2025. Ostatně šéf organizátorů David Castera nedávno prohlásil, že v zemi je ještě spoustu pouště, kterou lze objevovat. A co víc, kdyby se náhodou vyčerpaly místní možnosti, stále je tu možnost expandovat do okolních zemí, jak se spekulovalo v minulosti.

Dakar 2024: Trasa

První náznak trasy každopádně počítá se závoděním opět výhradně v Saúdské Arábii. Odstartovat se má v Úle, odkud se vyjede směrem na východ, k oblasti Pustých končin, odkud se zase pojede zpět směrem na západ, k pobřeží Rudého moře, do cílového Janbú. Dakar 2024 se přitom pojede od 5. ledna do 19. ledna 2024, na letošní start už před Silvestrem tak nadcházející ročník nenaváže. Na závodníky má čekat zhruba 5.000 kilometrů rychlostních zkoušek, z čehož 60 % má vést po zcela nových tratích. 

Letošní Dakar byl považován za hodně náročný, což českým závodníkům vyhovovalo. Nechme se tak zatím překvapit, zda organizátoři v roce 2024 nastavenou laťku posunou ještě více, nebo zda naopak vyjdou vstříc kritice, že tohle bylo už moc a že to chce o něco méně náročnou soutěž. Zatím se však zdá, že tomu tak bude. „Závodníci budou čelit stejně náročné výzvě jako letos v lednu,“ slibuje ředitel závodu David Castera. 

Zajímavostí přitom bude nový formát maratónské etapy. V plánu je dvoudenní etapa v oblasti Pustých končin, na níž bude jedno, kolik kilometrů závodníci ujedou první den. Závodit se bude maximálně do 16:00, kdy jezdci budou muset zastavit a dojet do nejbližšího bivaku, kterých po vytyčené trase bude hned osm. V nich si přitom posádky budou moci vzájemně pomoci, zároveň tu však budou bez informací o pořadí svých soupeřů. Může to tak přinést zajímavé strategie. Zvlášť i kvůli tomu, že trasa této etapy bude odlišná pro motorkáře a závodníky ostatních kategorií.

Macík počítá s Čendou

Martin Macík na letošním Dakaru zajel svůj nejlepší výsledek v kariéře, a to za volantem speciálu přezdívaného Čenda. I díky úspěchům se rozhodně bude chtít na Dakar vrátit a svůj výsledek případně dále vylepšit. „Čenda nezklamal. V rámci techniky jsme se potýkali spíše s detaily. Zásadní věci fungovaly dobře. Většina oprav přišla proto, že nás trefil kámen, někam jsme skočili. Vysloveně technických problémů nebylo moc. A naše sedlčanské kamiony dobře sloužily i dalším posádkám,“ říká šéf týmu MM Technology Martin Macík starší, který si svůj první dakarský kamion upravil už pro Dakar 2003, společně s Láďou Fajtlem. Ten letos v týmu také nechyběl. I oranžový speciál, v němž posádka na letošním Dakaru vybojovala 2. místo, postavili mechanici podle jeho návrhu.

Macíkovi s Čendou v tuto chvíli počítají i pro příští ročník Dakaru. Během roku má Martin Macík starší v plánu kamion opět vylepšit. Dokonce si s sebou ze Saúdské Arábie přivezl dlouhý seznam poznámek k dalšímu vývoji.

V zázemí MM Technology se v tuto chvíli staví také další dva závodní stroje, které jsou už konstruované podle nových technických specifikací FIA. A pracuje se i na elektrickém speciálu pro některý z příštích ročníků Dakaru. Během toho letošního se v kamionech od Macíků, svezli Claudio Bellina z Italtrans Racing týmu, Kees Koolen z Projectu 2030 nebo Richard de Groot z Fireman Dakar Teamu.

Plány Buggyry

Chybět na Rallye Dakar 2024 nebude ani Buggyra, a to včetně svých kamionů. Letos na Dakar vyrazila v rekordní účasti, s hned čtyřmi kamiony – třemi v hlavní soutěži a jedním v kategorii Classic. Právě pro rok 2024 přitom Buggyra chystá důležitou novinku. Martin Šoltys se podílí na vývoji nového kamionu roudnického týmu, se kterým by měl vyrazit na Dakar právě v roce 2024. Jelikož Šoltys nejel letos Dakar za volantem Tatry Pheonix, ale v kabině starší Tatry T815 „Fatboy“, je klidně možné, že nový speciál využije tento základ.

Tomáš Kazarka zase letos sbíral zkušenosti jako člen posádky Roberta Kasáka, na Dakaru 2024 by se ale měl stát závodním jezdcem Buggyry. A zapomenout samozřejmě nesmíme ani na účast Buggyry mimo kategorii kamionů. Konečně by měla vyjít sázka na sestry Kolocovy. Zatímco letos startovala bohužel jen Aliyyah Koloc (Yasmeen o účast přišla kvůli zranění ruky), na Dakar 2024 by se měly na startu objevit obě dvojčata. Možná už to ale nebude za volantem lehkého prototypu CanAm, ale v kategorii automobilů. Buggyra totiž nově navázala spolupráci s Red-Lined International stavícím speciály s technikou Nissanu. Právě v kategorii T1+ hodlá startovat Aliyyah Koloc, která si už speciál Red-Lined International vyzkoušela.

„Aliyyah je neuvěřitelný talent. Je jí pouhých 18 let a už se dostala z kategorie T3 do prémiové kategorie T1. Z pohledu Red Lined je opravdu vzrušující mít Aliyyah v týmu a zároveň jako součást naší strategie rozvoje mládeže,“ komentuje generální ředitel společnosti Red-Lined Terence Marsh.

Další Češi v kategorii automobilů

V kategorii automobilů uvidíme rovněž Tomáše Ouředníčka. Ten byl v minulosti spjat se speciály Hummer nebo Ford, tentokrát však usedne za volant vrcholné Toyoty Hilux GR T1+, a to v barvách nového týmu Toyota Gazoo Racing Czech. Spolujezdce mu jako tradičně bude dělat David Křípal. Ouředníček už chtěl v nových barvách stihnout letošní Dakar, z logistických důvodů se to však nakonec bohužel nepovedlo.

Opět by se na startu měl objevit i Karel Trněný, jehož účast na letošním Dakaru nebyla moc medializovaná. V roce 2024 má každopádně nastoupit se speciálem Ford F-150 přestavěný dle pravidel královské kategorie T1+.

Více než pravděpodobný je také návrat Martina Prokopa v kategorii automobilů. Nabízí se ale, že konečně vymění slabý (ale spolehlivý) atmosférický osmiválec svého Shreka za silnější motor, kterým by lépe konkuroval soupeřům na rychlých etapách. Už dříve se mluvilo o použití vidlicového šestiválce z Fordu GT – pokud se najdou finance, mohlo by k této změně dojít.

A co Audi nebo Kamaz?

Zajímavá pak bude spolupráce britského M-Sportu známého z WRC s jihoafrickým Neil Woolridge Motorsport (NWM). Dvojice specialistů staví Ford Ranger kategorie T1+. „Naším cílem je start na Dakaru v příštím roce, ale bude hodně záležet na tom, jak bude v dalším průběhu roku probíhat testování. O vývoj se starají hlavně lidé od Neila Woolridge, kteří udělali kus práce, ale s námi zase poslední test absolvoval Nani Roma,“ říká k testování šéf M-Sportu Malcolm Wilson.

Účelově zkonstruovaný, pro závody uzpůsobený Ford Ranger T1+ se zúčastní Rallye Dakar 2024 v Saúdské Arábii ve třídě Raid T1+. Základem bude předcházející generace tohoto pick-upu, s motorem EcoBoost o objemu 3,5 litru, která má za cíl hlavně dojet a sbírat co nejvíce zkušeností. Pro Rallye Dakar 2025 však společnosti Ford Performance a M-Sport vyvíjejí zcela nový, na míru zkonstruovaný Ranger Raptor, který už bude mít nepochybně vyšší ambice.

M-Sport by navíc mohl mít zájem také o další slavné jezdce, kteří se nepochybně budou chtít porvat o vítězství. Konkrétně jde o Sébastiena Loeba a Násira Al-Attíjy. Prodrive, v jehož barvách dnes Loeb jezdci, údajně řeší finanční potíže, když přišel o podporu investičního fondu Muntalakat, a tak se spekulovalo o tom, že Loeb bude po letos končící smlouvě hledat štěstí jinde. Nakonec se však tak nestane, Prodrive spojuje síly s Dacií a Loeb se tohoto projektu bude účastnit.

Smlouva v letošním roce končí také Al-Attíjovi u Toyoty, u něhož se také v minulých měsících spekulovalo, že to po letech v barvách japonské značky bude chtít vyzkoušet jinde a získat tím novou motivaci. Nakonec se tak opravdu stalo, Katařan Toyotu opouští, údajně kvůli tomu, že neměl jistotu dlouhodobého projektu. Do budoucna své jméno údajně také spojí s Prodrivem, respektive s Dacií.

Pro vítězství si pak konečně bude chtít dojet Audi. Tovární tým letos pohořel, Stéphane Peterhansel i Carlos Sainz letos Dakar nedojeli kvůli nehodám, a tak jistě budou namotivovaní. Navíc zvítězit s hybridem bude mít také svůj zvuk. Nechme se překvapit, jak to dopadne… Stejně tak uvidíme, zda se na Dakar vrátí Kamaz, který v roce 2023 na Rallye Dakar startovat nemohl, kvůli ruské agresi na Ukrajině. A zda opravdu na startu uvidíme Renault a jeho Duster, jak se čile spekuluje.

(vydáno 19.1.2023 6:52, aktualizováno 15.8.2023 7:07)

David Bureš

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *