RecenzeTesty Citroën

Test: Citroën C4 X Shine 1.5 BlueHDi (2023)

Citroën odjakživa nabízí leckdy netradičně koncipované automobily, což je strategie, na níž se nyní v rámci koncernu Stellantis specializuje. Projevuje se to i na dnešní generaci Citroën C4, která nejprve přijela jako nezvykle tvarovaný hatchback (kombinující prvky liftbacků a crossoverů), aby následně nabídku doplnila o ještě méně obvykle laděnou verzi C4 X. Tento nezvykle koncipovaný sedan jsem v rámci týdenního testu vyzkoušel s turbodieselem 1.5 BlueHDi. Jaký je?

Nezvyklý design

Co se týče designu, tak hodně nezvyklý. Věřím přitom, že názory na vzhled budou rozdělovat společnost. Příď navazuje na hatchback C4, což znamená originální masku a rozdělená světla s motivem tzv. „motýlích křídel“. Tento motiv se opakuje také vzadu, kde koncová světla jsou protažená až do boků. Právě záď mě na první pohled moc nezaujala a nepřišla mně moc pohledná, po delším sžití s autem jsem si však na tvary trochu evokující liftbacky zvyknul a vlastně mně přišly elegantní.

Podobně jako hatchback i sedan používá zvýšenou stavbu karoserie, což zvlášť u tříprostorového auta není tolik zvykem. Kombinace vyšší světlosti 156 mm s „dobrodružně“ oplastovanou spodní částí karoserie však působí zajímavě a i díky tomu vůz vystupuje z davu.

Slušný prostor i výbava

Kabina pak sice navazuje na C4, C4 X se však liší jednou zásadní věcí – již od začátku nabízí modernější infotainment, známý třeba z Peugeotu 308. To znamená modernější grafiku a rychlejší chování. Hezká je pak grafika parkovací kamery, navigace TomTom však řidiče občas vede záludnějšími trasami.

Samotná koncepce kabiny je pak jednodušší, s malým přístrojovým štítem jen pro ty nejnutnější informace, k použitým materiálům a jejich zpracování však nemám výhrady. Navíc tu zůstává při jízdě šikovné samostatné ovládání klimatizace. Citroën C4 X pak navzdory lacinějšímu ladění pořád nabízí možnost bohaté výbavy, kdo si rád připlatí. Jsou tu proto i takové prvky jako vyhřívané čelní sklo nebo head-up displej (byť zde řešený jen prostřednictvím vyklápěcího sklíčka a nikoliv promítáním na čelní sklo).

Uvnitř se sedí vcelku uprostřed kabiny, což souvisí s jednodušší platformou primárně určenou pro automobily segmentu B. Posaz je pak vyšší, související s vyšší stavbou karoserie. Vzadu je pak dostatek prostoru i pro dospělého, a to jak před koleny, tak nad hlavou. Přitom se tu sedí vcelku pohodlně, s nijak nízko usazenou lavicí.

Koncepce sedanu s menším víkem kufru logicky znamená horší přístup k zavazadlům než u praktičtějšího hatchbacku s výklopnými pátými dveřmi, kdo ale hledá praktičnost, je tu právě hatch. Navíc sedan láká na velice slušný objem kufru 510 litrů, s prostorem také pod podlahou. Zavazadelník je však jednodušeji koncipován, s bohužel chybějícími háčky na nákupní tašky. Samotné víko se pak otevírá možná až příliš zlehka. Líbí se mně však odkládací prostory v kabině, ať už šuplík na tablet před spolujezdcem nebo rozměrná schránka před spolujezdcem.

Dobře známý turbodiesel 1.5 BlueHDi

Turbodiesel 1.5 BlueHDi s výkonem 96 kW a točivým momentem 300 Nm už dobře znám z jiných modelů koncernu Stellantis, přičemž jeho charakter se tak víceméně opakuje. Vyhoví hlavně zákazníkům hledajícím auto na dlouhé trasy, jeho hlavní předností je totiž nízká spotřeba paliva, navíc kombinovaná se slušným objemem palivové nádrže s hodnotou 50 litrů. Dlouhodobá spotřeba se v případě C4 X pohybuje okolo krásných 5,5 l/100 km, na dálnici se v rámci povolených limitů dá jezdit za pět litrů, ve městě pak za šest.

Počítejte ale s hrubším chodem, který je znát i v létě, kdy se alespoň motor rychleji zahřeje. Silově je to pak spíše akorát, než že by šlo o nějakého trhače asfaltu. V dálničních stoupáních je dynamika už spíše průměrná.

Co se týče převodovky, je pro 1.5 BlueHDi v případě Citroënu C4 X jedinou volbou osmistupňový měničový automat Aisin. Ten se ve většině případů projevuje naprosto hladkým řazením, avšak s jedinou výjimkou. Při popojíždění v kolonách nebo třeba při dojíždění k semaforům při změně převodu lehce cukne, což je charakter opakující se i v jiných vozech s tímto pohonným ústrojím. Pohodové naladění podtrhuje fakt, že na manuální pokyn páčkami pod volantem převodovka nereaguje nijak svižně.

Celkové nastavení se pak opakuje z hatchbacku Citroën C4. Také sedan C4 X primárně sází na měkké naladění a celkově houpavý charakter. Ten se projevuje jak při prudší změně směru, tak třeba při prudkém brzdění, kdy příď znatelně klesá. Lehké je i řízení, stejně jako třeba chod brzdového pedálu.

Odhlučnění je na vysoké úrovni, na dálnici okolní ruch prakticky neslyšíte. Také práce podvozku je slušně odfiltrována, opět s jednou výjimkou. Na vyloženě rozbitých cestách Citroën C4 X lehce znervózní a od podvozku se začnou ozývat tupé rány, což je zkrátka daň za měkké nastavení podvozku. Jednotlivé nerovnosti ale auto filtruje s nadhledem.

Citroën C4 X: Základní technická data

MOTOR1.5 BlueHDi
Výkon (kW)96
Točivý moment (Nm)300
Převodovka8A
Maximální rychlost (km/h)206
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,5
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)4,9
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)129
Objem palivové nádrže (l)50
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1395/390

Citroën C4 X: Další recenze

Dominik Parajka

Plusy

  • zaujímavý dizajn
  • komfortné predné sedadlá
  • dobrá ergonómia v interiéri
  • veľmi príjemne naladený podvozok
  • nízka spotreba
  • dobré spojenie motora a prevodovky

Mínusy

  • absencia systému auto-hold

Adam Václavek, Wikicars.cz

Říkám si, co víc by měl chtít běžný člověk, který hledá dostupné přemisťovadlo pro rodinu. Citroën C4 X s naftovým motorem 1.5 BlueHDI se nebojí dlouhých dálničních cest, na kterých potěší ukázkovou spotřebou, je velmi pohodlný, docela praktický a k tomu jedinečně vypadá. Pokud nad C4 uvažujete a vozíte cestující i vzadu, určitě si připlaťte těch 35 000 Kč za verzi X, která má vzadu více místa pro hlavu. A že vznětový čtyřválec není zrovna nejkultivovanější a vstup do kufru je poměrně malý, to mu rád odpustím. Za mě super auto, jedno z nejlepších běžných aut nejen koncernu Stellantis. 

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *