Rallye Dakar 2024: Známe první informace

Letošní Rallye Dakar skončila teprve nedávno, týmy a mnozí fanoušci však už pomalu vyhlížejí nadcházející ročník 2024. Ostatně první informace o příštím ročníku nejnáročnějšího závodu světa se už rýsují. Co už víme o Rallye Dakar 2024?

Opět v Saúdské Arábii

Jisté je to, že i v roce 2024 se Rallye Dakar pojede v Saúdské Arábii. Do této pouštní země se soutěž přesunula v roce 2020 z Jižní Ameriky, kde už o ní neměl zájem. Saúdská Arábie má s pořadateli pětiletou smlouvu s tím, že se očekává zachování místa soutěže i po roce 2025. Ostatně šéf organizátorů David Castera nedávno prohlásil, že v zemi je ještě spoustu pouště, kterou lze objevovat. A co víc, kdyby se náhodou vyčerpaly místní možnosti, stále je tu možnost expandovat do okolních zemí, jak se spekulovalo v minulosti.

Letošní Dakar byl každopádně považován za hodně náročný, což českým závodníkům vyhovovalo. Nechme se tak překvapit, zda organizátoři v roce 2024 nastavenou laťku posunou ještě více, nebo zda naopak vyjdou vstříc kritice, že tohle bylo už moc a že to chce o něco méně náročnou soutěž.

Macík počítá s Čendou

Martin Macík na letošním Dakaru zajel svůj nejlepší výsledek v kariéře, a to za volantem speciálu přezdívaného Čenda. I díky úspěchům se rozhodně bude chtít na Dakar vrátit a svůj výsledek případně dále vylepšit. „Čenda nezklamal. V rámci techniky jsme se potýkali spíše s detaily. Zásadní věci fungovaly dobře. Většina oprav přišla proto, že nás trefil kámen, někam jsme skočili. Vysloveně technických problémů nebylo moc. A naše sedlčanské kamiony dobře sloužily i dalším posádkám,“ říká šéf týmu MM Technology Martin Macík starší, který si svůj první dakarský kamion upravil už pro Dakar 2003, společně s Láďou Fajtlem. Ten letos v týmu také nechyběl. I oranžový speciál, v němž posádka na letošním Dakaru vybojovala 2. místo, postavili mechanici podle jeho návrhu.

Macíkovi s Čendou v tuto chvíli počítají i pro příští ročník Dakaru. Během roku má Martin Macík starší v plánu kamion opět vylepšit. Dokonce si s sebou ze Saúdské Arábie přivezl dlouhý seznam poznámek k dalšímu vývoji.

V zázemí MM Technology se v tuto chvíli staví také další dva závodní stroje, které jsou už konstruované podle nových technických specifikací FIA. A pracuje se i na elektrickém speciálu pro některý z příštích ročníků Dakaru. Během toho letošního se v kamionech od Macíků, svezli Claudio Bellina z Italtrans Racing týmu, Kees Koolen z Projectu 2030 nebo Richard de Groot z Fireman Dakar Teamu.

Plány Buggyry

Chybět na Rallye Dakar 2024 nebude ani Buggyra, a to včetně svých kamionů. Letos na Dakar vyrazila v rekordní účasti, s hned čtyřmi kamiony – třemi v hlavní soutěži a jedním v kategorii Classic. Právě pro rok 2024 přitom Buggyra chystá důležitou novinku. Martin Šoltys se podílí na vývoji nového kamionu roudnického týmu, se kterým by měl vyrazit na Dakar právě v roce 2024. Jelikož Šoltys nejel letos Dakar za volantem Tatry Pheonix, ale v kabině starší Tatry T815 „Fatboy“, je klidně možné, že nový speciál využije tento základ.

Tomáš Kazarka zase letos sbíral zkušenosti jako člen posádky Roberta Kasáka, na Dakaru 2024 by se ale měl stát závodním jezdcem Buggyry. A zapomenout samozřejmě nesmíme ani na účast Buggyry mimo kategorii kamionů. Konečně by měla vyjít sázka na sestry Kolocovy. Zatímco letos startovala bohužel jen Aliyyah Koloc (Yasmeen o účast přišla kvůli zranění ruky), na Dakar 2024 by se měly na startu objevit obě dvojčata. Možná už to ale nebude za volantem lehkého prototypu CanAm, ale v kategorii automobilů. Buggyra totiž nově navázala spolupráci s Red-Lined International stavícím speciály s technikou Nissanu. Právě v kategorii T1+ hodlá startovat Aliyyah Koloc, která si už speciál Red-Lined International vyzkoušela.

„Aliyyah je neuvěřitelný talent. Je jí pouhých 18 let a už se dostala z kategorie T3 do prémiové kategorie T1. Z pohledu Red Lined je opravdu vzrušující mít Aliyyah v týmu a zároveň jako součást naší strategie rozvoje mládeže,“ komentuje generální ředitel společnosti Red-Lined Terence Marsh.

Další Češi v kategorii automobilů

V kategorii automobilů uvidíme rovněž Tomáše Ouředníčka. Ten byl v minulosti spjat se speciály Hummer nebo Ford, tentokrát však usedne za volant vrcholné Toyoty Hilux GR T1+, a to v barvách nového týmu Toyota Gazoo Racing Czech. Spolujezdce mu jako tradičně bude dělat David Křípal. Ouředníček už chtěl v nových barvách stihnout letošní Dakar, z logistických důvodů se to však nakonec bohužel nepovedlo.

Více než pravděpodobný je také návrat Martina Prokopa v kategorii automobilů. Nabízí se ale, že konečně vymění slabý (ale spolehlivý) atmosférický osmiválec svého Shreka za silnější motor, kterým by lépe konkuroval soupeřům na rychlých etapách. Už dříve se mluvilo o použití vidlicového šestiválce z Fordu GT – pokud se najdou finance, mohlo by k této změně dojít.

Zajímavá pak bude spolupráce britského M-Sportu známého z WRC s jihoafrickým Neil Woolridge Motorsport (NWM). Dvojice specialistů staví Ford Ranger kategorie T1+. „Naším cílem je start na Dakaru v příštím roce, ale bude hodně záležet na tom, jak bude v dalším průběhu roku probíhat testování. O vývoj se starají hlavně lidé od Neila Woolridge, kteří udělali kus práce, ale s námi zase poslední test absolvoval Nani Roma,“ říká k testování šéf M-Sportu Malcolm Wilson.

A co Audi nebo Kamaz?

Pro vítězství si pak konečně bude chtít dojet Audi. Tovární tým letos pohořel, Stéphane Peterhansel i Carlos Sainz letos Dakar nedojeli kvůli nehodám, a tak jistě budou namotivovaní. Navíc zvítězit s hybridem bude mít také svůj zvuk. A o výhru se jistě opět bude chtít porvat i Sébastien Loeb se speciálem Prodrive. A nebo získá třetí triumf za sebou Násir Al-Attíja jezdící dnes v barvách Toyoty? Nechme se překvapit… Stejně tak uvidíme, zda se na Dakar vrátí Kamaz, který v roce 2023 na Rallye Dakar startovat nemohl, kvůli ruské agresi na Ukrajině. A zda opravdu na startu uvidíme Renault a jeho Duster, jak se čile spekuluje.

(vydáno 19.1.2023 6:52, aktualizováno 26.5.2023 22:04)

David Bureš

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *