Rallye Dakar 2022 v cíli: Konečné výsledky

Fesh Fesh na Rallye Dakar 2022

Již 44. ročník dakarské rallye je za námi. Jak dopadly jednotlivé etapy a jaké jsou konečné výsledky nejen českých účastníků na Rallye Dakar 2022, podle mnohých nejnáročnější soutěže světa?

12. etapa

Poslední etapa letošního Dakaru skončila úspěchem pro Martina Macíka, v katgorii kamionů totiž dojel v etapě na skvělém druhém místě. Na nejlepšího Sotnikova navíc ztratil jen 32 sekund. Důležitější ale je, že v celkovém pořadí přeskočil Nizozemce Victora Willema Corneho Versteijnena a skončil tak sedmý. Macík umístění v top 10 bere alespoň jako decentní zářez českých kamioňáků.

Martin Prokop se s Rallye Dakar 2022 rozloučil 13. místem, celkově skončil na 25. místě, hned za Miroslavem Zapletalem. Prokop byl zklamaný z celkového výsledku, chtěl bojovat o nejlepší pětku, technické potíže v 10. etapě ale zkazily veškeré šance na dobré umístění.

Martin Michek zase šance na skvělý výsledek ztratil v předposlední, 11. etapě, kdy ho zdržel zničený ráfek, kvůli němuž málem odstoupil. Nakonec z toho bylo až 36. místo. Třicátý mezi motorkáři byl celkově Milan Engel, který zároveň obsadil druhé místo v hodnocení jezdců bez asistence (Original by Motul). Vynikající výsledek zajel i Zdeněk Tůma, mezi čtyřkolkami dojel čtvrtý!

Rallye Dakar 2022: Konečné výsledky – Po 12. etapě

Motocykly:

1. Sunderland (Brit./KTM) 38:47:30, 2. P. Quintanilla -3:27, 3. Walkner (Rak./KTM) -6:47, …23. J. Brabec -3:12:39, 30. Engel -4:56:41, 36. Michek -6:30:40.

Čtyřkolky: 

1. Giroud (Fr./Yamaha) 50:00:51, …4. Tůma -8:08:47.

Automobily: 

1. al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 38:33:03, 2. Loeb, Lurquin -27:46, 3. Rádžhí, Orr (Saúd. Ar., Brit./Toyota) -1:01:13, …23. Zapletal, Sýkora -6:36:11, 24. Prokop, Chytka -6:44:09.

Lehké prototypy: 

1. López Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am) 45:50:51.

SSV: 

1. Austin Jones,Gustavo Gugelmin (USA/Br./Can-Am) 47:22:50.

Kamiony: 

1. Sotnikov 41:37:34, 2. Nikolajev -9:58, 3. Šibalov (Rus./Kamaz) -1:11,11, …7. Macík (ČR/Iveco) -4:44:11, 20. Loprais (ČR/Praga) -34:53:53, 23. Casale (Chile/Tatra) -75:13:27

11. etapa

Jedenáctá etapa měla podle pořadatelů být nejtěžší na letošní Rallye Dakar, třeba Martinu Prokopovi ale tak těžká nepřišla. Po technických potížích Prokop pokračuje, celkově mu ale patří až 25. místo.

Naopak Martinu Macíkovi 11. etapa těžká přišla. Na jeho výsledku to ale nebylo poznat, v etapě totiž skončil hned pod stupni vítězů. Navíc pomohl Chilanovi Ignaciu Casalemu z Tatry Buggyra Racing, s nímž měl přitom jedné z předchozích etap konflikt, kvůli tomu, že ho údajně brzdil. Pokračuje i Aleš Loprais, byť s velkou časovou ztrátou. V 11. etapě byl přitom osmý.

Také v jedenácté etapě bohužel jeden z českých jezdců ztratil šance na dobrý výsledek. Řeč je tentokrát o Martinu Michkovi, který byl dokonce blízko odstoupení. V průběhu etapy si na jednom srázu zničil ráfek, s nímž nemohl pokračovat dále. Naštěstí mu nakonec pomohli dva ekvádorští motorkáři, Juan Carlos Puga a Juan Puga. Jeden z nich mu dal své kolo, díky čemuž Michek mohl v soutěži pokračovat. Nabral ale velkou ztrátu a je tak najednou celkově až 37.

10. etapa

Také desátá etapa byla hodně rychlá. Bohužel v ní hned dva čeští závodnici ztratili šanci na dobrý výsledek v letošním Dakaru. Aleš Loprais bohužel na jednom ze skoků zničil servo řízení, kvůli čemuž ve zbytku etapy nemohl zatáčet, náhradní díl totiž s sebou nevezl. Martin Prokop na start nastupoval na antibiotikách, kvůli zánětu průdušek, v etapě pak musel řešit technické potíže, které ho výrazně zdržely. V průběžném pořadí se tak propadl až do třetí desítky.

Lopraisovu ztrátu naopak využil Martin Macík, který zaostal jen o 3:46 minuty za nejrychlejším Rusem Dmitrijem Sotnikovem, jež si upevnil první místo v průběžném pořadí. A to Macík trefil dva stromy a řešil prasklé čelní sklo. Čtvrtý mezi kamiony pak zajel Chilan Ignacio Casale z českého týmu Tatra Buggyra Racing.

Skvěle se pak daří Zdeňku Tůmovi v kategorii čtyřkolek, v průběžném pořadí je totiž už čtvrtý! Využil totiž odstoupení Američana Pabla Copettiho. Sám však říká, že výše se může posunout jen při vypadnutí dalšího závodníka, soupeři jsou podle Tůmových slov jezdecky jinde.

9. etapa

Devátá etapa, okružní, se startem i cílem ve Vadí ad-Davásiru, se výtečně podařila Martinu Macíkovi, mezi kamiony dojel na skvělém třetím místě, což byl pro něj v letošním Dakaru dosud nejlepší dílčí výsledek. A mohl být dokonce druhý, Dmitrij Sotnikov z Kamazu ho nakonec porazil o pouhé tři sekundy. V průběžném pořadí si Macík drží devátou příčkou, nadále čtvrtý zůstává Aleš Loprais.

Naopak Martin Prokop dojel v etapě až 22. mezi automobily. Doplatil na nižší maximální rychlost svého speciálu. Etapa byla hodně rychlá, a tak Prokop nestačil na soupeře, jejichž auta jedou rychleji. V protivětru totiž Prokopův Ford zvládal leda jen 150 km/h.

Na 19. příčku v průběžném pořadí se pak posunul Martin Michek. A to si přitom ráno stěžoval na bolest žeber z jedné z dřívějších etap.

8. etapa

Osmá etapa byla v první části ve znamení dun, a to i těch velkých. Martin Prokop dokonce v cíli etapy tvrdil, že tak velké duny v Saúdské Arábii ještě neviděl. Do některých se dokonce podle jeho slov nedalo vyjet. Pro Prokopa nakonec skončila úspěšně, díky šestnácté příčce se Prokop udržel na osmém průběžném místě. Skvěle pak etapa dopadla pro hybridní Audi, která málem obsadila kompletní stupně vítězů, chyběly k tomu tři sekundy, a tak se na třetí místo vklínil Sébastien Loeb.

Dařilo se i českým posádkám kamionů. Pátý byl v etapě Chilan Ignacio Casale z české stáje Buggyra, který po požáru ve čtvrté etapě stíhá soupeře. Za ním skončil Aleš Loprais, následovaný sedmým Martinem Macíkem. „Dneska to byl pořádný nářez, ale dostali jsme do motoru trochu výkonu a přejeli duny, které tady ještě nikdo z nás neviděl,“ komentoval Macík etapu. Právě velké duny se staly osudné pro Tomáše Vrátného, který se po své chybě proletěl asi 20 metrů. Naštěstí vše dobře dopadlo a Vrátný v Dakaru pokračuje.

Náročná etapa to byla i pro Milana Engela, který velkou část trasy jel bez zadní brzdy. Ťuknul totiž kotouč zadní brzdy, který se ohnul. I tak se Engel drží na druhé příčce mezi motorkáři jedoucími bez asistence.

7. etapa

Po dni odpočinku Dakar 2022 v neděli 9. ledna pokračoval sedmou etapou. Do ní už bohužel nenastoupil Martin Šoltys s týmu Big Shock‘ Racing. Kvůli bolestem zad po jednom ze skoků už nemohl v soutěži pokračovat. Martin Macík tak v závodě pokračoval v rámci stáji osamocen. V sedmé etapě z toho bylo pro Macíka deváté místo. O příčku na čtvrté místo se pak v průběžném pořadí posunul Aleš Loprais, využil tak potíže soupeře, Nizozemce Januse van Kasterena, který v etapě ztratil. Před Lopraisem je tak v průběžném pořadí jen trojice Kamazů. Dařilo se i Ignaciu Casalemu, po náročné opravě své Tatry dojel v etapě osmý.

Na osmou příčku v průběžném pořadí si pak polepšil Martin Prokop, a to přestože v cíli etapy přiznal, že to bylo navigátorsky hodně těžké. Naopak ztratil Martin Michek, který jen 15 kilometrů před cílem etapy musel zastavit kvůli poruše. V průběžném pořadí se tak propadl na 23. místo, nejlepším mezi českými motorkáři je tak opět celkově 21. Jan Brabec.

6. etapa

Šestá etapa začala smolně pro Martina Michka, zatím úspěšný motorkář musel řešit incident už při přejezdu na start etapy. Aby se vyhnul nehodě s „civilním“ vozem, strhl motorku do svodidel a upadl. Naštěstí mu pomohl jeho týmový kolega Milan Engel, díky čemuž se povedlo dát poničený stroj do pořádku. Oba tím sice nabrali ztrátu, nakonec ale měli štěstí. Pateční etapa byla pro motocyklisty zrušena, kvůli rozježděnému povrchu kvůli špatnému počasí by pro ně část naplánované trasy byla nesjízdná.

Dařilo se však Martinu Prokopovi, který ve zkrácené etapě pro automobily dojel celkově osmý. Navíc se část trasy „honil“ se slovutným Mattiasem Ekströmem. „Chytil jsem se ho a jel mu na nárazníku. Byla to sranda. Měl z toho taky veselo, protože jsme si hráli, jako bychom nebyli ani na Dakaru,“ řekl k tomu sám Prokop.

O nejlepší desítku v průběžném pořadí bojoval Martin Macík, který je celkově jedenáctý, v etapě dojel devátý. „Bohužel nemáme výkon, takže v dunách nám to moc nejelo. Navíc jsme také dělali jeden defekt. Budeme ale makat, abychom byli v desítce,“ řekl po etapě Macík. To jeho týmový kolega Martin Šoltys bohužel po jednom skoku poničil pravé přední kolo a sám závodník si stěžoval na bolesti zad. Kvůli nim byl dokonce transportován vrtulníkem do nemocnice. V soutěži by ale po dni odpočinku měl pokračovat. Naopak Aleš Loprais pokračuje v silných výsledcích, v etapě dojel čtvrtý a díky potížím svého soupeře, Januse van Kasterena se mu v celkovém pořadí přiblížil.

5. etapa

Pátá etapa Rallye Dakar 2022 byla okružní, se startem i cílem v Rijádu. Opět se dařilo Martinu Michkovi, který v etapě dojel desátý, díky penalizaci Američana Skylera Howese se však posunul na devátou příčkou. „Etapa byla dost tvrdá, bylo tady úplně všechno, co Dakar nabízí,“ uvedl Michek v cíli etapy s tím, že součástí etapy byla jízda po kamenech i v pistách, stejně jako technické pasáže nebo jízda v dunách. Bez nepříjemností to ale nebylo, Michek musel v etapě řešit vybouchlý záchranný airbag, vlivem vysokého přetížení.

V nejlepší desítce se pořád drží i Martin Prokop, který v páté etapě skončil až osmnáctý. „Dobrou navigací jsme poté dali pět aut naráz, ale pak jsme se zamotali s Carlosem (Sainzem) a jednou tovární Toyotou,“ přiznal Prokop s tím, že závěr etapy se předem zdál lehký, nakonec byl ale navigačně hodně náročný.

Mezi kamiony se v etapě držel nějakou dobu druhý Aleš Loprais, nakonec z toho ale byla šestá příčka, díky níž se synovec nedávno zesnulého Karla Lopraise nadále drží v průběžném pořadí pátý. Dařilo se pak Josefu Macháčkovi, který letos poprvé skončil mezi deseti nejlepšími.

4. etapa

Čtvrtá etapa měla v letošní Rallye Dakar nejdelší měřený úsek, s délkou 465 km, což spolu s přejezdy dalo asi celkem 800 km. Smolně bohužel dopadla pro motocyklistu Davida Pabišku. Po těžkém pádu musel do nemocnice, kvůli čemuž pro něj soutěž končí. Poprvé za 13 účastí tak Dakar nedojede. Naopak Martin Michek díky penalizacím soupeřů v etapě poskočil o dvě místa a byl tak celkově devátý, v průběžném pořadí drží 21. místo.

Také další čeští jezdci měli trable. Martin Prokop byl po penalizaci v etapě až čtyřiadvacátý, a tak se v průběžném pořadí propadl na konec první desítky. Velkou ztrátu bohužel nabral Martin Macík, který tak vypadl z nejlepší desítky. Řešil technické potíže, s brzdovým systémem. Pomohl mu však týmový kolega Martin Šoltys, jak byli dopředu domluveni. Bohužel obdobné problémy následně řešil i Šoltys.

Chilan Ignacio Casale jedoucí v barvách roudnické stáje Buggyra zase musel řešit hořící kamion. Tým je však odhodlán udělat všechno proto, aby v soutěži mohl pokračovat i přes penalizaci za nedojetí v časovém limitu.

3. etapa

Třetí etapa byla kvůli silným dešťům výrazně zkrácena. Z Čechů byl nejvíce vidět motocyklista Martin Michek, který se v průběžném pořadí posunul na 22. místo. Dostal se tak před Jana Brabce, který se kvůli dodatečné penalizaci propadl v průběžném pořadí na 25. příčku.

V pořadí kategorie automobilů klesl i Martin Prokop, byť jen o jednu příčku. „Zase to byly hrozné fofry. Snad 45 kilometrů jsme jeli na plný plyn,“ prohlásil Prokop, který v rychlých etapách zatím tratí na nižším výkonu svého speciálu. Jinak byl ale se svým výkonem spokojen. Spokojeni mohou být také u Audi, Carlos Sainz s hybridním Audi RS Q e-tron v třetí etapě vyhrál v kategorii automobilů. V čele průběžného pořadí pak svoji pozici upevnil Nássir al-Attíja, navzdory osmému místu v etapě. Jeho dosavadního úhlavního soupeře Sébastiena Loeba výrazně zbrzdily defekty.

Kamionům nadále vládne ruský tým Kamaz, jejich hierarchii ale tentokrát narušil celkově třetí Nizozemec Janus van Karsteren s Ivecem z Teamu De Rooy. Dařilo se tentokrát Ignaciu Casalemu z Buggyry, dojel šestý. Aleš Loprais pak nadále drží průběžnou pátou příčku.

2. etapa

Druhá etapa měla být podle původních plánů maratónská, na níž se posádky měly obejít bez pomoci svých týmů, jenže kvůli dešti a zaplavenému bivaku tento plán musel být zrušen.

Na vynikající výsledek v první etapě bohužel nenavázal Martin Prokop, který se propadl z třetí na šestou příčku. Bojoval s nižším výkonem svého speciálu, etapa totiž byla rovinatá, u níž záleželo spíše na rychlosti než navigaci. Etapové vítězství získal Sébastien Loeb, a to po tvrdém boji s Násirem al-Attíjou.

Naopak mezi motorkáři po neúspěšné první etapě v pořadí vystoupal Martin Michek, a to na průběžné 23. místo. Nejlepším z Čechů v kategorii ale zůstává celkově dvacátý Jan Brabec.

Kategorii kamionů nadále ovládá tovární tým Kamaz, který je jako obvykle favoritem soutěže. Vysoko se však nadále drží Aleš Loprais, celkově pátý. O třetí místo v první etapě přitom nakonec kvůli dodatečné penalizaci přišel. V první desítce se drží také Martin Macík, stejně jako Ignacio Casale jedoucí v barvách týmu Tatra Buggyra Racing. Martin Šoltys pak doháněl ztrátu s první etapy a vyskočil na průběžné 17. místo.

1. etapa

Úvodní etapa dopadla skvěle hned pro dva české závodníky. Martin Prokop mezi automobil skončil se svým novým speciálem Ford na výtečném třetím místě. Lépe dopadli jen Násir al-Attíja s Toyotou a Sébastien Loeb se speciálem Prodrive. Prokop si přitom stěžoval na výkon motoru svého auta, skvělý výsledek tak zajel hlavně díky vydařené navigaci.

Stejnou příčku pak mezi kamiony zajel Aleš Loprais, který nestačil jen na dvojici Kamazů, které patří mezi favority soutěže. Přitom pro něj letošní Dakar není psychicky vůbec snadný, krátce před startem soutěže zemřel jeho strýc, Karel Loprais, šestinásobný vítěz Dakaru. Šestý pak byl mezi kamiony Martin Macík.

Naopak smolařem první etapy byl Martin Michek, který ztratil čas kvůli hledání jednoho z průjezdních bodů. Tomáš Kubiena pak jel průběžně čtvrtý, než se dostavily technické potíže jeho čtyřkolky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *