Motorsport

Rallye Dakar 2025 se začíná rýsovat! Dacia, Ford a kdo dál?

Letošní Rallye Dakar je za námi, a tak se oči fanoušků i organizátorů už upínají k nadcházejícímu ročníku 2025. Přestože Rallye Dakar 2025 je ještě rok daleko, už se rýsují první informace o dalším ročníku této nejnáročnější soutěže světa. Co už nyní víme o 47. ročníku dakarské rallye?

Na startu Rallye Dakar 2025 Dacia i Ford

Dost už víme o některých účastnících Dakaru 2025. Konkrétně v kategorii automobilů budou nově závodit značky Dacia a Ford. Naopak Audi už podle všeho na startu neuvidíme. Čtyři kruhy měly tříletý program, který letos završily vítězstvím. Z výhry s netradičním hybridem se nakonec radoval Carlos Sainz. Zda díky tomu však Audi bude třeba pokračovat, je zatím ve hvězdách.

To Dacia se spojí s firmou Prodrive, která už letos bojovala o vítězstvím se svým Hunterem. Ten ale doplatil na jistou křehkost a nízkou spolehlivost. Ostatně proto Sébastien Loeb na Dakaru zatím nezvítězil a Nássir Al-Attíja po dvou vážných závadách nakonec v soutěži raději skončil, než aby dál pokračoval s druhým žolíkem.

Právě budoucnost Al-Attíjy bude ještě hodně zajímavá. Letos po několika letech u Toyoty přestoupil právě k Prodrivu, přestup ale nevyšel, na Dakaru úspěšný Katařan se trápil a po odstoupení prohlásil, že je to pro něj ponaučení, což naznačilo velkou nespokojenost se speciálem Prodrivu. I proto je možné, že Al-Attíja bude hledat angažmá jinde.

Speciál nazvaný Dacia Sandrider má navazovat na Prodrive Hunter, má však jiný design, inspirovaný konceptem Manifesto. Ten je hodně minimalistický, specialitou je fakt, že tu jsou jen ty panely karoserie, které jsou opravdu potřeba. Zajímavostí ej pak magnetická zóna, např. pro položení šroubů při výměně kola, aby se neztratily v písku.

Jiný je i motor, v podobě třílitrového šestiválce s dvěma turbodmychadly o výkonu 265 kW z dílny Nissanu. Spárovaný je se šestistupňovou sekvenční převodovkou a pohonem všech kol, přičemž během závodu má spalovat syntetické palivo od společnosti Aramco. Potvrdila se i očekávaná úprava techniky, díky čemuž by měl být Sandrider konkurenceschopnější. Podvozek je zesílený pomocnými rámy. Za volant dakarské Dacie se každopádně podle plánů mají usadit Sébastien Loeb, legenda WRC, a španělská závodnice Cristina Gutiérrez Herrero. Aktuálně se stále počítá i s Nássirem Al-Attíjou.

To Ford opět spojil své síly s firmou M-Sport, která už dnes léta staví jeho vozy pro WRC. Pro Dakar M-Sport počítá se stavbou speciálně upraveného Fordu Ranger Raptor. Za jeho volant se pravděpodobně posadí zkušený Nani Roma, který už letos na Dakaru testoval techniku pro příští ročník. Zda ho doplní třeba Nássir Al-Attíja nebo některý z pilotů od Audi, je ve hvězdách. Je však jasné, že zájem o tyto jezdce bude obrovský.

A co Češi na Dakaru 2025?

Co se týče českých posádek na Rallye Dakar 2025, je zřejmé, že bojovat budou hlavně v kategorii kamionů, kde budou chtít zopakovat letošní úspěch v podobě double. Pokud se nestane něco neočekávaného, tak určitě na startu Dakaru 2025 uvidíme Martina Macíka se svým Ivecem a Aleše Lopraise se svou Pragou.

Právě letos vítězný Macík přitom chystá další úpravu svého závodního speciálu. Pro rok 2025 chystá nové vozidlo, které nahradí dnešního „Čendu“, jež bude prodán. Macík přiznává, že spolehlivost stroje je na vysoké úrovni už dnes. Chystá však úpravu podvozku, které by bylo možné nastavit pro různé podmínky na trati. vylepšená má být i kabina, aby byla pro posádku pohodlnější.

Zcela jistě se bude dakarské rally 2025 účastnit také tým Buggyra. Ten letos testoval novou generaci speciálu Tatra Buggyra Evo3, která nedopadla vůbec špatně, a tak očekáváme jeho další nasazení, potažmo nasazení druhého vozu. Do kabiny by se určitě rád vrátil Martin Šoltys, kterého kvůli zranění z lyží musel narychlo nahradit Pascal De Baar. Ten jel ale s Tatrou také velice slušně, v první polovině soutěže patřil mezi nejrychlejší, a tak si dost možná řekl o místo i na příští rok. Dá se očekávat i start Daniela Stiblíka, v roli doprovodu. Naopak Jaroslav Valtr starší po návratu z Dakaru se nechal slyšet, že další závodění už nechá mladším generacím, třeba svému synovi. Valtra staršího tak patrně na Dakaru 2025 už neuvidíme.

Jistě se bude chtít ukázat opět také Martin Prokop, jehož páté místo z letošního Dakaru je skvělé – šlo o nejrychlejšího netovárního jezdce. Dost pomohlo další vylepšení „Shreka“, sázka na přeplňovaný motor. Právě ten bude chtít zřejmě využít také Buggyra ve svém automobilovém speciálu od Red-Lined. Aliyyah Koloc jela velice dobře, přičemž byla do jisté míry limitována právě atmosférickým motorem svého vozu, což by se do budoucna mělo změnit.

Na Dakaru 2025 by pak neměl chybět ani Tomáš Ouředníček s tovární Toyotou, který se letos spíše učil, a tak svůj výsledek bude chtít určitě vylepšit.

A co trasa Rallye Dakar 2025?

Trasa Rallye Dakar 2025 je zatím neznámá. Letošní ročník byl ale zvlášť mezi českými jezdci dost chválený, pro svoji náročnost, jež byla ostatně avizována dopředu. Je zřejmé, že by organizátoři na to rádi navázali, a tak můžeme opět očekávat etapy v „pustých končinách“ nebo dvoudenní etapu Chrono48, bez týmové asistence. Jistě se pojede na území Saúdské Arábie, stále ale není vyloučeno, že Dakar 2025 zamíří i za hranice této země, jak už se spekulovalo i v předcházejících ročnících.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *