Lada Vesta GFL/GFK (2015-)

Lada Vesta je kompaktní model vyráběný ruskou automobilkou AvtoVAZ od roku 2015, jakožto nepřímá náhrada za model Priora. Tehdy model debutoval ve formě sedanu (interně GFL), v roce 2017 nabídku obohatilo také odvozené kombi Vesta SW (interně GFK). Na zvažovaný hatchback nakonec nedošlo, kvůli obavě přílišné konkurence s crossoverem XRAY. V době premiéry šlo o prvního zástupce nové generace vozů Lada, definované designérským motivem písmena X a technikou vyvinutou ve spolupráci s Renaultem. Aktuálně jde o jeden z nejprodávanějších automobilů na domácím ruském trhu. Na českém trhu se auto prodává přes neoficiální dovoz.

První zástupce nového stylu

Design automobilu využil motivů z konceptu XRAY z roku 2012 a přímo navázal na koncept Vesta z roku 2014. Autorem návrhu byl tým tehdejšího šéfdesignéra Stephena Mattina, který se tímto stylem rozhodl zdůraznit robustnost vozů Lada. Svojí velikostí vůz spadá do nižší střední třídy. Konkrétně sedan je dlouhý 4.410 mm, s rozvorem 2.635 mm. V roce 2016 vznikla nicméně i jeho prodloužená varianta Vesta Signature s délkou 4.660 mm a rozvorem nataženým o 250 mm na 2.885 mm, jakožto reprezentativní automobil pro úředníky či zaměstnance firmy. Nakonec však v jeho případě zůstalo jen u pilotní série.

Kombík pak rovnou dorazil také v terénně pojaté verze Vesta SW Cross, kterou poprvé avizoval koncept v roce 2015. Toto provedení se odlišilo oplastovanou karoserií se zvýšeným podvozkem. Jeho světlost přitom vzrostla ze 178 mm výchozího kombíku na 203 mm, což už je na úrovni SUV. V roce 2018 pak v této variantě dorazil i sedan, Vesta Cross, který rovněž poskytl světlost 203 mm. Ve stejném roce dále debutoval sportovně laděný sedan Vesta Sport se svébytným vzhledem a naopak s o 16 mm sníženým podvozkem.

Jako automobil nové generace Lady byla Vesta přímo přizpůsobená podmínkám ruského trhu. Motor auta měl proto bez potíží nastartovat i v extrémních teplotách kolem -30 °C. Také zámky dveří byly navrženy tak, aby nezamrzaly. Lada slibovala také rychlé vytápění kabiny díky účinnému topení. Interiér navíc byl přizpůsoben jízdě v zimním oblečení, třeba tlačítka lze ovládat i v rukavicích.

Sázka na benzinové atmosféry

Technický základ poskytla platforma nazvaná Lada B/C vyvinutá ve spolupráci s Renaultem, který v AvtoVAZu drží od roku 2012 většinový podíl. Technika zkombinovala prvky z vlastního vývoje s komponenty od Renaultu, jako je třeba řízení. V době premiéry bylo 71 % lokalizovaných. AvtoVAZ velkou část komponentů vyráběl v domovském Toljatti, byť samotná montáž auta probíhá v Iževsku.

Vesta vstupovala do prodeje s jediným motorem, nově vyvinutou zážehovou šestnáctistovkou (interně 21129), která byla naladěna na výkon 78 kW. Spolupracovala s pětistupňovým manuálem, nebo pětistupňovou robotizovanou převodovkou z dílny ZF. Později přibyla rovněž atmosférická osmnáctistovka s výkonem 90 kW, rovněž dostupná s robotem od ZF, stejně jako posílená atmosférická šestnáctistovka s 83 kW.

Od roku 2017 je dostupná i Vesta CNG na stlačený zemní plyn, s benzinovou šestnáctistovkou. Pro Vestu Sport je pak vyhrazena atmosférická osmnáctistovka posílená na 107 kW.

Pro rok 2022 se pak Lada Vesta dočkala modernizace. Ta inovovala vzhled auta, Vesta se dočkala nově řešených LED světlometů a inovované masky, odlišující se podle derivátu. Zadní nárazník dostal sportovnější tvar, v nabídce se pak objevily nové sady kol.

Lada Vesta vzniká v ruském závodě v Iževsku, v minulosti vyrábějícího vozy Iž. Sériová produkce byla slavnostně zahájena 25. září 2015, kdy se začal vyrábět sedan. Kombi následovalo v září 2017, tedy o dva roky později.

Lada Vesta: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4410 x 1764 x 1497 x 2635 mm (Vesta), 4410 x 1764 x 1512 x 2635 mm (Vesta SW), 4410 x 1785 x 1532 x 2635 mm (Vesta SW Cross)
  • Objem zavazadlového prostoru: 320 litrů (Vesta), 480 litrů (Vesta SW)
  • Výroba: 2015- (Iževsk, Rusko)

Ohodnoťte Ladu Vesta i vy, v komentářích pod článkem

Lada Vesta

3.5

Design

4.0/5

Technika

3.5/5

Jízdní vlastnosti

3.0/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

3.5/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Lada Vesta GFL/GFK (2015-)

  • 17 září, 2021 (16:02)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    3.5

    + Moderně pojatý design, prostorná kabina, komfortně naladěný podvozek, přesné řazení, slušně silný motor, nečekaně bohatá výbava
    – Lacinější řešení, mezery ve zpracování, nejisté jízdní vlastnosti, těžkosti s individuálním dovozem, kvůli individuálnímu dovozu vyšší cena, horší výhled ven kvůli silným A sloupkům, hůře využitelný zavazadelník kvůli nepravidelným tvarům

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *