Honda CR-V je rodinné kompaktní SUV, nabízené na evropských trzích mezi lety 2018 až 2023 už ve své páté generaci, s interním označením RW. Tehdy nahradila předchozí čtvrtou generaci, CR-V RM. Do Evropy se ale tato Honda CR-V RW dostala až se zpožděním, na jiných trzích se prodávala už od roku 2016. Z globálního hlediska šlo o jedno z nejprodávanějších SUV na světě. V roce 2023 na evropské trhy dorazila nastupující šestá generace CR-V.
Design navázal na předchozí generaci, celkově se však jevil kulatější. Uvnitř byla novinkou možnost třetí řady sedadel, předchůdce byl výhradně pětimístný. I kvůli tomu se navzdory zachování celkové délky oproti předchůdci natáhl rozvor o 40 mm a zadní převis pak o 35 mm.
Základem se stala globální kompaktní platforma sdílená s Hondou Civic desáté generace, v případě CR-V doplněná o možnost pohonu všech kol.
Konec turbodieselů
V rámci mezigenerační proměny se změnila také nabídka motorů. Honda v roce 2018 vyhlásila konec turbodieselů, přičemž právě CR-V RW bylo první ukázkou této strategie. Vznětovou verzi nahradila CR-V Hybrid s ústrojím i-MMD tvořeným atmosférickým čtyřválcem 2.0 i-VTEC (107 kW) a dvěma elektromotory, z nichž jeden (se 135 kW) slouží k pohonu. Vedle něj evropská nabídka čítá ještě nový benzinový čtyřválec 1.5 VTEC Turbo (127 kW).
Pro rok 2021 Honda CR-V generace RW prošla faceliftem. provedené změny byly decentní, nabídku však rozšířila sportovně laděná varianta Sport Line. Naopak z ní vypadla zážehová patnáctistovka, CR-V tak pokračovalo na evropských trzích už jen jako hybrid.
Kvůli globálnímu úspěchu se Honda CR-V vyráběla na několika místech v různých koutech světa, v USA, Japonsku, Thajsku nebo Indonésii.
Honda CR-V: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4600 x 1855 x 1679 x 2662 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 561 litrů
- Výroba: 2018-2023 (Sajama, Japonsko)
Honda CR-V Hybrid dokazuje, že hybridní pohon v kompaktním rodinném SUV nemusí být špatnou volbou. Jen to musí být v autě primárně používaném pro rozvoz ratolestí po městě, kde nabídne parádní spotřebu, kolem šesti litrů. Naopak dálničním křižníkem není, při 140km/h tempu jeho spotřeba přesahuje devítilitrovou hranici. Každopádně se ukazuje, že ústrojí kombinující zážehový atmosférický čtyřválec 2.0 i-VTEC pracující v Atkinsonově cyklu s dvěma elektromotory, lithium-iontovou baterií a převodovkou s fixním převodem funguje hladčeji a tišeji než řešení v konkurenční Toyotě RAV4. Vzhledově Honda CR-V možná tolik nenadchne, z hlediska prostornosti nebo poskytovaného vnitřního prostoru ale boduje. Ani se tak vlastně nedivím, že jde o jedno z nejprodávanějších SUV na světě.
+ Úsporný hybrid, skvěle odhlučněný motor, praktický interiér, prémiový interiér, bohatý vnitřní prostor, pohodlná jízda
– Zastarale působící infotainment, nízko otevírané víko zavazadelníku,
Noblesní vzhled CR-V mi dobře ladí s jeho ostatními kvalitami. Budí dojem perfektně vyzrálého vozu, který vlastně nemá žádnou výraznější slabinu. Tedy až na poněkud archaický infotainment, což vynikne ve srovnání s novějším jazzem a Hondou e. Interiér je prostorný a tichý, sedadla pohodlná, s decentním bočním vedením, posaz za volantem přirozený, ergonomie bez výhrad. CR-V je velice komfortní, naprostou většinu nerovností bez problémů vyžehlí, na vozovce se zvlněnou krajnicí je stabilní a jen se sotva znatelně pohupuje a přestože jeho chování v zatáčkách nelze úplně hodnotit jako agilní, zatáčet rozhodně umí. Přitom je dobře ovladatelné, poslušné a (jistě i) díky neustálé lehké asistenci zadních kol jen mírně nedotáčivé. Prostě jak říkám – perfektní (nejen) rodinné SUV. Dovolím si tvrdit, že se vám z něj po zkušební jízdě ani nebude chtít vystoupit…
Hybridní systém e-HEV (nebo i-MMD, chete-li) celý komplet dobře doplňuje. Elektromotor, který je primární pohonnou jednotkou, je výkonný tak akorát a jeho točivý moment vozu zajišťuje velmi dobré pružné zrychlení i akceleraci při městských a silničních rychlostech. Obzvlášť jsem si oblíbil režim Sport, jenž reakce motoru ještě trochu zostřuje. Nevím, jestli v téhle kategorii najdete spontánněji reagující auto, je to docela návykové. Na dálnici už je to s dynamikou horší, nad 150 km/h CR-V moc nezrychluje a benzinový motor, pracující pod větší zátěží, jde často do otáček a vydává monotónní hluk.
Protože jsem si prakticky stále užíval sportovní režim, auto bylo úplně syrové a venkovní teploty nízké, jezdil jsem za 8,2 l benzinu, i to je však o 1,4 l méně, než si bere minulá generace s dvoulitrovým benzinem (při citelně klidnějším jízdním stylu…). Klasické měření spotřeby ustálenou jízdou ukázalo 6,6 l při tachometrové stovce a 9,3 l při rychlosti 140 km/h.
Více na: https://www.japan-cars.cz/2021/02/15/test-honda-cr-v-e-hev-sport-line-black-edition/