Rallye Dakar 2025 se rýsuje! Známe trasu, jezdce i novinky. A co Češi?

Rallye Dakar 2024: Aleš Loprais

Letošní Rallye Dakar je za námi, a tak se oči fanoušků i organizátorů už upínají k nadcházejícímu ročníku 2025. Přestože Rallye Dakar 2025 je ještě rok daleko, už se rýsují první informace o dalším ročníku této nejnáročnější soutěže světa. Co už nyní víme o 47. ročníku dakarské rallye?

Jaká je trasa Rallye Dakar 2025?

Trasa Rallye Dakar 2025 je už známá. A možná půjde o ještě těžší ročník než letos.

Rallye Dakar 2025 bude šestý v řadě konaný výhradně v Saúdské Arábii. Soutěž odstartuje ve městě Biša, odkud se jezdci podle předběžné trasy vydají na severozápad, aby se postupně otočili k jihovýchodu, do legendárních Pustých končin. V nich rallye bude finišovat, a to v Shubaytahu.

Start Dakaru 2025 v podobě prologu je plánován na 3. ledna, do cíle soutěžní jezdci dorazí 17. ledna. Během té doby se zúčastní 13 etap, přičemž pět bude pro různé kategorie oddělené, aby soutěžáci měli těžší navigaci a nemohli se orientovat třeba podle stop brzy startujících motorkářů.

Organizátoři si přitom pro účastníky Rallye Dakar 2025 připravili několik specialit. Budou tu opět hned dvě dvoudenní etapy. Maratónská zavede jezdce do jednoho bivaku, v němž nebude možné vozy opravovat. Naopak v 48h Chrono bude po cestě několik bivaků a bude záležet na každé posádce, kam až dojede. Navíc si jezdci budou moci navzájem pomoci.

48h Chrono se tentokrát nepojede v dunách Pustých končin jako letos, ale v rozmanitějším, kamenitém terénu Makkahu. To však neznamená, že by si jezdci v Pustých končinách odpočinuli – zde se pojedou poslední etapy, v nichž se bude rozhodovat o výsledném pořadí. Navíc do úplně poslední etapy budou soutěžáci vyjíždět v hromadném startu, což může být velkolepá a drsná podívaná.

Na startu Rallye Dakar 2025 Dacia i Ford

Dost už víme o některých účastnících Dakaru 2025. Konkrétně v kategorii automobilů budou nově závodit značky Dacia a Ford. Naopak Audi už podle všeho na startu neuvidíme. Čtyři kruhy měly tříletý program, který letos završily vítězstvím. Z výhry s netradičním hybridem se nakonec radoval Carlos Sainz.

To Dacia se spojí s firmou Prodrive, která už letos bojovala o vítězstvím se svým Hunterem. Ten ale doplatil na jistou křehkost a nízkou spolehlivost. Ostatně proto Sébastien Loeb na Dakaru zatím nezvítězil a Nássir Al-Attíja po dvou vážných závadách nakonec v soutěži raději skončil, než aby dál pokračoval s druhým žolíkem.

Právě budoucnost Al-Attíjy bude ještě hodně zajímavá. Letos po několika letech u Toyoty přestoupil právě k Prodrivu, přestup ale nevyšel, na Dakaru úspěšný Katařan se trápil a po odstoupení prohlásil, že je to pro něj ponaučení, což naznačilo velkou nespokojenost se speciálem Prodrivu. I proto je možné, že Al-Attíja bude hledat angažmá jinde.

Speciál nazvaný Dacia Sandrider má navazovat na Prodrive Hunter, má však jiný design, inspirovaný konceptem Manifesto. Ten je hodně minimalistický, specialitou je fakt, že tu jsou jen ty panely karoserie, které jsou opravdu potřeba. Zajímavostí ej pak magnetická zóna, např. pro položení šroubů při výměně kola, aby se neztratily v písku.

Jiný je i motor, v podobě třílitrového šestiválce s dvěma turbodmychadly o výkonu 265 kW z dílny Nissanu. Spárovaný je se šestistupňovou sekvenční převodovkou a pohonem všech kol, přičemž během závodu má spalovat syntetické palivo od společnosti Aramco. Potvrdila se i očekávaná úprava techniky, díky čemuž by měl být Sandrider konkurenceschopnější. Podvozek je zesílený pomocnými rámy. Za volant dakarské Dacie se každopádně podle plánů mají usadit Sébastien Loeb, legenda WRC, a španělská závodnice Cristina Gutiérrez Herrero. Aktuálně se stále počítá i s Nássirem Al-Attíjou.

To Ford opět spojil své síly s firmou M-Sport, která už dnes léta staví jeho vozy pro WRC. Pro Dakar M-Sport počítá se stavbou speciálně upraveného Fordu Ranger Raptor. Za jeho volant se posadí zkušený Nani Roma, který už letos na Dakaru testoval techniku pro příští ročník. Nějaký čas se spekulovalo, zda ho doplní třeba Nássir Al-Attíja nebo některý z pilotů od Audi, přičemž nakonec došlo k druhé možnost. Za volant Fordu se totiž posadí letošní šampion, velezkušený Carlos Sainz! „Vracím se počtvrté ke spolupráci s Fordem, vracím se k M-Sportu a k Malcomovi, kterého velmi dobře znám, je to opravdu skvělé být zpátky,“ komentuje příchod k Fordu sám španělský příchod.

A co Češi na Dakaru 2025?

Co se týče českých posádek na Rallye Dakar 2025, je zřejmé, že bojovat budou hlavně v kategorii kamionů, kde budou chtít zopakovat letošní úspěch v podobě double. Pokud se nestane něco neočekávaného, tak určitě na startu Dakaru 2025 uvidíme Martina Macíka se svým Ivecem a Aleše Lopraise se svou Pragou.

Macík i Vrátný chystají novinky

Právě letos vítězný Macík přitom dopředu avizoval další úpravu svého závodního speciálu. Pro rok 2025 chystá nové vozidlo, které nahradí dnešního „Čendu“, jež bude prodán. Macík přiznává, že spolehlivost stroje je na vysoké úrovni už dnes. Výsledkem prací je novinka Evo4 s vylepšeným rozložením váhy, vyšší stabilitou i spolehlivostí a odolnějšími jednotlivými díly. Průběžně vylepšován je i podvozek, který by mělo být možné nastavit pro různé podmínky na trati, kabina má být pohodlnější, zatímco design zůstává bez větších změn. Nový speciál dostal přezdívku Bohouš a také nové zbarvení, hlavní barvou bude bílá, novým partnerem se stává výrobce pneumatik Prometeon.

Celkem MM Technology chystá pro Dakar 2024 tři speciály podle nové evoluce. Jeden zůstane Macíkovi, druhý zamíří k Mitchelovi van den Brinkovi a třetí má zatím svou posádku utajenou. Celkem bude mít MM Technology na svém kontě už 12 postavených kamionů, které budou aktivně reprezentovat závodní týmy napříč Evropou.

Nový speciál chystá také tým Fesh Fesh Tomáše Vrátného, který už byl testován na letošním Baja Poland. Základem speciálu Tatra FF7 je osvědčená tatrovácká koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, tým se ale po letech vrací k trambusové karoserii, čímž opouští koncepci z modelu Jamal. Kabina z T815, avšak se specifickou maskou, se tak přesunula nad přední nápravu, zatímco motor za ni. Pohon mimochodem zajišťuje třináctilitrový řadový šestiválec Volvo D13 s výkonem 1100 koní. Směrovou stabilitu pak pomohlo vylepšit i prodloužení rozvoru.

Co Buggyra?

Zcela jistě se bude dakarské rally 2025 účastnit také tým Buggyra. Ten letos testoval novou generaci speciálu Tatra Buggyra Evo3, která nedopadla vůbec špatně, a tak očekáváme jeho další nasazení, potažmo nasazení druhého vozu. Do kabiny by se určitě rád vrátil Martin Šoltys, kterého kvůli zranění z lyží musel narychlo nahradit Pascal De Baar. Ten jel ale s Tatrou také velice slušně, v první polovině soutěže patřil mezi nejrychlejší, a tak si dost možná řekl o místo i na příští rok. Dá se očekávat i start Daniela Stiblíka, v roli doprovodu. Naopak Jaroslav Valtr starší po návratu z Dakaru se nechal slyšet, že další závodění už nechá mladším generacím, třeba svému synovi. Valtra staršího tak patrně na Dakaru 2025 už neuvidíme.

Češi mezi automobily

Jistě se bude chtít ukázat opět také Martin Prokop, jehož páté místo z letošního Dakaru je skvělé – šlo o nejrychlejšího netovárního jezdce. Dost pomohlo další vylepšení „Shreka“, sázka na přeplňovaný motor. Právě ten bude chtít zřejmě využít také Buggyra ve svém automobilovém speciálu od Red-Lined. Aliyyah Koloc jela velice dobře, přičemž byla do jisté míry limitována právě atmosférickým motorem svého vozu, což by se do budoucna mělo změnit.

Na Dakaru 2025 by pak neměl chybět ani Tomáš Ouředníček s tovární Toyotou, který se letos spíše učil, a tak svůj výsledek bude chtít určitě vylepšit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *