KatalogHyundaiIoniq

Hyundai IONIQ 5 (2021-)

Hyundai IONIQ 5 je kompaktní crossover s elektrickým pohonem představený v roce 2021. Jedná se o první model nově založené značky automobilky Hyundai zasvěcené vozům s elektrickým pohonem. Jméno značky odkazuje na stejnojmenný ekologický model značky Hyundai. Ambicí IONIQu 5 je stanovit nová měřítka v segmentu elektrovozů.

Progresivní design využívá novou tvůrčí svobodu, kterou designérům poskytuje speciální platforma pro bateriové elektromobily. Inspiroval se modelem Hyundai Pony, prvním sériově vyráběným vozem této korejské společnosti, přičemž poprvé tento styl naznačil koncept Hyundai 45 z roku 2019. Odkazuje také na další motivy z historie Hyundai.

Retro i moderna

Příď vozu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, která je u vozu společnosti Hyundai použita vůbec poprvé. Její výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Aerodynamice pomáhají také výsuvné kliky dveří. Přední nárazník využívá motivu písmene V, světlomety zase sázejí na tzv. pixelovou grafiku, která se objevuje také v koncových světlech. Specaliatou jsou kola, průměr ráfků má až 20″, což je nejvíce v historii Hyundai.

Interiérem se line motiv „životního prostoru“ a nejpozoruhodnějším způsobem ho ztělesňuje pohyblivá středová konzola „Universal Island“, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Posuvná konzola spolu s rovnou podlahou, pod níž jsou uloženy akumulátory, zvětšuje volnost pohybu uvnitř vozidla. Palubní desku pak tvoří široká, konfigurovatelná, dvojitá zobrazovací plocha zahrnující 12″ dotykový displej multimediálního systému a 12″ digitální přístrojový panel bez kapličky. K dispozici je i head-up displej s funkcí rozšířené reality.

Na mnoha místech v interiéru, s nimiž přicházejí cestující do kontaktu – například sedadla, čalounění stropu, výplně dveří, podlaha a loketní opěrky – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované lahve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky.

Moderní útroby

Nabídka auta zahrnuje dvě sady baterií a dva druhy pohonu. Akumulátor má kapacitu 58 kWh, nebo 72,6 kWh, poháněná jsou pak zadní kola pomocí jednoho elektromotoru, nebo obě nápravy, pomocí dvou elektrických jednotek. Výkon činí 125 kW nebo 160 kW u zadokolky, čtyřkolka používá dvojici elektromotorů o celkovém výkonu 225 kW.

IONIQ 5 je zkonstruován na základě speciální platformy pro elektromobily korejského koncernu Hyundai-Kia, nesoucí označení E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Její specialitou je mimořádně dlouhý rozvor, v případě IONIQu 5 konkrétně 3.000 mm, který umožňuje zástavbu velké sady baterií pro jejich co nejvyšší kapacitu. Benefitem je i to, že podporuje nabíjecí infrastruktury s napětím 400 V i 800 V, a to bez nutnosti jakéhokoliv adaptéru. Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW tak lze akumulátory IONIQu 5 nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Nechybí ani inovativní funkce V2L, umožňující zákazníkům používat nebo nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoli elektrická zařízení.

Pro modelový rok 2023 byl pak Hyundai IONIQ 5 vylepšen. Dočkal se nové sady trakčního akumulátoru o kapacitě 77,4 kWh, která díky aktivnímu předehřevu zajišťuje optimálnější podmínky pro nabíjení. Navíc jej bylo možné objednat s kamerovými vnějšími a vnitřními zpětnými zrcátky. Systém DCM (Digital Centre Mirror) s kamerou pod zadním spoilerem zlepšuje výhled z vozu, protože poskytuje ničím nerušený, panoramatický obraz dění vzadu. Digitální vnější zpětná zrcátka DSM (Digital Side Mirrors) zase snižují odpor vzduchu a tím aerodynamiku.

Přichází ostrý IONIQ5 N

V roce 2023 na tehdejším Festivalu rychlosti v Goodwoodu debutoval předem avizovaný Hyundai IONIQ 5 N, první “eNko” s elektrickým pohonem. Rozpoznatelné je podle černých prvků vpředu nebo zadního spoileru kombinovaného s difusorem. IONIQ 5 N je navíc o 20 mm nižší než výchozí verze a také širší a delší. Uvnitř zase najdeme volant s tlačítky pro přepínání jízdních režimů nebo sedadla s výraznějšími bočnicemi.

Základem charakteru „dravce do zatáček“ se stala vylepšení skeletu karoserie 42 dodatečnými bodovými svary a dodatečnými lepenými spoji o délce 2,1 metru. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů byla vyztužena, stejně jako nápravy, s ohledem na přenos vyššího točivého momentu. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny. Sloupek řízení byl rovněž vyztužen, pro pohotovější reakce a preciznější odezvu.

Samozřejmostí je také posílené pohonné ústrojí. Jeho součástí je dvojice elektromotorů, která dosahuje při zapnutém režimu N Grin Boost až 21.000 otáček za minutu a poskytuje nejvyšší výkon 478 kW (650 k). Tato charakteristika je dílem dvoustupňového invertoru s vyšší energetickou účinností, který umožňuje odebírat vyšší výkony z nové sady akumulátorů o kapacitě 84 kWh.

Výkony na závodním okruhu zvyšuje několik nových funkcí. N Grin Boost maximalizuje zrychlení zvýšením výkonu na dobu 10 sekund a N Launch Control poskytuje tři různé úrovně trakce pro nejrychlejší možný rozjezd. Funkce Track SOC (State-of-Charge) pro sledování stavu nabití sady akumulátorů zase automaticky vypočítává spotřebu elektrické energie na kolo. Důležitou změnou je také brzdový systém, nejúčinnější v historii značky. Jeho součástí jsou kotoučové brzdy o průměru 400 mm se čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotoučové brzdy o průměru 360 mm vzadu.

Hyundai IONIQ 5: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4635 x 1890 x 1605 x 3000 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 531 litrů vzadu + 57 litrů vpředu (4×2), respektive 24 litrů (4×4)
  • Výroba: 2021- (Jižní Korea)

Napište recenzi Hyundaie IONIQ 5 i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „Hyundai IONIQ 5 (2021-)

  • + Neobvyklý design, luxusně vyhlížející kabina, vzdušný interiér, prakticky pojatá palubní deska, intuitivní infotainment, zavazadelník doplňuje odkládací prostor pod kapotou, slušný elán, komfortní podvozek, skvělé odhlučnění, možnost superychlého nabíjení, možnost bohaté výbavy
    – Nízký zavazadelník, vyšší spotřeba energie, poněkud těžkopádné jízdní vlastnosti

    Reagovat
  • Hyundai založil svoji rodinu čistě elektrických aut ve velkém stylu. IONIQ 5 je nejen skvěle vyhlížející automobil, ale také úžasný z hlediska vlastností nebo moderní techniky. K dispozici je tak superrychlé dobíjení, které limituje snad jen to, že takových nabíječek v Česku zatím moc není, nebo moderní výbava. Displeje v kabině jsou tak skvěle čitelné díky detailnímu rozlišení, nechybí ani solární panel na střeše pro navýšení dojezdu, možnost dobití externích zařízení nebo rozšířená realita pomáhající třeba s navigací. Na tu jsem si ale musel zvyknout, protože napoprvé moc intuitivní není. Naopak sklopná přední sedadla do „relaxační“ polohy jsou ideální při čekání na dobití baterií. Chytře navržená kabina navíc zaslouží pochvalu z hlediska vybraných materiálů a zpracování, v rámci mainstreamu jde o jedno z nejlepších aut. Potěší i bohatý vnitřní prostor, jen zavazadelník je kvůli bateriím v podlaze poměrně nízký. Elán je u aktuálně nejsilnější verze s 225 kW více než dostatečný, je ale nutné počítat s vyšší spotřebou, byť dojezd se i v praxi pohybuje kolem 400 km. Naladění je ryze komfortní, při vyšším tempu se už IONIQ 5 stává přece jen těžkopádnější. To je ale jen jedna z mála chybek jinak úžasného auta, které k elektromobilitě jistě přiláká spoustu nových zákazníků. A to nejen díky tomu stylového vzhledu.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *