Subaru Forester patří mezi průkopníky segmentu kompaktních SUV, a tak je dnes už tradiční součástí modelové řady značky. V minulých dnech společnost Subaru tak představila v České republice novou, tentokrát již 6. generaci také u nás oblíbeného SUV. Nové Subaru Forester jsme měli možnost spíše ochutnat než otestovat v Adventure Landu v Bělé pod Bezdězem.
Design: Americký styl
Co se týče vzhledu, tak novou generaci poznáte ihned hlavně díky mohutné černé přední masce, dalo by se říci v americkém stylu, s přímo navazujícími LED světlomety. Výrazně se také změnila záď, výřezy pro kola nejsou oblé, ale lomené, přibyly detaily ovlivňující aerodynamiku, jako jsou otvory pro odvětrávání předních kol, ploutvičky na zadním sloupku, tvarovaná zadní světla atd. Za mě opravdu pozitivní změna.
Přestože nedošlo k významným změnám rozměrů, nárůst délky je 30 mm, šířky 15 mm, Forester zejména z bočního pohledu nyní působí sportovnějším dojmem a ze zadního pohledu to není klasická „krabice“.
Interiér: Sázka na rozměrný displej
Ke změnám došlo samozřejmě i uvnitř, jak je zvykem současné doby, centrem ovládání je velký dotykový displej, kam se bohužel přesunulo i ovládání klimatizace a všech nastavení. Naštěstí zůstalo klasické ovládání hlasitosti a ladění rádia otočnými ovladači a nechybí ani ovládání. Dokonce tu pořád je i analogový, tedy ručičkový, rychloměr a otáčkoměr.
Pozitivním dopadem rozsáhlejší digitalizace je možnost bezdrátového připojení telefonu jak iOS, tak Android, dále bezdrátová nabíječka telefonu a USB porty vpředu i vzadu. Také materiály na palubní desce nyní působí hodnotnějším dojmem.
Test: Subaru Forester Executive e-Boxer (2022)
Motor: Dvoulitrový hybrid
Z technického pohledu naštěstí nedošlo k zásadním změnám, stále zůstává symetrický pohon všech kol, i když nyní se poměr 50/50 může za určitých okolností měnit na 60/40 ve prospěch přední nápravy za účelem vyšší stability a přesnějších reakcí při nájezdu do zatáčky.
Motor je pořád dvoulitrový boxer laděný nyní na rovných 100 kW (136 k), mírně dopovaný necelými 17 k (12,3 kW) elektromotorem. Tato kombinace má být o 11% úspornější oproti motoru v minulé generaci. Z technických změn za zmínku stoji ještě snížení hluku v kabině a nová přední sedadla, která mají snižovat otřesy a kývání hlavy.
Jízdní vlastnosti: Lesník, jak má být
Během krátkých jízd jak na silnici, tak v terénu mohu subjektivně říci, že výše uvedené změny se pozitivně projevily na komfortu jízdy, i na rozbité silnici Forester působí pohodlným komfortním a zároveň jistým dojmem, v kabině je klid a ticho. Je ovšem otázkou, jak se bude projevovat na dálnici při vyšších rychlostech. Takovou možnost jsme při prvním seznámení neměli.
Co se týče terénních schopností, tak vzhledem k tomu, že zůstala světlá výška 220 mm, nájezdové a přejezdový úhel přesahují 20°, schopnosti jsou pořád výborné, na danou třídu vyloženě nadprůměrné. Bezpečnější a jistější jízdě v terénu nyní pomáhá i 360° kamera snímající okolí vozu.
V Adventure Land parku byla pro nás připravena ideální trasa, kde se střídal zasněžený zmrzlý podklad s blátivými místy, která i za krátkou dobu, kterou jsme měli k dispozici, jízdní vlastnosti Forestera dokonale prověřila. A Forester zde opravdu obstál se ctí.