Rallye Dakar 2023 je za námi! Pro české závodníky byl 45. ročník Dakaru věru úspěšný. Martin Macík v kategorii kamionů nakonec skončil druhý, Martin Prokop byl mezi automobily šestý, čímž vyrovnal své dosavadní maximum v soutěži. Martin Michek ve velice vyrovnané kategorii motocyklů dojel jedenáctý. Jak se vedlo dalším českým či slovenským závodníkům? A jak dopadli?
Mohlo by se zdát, že poslední etapa Rallye Dakar 2023 bude jen o dojetí, to ale rozhodně nebyla pravda. Ještě se totiž měnilo pořadí mezi nejlepšími v kategorii čtyřkolek či motocyklů. Nejlepší Češi však už zůstali na svých pozicích.
Rallye Dakar 2023: Automobily
Martin Prokop mezi automobily vyrovnal své maximum, skončil šestý. Podle svých slov o tomto úspěchu rozhodla druhá etapa, v níž řada favoritů chybovala, zatímco Prokop ne, stejně jako předposlední, v níž to Prokop navzdory potížím s diferenciálem nevzdal a dojel. „Byl to dlouhý Dakar, nejdelší v Saúdské Arábii a rozhodně nejtěžší. Etapy byly krásně namixované a žádná z nich nebyla jednoduchá,“ okomentoval soutěž Prokop.
Pro vítězství si nakonec opět dojel Násir Al-Attíja, s Toyotou, který obhájil loňský triumf. Do čela se dostal po třetí etapě, o svoji pozici už následně nepřišel. Největší soupeři z favorizovaného Audi mu nakonec skončili, kvůli haváriím nedojel ani Stéphane Peterhansel, ani Carlos Sainz. Skvělý sice byl Sébastien Loeb, který zvítězil v několika etapách, kvůli dřívějším technickým potížím však na Al-Attíju v celkovém pořadí ztratil více než hodinu. Katařan zkrátka jel nenápadněji, ale stabilně. „Pro všechny to byl těžký Dakar. Je šílené, že se mi podaří obhájit vítězství. Jsem šťastný,“ komentoval v cíli Al-Attíja, který Dakar mezi automobily vyhrál již pětkrát. Více výher (osm) má jen Peterhansel.
Rallye Dakar 2023: Kamiony
Čechy zřejmě nejvíce sledovanou kategorii Rallye Dakar bohužel ovlivnila tragická událost v 10. etapě. Aleš Loprais při ní nešťastně srazil diváka, který následně zemřel. Český závodník tudíž ze soutěže musel odstoupit, přitom byl průběžně první. nakonec si tak pro svůj první triumf na Dakaru dojel Holanďan Janus van Kasteren z Nizozemska. Potvrdila se tak očekávaná česko-holandská bitva. Druhý dojel Martin Macík, třetí byl další Holanďan Martin van den Brink. Všichni tři přitom jeli se speciálem Iveco.
Celkově druhý Martin Macík na Rallye Dakar 2023 zpočátku vedl, vyhrál prolog i první etapu, v druhé etapě ale výrazně ztratil, když jeden z kamenů poničil zadní brzdy. I přes další etapové triumfy už Macík ztrátu nedohnal, přestože se snažil – v deváté etapě však nabral další ztrátu, když uvízl v rozvodněné řece. Tehdy ostatně závodník uvedl, že šanci na dobrý výsledek ztratil. Vzhledem k dalším okolnostem (Lopraisově odstoupení) si však nakonec dojel pro krásné druhé místo.
„Jsme nadšení a teď budeme slavit,“ komentoval v cíli výsledek Macíkův navigátor František Tomášek. Pro Macíka je to nejlepší dakarský výsledek. O zatím poslední české umístění na stupních vítězů ve vypsaných hlavních kategoriích se postaral v roce 2007 Aleš Loprais, který byl tehdy třetí mezi kamiony. To se však Dakar ještě jezdil v Africe.
Kvůli tomu, že na Rallye Dakar 2023 nestartoval ruský tovární tým Kamaz, byla větší šance pro ostatní, což se potvrdilo. Nakonec si pro slušné výsledky dojeli i jezdci týmu tatra Buggyra. Jaroslav Valtr dojel pátý, Martin Šoltys šestý. „Jsem rád, že jsem Dakar dokončil, to je pro mě nejvíc,“ řekl v cíli Valtr, pro něhož je pátá příčka dosud nejlepší umístění v kariéře.
Rallye Dakar 2023: Motocykly
Mezi motocykly to letos byla ohromná řežba, vždyť o vítězi rozhodlo pouhých 43 sekund. Průběžně přitom vedl Toby Price na KTM, jeho týmový kolega Benavides ho však v poslední etapě dokázal předstihnout a vyhrát.
„Jedenácté místo je krásné, byli jsme desátí, nyní jedenáctí. Výsledky na motorkách v této kategorie máme úžasné, je to něco výjimečného,“ komentoval celkově jedenáctý Martin Michek. Člen týmu Orion Moto Racing Group byl přitom nejlepší jezdec bez tovární podpory. Hned za ním v cíli skončil Štefan Svitko, který ho přitom pomohl ve 13. etapě odtáhnout do cíle, když Michek řešil chybné vstřiky.
Rallye Dakar 2023: Lehké prototypy
Josef Macháček měl Rallye Dakar 2023 jet jen v roli mentora, učit se od něj měly sestry Kolocovy, když však Yasmeen kvůli zranění zápěstí na závod nemohla vyrazit, musel ji nahradit. nakonec z toho bylo jedenácté místo v kategorii buginy. „Výsledek mohl být lepší, ale technické problémy k tomuto sportu patří,“ komentoval to český doyen.
Aliyyah Koloc při svém debutu na Dakaru dojela na 33. místě. Ve dvou etapách přitom skončila mezi nejlepšími deseti!
Rallye Dakar 2023: Konečné výsledky po 14. etapě
Kamiony:
1. J. van Kasteren (Niz./Iveco) 54:03:33, 2. Macík (ČR/Iveco) -1:14:34, 3. Martin van den Brink (Niz./Iveco) -2:40:22, …5. Valtr -5:06:09, 6. Šoltys -9:08:43, 9. Vrátný (všichni ČR/Tatra) -14:23:52.
Automobily:
1. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 45:03:15, 2. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -1:20:49, 3. Moraes, Gottschalk (Braz., Něm./Toyota) -1:38:31, …6. Prokop, Chytka -3:40:44.
Motocykly:
1. K. Benavides 44:27:20, 2. Price -43, 3. Howes (USA/Husqvarna) -5:04, …11. Michek -1:42:24, 31. Brabec -8:35:58, 36. Pabiška (všichni ČR/KTM) -11:17:36.
SSV (buggy):
1. E. Goczal, Mena (Pol., Šp./Can-Am) 53:10:14.
Lehké prototypy:
1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 51:55:53, …11. Macháček, Schovánek -10:06:01.
Čtyřkolky:
1. Giroud (Fr./Yamaha) 56:44:30.
Rallye Dakar 2023: Jednotlivé etapy
Podle mnohých nejtěžší motoristická soutěž světa odstartovala prologem 31. prosince s tím, že na jezdce během 15 dnů čeká celkem 4.706 km měřených kilometrů, rozdělených do 14 etap. Původní trasa se kvůli počasí měla měnit, přesto byl letošní Dakar považován za hodně náročný ročník.
- Prolog
- 1. etapa
- 2. etapa
- 3. etapa
- 4. etapa
- 5. etapa
- 6. etapa
- 7. etapa
- 8. etapa
- 9. etapa
- 10. etapa
- 11. etapa
- 12. etapa
- 13. etapa
- 14. etapa
14. etapa: Valtr sahal po triumfu
Poslední etapa letošního Dakaru měřila jen 136 měřených kilometrů, závodníky zavedla do cílového města Dammám. Mezi kamiony byl blízko svému prvnímu etapovému vítězství Jaroslav Valtr, kvůli penalizaci byl ale nakonec třetí. „Dnešní etapa byla strašně rychlá, pořád plný plyn. Ze začátku jsme trošku ztratili, protože jsme nechytili jeden (kontrolní) bod. Letěli jsme a snažili se dojet Marťase (Macíka), který se asi snažil vyhrát etapu taky,“ komentoval to Valtr. Nejrychlejší čas v etapě tak mezi kamiony zajel Litevec Vaidotas Paškevičius, který je členem týmu Fesh Fesh Tomáše Vrátného.
Martin Prokop byl v etapě dvanáctý, náskok na průběžně sedmého Argentince Juana Cruze Yacopiniho však v pohodě uhájil.
13. etapa: Macík průběžně druhý!
Předposlední etapa Rallye Dakar 2023 dopadla výtečně pro Martina Macíka. Mezi kamiony zvítězil, díky čemuž se dostal na druhou příčku průběžného pořadí! „Van den Brinkové jeli po startu spolu, aby si táta pojistil druhé místo, jenže po nějakých 15 kilometrech oba zapadli a my je projeli středem. Pak jsme se naháněli s Janusem a bylo to napínavé od začátku do konce,“ popsal průběh etapy Macíkův navigátor František Tomášek. Hned za ním dojel Jaroslav Valtr, který se drží celkově pátý.
Pomohl si i Martin Michek mezi motorkáři, v průběžném pořadí je už jedenáctý. Pomohly mu však k tomu potíže soupeřů. Američan Mason Klein po pádu v jedné z dřívějších etap nakonec přece jen vzdal a už do 13. etapy nenastoupil. Rakušana Matthiase Walknera zase vyřadila těžká bouračka v etapě. I Michek však řešil technické potíže, když v závěru etapy jeho motorka začala ztrácet výkon, kvůli chybným vstřikům – na přejezdu ho tak odtlačil slovenský motocyklový závodník Štefan Svitko.
Šestou příčku mezi automobily si pak drží Martin Prokop, avšak vlastně jen díky nehodě dosud sedmého Briana Baragwanatha. Prokop totiž bojoval s technickými problémy, které mu málem ukončily závod. „Po třech kilometrech nám loupnul diferák a moje myšlenky v tu chvíli byly, že pro nás závod skončil, protože celá etapa byla v hrozně pomalých dunách. Ale rozhodl jsem se pokračovat, kam až to dojede. Byla v nás malinká dušička, jeli jsme dvacet, třicet, občas čtyřicet a šly z toho strašné rány,“ popsal Prokop na sociálních sítích svůj boj v etapě.
12. etapa: Prokop nadále šestý
Druhá polovina maratónské etapy byla možná ještě těžší než ta první, zvlášť výjezdy na některé duny dělaly některým závodníkům potíže, včetně Martina Prokopa. Ten si přesto drží průběžné šesté místo, čímž by vyrovnal svůj nejlepší výsledek v soutěži a také nejlepší český výsledek v kategorii automobilů. To motocyklista Martin Michek se i nadále drží na 13. místě průběžného pořadí, rozestupy mezi jednotlivými jezdci jsou ale minimální, a tak se leccos ještě může do konce závodu změnit. „Všichni jedou naplno, úplně na krev. Dneska byly měkké duny, jelo se v nich rychle a těžce. Velká makačka, jsem moc rád, že jsem v cíli,“ popsal Michek na sociálních sítích.
Martin Macík mezi kamiony zůstává třetí, na druhého Martina van den Brinka však lehce ztratil, kvůli technickým potížím. „Jeli jsme opatrně, ale extrémně rychle. Bohužel nás trošku zradila technika a ke konci nám vypovědělo jedno čidlo. Bojovali jsme s tím během etapy a museli jsme to vyřešit,“ popsal trable mechanik posádky David Švanda.
Větší potíže řešili oba jezdci týmu tatra Buggyra, Martin Šoltys i Jaroslav Valtr své kamiony převrátili a museli si vzájemně vypomoci. „Ráno jsem koukal na mobil a viděl, že je pátek třináctého, a říkal si, že jsem v pasti. Asi na patnáctém kilometru jsem viděl Van Kasterena, jak se trápí, tak jsem si říkal, že musím opatrně. Našel jsem si stopu, kde on zřejmě projel. Ten trychtýř byl ale úzký a já do něj lehnul,“ popsal Valtr, který se tím propadl zpět na pátou příčku průběžného pořadí. Hned za ním je jeho stájový kolega Šoltys.
11. etapa: Prokop stoupá pořadím
Jedenáctá etapa Rallye Dakar má přídomek maratónská, což znamená, že v jejím cíli se závodníci musejí v bivaku obejít bez pomoci svých týmů.
Skvěle si s nástrahami úseku na poušti Rub al-Chálí poradil Martin Prokop, který si pochval pouštní terén. „Střídaly se přejezdy těžkých, vysokých dun a pak byly vypalováky na solných jezerech. Super zajímavá stage. Bylo to bez problémů, hodně jsme si to užili,“ komentoval. V etapě dojel desátý, díky čemuž se posunul na šestou příčku v průběžném pořadí. Pokud si ji uchová, vyrovnal by tím nejlepší historický výsledek české posádky v kategorii automobilů. Nejrychlejší mezi auty byl počtvrté za sebou Sébastien Loeb, jedničkou v průběžném pořadí nicméně zůstává díky stabilním výsledkům Násir Al-Attíja.
Třetí místo mezi kamiony si upevnil Martin Macík, který je po nuceném odstoupení Aleše Lopraise nejlepším z Čechů. S Martinem van den Brinkem prohrál o pouhých 18 minut. V etapě neudělal chybu, čas však ztratil kvůli prasklým tlumičům v kabině. Lídrem je po nuceném Lopraisově odstoupení v důsledku tragické srážky s divákem Janus van Kasteren, druhý Martin van den Brink však ztrácí jen minutu a 22 sekund, Martin Macík pak ani ne 48 minut, což na Dakaru pořád nemusí nic znamenat.
Martin Michek na vítězného Luciana Benavidese ztratil jen devět minut, přesto byl mezi motorkami až šestnáctý, což jen dokazuje, jak je tato kategorie letos vyrovnaná.
10. etapa: Loprais končí!
Aleš Loprais dosud kraloval letošní dakarské rallye, výhru v ní však slavit bohužel nebude. Do úspěšného tažení zasáhla tragická situace. V deváté etapě Lopraisův nešťastně srazil jednoho z diváků, který na následky nehody zemřel – několik hodin po srážce dostal infarkt. Fanoušek stál za hranou duny, a tak Loprais neměl šanci ho vidět, podle svých slov ani kolizi nezaznamenal. “Strašně mě to mrzí a potáhne se to se mnou v životě,“ uvedl Loprais, který svoji další účast v závodě ukončil. Přihlásil se místním složkám kvůli vyšetřování incidentu.
Do čela průběžného pořadí kategorie kamionů se tak dostal Holanďan Janus Van Kasteren. Na třetí příčku se kvůli okolnostem dostal Martin Macík. Třeba Jaroslav Valtr, jehož syn je členem Lopraisovy posádky a tedy přímý účastník nehody, uvedl, že by se podle něj měla 10. etapa pro kamiony kvůli tragédii zrušit.
Desátá etapa byla totiž poměrně krátká. Závodníky sice čekal dlouhý přejezd do oblasti Pustých končin, měřených kilometrů ale bylo jen 114. I proto rozestupy mezi nejlepšími byly tentokrát malé.
Martin Prokop byl ve své kategorii devátý, podle svých slov to však byla pro něj nejhorší etapa, i kvůli nevolnosti. Martin Michek pak v etapě bojoval s nefunkčním komunikačním systémem svého stroje.
9. etapa: Michkovo maximum
Rallye Dakar 2023 v úterý 10. ledna pokračovala po denní pauze, která byla odpočinkem pro všechny účastníky. Pořadatelé přitom slíbili, že druhá půlka letošního Dakaru bude ještě těžší než ta první, už dost náročná.
