Kia Cee’d JD (2012-2018)

Kia Cee’d s interním označením JD je druhá generace takto pojmenovaného kompaktního modelu korejské značky vyvinutého pro evropské trhy, která se vyráběla mezi lety 2012 a 2018. Automobil byl stejně jako předchůdce dostupný ve formě pětidveřového hatchbacku a kombíku, odvozen byl navíc od něj i třídveřový model pro_cee’d. Model přišel na trh jako náhrada za první generaci Cee’du (interně CD), v roce 2018 byl nahrazen třetí generací, s jednodušeji pojmenovanou Ceed (interně CD).

Automobil se představil na ženevském autosalonu 2012, jako první se začal prodávat pětidveřový hatchback (Cee’d), krátce na to následovalo také kombi (Cee’d SW). Design navržený týmem Petera Schreyera se oproti předchůdci zásadně změnil. Cee’d se stal sportovnější, s výraznou maskou v charakteristickém tvaru tzv. tygřího nosu a dozadu protaženými hlavními světlomety. Vnitřek pak vsadil na prémiovější dojem, zapracovalo se rovněž na ergonomii.

Z hlediska rozměrů se sice pětidveřový Cee’d mezigeneračně prodloužil o 50 mm, rozvor ale zůstal na hodnotě 2.650 mm. Technický základ (v podobě platformy J5) se tudíž shodoval s druhou generací Hyundaie i30 (interně GD). Mezigeneračně se však zapracovalo na zvýšení tuhosti karoserie, která se měla zvýšit o 45 %. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu víceprvkové zavěšení vzadu.

Do prodeje vůz vstoupil s benzinovými čtyřválci 1.4 CVVT (73 kW) a 1.6 GDi (99 kW), které doplnily turbodiesely 1.4 CRDi (66 kW) a 1.6 CRDi s výkony 81 kW a 94 kW.

V roce 2013 nabídku obohatil model Kia Cee’d GT, prezentovaný jako první korejský hot hatch. Dostupný byl ve formě pětidveřového hatchbacku, přičemž vedle sportovního stylu nabídl také nový vrcholný agregát, v podobě přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.6 T-GDI (150 kW) spárovaného s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Sportovní nádech vůz dostal také uvnitř, například prostřednictvím sedaček Recaro.

Příchod tříválce

V roce 2015 Cee’d JD prošel modernizací. Z designérského hlediska se automobil měnil jen decentně, třeba v oblasti předního nárazníku nebo koncových světel, která dostala novou grafiku. Novinkou však byl sportovně laděný derivát GT Line inspirovaný vrcholným Ceedem GT. Jemné změny se odehrály uvnitř, konstruktéři se navíc zaměřili na pečlivější odhlučnění kabiny. Systém přibrzďování vnitřního kola měl pomoci obratnosti, stejně jako další změny na podvozku, třeba nový trubkový stabilizátor.

Ty nejdůležitější změny se však odehrály pod kapotou. Cee’d se dočkal zcela nového turbodmychadlem přeplňovaného benzinového tříválce 1.0 T-GDI ve verzích se 74 kW a 88 kW. Silnější verze turbodieselu 1.6 CRDi pak v rámci inovací posílila na rovných 100 kW. Navíc byla nově dostupná se sedmistupňovou dvosupojkovou převodovkou vlastního vývoje jako náhrada za dosavadní šestistupňový automat.

Nadále pak pokračovaly benzinové agregáty 1.4 CVVT (lehce posílený na 74 kW) a 1.6 GDI (99 kW), respektive turbodiesely 1.4 CRDi (66 kW) a 1.6 CRDi (81 kW). Vrcholný agregát 1.6 T-GDI ze Cee’du GT si pak sice uchoval 150 kW, nové turbo s vyšším plnicím tlakem však mělo přesto zlepšit schopnosti auta.

Kia Cee’d byla i v případě druhé generace JD primárně určena pro evropské trhy. Vyráběla se exkluzivně ve slovenské továrně Kie v Žilině, kde mezi lety 2012 a 2018 bylo postaveno na 647.700 exemplářů tohoto kompaktního auta.

Kia Cee’d: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4310 x 1780 x 1470 x 2650 mm (Cee’d), 4505 x 1780 x 1485 x 2650 mm (Cee’d SW)
  • Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (Cee’d), 528 litrů (Cee’d SW)
  • Výroba: 2012-2018 (Žilina, Slovensko)

Ohodnoťte Kiu Cee’d (JD) i vy, v komentářích pod článkem:

Kia Ceed

3.95

Design

4.5/5

Technika

3.8/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

4.0/5

2 komentáře: „Kia Cee’d JD (2012-2018)

  • 22 března, 2021 (07:28)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    + Povedený design, sedmiletá záruka, bohatý vnitřní prostor, slušný zavazadelník, základní 1.4 CVVT má ve městě slušný elán, pěkné zařízení, jisté jízdní vlastnosti, slušný komfort odpružení, dobře odhlučněný motor, možnost široké výbavy
    – Lacinější plasty uvnitř, přeposilované řízení, krátká loketní opěrka vpředu, vysoká nakládací hrana kufru hatchbacku, u hatchbacku nutnost sklopit zvlášť sedáky a zvlášť opěradla při zvětšení kufru, průměrná dynamika 1.4 CVVT mimo město, poddimenzovaná spojka u 1.4 CVVT

    Reagovat
  • 24 března, 2021 (13:17)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3

    Celkový dojem

    4

    Kia Ceed dlouhodobě patří mezi nejprodávanější auta na českém trhu, a tak není divu, že se vůz často objevuje také v bazarech jako ojetina. V případě druhé generace je to navíc auto, nad kterým se vyplatí zauvažovat. I po letech vypadá dobře a i starší exempláře jsou považované za spolehlivé. Kia se navíc poučila z některých chyb první generace a v případě druhé generace (interně JD) je napravila. Díky excentrům na spodních ramenech už nedochází k odklonu kol, zmizelo také klepání od kol. Automobil je navíc komfortní, zároveň však velice stabilní. Potěší i bohatý vnitřní prostor, stejně jako ergonomické ovládání či možnost bohaté výbavy. Některým problémům se ale Ceed generace JD nevyhnul. Pozor je třeba dávat při výběru motorů. Atmosférický čtyřválec 1.4 CVVT je slabý, hlavně mu ale hrozí vážné závady, jako je vydrolený katalyzátor nebo zatuhlý místní čep, které bez pravidelné kontroly a tankování kvalitního paliva mohou motor zcela odepsat. O moc lepší není ani 1.6 GDI, kterému rychle karbonizuje sání a písty, či turbodiesel 1.4 CRDi s nemilým zvukem, průměrnou dynamikou a problémovým vstřikováním Delphi. Ideální volbou je tak vznětové 1.6 CRDi, které je prakticky bezporuchové a má i solidní dynamiku. Případné závady Kie totiž hrozí vysokými náklady, náhradní díly jsou totiž tradičně drahé. V tomto ohledu je potřeba pozor zkontrolovat plechovou nádrž, byť obecně je antikorozní ochrana na vynikající úrovni. Filtry pevných částic zatím drží, často však odcházejí diody denního svícení, které vyžadují výměnu celého světlometu. Nepotěší pak obtížná výměna brzdových kotoučů.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít