Škoda Rapid/Rapid Spaceback (2012-2019)

Škoda Rapid je kompaktní model z dílny mladoboleslavské automobilky, který se pro evropské trhy vyráběl mezi lety 2012 a 2019. Dostupný byl jako liftback (Rapid) a pětidveřový hatchback (Rapid Spaceback), na asijských trzích existoval i ve formě sedanu. Na základě verze se stupňovitou zádí vznikl i tehdejší Seat Toledo. V roce 2019 byl v Evropě nahrazen hatchbackem Scala, jinde ve světě (v Rusku nebo Číně) však pokračoval v inovovaném balení.

Automobil oficiálně debutoval na pařížském autosalonu 2012 ve formě liftbacku, v létě následujícího roku doplnil nabídku hatchback. Design vycházel z konceptu MissionL z roku 2011, autorem byl slovenský designér Jozef Kabaň, tehdejší šéfdesignér Škody Auto. Jméno navazovalo na označení používané již v první republice pro levný model, respektive pro kupé z osmdesátých let.

Škoda Rapid byla orientovaná jakožto dostupný model nižší střední třídy, šlo svým způsobem o nástupce Octavie Tour, který měl vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií. I proto se mu před premiérou přezdívalo A-entry. Z toho důvodu byla za základ užita jednodušší platforma výhradně s pohonem přední nápravy. Hatchback však dodal i styl v podobě možnosti prodlouženého zadního okna v pátých dveřích. K dispozici byla od roku 2015 i stylová verze Monte Carlo nebo oplastovaný Scoutline.  

Do prodeje vůz vstoupil s nabídkou čtyř motorů. Benzinové 1.2 MPI (55 kW), 1.2 TSI (verze s 63 a 77 kW) a 1.4 TSI (90 kW) doplnil i turbodiesel 1.6 TDI ve variantách s 66 a 77 kW. Pro rok 2015 pak automobil zareagoval na nově příchozí emisní normu Euro 6, to když přišly inovovaný motor 1.2 TSI (nově 66 a 81 kW), 1.4 TSI posílený na 92 kW, nový vznětový tříválec 1.4 TDI (66 kW) a 1.6 TDI posílený na 85 kW.

Pro rok 2017 přišla modernizovaná varianta, která lehce proměnila design a především nabídku motorů – konkrétně čtyřválec 1.2 TSI nahradil modernější tříválec 1.0 TSI (70 nebo 81 kW). Také se rozšířila výbava, třeba o bixenonové světlomety. Výrobu pro Evropu zajišťovala domovská továrna Škody v Mladé Boleslavi, pro lokální trhy ale Rapid vznikal též v Rusku, Číně nebo Alžírsku.

Škoda Rapid: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4483 x 1706 x 1461 x 2602 mm (Rapid), 4304 x 1706 x 1459 x 2602 mm (Rapid Spaceback)
  • Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů (Rapid), 415 litrů (Rapid Spaceback)
  • Výroba: 2012-2019 (Mladá Boleslav, Česká republika)

Ohodnoťte Škodu Rapid i vy, v diskuzi pod článkem:

Škoda Rapid

3.8

Design

3.0/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Škoda Rapid/Rapid Spaceback (2012-2019)

  • 2 prosince, 2020 (19:15)
    Trvalý odkaz

    Design

    3

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Škoda Rapid byla v době premiéry prezentována jako volba rozumu a tou je i dnes jako ojetina. Považována je totiž za možná nejspolehlivější škodovku poslední doby. Karoserie auta nerezne ani u nejstarších kusů a nezproblémový je i podvozek, včetně brzd, které dlouho vydrží. Z nabízených motorů je dobrou volbou atmosférický čtyřválec 1.2 MPI, který se vyplatí hlavně těm, kteří budou jezdit krátké trasy. Strašákem v tomto případě není ani 1.2 TSI, který už má v Rapidu vždy odolný rozvodový řetěz. Lepší volbou je však jeho pozdější verze, s výkonem 66 či 81 kW. Bohužel však vydržela jen krátce, v roce 2017 ji nahradil tříválec 1.0 TSI, který s vysokými nájezdy znamená kmity karoserie a velké vibrace. Snad jedinému motoru, kterému se vyplatí se vyhnout je vznětový tříválec 1.4 TDI s problémovým dvouhmotovým setrvačníkem.
    Vyplatí se však se vyhnout prvním exemplářům. V době premiéry byl Rapid koncipován jako vyloženě levné auto, což na laciných detailech bylo znát. Automobilka ale kritiku rychle vyslyšela a rychle na ni reagovala postupným vylepšením. Pozdější kousky, hlavně po faceliftu z roku 2015, tak už mají mnohem lépe vypadající kabinu a komfortnější podvozek.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.