Druhá polovina letošní rallye každopádně skvěle odstartovala pro Martina Michka. Český jezdec dojel v kategorii motocyklů devátý, čímž vyrovnal své maximum v kariéře. V pořadí byl chvilku dokonce sedmý, pořadatelé ale nakonec výsledky přepočítali. I tak skvělý výsledek pro závodníka, který bojoval s pochroumaným kotníkem. V průběžném pořadí se navíc díky tomu Michek posunul už na dvanáctou příčku.
Na sedmé průběžné příčce se drží Martin Prokop, který si stěžoval na množství vody v deváté etapě. „Největší výzva dneška byla voda, ráno hodně pršelo. Jelo se hodně rychle, ale na měkkém podkladu, kdy odpor byl obrovský a hodně to klouzalo,“ uvedl Prokop, který v jednom místě málem neprojel hlubokou řekou.
V jednom z řečišť měly problémy i kamiony, a to včetně Martina Macíka, který dokonce ztratil ve vodě přes 50 minut. Museli mu dokonce pomáhat soupeři, Mitchel van den Brink a Jaroslav Valtr. „Na 160. kilometru měla končit voda. Byl tam velký přejezd řeky, my jsme ji zdolali, vyjeli jsme na takový ostrůvek. Byli jsme tam první, což byl hlavní problém. Otočili jsem se tam, zvolili cestu, po 70 metrech jsme spadli do velké díry ve vodě a tak jsme zůstali viset,“ popsal situaci Macík, který přiznává, že šance na dobrý výsledek ztratil. Aleš Loprais dotyčné místo sice objel, přesto se musel jinde také z vody vyhrabávat. I tak Loprais zůstává na první příčce průběžného pořadí mezi kamiony.
Nadále se pak nedaří továrnímu Audi. Carlos Sainz měl další těžkou nehodu, už druhou v letošním ročníku. Vrtulník ho dokonce odvážel do nemocnice, španělský pilot ale nakonec záchranářům přikázal se otočit, aby se vrátil pro auto a mohl i se ztrátou pokračovat.
8. etapa: Další Macíkův triumf
Osmá etapa Dakaru 2023 v kategorii kamionů opět patřila Martinu Macíkovi, který zvítězil už ve třetí etapě letošního ročníku. Druhého Nizozemce Mitchela van den Brinka nicméně porazil o pouhopouhých 59 sekund. V průběžném pořadí se tak Macík nadále drží na čtvrté příčce. To v čele průběžného pořadí zůstává Aleš Loprais, který v osmé etapě skončil čtvrtý. „Specifické bylo, že jsme jeli z měkkých písků do úplných šutrů, museli jsme vyfukovat a zase dofukovat (pneumatiky), opravdu to bylo technicky náročné,“ okomentoval etapu Macíkův navigátor František Tomášek.
To v kategorii automobilů se Martin Prokop v průběžném pořadí posunul už na sedmou příčku, když předstihl Briana Baragwanatha z Jihoafrické republiky. Přitom v etapě se mu tolik nedařilo, cítil se unaveně po maratónské etapě, v níž měli jezdci omezenou pomoc svých týmů. První se drží obhájce prvenství Násir Attíja z Kataru, o vítězství v etapě nicméně bojovali Carlos Sainz a Sébastien Loeb.
To motorkáři a čtyřkolkáři na trať vyrazili po dni „volna“, den předtím nezávodili, ale jen se v rámci upravené trasy přesouvali z bivaku do bivaku. Martin Michek skončil v etapě jedenáctý, což byl jeho nejlepší letošní výsledek. A to přitom zažil nepříjemnou chvilku, když v jedné z děr od vody dopadl do ostré protihrany, na níž si málem pochroumal nohy.
7. etapa: První část maratónské etapy
Počasí ovlivňuje Rallye Dakar 2023 tak, že se mění trasa. Před sedmou etapou tak pořadatelé nečekaně oznámili, že tu je dvoudenní maratónská etapa, jako reakce na dřívější zkrácené etapy. Je však mírnější než plánovaná dvoudenní maratónská etapa v oblasti Pustých končin. Po dojetí posádek do cíle, se závodníci po silnici přesunuli do servisní zóny, kde směli pro opravy a údržbu vozů využít pomoci svých mechaniků. Čas servisu byl ale zkrácen jen na dvě hodiny.
V pořadí kamionů to pro české posádky nadále vypadá nadějně. Aleš Loprais do etapy nakonec vyrazil z prvního místa, na které se dostal po dodatečných penalizacích soupeřů. A pozici si nadále drží, byť v etapě vyhrál Holanďan Janus van Kasteren. Martin Macík je čtvrtý, v etapě doháněl soupeře, pak si ale musel poradit s uvolněným uchycením kabiny a později i rozbitým čelním sklem, což ho zpomalilo. Přesto je jezdec sedlčanské stáje odhodlaný i nadále bojovat. Jaroslav Valtr zajel původně třetí čas, po dvouminutové penalizaci ale o dvě místa klesl. I tak si jezdec Buggyry spravil chuť po méně úspěšných etapách.
Mezi automobily byl tentokrát nejrychlejší domácí Jazíd Rádžhí. Martin Prokop skončil až osmnáctý, přesto si pořád drží průběžnou osmou příčku. Kvůli prasklému výfuku posádka bojovala s hlukem v kabině, Prokop tak neslyšel svého navigátora, což ho brzdilo na odbočkách.
To motocyklisté měli tentokrát z hlediska závodění volný den. S ohledem na nepřízeň počasí a pozdní návrat z páteční etapy se místo závodění rovnou přesunuli do dalšího bivaku.
6. etapa: Tůma končí, tragédie pro Audi
Počasí nadále ovlivňuje letošní ročník Dakaru. Šestá etapa kvůli dešťům musela být zkrácena, plánovaný bivak v Davadmí byl zatopen, a tak se trasa musela měnit.
Českým závodníkům tato etapa moc nevyšla. Jediný Čech v kategorii čtyřkolek, Zdeněk Tůma, do ní ani nenastoupil. Z Dakaru se rozhodl odstoupit, a tak loňské čtvrté místo v cíli nezopakuje. „Ve čtvrtek večer, když jsem se vrátil z etapy, tak jsme se rozhodli poté, co jsem měl zase karambol, že skončíme v závodě,“ uvedl Tůma na Facebooku. Kvůli nehodám měl čtyřkolku zničenou, neměl už dostatek náhradních dílů a ani tělo už se necítilo. V soutěži tak nemělo cenu pokračovat.
Aleš Loprais zase v etapě nabral ztrátu, přesto v průběžném pořadí vede. V etapě vyhrál Mitchel van den Brink. Opět rychle jel Martin Macík, kterému se líbila náročná trasa v písku, na třetí příčku tak už ztrácí jen čtyři minuty. To Jaroslav Valtr ztratil, kvůli výměně řemenu.
Mezi automobily je pak Martin Prokop už celkově osmý. I kvůli tomu, že skončil jeden z favoritů, Stéphane Peterhansel. Se svým Audi boural, jeho navigátor se dokonce zranil, a tak devítinásobný šampion Dakaru musel z průběžného druhého místa odstoupit. Na stejném místě navíc havaroval i Peterhanselův týmový kolega Carlos Sainz, který posléze také musel odstoupit. Audi tak ztratilo šanci na dobrý výsledek.
5. etapa: Česko-holandský boj pokračuje
I v páté etapě Rallye Dakar 2023 se ukázalo, že bez ruských Kamazů je to v kategorii kamionů tuhá bitva. Zatím se daří hlavně Čechům, kteří poráží Holanďany. V páté etapě byl opět nejrychlejší Aleš Loprais, druhého Martina van den Brinka však porazil o pouhých 16 vteřin. Loprais díky tomu nadále vede v průběžném pořadí. Zřejmě největší české želízko v ohni, Martin Macík, je čtvrtý. V průběhu etapy musel zpomalit kvůli neidetifikovatelným pazvukům.
Solidně v kategorii motocyklů jede Martin Michek, který se posunul na průběžnou třináctou příčku. To Milan Engel musel zastavit, zřejmě kvůli špatnému palivu. To na letošním Dakaru už řešilo více jezdců, a tak je šance, že se Engel jako oni do závodu vrátí. To Martin Prokop se drží celkově devátý, v páté etapě ale ztrácel kvůli nízkému výkonu svého atmosférického motoru, který je ve vyšší nadmořské výšce slabinou Prokopova speciálu.
4. etapa: Tuhý boj mezi kamiony
Po třetí etapě zkrácené kvůli nešvarům počasí se spekulovalo o tom, zda se čtvrtá etapa vůbec pojede, nebo zda nebude alespoň zkrácena. Nakonec si ale pořadatelé Rallye Dakar 2023 na závodníky přichystali plnou porci kilometrů.
Dobře si s tím poradil Martin Michek. Dojel čtrnáctý, díky čemuž se na tuto příčku posunul i v průběžném pořadí. „Čtrnácté místo je bomba. Bylo méně kamenů, což je super. Jenže nás pustili do písku s velbloudí trávou, která neuhýbá, takže to bylo 425 kilometrů cvičení s motorkou,“ popsal Michek na sociálních sítích.
Mezi automobily byl tentokrát nejrychlejší Sébastien Loeb se speciálem Hunter od Prodrivu, který se na letošním Dakaru zatím spíše trápil. Jen o 13 sekund za ním však skončil Stéphane Peterhansel. Martin Prokop se v průběžném pořadí zatím drží v top 10, jak si před soutěží přál.
To mezi kamiony to tentokrát byl tuhý souboj. O první příčku v etapě bojovali Huzink i Macík, který se nakonec z etapového vítězství radoval. Posunul se tak na čtvrté místo celkově. Do čela průběžného pořadí se pak vrátil jiný Čech, Aleš Loprais. Jaroslav Valtr totiž nabral v etapě ztrátu a je celkově třetí.
3. etapa: Výsledky ovlivnil déšť
Rallye Dakar je sice převážně pouštní soutěž, přesto ji letos ovlivnil déšť. Organizátoři museli zkrátit třetí etapu, protože nebyli schopni závodníkům zaručit bezpečný dojezd. Záchranné helikoptéry nemohly v některých místech vzlétnout, někteří jezdci nemohli trať projet. Kategorie Classic se dokonce vůbec nepočítala. Záběry z tratě ostatně ukázaly hodně vody, třeba Martin Macík přiznal, že se svým kamionem pomáhal buginám se dostat z hluboké vody.
Na výsledky jsme tak museli čekat, každá kategorie se počítala trochu jinak, dle toho, kolika účastníkům se povedlo dostat do cíle etapy.
Každopádně se opět potvrdilo, jak je Dakar 2023 těžký. Jeden z favorizovaných motorkářů Ricky Brabec havaroval a v soutěži končí, když dokonce musel do nemocnice. Končí i Čech Miroslav Zapletal, který se svým Fordem havaroval ve druhé etapě. Špatně odhadl dunu a spadl ze skály. Přitom poničil rám vozu, a tak musel odstoupit, sám si navíc při bouračce pochroumal ruku.
V čele průběžného pořadí kamionů se zprvu držel Aleš Loprais. Nakonec se však na první průběžnou příčku posunul Jaroslav Valtr. Pořadatelé totiž nakonec přece jen jako nejrychlejšího klasifikovali Gerta Huzinka, což pořadím zamíchalo. Martin Macík předvedl úžasnou stíhací jízdu, zůstává však průběžně pátý, po technických potížích v předchozí etapě. Martin Prokop pořadím klesl, na rychlých úsecích ztrácel kvůli slabému atmosférickému motoru svého speciálu Shrek.
2. etapa: Macíkova ztráta, Prokopův úspěch
Druhá etapa Dakaru 2023 Martinu Macíkovi bohužel ukázala, jak tato soutěž umí být zrádná. Po dvou úspěšných dnech na speciálu Čenda bohužel na trase mezi úvodním Sea Campem a Úla zazlobily technické potíže, a tak jezdec sedlčanského týmu nabral výraznou ztrátu. Později vyšlo najevo, že jeden z kamenů zničil zadní brzdy, které způsobily další technické komplikace. Naštěstí po opravě pokračoval v rychlém tempu, což je naděje pro další dny – páté místo v průběžném pořadí není tragédie. Zastoupil ho navíc jiný o jiný český kamioňák, Aleš Loprais druhou etapu vyhrál. Díky tomu se dostal v průběžném pořadí do čela. Holanďan van Kasteren byl totiž dodatečně penalizován, a tak se Loprais dostal před něj.
Také Martin Prokop v kategorii automobilů zabodoval, v druhé etapě dojel osmý, což mu vyneslo sedmou příčku v průběžném pořadí. V cíli Prokop etapu okomentoval jako náročnou, plnou kamení, v níž neustále hrozil defekt pneumatik, kvůli čemuž jel pomaleji. Defektu se sice Prokop nevyhnul, ale až v závěru, a tak tolik neztratil. Nejrychlejší mezi automobily byl tentokrát Nássir Al-Attíja, který se díky tomu posunul na druhou příčku v průběžném pořadí.
To kategorii motocyklů ovlivnila strategie Daniela Sanderse. Ten v závěru zpomalil, aby nebyl první a nemusel v další etapě startovat první a čistit trať ostatním. Pro etapové vítězství i průběžné prvenství si tak dojel teprve dvacetiletý Mason Klein z USA. Zdeněk Tůma v kategorii čtyřkolek dojel v etapě devátý, navzdory nehodě v jejím závěru. Tůmu vykopla jedna vlna, což vedlo k několika odřeninám, hlavně však ke zničeným přístrojům.
1. etapa: Macík a Loprais bodují mezi kamiony
První etapa Rallye Dakar 2023 vedla v okolí úvodního Sea Campu. Dařilo se v ní hlavně českým kamioňákům. Češi totiž doslova ovládli pořadí v kategorii kamionů. Nejrychlejší byl Martin Macík, s průměrnou rychlostí asi 100 km/h, druhý byl Aleš Loprais, čtvrtý následoval Jaroslav Valtr a pátý Martin Šoltys.
To Martin Prokop mezi automobily bohužel ztratil. Nejprve praskl výfuk jeho speciálu, poté dostal defekt a měl potíž i s pedálem plynu. Nakonec z toho bylo 22. místo v kategorii. Nejrychlejší mezi automobily byl opět speciál Audi, tentokrát s Carlosem Sainzem za volantem.
Smolná bohužel byla první etapa pro Libora Podmola. V jejím průběhu spadl, navíc se mu při nehodě nenafoukl airbag, což vedlo k tomu, že Podmol skončil v bezvědomí a zlomil si hrudní obratel. Přestože do cíle etapy nakonec v bolestech dojel, doktoři mu doporučili v soutěži nepokračovat. Podmol tak musel z Dakaru odstoupit. Průběžně přitom vedl svoji kategorii, v níž motorkáři jedou bez asistence.
Prolog: Macíkova paráda
Úvodní prolog, který se jel už 31. prosince, měl za úkol rozdělit pořadí jezdců na start úvodní etapy. Jelo se 13 měřených kilometrů, v okolí úvodního Sea Campu.
V kategorii automobilů se dařilo favoritům, nejrychlejší byl Mattias Ekström z Audi, za ním skončil Sébastien Loeb se speciálem Prodrive. Martin Prokop dojel v kategorii aut dvanáctý.
Podobně tomu bylo i v kategorii motocyklů. Nejrychlejší byl dvojnásobný šampion Dakaru a dlouholetý účastník soutěže, Toby Price. Martin Michel dojel dvacátý.
Mezi kamiony se pak náramně dařilo hned několika českým jezdcům. Vůbec nejvíce zabodoval Martin Macík, který se speciálem Iveco prolog ovládl. Porazil dva zástupce týmu de Rooy, rovněž s vozy Iveco, Mitchela van den Brinka a Januse van Kasterena. Čtvrtý byl pak Martin Šoltys z Buggyry, šestý Aleš Loprais s Pragou.
V kategorii čtyřkolek dojel Zdeněk Tůma na úvod 15. Josef Macháček zastupující za zraněnou Yasmeen Koloc byl v kategorii lehkých prototypů šestnáctý.
(průběžně aktualizováno)