Rallye Dakar 2022 se rýsuje. Jací Češi ho pojedou?

Rallye Dakar 2022 se začíná rýsovat, a tak i Češi se na nadcházející ročník slavné dálkové soutěže pečlivě připravují. Které české posádky na Rallye Dakar 2022 vyrazí? S jakou technikou? A jaké jsou jejich plány?

Macíka doprovodí Šoltys

V Česku tradičně nejsledovanější dakarskou disciplínou je kategorie kamionů, díky někdejším úspěchům Karla Lopraise. Aktuálně mezi vůbec nejrychlejší jezdce kategorie patří Martin Macík, jehož Big Shock! Racing se však v uplynulých ročnících bohužel spoléhal na jediný kamion, což jej značně limitovalo. Macík tak musel bojovat s velkými týmy jako Kamaz a MAZ sám za sebe a v případě potíží mu neměl kdo pomoci. Na Dakaru 2022 se to však změní, protože Big Shock! Racing nakonec skutečně nasadí v soutěži dva kamiony, jak na podzim tým naznačil. Macíka doprovodí Martin Šoltys, který v uplynulých letech závodil v barvách Tatry Buggyra Racing.

„Mít v závodě dva kamiony je určitě výhoda. Pokud půjde vše podle plánu, já i Martin se budeme snažit jet co nejvíce vpředu a současně být vzájemně na dohled. Budeme o sobě vědět, budeme si pomáhat. Když se na trati cokoliv stane, zastavíme, vytáhneme se z duny, pomůžeme si s opravou, podělíme se o díly nebo pneumatiky,“ komentuje Martin Macík rozšíření týmu.

„Jsem zvědavý na auto s čumákem, bude to změna. Ale věřím, že Martin kamion v Maroku otestoval dobře, všechno bude fungovat a nové úpravy se na Dakaru osvědčí,“ doplňuje k tomu sám Martin Šoltys. Ten letos ukončil své angažmá u Buggyry, která v souvislosti s vývojem nového (údajně revolučního) speciálu tvrdí, že vozidlo potřebuje jiný typ jezdce. Na Dakaru 2021 přitom Šoltys při své čtvrté účasti v soutěži zajel svůj nejlepší výsledek, skončil na konci nejlepší desítky.

Šoltys se přitom posadí do nově vyvinutého speciálu přezdívaného Arnošt, zatímco Macík potřetí usedne do již osvědčeného kamionu Karel. „Karel si zaslouží, aby s námi projel ještě jedem Dakar. Jsme už sžití a do třetice si to společně užijeme ve vší parádě,“ vysvětlil Macík, proč dá na Dakaru přednost osvědčenému speciálu. I Arnošt používá za základ techniku Iveco, avšak s řadou vylepšení, na základě dosavadních zkušeností. Do budoucna má tak Karla nahradit.

Buggyra vsadí na mládí i zkušenost

Právě Tatra Buggyra Racing byla ohledně Rallye Dakar 2022 dlouho tajemná. Zprvu oznámila jediného jezdce. Tím je Chilan Ignacio Casale, trojnásobný vítěz Dakaru v kategorii čtyřkolek, který v barvách roudnického týmu jel poprvé letos.

„Tatra je kamion, který věřím, že má šanci uspět. Máme toho letos natrénováno opravdu dost, ať už s týmem v Dubaji, tak i s Alvarem v Chile, kde se nám podařilo dokonce vyhrát závod v kategorii T3, takže se na letošní ročník moc těším. S novými modifikacemi a automatem je to úplně jiná jízda a s podporou týmu si moc věříme. Můj cíl je být do top 3, ale jsem rovnýma nohama na zemi, takže jestli to bude nyní, či příští ročník nebo až ten další, se teprve ukáže, říká sám Casale.

Na konci listopadu pak Buggyra potvrdila, že jej na startovní listině doplní v druhém kamionu i talentovaný člen Buggyra Academy Téo Calvet, pro něhož to bude první Dakar. „Bylo jasné, že volné místo po Martinu Šoltysovi obsadíme některým z nováčků z Buggyra Academy. To si vybojoval svými výkony nejen během testování, ale i v rámci truckových závodů na okruzích Téo Calvet. Obzvláště na jeho počínání se moc těším,“ uvedl k tomuto angažmá šéf týmu Martin Koloc.

V kategorii bugin pak v barvách Buggyry opět nebude chybět zkušený Josef Macháček. Naopak dcery šéfa týmu Martina Koloce, Aliyyah a Yasmeen, na Dakaru 2022 nepojedou. „Holky by rády jely, ale uplatnil jsem právo veta. Mají toho za celou sezónu nad hlavu a vzhledem k jejich účasti na Rally Dakar 2023, by si měly užít, nejspíše na dlouho, posledních zimních prázdnin,“ říká k tomu Koloc. 

Loprais naopak osamocen

Na Rallye Dakar 2022 se z Čechů samozřejmě chystá také Aleš Loprais. Ten potřetí za sebou na rallye vyrazí se speciálem Praga V4S, přezdívaným Lady. Také u frenštátské stáje se práce nezastavují, pro nadcházející ročník se počítá s novým motorem Iveco, o 10 % silnějším než dosud. „Mohli bychom jít ještě výš, ale po zkouškách na brzdě jsme se rozhodli takto, protože další koně by byli na úkor životnosti některých komponentů,“ říká k navýšení síly sám Loprais. Úpravou projde také software automatické převodovky nebo chlazení. Posádka pak bude po letech ryze česká, Lopraise v kabině tentokrát doplní navigátor Jaroslav Valtr mladší a mechanik Petr Pokora. Dosavadní navigátor Chalid Alkendi se totiž přesouvá do role manažera týmu.

Repasí prošla i starší Tatra Jamal, přezdívaná Queen 69, která dělala Lopraisovi doprovod letos, s Janem Tománkem za volantem. Na Dakaru 2022 však nakonec Lopraisův tým pojede jen s jedním kamionem, na přípravu druhého nebyl dostatek času, ani financí.

Vrátný s širokým týmem

Tentokrát nebude na Dakaru chybět ani tým Tomáše Vrátného, pro něhož to bude nejširší účast na tomto závodě vůbec. Stáj se totiž bude starat o hned čtyři speciály.

Jedním bude Ford Cargo 4×4 Evo 1, který sice závodí od loňského roku, na Rallye Dakar však oslaví svoji premiéru. Tento závodní speciál je vybaven motorem Renault DXi o obsahu 13 litrů, výkonu 1.000 koní a točivým momentem 4.500 Nm. Řazení má na starost automatická převodovka Allison se šesti rychlostmi vpřed a jednou vzad. Vozidlo je sice postaveno na tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou, homologováno je ale jako Ford. Speciál bude pilotovat Tomáš Vrátný, palubním mechanikem bude Jaromír Martinec a navigovat bude polský závodník Bartolomiej Boba, který s týmem spolupracuje od roku 2020. 

Druhým speciálem bude Ivecopowerstar 4×4 přezdívaný Torpédo, který bude pilotovat andorský hendikepovaný jezdec Albert Llovera, který s týmem Tomáše Vrátného spolupracoval již v minulosti. Iveco je vybaveno 13litrovým motorem IVECO Cursor, také s výkonem 1.000 koňských sil a kroutícím momentem 5.000 Nm. Vzhledem k potřebám pilota je do vozidla instalováno ruční ovládání plynu a brzdy značky Guidosimplex. K dispozici má pilot také automatickou šestirychlostní převodovku Allison.

Třetím do počtu je pak Tatra Jamal Evo I, která má na svém kontě už sedm účastí na Dakaru, naposledy v roce 2020 v barvách polského týmu R-SIXteam. Tuto Tatru pohání 13litrový motor Renault DXi13 o výkonu 700 koní a kroutícím momentem 3.500 Nm. Pilot řadí manuální 16rychlostní převodovkou ZF. Tento speciál pojede s litevskou posádkou, kterou tvoří pilot Vaidotas Paskevicius, navigátor Slavomir Volkov a mechanik Tomas Guzauskas. Fesh Fesh pak zajistí i technickou podporu pro Tatru 815 Puma nasazenou v kategorii Dakar Classic.

