RecenzeTesty SsangYong

Test: SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4×4 Style+ (2023)

SsangYong se po návratu na český trh stal hitem. Tahounem prodejů je hlavně Korando, zástupce populární kategorie kompaktních SUV. Láká na atraktivní cenovku i bohatou výbavu. Že jde o povedené auto, jsem již dříve zjistil za volantem dobře vybaveného kousku s automatem. Tentokrát mě do rukou padla verze z opačného konce nabídky, Korando Club aktuálně nabízené za 539.900 Kč. Zaujme auto i něčím dalším, než je atraktivní cenovka?

Povedená kabina i v této verzi

Začněme designem. Korando v testované verzi Club rozhodně nepůsobí jako nějaký chudý příbuzný. I v obyčejné bílé barvě mu to sluší a auto vypadá originálně. Nezapře každopádně svůj asijský původ, znatelný třeba na bohatém chromování zadních partií.

Interiér ani v případě verze z dolní části nabídky nepůsobí nijak lacině, ba naopak. Použité materiály i jejich zpracování jdou příkladem. Snad jen infotainment je v tomto případě spíše jednodušší, chybějící navigaci lze nicméně řešit zrcadlením funkcí chytrého telefonu. Potěší však zachování konvenčních tlačítek a ovladačů pro intuitivní práci s autem. Prosklení je bohaté, a tak z auta je dobře vidět, výjimkou je pohled šikmo vzad, kvůli silným C-sloupkům karoserie.

Nadále mě pak u Koranda mile překvapuje vnitřní prostor. Dospělí mají i na zadních sedadlech habaděj místa, a to jak před koleny, tak nad hlavou. To zavazadelník je v základní konfiguraci vcelku nízký, což je způsobeno dvojitou podlahou. Tu však lze prakticky umístit k zádům zadních sedadel a tím si prostor na bagáž zvětšit. Zadní sedadla se pak snadno sklápějí. Na papíře má každopádně kufr slušných 551 litrů objemu.

Bral bych automat

Motor je v aktuální české nabídce jediný, v podobě benzinového čtyřválce 1.5 Turbo GDI s výkonem 120 kW. Lze však vybírat mezi manuálem a automatem nebo mezi pohonem předních a všech kol, což v této kategorii nebývá tolik zvykem.

Patnáctistovka má ve městě více než dostatečný elán, táhne hlavně od 1800 otáček. V dálničních stoupáních ale jakoby začal lehce ztrácet dech, což je vzhledem ke slušnému papírovému výkonu překvapení. V rámci povolených limitů nicméně síla agregátu postačuje.

Smířit se pak musíte s vyšší spotřebou, což už jsem vytýkal Korandu u verze s automatem. Málokdy se mi podařilo dostat pod osm litrů, častěji Korando ukazovalo okolo 9 l/100 km, a to za všech podmínek, ve městě i na dálnici. Údajně ale s vyšším nájezdem apetit poklesne.

Šestistupňový manuál má pak tužší, precizní chod. Zvykat jsem si však musel na řazení jedničky, které šlo v některých případech ztuha. Hlavně při podřazování z dvojky. I kvůli tomu bych klidně připlatil za automat, s nímž je jízda komfortnější.

Korando myslí na komfort

Naladění podvozku zůstává orientováno na komfort, což cílové klientele bude vyhovovat. Korando zkrátka není sportovec, a tak při vyšším tempu lehce znervózní a působí těžkopádněji.

Na dálnici nicméně počítejte s šumem vanoucího větru kolem karoserie, což je patrně způsobeno vyšší stavbou i celkovými tvary. Slyšet je rovněž podvozek, na větších nerovnostech si kola mnohdy bouchnou.

SsangYong Korando: Základní technická data

MOTOR1.5 T-GDI
Zdvihový objem (cm3)1497
Výkon (kW)120
Točivý moment (Nm)280
Převodovka6M
Maximální rychlost (km/h)191
Zrychlení z 0-100 km/h (s)?
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)8,1
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)185
Objem palivové nádrže (l)50
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1495/605

Další recenze vozu SsangYong Korando

Pan tajemný:

+ Krásně zpracovaný interiér, slušný zavazadelník, velkorysý vnitřní prostor, intuitivní ovládání, originální design, atraktivní cenovka, pohodlný podvozek, široká výbava – Nepříliš povedení sladění 1.6 e-XDI s automatem, aerodynamický hluk na dálnici, vyšší spotřeba 1.6 e-XDI, zastaralý infotainment

Janek:

Kategorie kompaktních SUV je dnes nabitá k prasknutí, přesto SsangYong Korando umí v náročné konkurenci zaujmout. Primárně cenou, která je v daném segmentu velice zajímavá, zvlášť když auto nadále nabízí i bohatou výbavu nebo výtečné terénní schopnosti, díky dostupnému pohonu všech kol. Druhotně také skvěle zpracovaným, až prémiově působícím interiérem, který je navíc nečekaně prostorný, a to včetně slušného zavazadelníku. Mnohé osloví také jízdní vlastnosti, primárně orientované na komfort. S tím ale souvisí poněkud nekomunikativní řízení nebo povážlivé náklony karoserie v zatáčkách. Největší slabinou tak zůstávají motory. Benzinové 1.5 e-XGI i dieselové 1.6 e-XDI jsou poměrně žravé, v případě patnáctistovky moc nepotěší ani průměrné sladění s automatem. Není zrovna hladké a dokáže zazmatkovat, což se stává také u turbodieselu, u něhož naopak řazení hladké je. Hranatá karoserie pak má vliv na výraznější aerodynamický šum při jízdě na dálnici. V dnešní době nepotěší ani zastaralý, pomaleji reagující infotainment, který navíc není lokalizovaný do češtiny.

Tomáš Devera, Roadblog.cz:

Korando ve mně zanechalo dobrý dojem. Za málo peněz nabídne hodně prostoru, komfortu a kvality. Spotřeba by mohla být možná o něco nižší a systém by si zasloužil češtinu, ale i tak… takhle velké a vybavené auto pod půl milionu? Navíc s pětiletou zárukou a logem, na které se vás bude každý druhý ptát? To se vyplatí!

Mr. Tykev:

Super auto, pohodlné, prostorné, hezké a za dobrou cenu. Doporučuju.

Dominik Parajka:

SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 2022: Plusy štýlový dizajn, veľa priestoru na zadných sedadlách, hodnotne spracovaný interiér, veľmi dobrý virtuálny prístrojový štít, príjemné naladenie prevodovky, dobre fungujúce asistenčné systémy, vynikajúci pomer ceny/hodnoty; Mínusy chýbajúce výduchy ventilácie pre zadných pasažierov, miestami pomalšie reakcie infotainmentu

Pavel Žižka, Vezpetnemzrcatku.cz

Klíčové ale je, jak takové rodinné auto jezdí. Rozčilovat se u levného kompaktního SUV, že si zatáčkovitou okresku nedává jako předkrm, by asi nebylo fér. Stejně tak by nebylo fér, kdybych po tak krátkém testu psal o spotřebě. Co vím, je, že auto skvěle filtruje nerovnosti, a to i akusticky. Podvozek i motor je na korejské poměry vůbec velmi dobře odhlučněný. Motor je pak silný tak, jak si jen u vznětové šestnáctistovky představuji. Na kilometr s pevným startem bych volil jiné auto, ale v běžném provozu cítíte slušnou výkonovou rezervu. Pro rodinu ideál. Dobrou zprávou je i fakt, že s automatem si tenhle agregát celkem rozumí. Rodinné pohodě tak nemá co bránit.

Filip Suchomel, Autodays.cz:

Ssangyong Korando je povedené a až nebezpečně konkurence schopné auto. Po stránce pohonné jednotky, podvozku motoru a odhlučnění nelze téměř nic vytknout. Ano, ta spotřeba by mohla být nižší. Je to však daň za vyšší karoserii a pohon všech kol. Velmi příjemně mne překvapila flotila citlivě fungujících asistenčních systémů nebo ventilované přední sedačky.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *