Formule 1 v roce 2024: Jezdci a týmy

Jezdci F1: Liam Lawson, Júki Cunuda, Fernando Alonso

Sezona 2024 Formule 1 se blíží, a tak už máme detailní informace o tom, jací jezdci se jí zúčastní. Stane se věc nevídaná, na startu prvního závodu F1 ročníku 2024 budou stát ti samí závodníci jako na startu posledního závodu uplynulé sezony. Jací jezdci F1 budou v roce 2024 jezdit v kterých týmech?

Pokud se nestane nic neočekávaného, shodné jezdce by si i v roce 2024 měly uchovat Aston Martin, Ferrari, McLaren nebo Red Bull. Fernando Alonso, Lance Stroll, Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr, Max Verstappen i Sergio Pérez mají se svými zaměstnavateli víceleté smlouvy, a tak by u svých stájí měli zůstat. Svět F1 ale bývá nekompromisní a plný změn, a tak prakticky nikdo nemá nic jisté – nezapomeňme, jak před letošní sezonou u McLarenu skončil kvůli neuspokojivým výsledkům Daniel Ricciardo a Pierre Gasly se zase přesouval k Alpine, přestože měl podepsáno u AlphaTauri.

Jak to bude v AlphaTauri?

Právě další budoucnost Daniela Ricciarda a jeho účast ve Formuli 1 pro rok 2024 se jevila jako zajímavý příběh. Letošní sezonu usměvavý Australan zahájil jako testovací jezdec Red Bullu, pak ale v průběhu sezony nahradil kvůli neuspokojivým výsledkům Nycka de Vriese ve stáji AlphaTauri. V této funkci obstál a díky svým výsledkům si Ricciardo řekl o další angažmá. Pak se ale bohužel zranil při tréninku na Velkou cenu Nizozemska, kdy ho na několik závodů nahradil mladý talent Liam Lawson z Nového Zélandu, jehož výsledky v prvních závodech byly nad očekávání. I on si tak řekl o další angažmá. Kdo usedne do sedačky AlphaTauri v roce 2024, tak bylo hodně dlouho nejisté. O své místo se navíc mohl bát i Japonec Júki Cunoda. Nakonec však v září bylo potvrzeno, že Ricciardo i Cunoda pro rok 2024 v týmu zůstávají.

Zajímavé to pak bude u Ferrari. Dost se hovoří o tom, že by se Carlos Sainz mohl do budoucna přesunout do Audi (dnešní Sauber). Není tak vyloučeno, že se tak stane už před plánovaným oficiálním příchodem čtyř kruhů do šampionátu v roce 2026. Pro sezonu 2024 však Sainz i Leclerc v maranellské stáji zůstávají.

Mluvilo se také o tom, že by volno mohlo být třeba u Haasu, kde Magnussenovi i Hülkenbergovi končily smlouvy po letošní sezoně. V létě ale tým potvrdil, že stávající jezdecká sestava bude pokračovat i pro rok 2024.

A co piloti Williamsu?

Nějakou dobu se spekulovalo o další budoucnosti jezdecké sestavy Mercedesu – mluvilo se o tom, zda Lewis Hamilton po letošní ročníku neukončí kariéru. Šéf týmu Toto Wolff se ale posléze nechal slyšet, že se svými piloty je spokojen a další pokračování stávající dvojice je prioritou. Nakonec se tak stalo, Lewis Hamilton i George Russell v létě prodloužili své smlouvy u týmu do sezony 2025, tedy do roku před plánovanou významnou změnou pravidel. Zda v Mercedesu zůstanou i poté, se ještě uvidí.

Hodně živo mohlo být také u McLarenu – výsledky v prvních závodech byly za očekáváním, a tak se nabízela otázka, zda talentovaný Lando Norris navzdory platné smlouvě nebude chtít jít jinam. Nakonec však zůstává, stejně jako týmový kolega Oscar Piastri.

Velkou nejistotou pak byla další kariéra Logana Sargeanta u Williamsu. Jeho kolega (byť o dost zkušenější) Alex Albon letos zářil a se slabým monopostem Williamsu zajížděl solidní výsledky. Naopak Sargeant se vyloženě trápil a nestačil. Navíc se spekulovalo o neshodách s vedením týmu, který bylo s jeho výsledky nespokojeno. Nakonec však bylo potvrzeno, že kariéra tohoto Američana v F1 bude dále pokračovat. V prosinci vedení Williamsu potvrdilo, že se Sergeantem počítá i v další sezoně.

Své místo pak neměl jisté ani Čou Kuan-jü v Alfě Romeo. Po nadějném debutu v roce 2022 letos nijak zázračně nejezdí, a tak i jeho pozice se zdála v ohrožení. Spekulovalo se, že by jej mohl nahradit nadějný závodník Formule 2 Théo Pourchaire. V září nicméně tým oznámil, že Čou bude pokračovat i v roce 2024, po boku Valtteriho Bottase. „Rozhodnutí pokračovat v naší cestě s nezměněnou sestavou svědčí o investicích, které jsme do našeho projektu vložili. Ve formuli 1 se nic nezmění ze dne na den a my jsme se rozhodli soustředit se na stabilitu a pokračovat v budování našeho týmu společně s tím, jak začínáme důležité přechodné období,“ uvedl v tiskové zprávě šéf týmu Alessandro Alunni Bravi, který tím odkázal na přechodné období, kdy od roku 2026 se stáj přemění v Audi.

Jezdci Formule 1 pro rok 2024 a jejich smlouvy

TÝMJEZDEC
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (smlouva do konce 2024)
AlphaTauriDaniel Ricciardo (smlouva do 2024), Júki Cunoda (smlouva do 2024)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen, Nico Hülkenberg (oba smlouva do konce roku 2024)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2025)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)
WilliamsAlex Albon („víceletá smlouva“), Logan Sargeant (do konce roku 2024)

Konec AlphaTauri

Změn se však dočkáme na úrovni samotných týmů. Alfa Romeo končí po sezoně 2023 spolupráci se Sauberem, který od roku 2026 začne používat motory Audi. Značka koncernu Stellantis totiž logicky nechce být spojována s týmem, který do budoucna bude spolupracovat s konkurenčním Audi, členem skupiny VW Group. V roce 2024 se tak na scénu vrací právě jméno Sauber, jak se předem očekávalo. Tým se nově jmenuje Stake F1 Team Kick Sauber.

Označení Audi se na monopostech této stáje objeví až od roku 2026, spolu s nasazením jeho jednotek. Dnes totiž Sauber využívá jednotky Ferrari, a tak je nepravděpodobné, že by se čtyři kruhy na jeho monopostech objevily už dříve.

Konec spolupráce se Sauberem nicméně nemusí znamenat definitivní konec Alfy Romeo ve Formuli 1. V minulých měsících se totiž několikrát spekulovalo o tom, že by se Alfa Romeo mohla spojit s týmem Haas. Ten byl letos na vzestupu, navíc je úzce spjat s Ferrari, a tak by toto spojení dávalo smysl. Nechme se tak ještě překvapit, zda k této dohodě dojde. Jednání totiž prý ustrnula na mrtvém bodě. Možností však je i to, že název Alfa Romeo nově ponese agregát Ferrari používaný Haasem.

Jistotou je pak konec AlphaTauri, respektive jeho přejmenování. Poradce Red Bullu Helmut Marko potvrdil, že společně s novým vedením přijdou i noví sponzoři, což přinese i přejmenování „juniorské stáje Red Bullu“. O tom se spekulovalo už delší dobu, hlavně kvůli tomu, že značka oblečení AlphaTauri nefunguje po celém světě. „Nové AlphaTauri“ má navíc úzce spolupracovat s Red Bullem.

Změny u Haasu

Velkým překvapením pak bylo lednové oznámení konce Guenthera Steinera v roli šéfa týmu Haas. Principál oblíbený ze série Drive to survive z platformy Netflix měl v posledních měsících neshody s majitelem stáje Genem Haasem, které vyvrcholily jeho překvapivým odvoláním. Souvislost patrně měl i fakt, že v uplynulé sezoně Haas skončil na poslední příčce Poháru konstruktérů. V čele týmu jej nahradí dosavadní hlavní inženýr Ajao Komacu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *