Motorsport

Formule 1 v roce 2025: Hamilton ve Ferrari! A co Andretti?

Formule 1 ročníku 2025 se už začíná rýsovat, přestože je její začátek ještě mnoho měsíců daleko. A podle všeho bude 76. ročník F1 hodně zajímavý, protože se dočkáme několika jezdeckých výměn. A jedna je doslova přestupová bomba!

Lewis Hamilton totiž bude v roce 2025 v F1 nově závodit ve Ferrari! Zpráva, o níž se spekulovalo delší dobu, byla oficiálně potvrzena na začátku února. „Mercedes je součástí mého života od mých 13 let. Je to místo, kde jsem vyrostl, takže rozhodnutí odejít bylo jedním z nejtěžších rozhodnutí, které jsem kdy musel udělat. Nastal však správný čas, abych tento krok učinil, a jsem nadšený, že přijímám novou výzvu,“ okomentoval přestup z Mercedesu k Ferrari sám Hamilton, který využil opce ve stávající smlouvě.

Jezdci F1 v roce 2025

Příchod sedminásobného mistra světa ve Formuli 1 byl oznámen jen krátce poté, co Ferrari prodloužilo kontrakt s Charlesem Leclercem. S Hamiltonem tak vytvoří velice silnou jezdeckou dvojici. Naopak Carlos Sainz z Ferrari po letošní sezony odejde. Dlouhodobě se spekuluje o přestupu k Sauberu, z něhož se v roce 2026 stane Audi. Se čtyřmi kruhy má vztah Sainzův otec Carlos Sainz starší, který v jeho barvách ovládl Rallye Dakar 2023.

Tato přestupová bomba přitom může znamenat velká škatulata na startovním roštu, který v letošní sezoně zůstane vcelku stabilní. Naopak pro sezonu 2025 mnozí jezdci Formule 1 změní barvy, za něž budou závodit. Mercedes bude hledat náhradu za Hamiltona, kterou by mohl být Alex Albon jezdící dnes za Williams. Pak by nového jezdce musel hledat právě Williams.

Živo může být také u Red Bullu. Dlouhodobě se spekuluje o nejisté pozici Sergia Péreze, který v poslední době nedosahuje očekávaných výsledků. Nahradit by ho mohl Daniel Ricciardo, jezdící v barvách sesterské stáje Red Bullu, nově nazvané Visa Cash App RB (dosud AlphaTauri). Naopak McLaren by měl nadále sázet na Oscara Piastriho a Landa Norrise, zatímco u Aston Martinu se očekává setrvání Fernanda Alonsa a Lance Strolla. To Alpine, Sauber ani Haas zatím nemají jistého ani jednoho ze svých stávajících jezdců.

Bez Andrettiho?

Dost se mluvilo také o tom, že by Formuli 1 mohla v roce 2025 obohatit jedenáctá stáj, v podobě amerického projektu Andretti Cadillac. Jeho možný příchod schválila FIA, samotná FOM (Formula One Management) jej však odmítla. Argumentuje tím, že tato stáj by neměla pro F1 tak velký přínos a že by to spíše pomohlo brandu Andretti než Formuli 1, zvlášť ve chvíli, kdy by stáj patrně nebyla konkurenceschopná, měla sázet na dodávané jednotky a nikoliv si je vyvíjet ve vlastní režii. Skutečným důvodem ale bude ten finanční – stávající stáje by příchodem dalšího týmu získávaly méně financí do rozpočtu z komerčních práv. Andretti Cadillac přitom bylo už v procesu vývoje monopostu pro rok 2025. Příchod v dalších letech zřejmě neklapne, nová stáj by musela platit násobně vyšší poplatek.

A co kalendář F1 pro rok 2025?

Naopak kalendář Formule 1 bude v roce 2025 patrně vcelku stabilní. Ve velké míře by měl být stejný jako letos. Smlouvu s F1 i v roce 2025 mají legendární tratě jako belgický Interlagos, Monako nebo belgické Spa. Podobně třeba závody v Miami, Džiddě, Las Vegas, Sachíru nebo Melbourne mají s F1 dlouhodobé dohody, až do třicátých let.

Prvním závodem sezony přitom má být Velká cena Austrálie.

Nedávno avizovaná Velká cena v Madridu je pak plánovaná až na sezonu 2026.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *