Mazda MX-30 s interním označením DR je malý crossover představený japonskou automobilkou v roce 2019. Prodávat se začala rok na to, jakožto alternativa k praktičtějšímu modelu CX-30. Na evropském trhu byla Mazda MX-30 představena výhradně s elektrickým pohonem, v roce 2020 ale pro Japonsko vznikla také verze s konvenčním pohonem. V roce 2023 pak debutoval předem avizovaný elektromobil s prodlužovačem dojezdu v podobě Wankelova motoru.
Automobil vstoupil na trh jako první sériový, dopředu avizovaný model značky s elektrickým pohonem. Technický základ MX-30 sdílí s modelem CX-30 (DM), s nímž se shoduje také délka karoserie nebo rozvor, z designérského hlediska je ale zcela odlišná. Příď s nízkými zapuštěnými světlomety je v duchu retro stylingu, nejzajímavější je ale řešení dveří. To vzdává hold sporťáku RX-8, protože druhý pár bočních dveří je kratší a otevírá se proti směru jízdy. Za autora designu je považován Jouiči Macuda.
Také interiér se zcela liší oproti CX-30. V tomto případě je využito moderní řešení s hned třemi displeji. Digitální přístrojový štít a dnes už tradiční dotykový displej multimediálního systému na vrchu středového panelu (s úhlopříčkou 8,8″) doplňuje ještě obrazovka v dolní části středového panelu pro ovládání klimatizace. Pořád ji ale doprovází také konvenční tlačítka. Zajímavým oživením kabiny se staly korkové detaily. Ty odkázaly na fakt, že Mazda kdysi začínala jako výrobce náhražky korku.
Vedle elektromotoru také Wankel
Na evropských trzích bylo v době uvedení dostupné jediné pohonné ústrojí. Mazda mu říká jednoduše e-Skyactiv a kombinuje elektromotor o výkonu 106 kW s lithium-iontovou baterií s kapacitou 35,5 kWh. Ta zajišťuje dojezd 200 km podle metodiky WLTP. Akumulátor pochází od Panasonicu a váží asi 310 kilogramů.
Poháněná jsou výhradně přední kola. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a torzní příčka vzadu.
Pro rok 2023 pak debutovala Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, která elektromotor doplnila o Wankelův motor coby prodlužovač dojezdu. Zcela nově vyvinutý rotační motor s přímým vstřikováním o kompaktním objemu 830 cm3 poskytuje výkon 55 kW a doplňuje elektromotor posílený na výkon 125 kW. Verze e-Skyactiv R-EV se spoléhá na lithium-iontovou baterii s kapacitou 17,8 kWh a palivovou nádrž s objemem 50 litrů, což prodlužuje dojezd až na více než 600 km. Wankel tu přitom funguje jako generátor, který poskytuje energii elektromotoru. Jen na elektřinu vůz ujede 85 km, přičemž baterie se na rychlonabíječce výkonem 36 kW dobijí za pouhých 25 minut.
Výrobu Mazdy MX-30 má na starosti závod Udžina v japonské Hirošimě.
Mazda MX-30: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4395 x 1795 x 1555 x 2655 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 366 litrů (341 litrů s audio systémem Bose) u verze e-Skyactiv; 350 l (332 l s audio systémem Bose) u verze e-Skyactiv R-EV
- Výroba: 2020- (Hirošima, Japonsko)
Základní myšlenka modelu MX-30 je ta, že lidem stačí menší dojezd, takže je možné do auta dát menší baterie. To znamená několik důležitých věcí – nižší cenu, nižší hmotnost a menší emise při výrobě a pak následné recyklaci. Takže jaký je ten menší dojezd? No, nějakých 200 kilometrů, v reálném životě spíše 180.
U elektrických kilometrů je potřeba počítat s tím, že 180 znamená vlastně 160. Málokdo si totiž dokáže (a troufne) naplánovat cestu tak, aby s nulovým dojezdem přijel k nabíječce.
Existují samozřejmě i lidé, kteří jezdí dálkové trasy. Pro takové Mazda MX-30 rozhodně není. Neznamená to ale, že by byla špatným autem – jen není autem pro ně. Pokud však denně najedete do sta kilometrů a máte kde nabíjet, proč ne?
Více na: https://www.roadblog.cz/test-mazda-mx-30-e-skyactiv-2021/
Mazda MX-30 Edition 100 (2021)
Mazda si v posledních letech ráda dělá věci po svém, což je znatelné i na prvním sériovém elektromobilu značky. Mazda MX-30 sice dostala shodný technický základ jako CX-30 se spalovacími motory, jinak je ale vůz zcela odlišný. A nejde jen o elektrický bateriový pohon.
Už design je osobitý, a to zvenku, tak uvnitř. Místo typických tvarů dnešních vozů Mazda se model MX-30 dočkal svébytného retro stylu, s osobitou přídí, stejně jako zádí připomínající SUV-kupé, díky prudce se svažujícímu zadnímu oknu. A speciální jsou i dveře, ty zadní se otevírají proti směru jízdy jako u někdejší RX-8.
Pro MX-30 je speciální také interiér. Displej infotainmentu na vrchu palubní desky doplňuje ještě druhá obrazovka u jízdního ovladače, pro ovládání klimatizace. Ovládání je přitom zdvojené, nadále tu zůstávají konvenční tlačítka pro změnu teploty nebo nastavení větráku ventilace. Jestli to v praxi není zbytečné, je otázka, pravdou ale je, že displej reaguje na pokyn rychle a komu by to nevyhovovalo, má u klasická tlačítka. Vyhřívání sedadel nebo volantu ale pustíte jen přes obrazovku… Pochvalu ale zaslouží poctivý head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo či parkovací kamery s vynikajícím obrazem.
Materiály pak v rámci kategorie působí hodnotně, bratrská CX-30 je ale uvnitř ještě hezčí. MX-30 alespoň oživují nezvyklé materiály, fleece na dveřích nebo korek odkazující na původní obor Mazdy. Za volantem se sedí příjemně, sedačky jsou pohodlné. Vzadu však moc prostoru není, a to jak před koleny, tak nad hlavou. Na krátké trasy se sem ale usadí i dospělý. Bude se však cítit stísněně, kvůli masivním sloupkům a nižšímu stropu.
Kufr je pak akorát velký, základní tvar víceméně odpovídá CX-30 (je jen o něco kratší), chybí však dvojitá podlaha, respektive pod ní se kvůli bateriím nebo subwooferu příplatkového audia nachází jen prostor na opravnou sadu pneumatik. Víko pak zavřete jedině ručně (CX-30 přitom nabízí elektrické ovládání), díky tlačítku však auto snadno zamknete.
Nabídka verzí se aktuálně omezuje na elektromotor s výkonem 106 kW. Odpich na rozdíl od jiných elektroaut není takový, v praxi ale stačí, při pohybu ve městě je hbitost více než dostatečná. Na dálnici už ale elán klesá, hlavně ale roste spotřeba elektrické energie. Tu v mém případě ovlivnily zimní podmínky, během nichž jsem MX-30 testoval. I ve městě tak auto jezdilo za 25 kWh/100 km, na dálnici apetit přerostl 30 kWh/100 km. Dojezd tudíž není nijak zázračný, v zimě se pohybuje jen kolem 140 km na jedno nabití, což je na dnešní poměry elektroaut sakra málo. Zajímavostí je pak jen minimum individuálního nastavení pohonu – je tu vlastně jen několik úrovní rekuperace, ani ta nejsilnější však neumožňuje jízdu s jedním pedálem jako u jiných elektrovozů. Ani nabíjení není nijak rychlé, dobíjení stejnosměrným proudem maximálně o výkonu 50 kWh u mnohá elektroauta dnes překonávají. V praxi je navíc nabíjení pomalejší.
Chybu však nemá celkové naladění. Podvozek ideálně kombinuje komfort s jistotou. Od kol se neozývají hlučné rány, MX-30 však zůstává dostatečně jistý i při rychlejším tempu. Plusem je pak příkladné odhlučnění, i na dálnici uslyšíte jen lehký šum větru vanoucího kolem karoserie.
Celkově tak musím říct, že je Mazda MX-30 povedeným vozem. Jen jí limituje nízký dojezd, omezující její použití jen ve městě. A na takové použití je vůz vzhledem ke své ceně poměrně drahý.
MX-30 je vlastně Mazda, jako každá jiná. Jen jezdí na elektřinu. A má jiné zadní dveře. To je ale naprosto v pořádku. Možná přiláká ke značce nové zákazníky, ještě pravděpodobnější ale je, že někdo, kdo má nějaký starší model, bude přemýšlet, zda pořídí novou CX-30, nebo zkusí něco trochu jiného. Pokud má kde nabíjet a denně nenajezdí stovky kilometrů, proč nezkusit elektřinu? Za servis téměř nic nezaplatí a navíc může v Praze parkovat na modrých a fialových zónách bezplatně.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-mazda-mx-30-dojezdem-neohromi-ma-ale-co-nabidnout/