Ladu Nivu v českém prostředím známe primárně jako stařičký offroad, který ruská automobilka začala vyrábět už v roce 1977. Jenže ten se na ruském trhu dnes jmenuje Lada 4×4. Označení Niva totiž aktuálně nese jiný offroad, dříve prodávaný se znaky Chevroletu. A právě tento vůz byl pro rok 2021 rozsáhle modernizován. Novinka se jmenuje Lada Niva Travel.
Modernizovaný automobil na první pohled poznáte podle rozsáhle přepracované přídě. Je tu nejen nová kapota, ale i zcela jiná maska chladiče nebo světlomety, výsledkem čehož je agresivnější výraz. Zároveň se ale auto svým vzhledem podobá aktuální Toyotě RAV4 (XA50). Jsou tu ale i výraznější blatníky, stejně jako koncová diodová světla. Jako správný offroad pak Niva pro rok 2021 nabízí i offroad paket se sáním vyvedeným ke střeše nebo plastovými díly, které v terénu lépe chrání karoserii.
Naopak k úpravám pod kapotou nedošlo. Niva je tak nadále poháněná zážehovou sedmnáctistovkou o výkonu 58,5 kW, kombinovanou s pětistupňovou manuální převodovkou. Jistotou je také zachování pohonu všech kol s uzávěrkou diferenciálu.
Lada Niva Travel se už začala vyrábět v ruském závodě v Toljatti. Na českém trhu nicméně auto oficiální cestou nabízeno nebude.
Od Lady k Chevroletu a zpátky
Automobil s označením Niva se do nabídky ruské značky po 13 letech vrátil loni. Původní offroad s tímto označením se od roku 2006 prodává na ruském trhu jako Lada 4×4. Práva na označení Niva tehdy v Rusku získal Chevrolet, který jej využil pro pětidveřový vůz vyvíjený jako VAZ 2123. Ten měl potenciálně nahradit právě původní Nivu (VAZ 2121), jejíž technický základ využíval, avšak se zcela novou karoserií. Ruská automobilka ale neměla dostatek financí na rozjezd velkosériové výroby, a tak projekt musela prodat. Převzal ho Chevrolet, který Nivu vyráběl se svými logy právě ve spolupráci s AvtoVAZem. Chevrolet ale evropské trhy postupně opouští, zrušil projekt druhé generaci své Nivy a zbavil se i podílu ve společném podniku s AvtoVAZem. Jméno Niva se tak loni opět vrátilo k Ladě.
Ruská automobilka navíc pokračovala ve výrobě vozu, tentokrát už s vlastními znaky. Lada Niva se tak po letech vrátila k původnímu majiteli. Jen rok po opětovném návratu do portfolia ruské značky přitom dochází k výrazné modernizaci. Ta je ale opravdu potřeba, protože dosavadní Chevrolet Niva se prodával od roku 2002, přičemž na vzniku auta Rusové pracovali už v devadesátých letech. K větším změnám došlo jen v roce 2009, kdy se na modernizaci dokonce podílelo uznávané studio Bertone.