Formule 1 v roce 2024: Jezdci a týmy
Motorsport je v některých ohledech neúprosný. Přestože je sezona 2024 Formule 1 ještě daleko, už se o ní objevují mnohé informace. Známe již kalendář F1 pro rok 2024, mnohé už víme také o tom, v kterých týmech budou závodit kteří jezdci. Čekají nás na tomto poli nějaké změny?
Pokud se nestane nic neočekávaného, shodné jezdce by si i v roce 2023 měly uchovat Aston Martin, Ferrari, McLaren nebo Red Bull. Fernando Alonso, Lance Stroll, Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr, Max Verstappen i Sergio Pérez mají se svými zaměstnavateli víceleté smlouvy, a tak by u svých stájí měli zůstat. Svět F1 ale bývá nekompromisní a plný změn, a tak prakticky nikdo nemá nic jisté – nezapomeňme, jak před letošní sezonou u McLarenu skončil kvůli neuspokojivým výsledkům Daniel Ricciardo a Pierre Gasly se zase přesouval k Alpine, přestože měl podepsáno u AlphaTauri.
Jak to bude v AlphaTauri?
Právě další budoucnost Daniela Ricciarda a jeho účast ve Formuli 1 pro rok 2024 se jevila jako zajímavý příběh. Letošní sezonu usměvavý Australan zahájil jako testovací jezdec Red Bullu, pak ale v průběhu sezony nahradil kvůli neuspokojivým výsledkům Nycka de Vriese ve stáji AlphaTauri. V této funkci obstál a díky svým výsledkům si Ricciardo řekl o další angažmá. Pak se ale bohužel zranil při tréninku na Velkou cenu Nizozemska, kdy ho na několik závodů nahradil mladý talent Liam Lawson z Nového Zélandu, jehož výsledky v prvních závodech byly nad očekávání. I on si tak řekl o další angažmá. Kdo usedne do sedačky AlphaTauri v roce 2024, tak bylo hodně dlouho nejisté. O své místo se navíc mohl bát i Japonec Júki Cunoda. Nakonec však v září bylo potvrzeno, že Ricciardo i Cunoda pro rok 2024 v týmu zůstávají.
Zajímavé to pak bude u Ferrari. Dost se hovoří o tom, že by se Carlos Sainz mohl do budoucna přesunout do Audi (dnešní Sauber). Není tak vyloučeno, že se tak stane už před plánovaným oficiálním příchodem čtyř kruhů do šampionátu v roce 2026.
Mluvilo se také o tom, že by volno mohlo být třeba u Haasu, kde Magnussenovi i Hülkenbergovi končily smlouvy po letošní sezoně. V létě ale tým potvrdil, že stávající jezdecká sestava bude pokračovat i pro rok 2024.
A co piloti Williamsu?
Nějakou dobu se spekulovalo o další budoucnosti jezdecké sestavy Mercedesu – mluvilo se o tom, zda Lewis Hamilton po letošní ročníku neukončí kariéru. Šéf týmu Toto Wolff se ale nedávno nechal slyšet, že se svými piloty je spokojen a další pokračování stávající dvojice je prioritou. Nakonec se tak stalo, Lewis Hamilton i George Russell v létě prodloužili své smlouvy u týmu do sezony 2025, tedy do roku před plánovanou významnou změnou pravidel. Zda v Mercedesu zůstanou i poté, se ještě uvidí.
Hodně živo může být také u McLarenu – výsledky v prvních závodech byly za očekáváním, a tak je otázka, zda talentovaný Lando Norris navzdory platné smlouvě nebude chtít jít jinam.
Velkou nejistotou je pak další kariéra Logana Sargeanta u Williamsu. Jeho kolega (byť o dost zkušenější) Alex Albon letos září a se slabým monopostem Williamsu zajíždí solidní výsledky. Naopak Sargeant se vyloženě trápí a nestačí. Navíc se spekuluje o neshodách s vedením týmu, který je s jeho výsledky nespokojeno. Uvidíme tak, zda bude kariéra tohoto Američana v F1 dále pokračovat.
Své místo pak neměl jisté ani Čou Kuan-jü v Alfě Romeo. Po nadějném debutu v roce 2022 letos nijak zázračně nejezdí, a tak i jeho pozice se zdála v ohrožení. Spekulovalo se, že by jej mohl nahradit nadějný závodník Formule 2 Théo Pourchaire. V září nicméně tým oznámil, že Čou bude pokračovat i v roce 2024, po boku Valtteriho Bottase. „Rozhodnutí pokračovat v naší cestě s nezměněnou sestavou svědčí o investicích, které jsme do našeho projektu vložili. Ve formuli 1 se nic nezmění ze dne na den a my jsme se rozhodli soustředit se na stabilitu a pokračovat v budování našeho týmu společně s tím, jak začínáme důležité přechodné období,“ uvedl v tiskové zprávě šéf týmu Alessandro Alunni Bravi, který tím odkázal na přechodné období, kdy od roku 2026 se stáj přemění v Audi.
Jezdci Formule 1 pro rok 2024 a jejich smlouvy
TÝM | JEZDEC |
---|---|
Alfa Romeo | Valtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (?) |
AlphaTauri | Daniel Ricciardo (?), Júki Cunoda (?) |
Alpine | Esteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva) |
Aston Martin | Fernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“) |
Ferrari | Charles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024) |
Haas | Kevin Magnussen (?), Nico Hülkenberg (?) |
McLaren | Lando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024) |
Mercedes | Lewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2025) |
Red Bull Racing | Max Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024) |
Williams | Alex Albon („víceletá smlouva“), Logan Sargeant (?) |
Konec AlphaTauri
Změn se pak dočkáme také na úrovni samotných týmů. Alfa Romeo končí po sezoně 2023 spolupráci se Sauberem, který od roku 2026 začne používat motory Audi. Značka koncernu Stellantis totiž logicky nechce být spojována s týmem, který do budoucna bude spolupracovat s konkurenčním Audi, členem skupiny VW Group. V roce 2024 se tak patrně na scénu vrátí právě jméno Sauber – označení Audi se totiž na jeho monopostech patrně objeví až od roku 2026, spolu s nasazením jeho jednotek. Dnes totiž Sauber využívá jednotky Ferrari, a tak je nepravděpodobné, že by se čtyři kruhy na jeho monopostech objevily už dříve.
Konec spolupráce se Sauberem nicméně nemusí znamenat definitivní konec Alfy Romeo ve Formuli 1. V minulých měsících se totiž několikrát spekulovalo o tom, že by se Alfa Romeo mohla spojit s týmem Haas. Ten je letos na vzestupu, navíc je úzce spjat s Ferrari, a tak by toto spojení dávalo smysl. Nechme se tak ještě překvapit, zda k této dohodě dojde. Možností je, že název Alfa Romeo nově ponese agregát Ferrari používaný Haasem.
Jistotou je pak konec AlphaTauri, respektive jeho přejmenování. Poradce Red Bullu Helmut Marko potvrdil, že společně s novým vedením přijdou i noví sponzoři, což přinese i přejmenování „juniorské stáje Red Bullu“. O tom se spekulovalo už delší dobu, hlavně kvůli tomu, že značka oblečení AlphaTauri nefunguje po celém světě. „Nové AlphaTauri“ má navíc úzce spolupracovat s Red Bullem.