A co další disciplíny?

V kategorii automobilů pak opět můžeme čekat Martina Prokopa. Ten krátce po skončení letošního Dakaru avizoval, že se vrátí i v roce 2022. Svůj Ford F-150 přezdívaný Shrek přitom hodlal dále upravit, hlavně z hlediska výdrže. Na výsledek prací si však zatím stále musíme počkat. Prokop totiž dokončuje speciál na poslední chvíli, v souvislosti s nejnovějšími pravidly kategorie.

Opět tu bude i Orion – Moto Racing Group v kategorii motocyklů. Bohužel z avizované účasti nadějného jezdce Jakuba Hroneše sešlo, kvůli zranění přišel o možnost kvalifikovat se na Dakar 2022, a tak se v soutěži neobjeví.

„S Jakubem jsme na 100 % počítali nejen pro Dakar 2022, ale vzhledem k jeho věku jsme ho chtěli připravit jako velkou českou naději do dalších ročníků. Do Dakaru je sice ještě času dost, ale nestihne kvalifikaci, která je pro všechny závodníky bez rozdílu povinná,“ okomentoval situaci manažer týmu Orion – Moto Racing Group Ervín Krajčovič.

Orion – Moto Racing Group tak pro tuto chvíli zůstává v dřívějším složení – Martin Michek a Milan Engel tentokrát do soutěže vyrazí na nových strojích KTM 450 Rally Replica.

Nabitá kategorie klasiků

České posádky nebudou chybět ani v kategorii „klasiků“ Dakar Classic, soutěži pravidelnosti vypsané pro vozy z osmdesátých a devadesátých let. Bývalý motocyklový jezdec Ondřej Klymčiw se vrátí se Škodou 130 LR, s níž způsobil takový poprask v uplynulém ročníku. Po květnové nehodě vozu na Krušnohorském poháru se Klymčiw rozhodl vůz řádně upravit, má tak silnější brzdy nebo větší kola. Poznávacím znakem je i tentokrát černé zbarvení.

Bude tu i Olga Roučková, známá z jiných kategorií Dakaru. Tentokrát v rámci projektu z kopřiv na Dakar oživuje pro soutěž klasiků vrak Suzuki Samurai.

Martin Čábela zase do soutěže vyrazí s nádhernou Matrou Murena 4S, zatímco slovenský podnikatel Radovan Kazarka nasadí legendární Tatru 815 slavného Karla Lopraise. Konkrétně má jít o repliku slavné Tatry T815 4×4 „Puma“ z přelomu milénia. Doprovázet ho přitom bude i někdejší člen Lopraisova týmu, Josef Kalina. Technickou podporu mu zajistí tým Fesh Fesh Tomáše Vrátného.

„Tatrovky miluji, celý život se pohybuji kolem aut a kolem řízení. Když se naskytla možnost koupit tuto osmsetpatnáctku, dlouho jsem neváhal. Inspirací pro jeho přestavbu byla legendární „Puma“ Karla Lopraise. Speciál včetně nástavby nám vyladila parta mechaniků šumperského KAR-mobilu. Barevnost jsme se rozhodli přizpůsobit novým týmovým barvám, a zároveň jsme do ní promítli kus našeho Slovenska,“ představuje svůj speciál Radovan Kazarka. 

A aby toho nebylo málo, bude tu také čtveřice Land Roverů Vintage Racing Teamu, Zdeňka Ondráčka, Petra Fialy, Alberta Panceho a Dušana Randýska, pětinásobného účastníka Rallye Dakar.

(Vydáno 4. listopadu 2021 12:21, aktualizováno 28. listopadu 14:12)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít