Hyundai rozšiřuje svoji řadu elektrických modelů IONIQ. Po crossoveru s retro stylem IONIQ 5 dorazilo v roce 2022 čtyřdveřové kupé IONIQ 6. Na konci roku 2024 pak debutuje napjatě očekávaný model Hyundai IONIQ 9, což je velké SUV.
Novinka se světu poprvé představila v roce 2021 ve formě konceptu 7. I proto se sériové verzi dlouho říkalo IONIQ 7. Až letos, několik měsíců před odhalením sériové verze vyšlo najevo, že auto nakonec použije označení Hyundai IONIQ 9. Možná i proto, že využívá shodný technický základ jako již prodávaná Kia EV9. Navíc IONIQ 9 zastřešuje nabídku bateriových elektromobilů značky Hyundai, a tak poslouží jako vlajková loď této elektrické řady.
Design: Výrazný a praktický
Koncept Seven však je pro devítku pořád důležitý v tom, že poprvé naznačil tvary budoucího modelu. Sériový IONIQ 9 totiž na tento koncept přímo navazuje.
Hyundai o designu tvrdí, že tvarové řešení je u konceptu Seven podřízeno funkci. Vůz se navíc odvažuje odchýlit od tradičního designu éry spalovacích motorů. Konkrétně to mají zdůrazňovat takové prvky jako nízká přední hrana kapoty, aerodynamická linie střechy nebo dlouhý rozvor s délkou 3.130 mm. Ten zajišťuje dostatek prostoru až pro sedm osob sedících ve třech řadách.
Zajímavostí je pak to, že oproti ostatním zástupcům řady IONIQ se novinka stylisticky značně odlišuje. Spojujícím prvkem řady každopádně je osvětlení definované parametrickými pixely, tedy již charakteristickým prvkem, uvedeným již na crossoveru IONIQ 5.
Interiér: Vysoká úroveň komfortu
Interiér myslí hodně na pohodlí posádky. K dispozici bude šestimístná nebo sedmimístná konfigurace. U relaxačních sedadel v první a druhé řadě přitom lze v širokém rozsahu měnit sklon opěradla a pro optimální komfort mají cestující k dispozici také opěrky nohou. Dynamická dotyková masáž pak stimuluje prokrvení tkání a krevní oběh pomocí tlaku a vibrací, a snižuje tak únavu při dlouhých jízdách.
Zajímavostí jsou pak otočná sedadla ve druhé řadě, která umožňují cestujícím ve druhé a třetí řadě sedět naproti sobě, pokud vůz stojí, třeba při nabíjení.
Jaká nová auta přijdou v roce 2025? Velký přehled auto novinek
Informační a zábavní systém zahrnuje 12,3“ přístrojový panel a 12,3“ integrovaný displej, které jsou součástí panoramatického zakřiveného displeje.
Důležitou součástí interiéru je posuvná středová konzola Universal Island 2.0 poskytující mimořádně velký odkládací prostor a současně umožňující volný průchod mezi sedadly v první řadě. Konzolu lze posouvat v rozsahu až 190 mm a ve dvou směrech nastavitelnou loketní opěrku je možné odklopit zepředu i zezadu, což umožňuje snadný přístup i cestujícím ve druhé řadě. Konzola poskytuje v horní schránce 5,6 litru odkládacího prostoru, ve spodní výsuvné přihrádce pak 12,6 litru.
Potěší i velký zavazadelník. I s využitím všech tří řad sedadel poskytuje až 620 litrů prostoru. V přídi je navíc umístěn menší odkládací prostor s maximálním objemem 88 litrů u verzí s pohonem zadních kol a 52 litrů u variant s pohonem všech kol.
Pohonné ústrojí: Obří baterie
Základem IONIQu 9 se stala architektura E-GMP přizpůsobená automobilům s elektrickým pohonem. Oproti IONIQu 5 se stejnou platformou však je novinka větší, což znamená také větší baterie. Ty ještě překonávající sesterskou Kiu EV9. Nabízejí totiž kapacitu dokonce 110,3 kWh, což má zajistit dojezd až 620 km dle metodiky WLTP. Z 10 na 80 % kapacity je lze dobít za pouhých 24 minut pomocí nabíječky s výkonem 350 kW.
K dispozici budou v době uvedení tři varianty. Verze s dlouhým dojezdem a pohonem zadních kol je vybavena zadním elektromotorem o výkonu 160 kW. Varianta s dlouhým dojezdem a pohonem všech kol navíc disponuje předním elektromotorem o výkonu 70 kW, zatímco verze Performance s pohonem všech kol se může pochlubit elektromotory o výkonu 160 kW jak na přední, tak na zadní nápravě.
Hyundai nový IONIQ 9 představuje v budově Goldstein House v Los Angeles, ikoně moderní architektury z poloviny 20. století. Veřejnost si jej bude moci prohlédnout už na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles, který se koná na konci listopadu. Prodávat se na českém trhu začne v polovině roku 2025. Český ceník bude představen na konci prvního kvartálu.