Toyota RAV4 je středně velké SUV japonské automobilky, které se v roce 2018 začalo vyrábět již ve své páté generaci (s interním označením XA50). Z celosvětového hlediska jde v dnešní době o jedno z nejprodávanější aut světa.
Stejně jako předchůdci i Toyota RAV4 páté generace zareagovala na aktuální trendy, respektive na rostoucí konkurenci. Právě z toho důvodu se z rekreačního aktivního vozidla s pohonem všech kol (to je původní význam zkratky RAV4) stalo Robust Accurate Vehicle (robustní precizní vozidlo). To má být znatelné na stylu, vnitřním prostoru, schopnostech na silnici i mimo ně, použitelnosti nebo úspornosti, což jsou hlavní rysy RAV4 páté generace.
Místo konzervativních tvarů předchůdce tak RAV4 XA50 vsadilo na výrazný styl, navržený týmem Tatsuji Sonody, který v bíločerné barevné kombinaci leckomu připomíná stormtroopera z Hvězdných válek. Přímo navazoval na koncept Toyota FT-AC z roku 2017. Mezigeneračně se pak auto snížilo o 10 mm a zároveň rozšířilo o 10 mm, rozvor se kvůli vnitřnímu prostoru natáhl o 30 mm.
V roce 2021 pak dorazila verze Adventure, který zdůraznila dobrodružný charakter vozu, a to prostřednictvím specifické přídě a dalších doplňků. Přišla v rámci jemné modernizace pro modelový rok 2022, která přinesla jiné diodové světlomety, LED osvětlení kabiny nebo 10,25″ obrazovku infotainmentu. Na konci roku 2022 pak dorazila i Toyota RAV4 GR Sport, sportovně laděná verze s markantnějšími rámečky kolem mlhových světel. 19″ koly nebo výraznějším předním spoilerem. Uvnitř najdeme sportovní přední sedadla, čalouněná alcantarou v oblasti sedáku a opěrné části, resp. umělou kůží v oblasti polštářů. Samozřejmostí je i sportovně naladěný podvozek.
Primárně hybridní verze
Technickým základem je modulární platforma TNGA ve verzi GA-K, sdílená například s velkým sedanem Camry. Standardem je pohon předních kol, k dispozici je však i čtyřkolka, a to včetně verze s hybridním pohonem. Nabídka zahrnuje konvenční benzinový atmosférický čtyřválec 2.0 Valvematic (129 kW), nově vyvinutý agregát přímým i nepřímým vstřikováním (systém D-4S), stejně jako s elektrickým řízením ventilů na straně sání (VVT-iE) a variabilním časováním ventilů na straně výfuku (VVT-i), a full-hybrid 2.5 Hybrid se 160 kW.
V roce 2020 pak nabídku rozšířil také plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 226 kW. Ten kombinuje 2,5litrový benzinový čtyřválec (136 kW) a dva elektromotory. Ten přední má 134 kW, zatímco ten zadní 40 kW – jako výpomoc pro pohon všech kol.
Kvůli celosvětové popularitě se RAV4 vyrábí na několika místech, v různých koutech světa, v USA, Kanadě, Japonsku nebo Číně.
Toyota RAV4: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4600 x 1855 x 1685 x 2690 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 580 litrů
- Výroba: 2018- (Takaoka, Japonsko; Woodstock, Cambridge, Kanada)
Toyota RAV4 generace XA50 je pro mě takovým rozporuplným automobilem. Drsný design podle mě vypadá fantasticky, stejně tak zaujme pěkně zpracovaným interiérem. Jenže neuměl bych si vybrat motor, hybrid na dálnici vyje a o moc lepší to není ani s atmosférickým dvoulitrem Valvematic, zvlášť v kombinaci s příplatkovým CVT Multidrive S. Ten motor často žene do otáček, v nichž navíc nemá moc příliš příjemný zvuk, navíc kvůli průměrnému odhlučnění je vcelku slyšet. Co se pak týče podvozku, musíte volit menší kola. Se základními sedmnáctkami je RAVka příjemně pohodlná, zároveň dostatečně jistá, naopak s 18″ koly působí na českých silnicích poněkud tvrdě.
Toyota RAV4 se na českém trhu v naprosté většině případů prodává v hybridní variantě, čistě benzinová varianta má na svém kontě jen pár prodaných kusů. Přitom je to zajímavá volba pro nenáročné uživatele. Proti hybridu je motor 2.0 Valvematic výrazně levnější, navíc motor sám o sobě je též úsporný. I v kombinaci s příplatkovým pohonem všech kol a převodovkou CVT se z dlouhodobého hlediska pohybuje kolem 8 l/100 km, přičemž jen svižnější tempo tuto hodnotu zvýší, na dálnici se též drží kolem osmi litrů, ve městě klidně spotřeba klesne pod sedm litrů. Jen je počítat s tím, že dynamika tohoto atmosférického motoru je přinejlepším průměrná, točivý moment 208 N.m zkrátka není nijak zázračný, přestože výkon 129 kW už sám o sobě slušný je. Motor se navíc příliš nežene do otáček, jinde než ve vysokých otáčkách se ale nějakého elánu nedočkáte. Navíc jej tupí příplatkový automat Multidrive S. Ve městě sice klidně jednotku drží těsně nad volnoběhem, jen při nutnosti trocha elánu však motor hned vytáčí nad 4000 otáček, což doprovází nepříjemný jadrný zvuk. Motor totiž příliš dobře odhlučněn není. Jinak ale RAV4 zaujme povedeným vzhledem, vcelku pohodlným podvozkem a prostorným interiérem. Kabina je navíc parádně zpracovaná. Ve výsledku tak atmosférický dvoulitr dokáže zaujmout, byť pro nějaké sportovněji založené jezdce rozhodně není.
Jízda s hybridní verzí je příjemně akční. Auto vás k tomu nenutí, ale když zvolíte sportovní režim, reakce na povely plynového pedálu jsou opravdu hodně svižné a takové předjíždění je otázkou chvilky. Rádi si pak přidáte plyn na okreskách, protože podvozek je dobře pevný a zrychlení příjemné.
Pokud ale nechcete (nebo nemůžete) jet rychle, je příjemné, když kolony a vesnice projedete vlastně jen na elektřinu. O to se nemusíte vůbec starat, čistě na elektřinu jsem jel i kolem 90 km/h. Pokud zvolíte eko režim, auto více využívá baterie, ale stále je k dispozici plný výkon, když ho potřebujete. Rozhodně to není žádný otravný eko režim, který nikdy nepoužijete.
Jelikož se jedná o klasický hybrid, odpadají starosti s nabíjením. Vlastně ani nemusíte vědět, že máte hybrid. Jednou za čas natankujete benzín a jezdíte. A jak často budete tankovat?
Pokud bych to vzal postupně, jaké jsem měl s Toyotou RAV4 spotřeby, tak s hybridní verzí předchozí generace to bylo 6,8 l/100 km. S benzínovou verzí současné generace to bylo 6,8 l/100 km. A s hybridní verzí současné generace? Ne, nebude to 6,8 l/100 km, bylo to 5,2 l/100 km. Což je celkem znatelný rozdíl.
Více na: https://www.roadblog.cz/test-toyota-rav4-2-5-hybrid-2019-video/
Toyota RAV4 je už tradičním zástupcem kategorie SUV, vždyť první generace na trh dorazila už v roce 1994, díky čemuž patří mezi průkopníky dnes tak populárního segmentu. Každá z generací se navíc přizpůsobovala aktuálním trendům, a tak dnešní generace s interním označením XA50 je rodinným SUV, které zaujme jak nadmíru prostornou kabinou, tak slušným zavazadelníkem. I po letech se pak prokazuje nadčasový design, výrazné agresivní tvarování jakoby nestárlo. Jaká je změna proti někdejším nudným tvarům Toyot…
Pochvalu zaslouží také interiér. Ovládání je přehledné a zpracování i výběr materiálů solidní. V některých ohledech se ale jeví jak závan starých časů. Zatímco zachování klasických tlačítek chválím (masivní otočné ovladače ventilace jsou navíc zajímavým oživením kabiny), infotainment už by zasloužil nahrazení. Grafika je už proti jiným kompaktním SUV zastaralá, systém nereaguje nijak zvlášť rychle a ani těch funkcí není tolik.
Za volantem se sedí vysoko, jak se na SUV sluší a patří, přední sedadla jsou příkladně široká. Majestátní dojem navíc umocňuje pohled přes dlouhou kapotu. RAV4 ale není jen stylová, ale i praktická – zavazadelník je solidně velký, líbí se mně i oboustranná podlaha, pro možnost převážení „špinavého“ materiálu. K dispozici je dokonce i mříž oddělující kufr od kabiny, která nicméně omezuje výhled vzad. Elektricky ovládané víko zavazadelníku se pak otevírá velice pomalu.
Toyota je velký propagátor hybridního pohonu, a tak není divu, že jsem RAV4 otestoval právě ve formě hybridu. Výhody jsou jasné – nízká spotřeba ve městě, protože při neustálém popojíždějí hybridní RAV4 jezdí velkou část na elektřinu, stejně jako rychlé topení nebo třeba vyhřívání volantu. Na dálnici na obecně při prudké akceleraci se však pořád musíte smířit s ne zrovna ladnými tóny motoru. Naštěstí je filtruje slušné odhlučnění motoru, šum větru vanoucího kolem karoserie však znát je. Spotřeba se pak mimochodem pohybuje kolem 8 l/100 km na dálnici, ve městě se dá hravě jezdit za 6 l/100 km, což je s ohledem na tak velké auto skvělá hodnota. Tenhle hybrid navíc už rozhodně není dýchavičný jako kdysi, elán je více než slušný.
Podvozek RAV4 je obecně naladěný spíše dotuha, benefitem je ale vysoký profil gum i u 19″ kol, což pomáhá při tlumení nerovností. Spíše tak jen slyšíte dusání velkých kol, než že byste se cítili nekomfortně. Autu každopádně nejvíce sedí spíše pohodová jízda, v zatáčkách přece jen působí těžkopádněji, což souvisí s koncepcí SUV.
Hledáte-li SUV pro rodinu, Toyota RAV4 může být dobrým tipem. Auto je velikostí široké, prostorné, vysoký posez dává možnost dobrého rozhledu na silnici, sedačky jsou široké a pohodlné, rovněž na zadních sedadlech je dostatek místa. Příď je poměrně dlouhá, působí masivním maskulinním vzhledem. Velmi se mi líbí veliká boční zrcátka. Vyhřívaní volantu i sedadel funguje nadprůměrně rychle. Trochu nešťastný je zastaralý multimediální systém, a to jak graficky tak i svými funkcemi. Za navigaci se musí připlatit. Klakson není moc hlasitý. U zrychlení se dostává do vyšších otáček, v důsledku čehož je motor hlučný. Po městě dokáže jezdit vesměs na elektřinu. Rozhodně nedoporučuji mříž oddělující kabinu a kufr, není skrz ní dostatečně dobře vidět ve zpětném zrcátku.