Škoda Rapid/Rapid Spaceback (2012-2019)

Škoda Rapid je kompaktní model z dílny mladoboleslavské automobilky, který se pro evropské trhy vyráběl mezi lety 2012 a 2019. Dostupný byl jako liftback (Rapid) a pětidveřový hatchback (Rapid Spaceback), na asijských trzích existoval i ve formě sedanu. Na základě verze se stupňovitou zádí vznikl i tehdejší SEAT Toledo. V roce 2019 byl v Evropě nahrazen hatchbackem Scala, jinde ve světě (v Rusku nebo Číně) však pokračoval v inovovaném balení.

Automobil oficiálně debutoval na pařížském autosalonu 2012 ve formě liftbacku, v létě následujícího roku doplnil nabídku hatchback. Design vycházel z konceptu MissionL z roku 2011, autorem byl slovenský designér Jozef Kabaň, tehdejší šéfdesignér Škody Auto. Jméno navazovalo na označení používané již v první republice pro levný model, respektive pro kupé z osmdesátých let.

Škoda Rapid byla orientovaná jakožto dostupný model nižší střední třídy, šlo svým způsobem o nástupce Octavie Tour, který měl vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií. I proto se mu před premiérou přezdívalo A-entry. Z toho důvodu byla za základ užita jednodušší platforma výhradně s pohonem přední nápravy. Hatchback však dodal i styl v podobě možnosti prodlouženého zadního okna v pátých dveřích. K dispozici byla od roku 2015 i stylová verze Monte Carlo nebo oplastovaný Scoutline.  

Široká nabídka

Do prodeje vůz vstoupil s nabídkou čtyř motorů. Benzinové 1.2 MPI (55 kW), 1.2 TSI (verze s 63 a 77 kW) a 1.4 TSI (90 kW) doplnil i turbodiesel 1.6 TDI ve variantách s 66 a 77 kW. Pro rok 2015 pak automobil zareagoval na nově příchozí emisní normu Euro 6, to když přišly inovovaný motor 1.2 TSI (nově 66 a 81 kW), 1.4 TSI posílený na 92 kW, nový vznětový tříválec 1.4 TDI (66 kW) a 1.6 TDI posílený na 85 kW.

Pro rok 2017 přišla modernizovaná varianta, která lehce proměnila design a především nabídku motorů – konkrétně čtyřválec 1.2 TSI nahradil modernější tříválec 1.0 TSI (70 nebo 81 kW). Také se rozšířila výbava, třeba o bixenonové světlomety. Výrobu pro Evropu zajišťovala domovská továrna Škody v Mladé Boleslavi, pro lokální trhy ale Rapid vznikal též v Rusku, Číně nebo Alžírsku.

Škoda Rapid: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4483 x 1706 x 1461 x 2602 mm (Rapid), 4304 x 1706 x 1459 x 2602 mm (Rapid Spaceback)
  • Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů (Rapid), 415 litrů (Rapid Spaceback)
  • Výroba: 2012-2019 (Mladá Boleslav, Česká republika)

Ohodnoťte Škodu Rapid i vy, v diskuzi pod článkem:

Škoda Rapid

4.15

Design

3.8/5

Technika

4.3/5

Jízdní vlastnosti

4.3/5

Cena

4.3/5

Celkový dojem

4.3/5

Uživatelům se líbí

  • Antikorozní ochrana
  • Vysoká spolehlivost

Uživatelům se nelíbí

  • Laciné detaily prvních kusů
  • Problémové 1.4 TDI

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „Škoda Rapid/Rapid Spaceback (2012-2019)

  • 2 prosince, 2020 (19:15)
    Trvalý odkaz

    Design

    3

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Škoda Rapid byla v době premiéry prezentována jako volba rozumu a tou je i dnes jako ojetina. Považována je totiž za možná nejspolehlivější škodovku poslední doby. Karoserie auta nerezne ani u nejstarších kusů a nezproblémový je i podvozek, včetně brzd, které dlouho vydrží. Z nabízených motorů je dobrou volbou atmosférický čtyřválec 1.2 MPI, který se vyplatí hlavně těm, kteří budou jezdit krátké trasy. Strašákem v tomto případě není ani 1.2 TSI, který už má v Rapidu vždy odolný rozvodový řetěz. Lepší volbou je však jeho pozdější verze, s výkonem 66 či 81 kW. Bohužel však vydržela jen krátce, v roce 2017 ji nahradil tříválec 1.0 TSI, který s vysokými nájezdy znamená kmity karoserie a velké vibrace. Snad jedinému motoru, kterému se vyplatí se vyhnout je vznětový tříválec 1.4 TDI s problémovým dvouhmotovým setrvačníkem.
    Vyplatí se však se vyhnout prvním exemplářům. V době premiéry byl Rapid koncipován jako vyloženě levné auto, což na laciných detailech bylo znát. Automobilka ale kritiku rychle vyslyšela a rychle na ni reagovala postupným vylepšením. Pozdější kousky, hlavně po faceliftu z roku 2015, tak už mají mnohem lépe vypadající kabinu a komfortnější podvozek.

    Reagovat
  • 27 listopadu, 2022 (15:45)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4.5

    Škoda Rapid 1.6 TDI 66kW 2014
    Prvú výhodu som spozoroval už hneď pri prvom usadnutí za volant. Cítil som sa tu totiž ako doma, a to rozhodne nebolo spôsobené len tým, že v Škodovkách trávim dosť času. Interiér Rapidu je jednoduchý, praktický a prehľadný, ale zároveň aj pekný. Teda, aspoň ja som mal šťastie na lepšie vybavenú verziu, dokážem si však predstaviť, že Rapidy s menšou výbavou až tak pekne v interiéri nevyzerajú. Pozitívom je vysoká kvalita plastov, ktoré síce nie sú mäkčené, avšak ani po 180 000 odjazdených kilometroch nevydali ani ten najmenší zvuk. Jazdný prejav auta je veľmi dobrý, minimálne oveľa lepší, ako som očakával. Rapid je však viac o praktickosti ako o jazdných pôžitkoch a v tejto oblasti doslova exceluje. Nikdy by som nepovedal, že v Rapide bude až toľko veľa miesta na zadných sedadlách a že bude mať až tak veľký kufor. Rodinné auto ako vyšité. Keď k tomu prirátame jednoduchú a lacnú servisovateľnosť Škodoviek a veľmi slušnú spoľahlivosť, Škoda Rapid je skutočne ideálnym autom pre menšiu slovenskú rodinu. A ja som na nej nenašiel prakticky žiadne zásadné nevýhody.

    Více na: https://dominiccars.sk/test-jazdenky-skoda-rapid-1-6-tdi-66kw/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *