Toyota RAV4 XA50 (2018-)

Toyota RAV4 je středně velké SUV japonské automobilky, které se v roce 2018 začalo vyrábět již ve své páté generaci (s interním označením XA50). Z celosvětového hlediska jde v dnešní době o jedno z nejprodávanější aut světa.

Stejně jako předchůdci i Toyota RAV4 páté generace zareagovala na aktuální trendy, respektive na rostoucí konkurenci. Právě z toho důvodu se z rekreačního aktivního vozidla s pohonem všech kol (to je původní význam zkratky RAV4) stalo Robust Accurate Vehicle (robustní precizní vozidlo). To má být znatelné na stylu, vnitřním prostoru, schopnostech na silnici i mimo ně, použitelnosti nebo úspornosti, což jsou hlavní rysy RAV4 páté generace.

Místo konzervativních tvarů předchůdce tak RAV4 XA50 vsadilo na výrazný styl, navržený týmem Tatsuji Sonody, který v bíločerné barevné kombinaci leckomu připomíná stormtroopera z Hvězdných válek. Přímo navazoval na koncept Toyota FT-AC z roku 2017. Mezigeneračně se pak auto snížilo o 10 mm a zároveň rozšířilo o 10 mm, rozvor se kvůli vnitřnímu prostoru natáhl o 30 mm.

V roce 2021 pak dorazila verze Adventure, který zdůraznila dobrodružný charakter vozu, a to prostřednictvím specifické přídě a dalších doplňků. Přišla v rámci jemné modernizace pro modelový rok 2022, která přinesla jiné diodové světlomety nebo LED osvětlení kabiny.

Primárně hybridní verze

Technickým základem je modulární platforma TNGA ve verzi GA-K, sdílená například s velkým sedanem Camry. Standardem je pohon předních kol, k dispozici je však i čtyřkolka, a to včetně verze s hybridním pohonem. Nabídka zahrnuje konvenční benzinový atmosférický čtyřválec 2.0 Valvematic (129 kW), nově vyvinutý agregát přímým i nepřímým vstřikováním (systém D-4S), stejně jako s elektrickým řízením ventilů na straně sání (VVT-iE) a variabilním časováním ventilů na straně výfuku (VVT-i), a full-hybrid 2.5 Hybrid se 160 kW.

V roce 2020 pak nabídku rozšířil také plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 226 kW. Ten kombinuje 2,5litrový benzinový čtyřválec (136 kW) a dva elektromotory. Ten přední má 134 kW, zatímco ten zadní 40 kW – jako výpomoc pro pohon všech kol.

Kvůli celosvětové popularitě se RAV4 vyrábí na několika místech, v různých koutech světa, v USA, Kanadě, Japonsku nebo Číně.

Toyota RAV4: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4600 x 1855 x 1685 x 2690 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 580 litrů
  • Výroba: 2018- (Takaoka, Japonsko; Woodstock, Cambridge, Kanada)

Ohodnoťte Toyotu RAV4 i vy, v komentářích pod článkem:

Toyota RAV4

4.15

Design

5.0/5

Technika

3.8/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

2 komentáře: „Toyota RAV4 XA50 (2018-)

  • 2 dubna, 2020 (11:04)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Toyota RAV4 generace XA50 je pro mě takovým rozporuplným automobilem. Drsný design podle mě vypadá fantasticky, stejně tak zaujme pěkně zpracovaným interiérem. Jenže neuměl bych si vybrat motor, hybrid na dálnici vyje a o moc lepší to není ani s atmosférickým dvoulitrem Valvematic, zvlášť v kombinaci s příplatkovým CVT Multidrive S. Ten motor často žene do otáček, v nichž navíc nemá moc příliš příjemný zvuk, navíc kvůli průměrnému odhlučnění je vcelku slyšet. Co se pak týče podvozku, musíte volit menší kola. Se základními sedmnáctkami je RAVka příjemně pohodlná, zároveň dostatečně jistá, naopak s 18″ koly působí na českých silnicích poněkud tvrdě.

    Reagovat
  • 4 dubna, 2020 (18:23)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Toyota RAV4 se na českém trhu v naprosté většině případů prodává v hybridní variantě, čistě benzinová varianta má na svém kontě jen pár prodaných kusů. Přitom je to zajímavá volba pro nenáročné uživatele. Proti hybridu je motor 2.0 Valvematic výrazně levnější, navíc motor sám o sobě je též úsporný. I v kombinaci s příplatkovým pohonem všech kol a převodovkou CVT se z dlouhodobého hlediska pohybuje kolem 8 l/100 km, přičemž jen svižnější tempo tuto hodnotu zvýší, na dálnici se též drží kolem osmi litrů, ve městě klidně spotřeba klesne pod sedm litrů. Jen je počítat s tím, že dynamika tohoto atmosférického motoru je přinejlepším průměrná, točivý moment 208 N.m zkrátka není nijak zázračný, přestože výkon 129 kW už sám o sobě slušný je. Motor se navíc příliš nežene do otáček, jinde než ve vysokých otáčkách se ale nějakého elánu nedočkáte. Navíc jej tupí příplatkový automat Multidrive S. Ve městě sice klidně jednotku drží těsně nad volnoběhem, jen při nutnosti trocha elánu však motor hned vytáčí nad 4000 otáček, což doprovází nepříjemný jadrný zvuk. Motor totiž příliš dobře odhlučněn není. Jinak ale RAV4 zaujme povedeným vzhledem, vcelku pohodlným podvozkem a prostorným interiérem. Kabina je navíc parádně zpracovaná. Ve výsledku tak atmosférický dvoulitr dokáže zaujmout, byť pro nějaké sportovněji založené jezdce rozhodně není.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *