Mazda 3 je kompaktní model z dílny japonské automobilky, který se od roku 2019 vyrábí ve své čtvrté generaci. Generace s interním označením BP je stejně jako předchozí trojka (BM/BN) dostupná ve formě pětidveřového hatchbacku a čtyřdveřového sedanu.
Automobil se světu poprvé představil na podzim roku 2018, na tehdejším autosalonu v Los Angeles. Mazda 3 BP se prezentovala jako auto s neotřelým designem, vynikajícími jízdními vlastnostmi zaměřenými na řidiče a revolučními technologiemi.
Design byl další evolucí stylistického jazyka Kodo, je dílem týmu Jasutakeho Cučidy. Ten při návrhu vycházel z konceptu Kai (v případě hatchbacku), respektive z konceptu Vision Coupé (sedan). Jestliže hatch je laděn více do sportovna, sedan se snaží být více elegánem. Každý model dokonce vyvíjen zvlášť, pro svébytný charakter. V obou případech je však design minimalistický, bez záhybů a ostrých hran, ale s prolínajícími se plochami.
Interiér vsadil na prémiový styl, s digitálním přístrojovým štítem, doplněným však o klasické ručičky. Na vrchu palubní desky se pak usadil širokoúhlý displej infotainmentu s úhlopříčkou 8,8″.
Základem je inovovaná platforma nazvaná Skyactiv-Vehicle Architecture, navržená pro co nejlepší jízdní vlastnosti. Umožňuje zástavbu systému pohonu všech kol, vzadu je však místo víceprvkového zavěšení předchůdce torzní příčka. Vpředu se nacházejí v rámci segmentu klasické vzpěry McPherson. Mezigenerační proměna pak vylepšila rovněž odhlučnění.
Unikátní Skyacitv-X
Nabídka motorů zahrnuje výhradně jednotky rodiny Skyactiv. Konkrétně v době premiéry šlo o atmosférický mildhybridní benzinový čtyřválec 2.0 Skyactiv-G (90 kW) a turbodiesel 1.8 Skyactiv-D (85 kW), které časem doplnil unikátní, kompresorem přeplňovaný čtyřválcový mild-hybrid 2.0 Skyactiv-X (132 kW) kombinující charakter vznětových a zážehových agregátů. Na výběr byla šestistupňová manuální, nebo automatická převodovka.
V průběhu let se ale nabídka motorů proměnila. V roce 2020 dorazila silnější varianta mildyhbridního 2.0 Skyactiv-G se 110 kW. O rok později v Evropě definitivně skončila naftová osmnáctistovka, kvůli nízkému zájmu. Ve stejném roce pak mild-hybridní čtyřválec 2.0 Skayctiv-X posílil na 137 kW. Na zdůraznění mild-hybridního pohonu se přitom obchodní jméno agregátu přeměnilo na 2.0 e-Skyactiv-X. Nešlo přitom jen o jiné naladění. Měnily se také písty s dopadem na kompresní poměr (snížen z 16,3:1 na 15:1) a modifikací prošel rovněž tvar hlavy válců, stejně jako mild-hybridní systém pro rychlejší reakce.
Výrobu pro evropské trhy zajišťuje japonský závod Hofu, Mazda 3 BP se ale vyrábí také v Mexiku nebo Číně.
Mazda 3: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4460 x 1795 x 1435 x 2725 mm (Mazda 3 Hatch), 4660 x 1795 x 1440 x 2725 mm (Mazda 3 Sedan)
- Objem zavazadlového prostoru: 334 litrů, respektive 330 litrů s rádiem Bose (hatchback), 450 litrů (sedan)
- Výroba: 2019- (Hofu, Japonsko)
+ Parádní jízdní vlastnosti, přesné řazení, až luxusní interiér, bohatá výbava
-Vyšší pořizovací cena, omezený vnitřní prostor, kontroverzní design hatchbacku
Aktuální Mazdu 3 jsem postupně vyzkoušel se třemi různými motory a každý měl něco do sebe. benzinový čtyřválec 2.0 Skyactiv-G je řešení pro nadšené řidiče, kteří si budou užívat atmosférického motoru a nebude jim vadit, že si výkon musí zasloužit – bez vyšších otáček to nejde, i v těch středních jednotka působí poněkud mdle. Turbodiesel 1.8 Skyactiv-D je tu pak pro ty, kteří se bez nafty neobejdou. Je kultivovaný a v trojce parádně odhlučněný. Ve výsledku pak díky turbu svižněji působící než dvoulitrová atmosféra. Unikátní 2.0 Skyactiv-X je pak pro milovníky moderní techniky. Bohužel nepřináší takové úspory, jakou byste asi čekali, pořád ale funguje dobře a jízdu si s ním budete užívat. pro všechny varianty pak platí úžasné jízdní vlastnosti a parádní manuální řazení. Uvnitř však není moc místa a cena není zrovna nízká. Mazda se zkrátka nepodbízí a navíc nabízí bohatou výbavu už v základu.
Mazda 3 není autem pro každého. Části klientely přijde uvnitř moc malá, motor kvůli chybějícímu turbodmychadlu jakoby bez elánu, drahá a navíc kvůli otylým C-sloupkům vlastně ani ne moc hezká. Jenže trojka ani nechce být autem pro každého, laděna je pro ty řidiče, kteří i v dnešní době snižování nákladů a boje s emisemi hledají od kompaktního hatchbacku skvěle jezdící automobil, který jim vykouzlí úsměv na tváři. A přesně takovým nová Mazda 3 je.
Ano, omezený vnitřní prostor je neoddiskutovatelný fakt, jenže zbývající kritiku dokážou milovníci řízení vyargumentovat. Motor totiž vůbec není tak slabý, jak by se možná mohlo zdát, jen v turboéře žádá trochu zvyku. Musíte s ním pracovat, vytáčet ho do vyšších otáček a v těch se vám odvděčí zajímavým tónem a více než dostatečným elánem. Rozhodně jsme neměli pocit, že by nám nějaké koně pod kapotou chyběly. A navíc díky skvělému řazení si změnu převodu budete náramně užívat.
Drahá pak vlastně také není, respektive vyšší pořizovací cena je logickou daní za bohatou základní výbavu. Vždyť kde jinde již ve standardu dostanete navigaci, zadní parkovací senzory, adaptivní tempomat i head-up displej? No a ten design je vždy subjektivní záležitost, já osobně si na něj za pouhý týden zvyknul a trojka se mně najednou celkem líbí.
K tomu přidejte skvělé jízdní vlastnosti, dobře odhlučněný podvozek, který skvěle maskuje použití jen jednodušší torzní tyče vzadu viceprvku, a je jasno, tohle auto budou petrolheadi milovat! Za sebe k tomu dodám už jen to, že hledat dnes nějaký kompaktní hatchback, byla by pro mě Mazda 3 hodně vážným kandidátem.
Více na: https://www.auto.cz/mazda-3-2-0-skyactiv-g-90-kw-skvela-ale-ne-pro-kazdeho-128860
Mazda 3 udělala ve čtvrté generaci krok k prémiové kategorii, když nabídla až nečekaně luxusně působící interiér nebo vyspělé prvky jako rychle chladící klimatizaci, vysoké rozlišení parkovací kamery nebo tiše a jemně pracující start-stop systém. To se sice zároveň podepsalo na vyšší pořizovací ceně, tu ale kompenzuje bohatá výbava už v základu, čítající i takové prvky, jako je navigace nebo head-up displej, tedy prvky, za něž se obvykle připlácí. Auto ale každopádně primárně nadchne nadšené řidiče, kteří ocení sportovní jízdní vlastnosti, stejně jako parádní posaz za skvěle vypadajícím volantem. V každodenním životě oceňuji i přehledný digitální přístrojový štít nebo intuitivní navigaci se snadným ovládáním jako u BMW. Nutno ale podotknout, že se podvozek kvůli sportovnímu charakteru může zdát na rozbitých českých silnicích přece jen tužší. Na to, že je ale vzadu jen torzní příčka, je ale podvozek naladěn skvěle. Počítejte pak s tím, že je Mazda 3 hlavně auto pro dva, na zadních sedadlech není místa nazbyt, kvůli tlustým C sloupkům se tu ale hlavně cítíte poněkud stísněně. Co se týče motorů, mám delší zkušenost s revolučním čtyřválcem 2.0 Skyactiv-X kombinující vlastnosti zážehových a vznětových motorů. Nečekejte však žádný výkonný zázrak, v praxi se jednotka zdá dynamicky spíše průměrná. Na dnešní dobu se s ní totiž musí hodně pracovat, vytáčet do vysokých otáček, v nichž už elán poskytne, což v éře turbomotorů není už tolik zvykem. Výtečné je ale řazení, přesné, tuhé a krátké, s parádně se držící hlavicí řadicí páky. Spotřeba pak není supernízká, jak Mazda slibuje, pohybuje se však kolem šesti, sedmi litrů na 100 km, a to za vlastně za všech podmínek, což ve výsledku není tak špatné.
I přestože se nejedná o rychlé auto, je čitelné a v zatáčkách umí být hodně zábavné. I méně zkušený řidič jej může snadno ždímat, ale přitom stále jezdí bezpečnými rychlostmi. Dlouho jsem neřídil podobné auto a kvůli atmosféře pod kapotou, koncepci předního pohonu a karoserii s úsměvem na tváři vzpomínám na svůj starý Civic. Mazdě se povedlo oživit kouzlo starých japonských hatchbacků, jejichž špičkově naladěné podvozky vytvářely hlavní zdroj zábavy za volantem.
Z jízdních vlastností trojky by se mohl poučit nejeden z konkurentů. Trochu rozpačitý jsem ale z nastavení brzd, které mají dostatek síly pro zkrocení 1 358 kilogramů pohotovostní hmotnosti, ale brzdový pedál je až přehnaně tvrdý. Zpočátku je potřeba si na jeho tuhost chvíli zvykat, protože vytváří nepříjemný dojem silného brzdění, které se však nekoná. Brzdná sila jako taková roste lineárně, ale kvůli tvrdému pedálu se nedá citlivě dávkovat.
Více na: https://templeofspeed.cz/test-mazda-3-skyactiv-g122/
Mazda 3 mě zaujala nejen svým designem, který je velice povedený, ale také luxusně vypadajícím interiérem. Jako velké plus hodnotím ovládání multimediálního systému otočným ovladačem mezi sedadly, které je po ruce. Hudební systém Bose disponuje velmi dobrými basy. Řazení je vcelku plynulé, head-up displej se promítá na přední sklo a ukazuje i navigaci v jízdních pruzích, což je fajn. Abych jen nechválila, obtížně jsem si zvykala na tuhou, pomalu reagující brzdu. Další mínus vidím v zadním okénku, přes které není příliš vidět dozadu. Podvozek je možná trochu tvrdší, velikostí mi automobil připomíná Škodu Scala, a to i velikostí kufru.
Mazda 3 2.0 e-Skyactiv-X (2021)
Mazda 3 aktuálně patří mezi nejlépe vypadající kompaktní hatchbacky na trhu. Má tu správnou míru sportovního šmrncu, byť hladké, plynule přecházející plochy obecně sportovnosti moc nepřejí. Rychle jsem si zvyknul i na na první pohled kontroverzní masivní C-sloupky karoserie. Sportovně navíc trojka vypadá i za tmy, díky osobitému světelnému podpisu.
Nadmíru povedený je pak interiér. Vsadil až na nečekaně luxusní atmosféru, ať už z hlediska použitých materiálů nebo zpracování. Sportovní charakter auta podtrhuje posaz za volantem. Sedí se nízko, všechny ovladače jsou ideálně po ruce. Hlavice řadící páky je sportovně nízká, s příjemně tuhým a přesným chodem. Displej multimediálního systému je pěkně na očích, díky ovládacími panelu s otočným voličem a několika tlačítky je ovládání intuitivní a snadné i během jízdy. Luxusně působí také digitální přístrojový štít, který si uchoval klasické ručičky a chromované orámování. Pochvalu pak zaslouží také pohodlné sedačky, poskytující zároveň parádní oporu.
Jen chválit ale nebudu. Vzadu moc místa není, dospělí si tu moc pohodlí neužijí, prostor navíc působí stísněně. A objemný není ani zavazadelník, byť pro základní využití plně stačí.
Svébytná je rovněž technika pod kapotou. Trojku jsem zkoušel s motorem 2.0 e-Skyactiv-X, tedy s inovovaným čtyřválcovým mild-hybridem kombinujícím charakter zážehových i vznětových motorů. Na rovinu řeknu, že na těch 137 kW motor nepůsobí. V době turbomotorů jsme si navykli, že motory táhnou prakticky okamžitě, což se u kompresorem přeplňovaného čtyřválce neděje. Musíte ho točit, abyste se výraznějšího elánu dočkali a ani poté není kdovíjaký, zkratka spíše dostatečný než dech beroucí. Řazení si ale díky precizní kulise budete užívat, stejně jako řízení.
Naladění podvozku pak na běžném povrchu ideálně kombinuje komfort s vysokou jistotou, na rozbitém povrchu však už jednoduchou zadní nápravu uslyšíte dusotem kol. A povšimnete si celkově tužšího naladění podvozku. Naštěstí však kola neuskakují. Na dálnici se zase projeví typický nešvar Mazdy, průměrné odhlučnění. Ve 140 km/h uslyšíte jak jemné vrnění jinak kultivovaného čtyřválce, tak šum větru vanoucího kolem karoserie. Negativem je také průměrné osvětlení, stejně jako průměrné brzdy.
Do Mazdy 3 se ale snadno zamilujete, to pak mávnete nad tím rukou, protože si budete užívat jejích jízdních vlastností a parádní kabiny. Tyto vlastnosti navíc spolu s bohatou výbavou už v základu omlouvají přece jen vyšší základní cenovku.
Trojka Mazda je podle jedno z nejhezčích aut nižší střední třídy na trhu. Sice mě více oslovuje sedan, ale když jsem měl možnost povozit se s hatchbackem, tak jsem neodolal. Musím říci, že nejvíc v šoku, a to příjemném, jsem byl z interiéru. Luxusní design, kvalitní materiály, perfektní provedení, krásné úzké chromované linky a k tomu kulaté čitelné přehledné přístroje, které mají kovové rámečky a ručky přístrojů a jsou digitální! Když vidím digitální desku nových mercedesů s lacině vypadajícími budíky nebo pouťové tlusté hliníkové rámečky v současných BMW (a to už vůbec nemluvím o Tesle), tak si říkám, že designeři prémiových značek by se měli jít učit k Mazdě. A ještě musím pochválit vývojáře Mazdy za to, že se nechali inspirovat ovládáním palubního počítače u BMW. Proč objevovat teplou vodu, když ji někdo už vymyslel. A dobře. Také se mi hodně líbí nízký posaz v pohodlných skoro sportovních sedačkách, které podrží v zatáčkách, a také výbornou manuální převodovku, dobrý podvozek a jízdní vlastnosti.
Co se mi nelíbilo? Musím přiznat, že moc nadšený jsem nebyl z motoru Skyactive – X. Rozumím, není to turbo, ale atmosféra, takže se musí hnát do otáček. To mi nevadí, spíše naopak, to mám rád. Ale vadí mi malá pružnost (v roce 2005 jsem měl dvoulitr Mazdu6 a pocitově se mi zdála pružnější) a hlavně mi vadí taková nevyrovnaná charakteristika motoru. Přisuzuji to tomu, že s otáčkami se mění způsob zapalování směsi ve válcích mezi zážehovým a vznětovým. Mám pocit, že dole zapalují svíčky a motor jde docela slušně do otáček, jenže potom jakoby zvadne (přechod na vznětové zapalování?) a výše se zase rozjede (opět svíčky?). Také v těch středních otáčkách motor trochu duní, zvuk motoru je pro mě trochu nepříjemný, nejvíc kolem 110 na dálnici, ale při 130 je zase slyšet spíše aerodynamický hluk od zrcátek a motor má zvuk pěkný. A ještě jedna věc, která mě mírně zklamala jsou brzdy. Takové mdlé, vůbec neodpovídají celkovému sportovnímu charakteru auta. Očekával bych jak ostřejší nástup, tak i razantnější záběr. Tady prostě dupnu a ono to nějak, trochu vlažně, zabrzdí.
Ten závěr asi nezní moc optimisticky, přesto mě Mazda3 stále oslovuje a šel bych do ní i přes ty slabiny.