Formule 1 ročníku 2025 se už začíná rýsovat, přestože je její začátek ještě mnoho měsíců daleko. A podle všeho bude 76. ročník F1 hodně zajímavý, protože se dočkáme několika jezdeckých výměn. A jedna je doslova přestupová bomba! Máme už tak dobrou představu, jací jezdci F1 budou kde v roce 2025. Očekávají se i manažerské změny a známe už i kalendář pro sezonu 2025.
Obsah článku
Lewis Hamilton totiž bude v roce 2025 v F1 nově závodit ve Ferrari! Zpráva, o níž se spekulovalo delší dobu, byla oficiálně potvrzena na začátku února. „Mercedes je součástí mého života od mých 13 let. Je to místo, kde jsem vyrostl, takže rozhodnutí odejít bylo jedním z nejtěžších rozhodnutí, které jsem kdy musel udělat. Nastal však správný čas, abych tento krok učinil, a jsem nadšený, že přijímám novou výzvu,“ okomentoval přestup z Mercedesu k Ferrari sám Hamilton, který využil opce ve stávající smlouvě.
Jezdci F1 v roce 2025
Příchod sedminásobného mistra světa ve Formuli 1 byl oznámen jen krátce poté, co Ferrari prodloužilo kontrakt s Charlesem Leclercem. S Hamiltonem tak vytvoří velice silnou jezdeckou dvojici. Naopak Carlos Sainz z Ferrari po letošní sezony odejde. Dlouhodobě se spekuluje o přestupu k Sauberu, z něhož se v roce 2026 stane Audi. Se čtyřmi kruhy má vztah Sainzův otec Carlos Sainz starší, který v jeho barvách ovládl Rallye Dakar 2024.
TÝM | JEZDEC |
---|---|
Alpine | Pierre Gasly („víceletá smlouva“), Jack Doohan (?) |
Aston Martin | Fernando Alonso (smlouva do konce roku 2026), Lance Stroll („víceletá smlouva“) |
Ferrari | Charles Leclerc (víceletá smlouva), Lewis Hamilton (do konce roku 2026) |
Haas | Oliver Bearman, Esteban Ocon (oba „víceletá“ smlouva) |
McLaren | Lando Norris (smlouva do roku 2027), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2026) |
Mercedes | George Russell (smlouva do konce roku 2025), Andrea Kimi Antonelli |
RB | Júki Cunoda |
Red Bull Racing | Max Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (do roku 2026) |
Sauber | Nico Hülkenberg (víceletá smlouva) |
Williams | Alex Albon, Carlos Sainz (oba „víceletá smlouva“) |
Zatímco Sainzovo spojení se Sauberem (respektive Audi) jasné zatím není, už jisté je, že k týmu míří Nico Hülkenberg. Tým potvrdil jeho příchod, v podobě podepsání několikaleté (údajně tříleté) smlouvy. O Hülkenbergově příchodu se přitom čile spekulovalo, kvůli německému původu a historickému spojení s Anddreasem Seidlem, který u Sauberu v té době působil. Čou Kuan-jü a Valterri Bottas se naopak patrně se Sauberem rozloučí, v souvislosti s Finem se spekulovalo o návratu do Williamsu, k čemuž nakonec nicméně nedošlo, Číňanovi pak hrozí konec ve Formuli 1 kvůli neuspokojivým výsledkům.
Hamiltonova přestupová bomba přitom může znamenat velká škatulata na startovním roštu, který v letošní sezoně zůstane vcelku stabilní. Naopak pro sezonu 2025 mnozí jezdci Formule 1 změní barvy, za něž budou závodit. Mercedes hledal náhradu za Hamiltona, kterou dle dřívějších zpráv měl být Alex Albon jezdící dnes za Williams. Thajský jezdec nicméně prodloužil smlouvu s Williamsem, a tak se jeho přestup nekoná. Jiné zprávy naznačovaly, že místo Hamiltona přijde Carlos Sainz, údajně s podepsanou jednoletou smlouvou s opcí. Ani k tomu však nedošlo, v srpnu Sainz oznámil, že podepsal víceletou smlouvu s Wiiliamsem. Ferrari a Mercedes si tak své jezdce nevymění. Stříbrné šípy totiž nakonec poměrně překvapivě vsadili na talentované mládí, teprve osmnáctiletého Andrea Kimiho Antonelliho. „Rozhodl jsem se pět minut poté, co mi Lewis Hamilton oznámil, že jde do Ferrari,“ komentoval po oficiálním potvrzení šéf týmu Toto Wolff.
Živo může být také u Red Bullu. Dlouhodobě se spekuluje o nejisté pozici Sergia Péreze, který v poslední době nedosahuje očekávaných výsledků. Nahradit by ho mohl Daniel Ricciardo, jezdící v barvách sesterské stáje Red Bullu, nově nazvané Visa Cash App RB (dosud AlphaTauri). Red Bull sice potvrdil, že s Pérezem prodloužil smlouvu o další dva roky, Mexičan ale údajně nemá nic jisté. Šéf týmu Christian Horner krok sice vysvětluje snahou o kontinuitu a stabilitu, špatné výsledky ale pořád mohou Péreze ohrozit..
McLaren by měl nadále sázet na Oscara Piastriho a Landa Norrise, zatímco u Aston Martinu setrvá Fernando Alonso i Lance Stroll. Setrvání Alonsa bylo potvrzeno až do konce roku 2026. Krátce předtím se přitom spekulovalo o možném přestupu, dokonce i do Red Bullu.
To v Alpine dlouho neměli nic jistého. Francouzský tým nakonec čeká jedna změna, kvůli neuspokojivým výsledkům. Esteban Ocon tak po letošní sezoně u týmu končí, francouzský pilot se rozhodl neprodloužit stávající smlouvu. Jeho místo obsadí nováček Jack Doohan, člen akademie Alpine a syn pětinásobného motocyklového mistra světa Micka Doohana. Pierre Gasly naopak zůstává.
U Haasu se zprvu očekávalo setrvání Kevina Magnussena (díky Hulkenbergovu odchodu), kvůli zachování částečné kontinuity, nakonec je však všechno jinak. Krátce po oznámení, že Magnussen po sezoně Haas opouští a s tím patrně končí i v F1 – hovoří se o jeho přestupu do vytrvalostních závodů, bylo potvrzeno předtím několik týdnů naznačované, že do týmu zamíří Esteban Ocon. Už dříve bylo potvrzeno, že místo u Haasu má jisté nadějný Ollie Bearman z akademie Ferrari.
To RB už potvrdil setrvání Júkiho Cunody, zatímco další budoucnost jeho kolegy Daniela Ricciarda je značně nejistá.
Odchod Neweyeho z Red Bullu
Zajímavé změny se nicméně budou dít i na poli managementu týmů. Po týdnech spekulací bylo potvrzeno, že z Red Bullu odchází legendární konstruktér Adrian Newey. Ten byl údajně znechucen mocenským bojem v týmu, který se rozhořel po smrti zakladatele Red Bullu Dietrichu Mateschitzovi mezi šéfem týmu Christianem Hornerem a poradcem stáje Helmutem Markem.
Newey z týmu odchází po 19 letech, kdy mu pomohl získat všechny jeho jezdecké i konstruktérské tituly. Oficiálně odejde v prvním čtvrtletí 2025, do té doby už bude mít jen primárně na starosti vývoj hypersportu Red Bull RB17. Kam legendární konstruktér se zkušenostmi rovněž z Williamsu nebo McLarenu odejde, dlouho nebylo jasné.
Živě se však spekulovalo o jeho příchodu k Ferrari a údajně lákavé spolupráci s Lewisem Hamiltonem. Mluvilo se také o zájmu Aston Martinu či Mercedesu a vyloučen nebyl ani odchod do důchodu, slavnému konstruktérovi je totiž už 65 let.
Nakonec Newey zamíří do Aston Martinu, kde Lawrence Stroll buduje tým snů. Novou továrnu doplňuje i nový tým, který má ty nejvyšší ambice.
Vedení také měnil Sauber, kvůli neuspokojivým výsledkům. Andreas Seidl končí, do čela tak přichází Mattia Binotto, dříve působící u Ferrari.
Bez Andrettiho?
Dost se mluvilo také o tom, že by Formuli 1 mohla v roce 2025 obohatit jedenáctá stáj, v podobě amerického projektu Andretti Cadillac. Jeho možný příchod schválila FIA, samotná FOM (Formula One Management) jej však odmítla. Argumentuje tím, že tato stáj by neměla pro F1 tak velký přínos a že by to spíše pomohlo brandu Andretti než Formuli 1, zvlášť ve chvíli, kdy by stáj patrně nebyla konkurenceschopná, měla sázet na dodávané jednotky a nikoliv si je vyvíjet ve vlastní režii. Skutečným důvodem ale bude ten finanční – stávající stáje by příchodem dalšího týmu získávaly méně financí do rozpočtu z komerčních práv. Andretti Cadillac přitom bylo už v procesu vývoje monopostu pro rok 2025. Příchod v dalších letech zřejmě neklapne, nová stáj by musela platit násobně vyšší poplatek.
Kalendář F1 pro rok 2025 nečekaně brzo odtajněn!
Naopak kalendář Formule 1 bude v roce 2025 vcelku stabilní. Ve velké míře bude stejný jako letos. Možná i proto byl zveřejněn nebývale brzo, už v dubnu, vlastně na začátku předcházející sezony.
Smlouvu s F1 i v roce 2025 mají legendární tratě jako belgický Interlagos, Monako nebo belgické Spa. Podobně třeba závody v Miami, Džiddě, Las Vegas, Sachíru nebo Melbourne mají s F1 dlouhodobé dohody, až do třicátých let.
Prvním závodem sezony bude po letech Velká cena Austrálie. Ročník pak již tradičně vyvrcholí Velkou cenou Abú Zabí.
Kalendář F1 2025
Datum | Velká cena |
---|---|
16. března | Austrálie |
23. března | Čína |
6. dubna | Japonsko |
13. dubna | Bahrajn |
20. dubna | Saúdská Arábie |
4. května | Miami |
18. května | Emilia Romagna |
25. května | Monako |
1. června | Španělsko |
15. června | Kanada |
29. června | Rakousko |
6. července | Velká Británie |
27. července | Belgie |
3. srpna | Maďarsko |
31. srpna | Nizozemsko |
7. září | Itálie |
21. září | Ázerbájdžán |
5. října | Singapur |
19. října | USA (Austin) |
26. října | Mexiko |
9. listopadu | Brazílie |
22. listopadu | Las Vegas |
30. listopadu | Katar |
7. prosince | Abú Dhabí |
Dříve avizovaná Velká cena v Madridu je pak plánovaná až na sezonu 2026.
průběžně aktualizováno, naposledy: