DS dnes v rámci skupiny Stellantis hraje roli prémiové značky, která se zavedenými německými automobilkami soupeří svým francouzským šarmem. Plně se tato strategie projevuje u kompaktního modelu DS 4. Ten jsem otestoval ve zvýšené verzi Cross s turbodieselem 1.5 BlueHDi pod kapotou. Jak mě vůz zaujal?
Osobitý zvenku i uvnitř
Co se týče vzhledu, tak hned na první pohled. DS 4 sází na ostré hrany a výrazné světlomety protažené o diodové “kly”, výsledek je však spíše než sportovní elegantní, čímž auto vybočuje z řady. DS 4 si zkrátka s ničím jiným nespletete. Ze všech úhlů je originální a oku lahodící. Třeba i zezadu, díky originálním nízkým koncovým světlům, světlým a s trojrozměrným efektem. Testovaná verze DS 4 Cross se pak odlišuje módním oplastováním spodní části karoserie ve stylu SUV. Mně osobně pak nadchla “mužná” šedá barva Lacquered.
Osobitý je také interiér, na jehož určité rysy si zkrátka musíte zvyknout. Startuje se třeba tlačítkem na středovém panelu, což není zrovna typické umístění, stejně jako u tlačítek ovládání oken, umístěných v horní části výplní dveří. Zvyk žádá i ovládání infotainmentu, zapnutí head-up displeje je na naprosto nepochopitelném místě a složitě se dostáváte i k vypnutí jinak citlivého asistenta pro jízdu v pruzích. Prokliknout přes displej se musíte i pro ovládání klimatizace. Stejně tak zabudovaná navigace TomTom občas volila netradiční trasy. A ten dodatečný displej na středovém tunelu pomáhající s ovládáním infotainmentu, respektive se zkratkami pro jednotlivé položky, mi přijde spíše na efekt, než že by vyloženě pomáhal.
Jinak ale interiér potěší použitými materiály i jejich zpracováním. V tomto směru je DS opravdu prémiovka. Pěknou grafiku a obraz má pak multimediální systém. Zajímavý je i opakující se motiv kosočtverce, respektive diamantu, objevující se na různých tlačítkách.
Co se týče posazu, patří DS 4 mezi jedno z mála aut, kdy jsem si sedačku navzdory mé vyšší postavě nastavil trochu výše. V nejnižší poloze jsem se cítil až moc obklopený kabinou a dobře neviděl ven. Třeba pohled vzad je ale obecně omezený, kvůli nízkému zadnímu oknu. S orientací nicméně pomáhá parkovací kamera s fantastickým rozlišením. Samotné sedačky jsou pak pohodlné i na delších trasách.
Místa je nicméně uvnitř poskrovnu. Na zadních sedadlech má dospělý málo prostoru před koleny a ani nad hlavou toho místa není tolik, i kvůli střešnímu oknu testovaného kousku. K velikosti kufru a jeho objemu 430 litrů ale nemám nejmenších výhrad, ve dvou se tu na dovolenou hravě vejdete (vyzkoušeno za vás). Jen mi tu chyběla tak základní věc jako háčky na nákupní tašky.
Úsporný, ale hlučnější
Dle tradice prémiových značek DS 4 nabízí různorodou paletu pohonných jednotek. Je tu plug-in hybrid, benzinové jednotky, turbodiesel a do budoucna i čistě elektrická verze. Mnou testovaný vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDi (96 kW) osloví hlavně zákazníky hledající auto na dlouhé trasy.
Patnáctistovku už dobře znám z jiných vozů skupiny Stellantis, její charakter se tak opakuje také u prémiového kompaktu. Čtyřválec nezapře svůj vznětový charakter, než se zahřeje, projevuje se klasickým dieselovým klepáním, což k prémiovému produktu tolik neladí.
Naladění motoru i nastavení osmistupňového automatu, který je jedinou volbou, je pak ryze komfortní. Mnohdy se tak stává, že motor nepůsobí nijak silně. V táhlých dálničních stoupáních tak už trochu ztrácí dech a musí si podřadit. Změna převodu je však naprosto hladká, s jedinou výjimkou, a to při popojíždění v kolonách nebo při dojíždění k semaforům, kdy automat občas cukne.
Já osobně bych se tak díval spíše po stejně výkonném tříválci, který mně díky kultivovanějšímu chování sedí k charakteru prémiovky více. Nespornou výhodou 1.5 BlueHDi je nicméně jeho nízká spotřeba. Ta dlouhodobá testovaného kousku činila 6,4 l/100 km, běžně se však dalo jezdit za šest, ať už ve městě a dálnici, nebo dokonce za 5,5 l/100 km v případě jízdy po okreskách.
Jízdní chování pak podtrhuje komfortní osobnost auta. DS 4 hladce překonává nerovnosti, slušné je i odhlučnění. Platí ale to co u některých jiných kompaktů Stellantisu. Zatímco jednotlivé výmoly “dé eso” filtruje s nadhledem, na vyloženě rozbitých cestách poněkud znervózní. Práce podvozku je tu ale slušně odhlučněná. Řízení je spíše lehké.
DS 4: Základní technická data
MOTOR | 1.5 BlueHDi |
---|---|
Zdvihový objem (cm3) | 1499 |
Výkon (kW) | 96 |
Točivý moment (Nm) | 300 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 203 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 10,9 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 5,2 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 137 |
Objem palivové/AdBlue nádrže (l) | 53/15 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1414/586 |
DS 4: Další recenze a hodnocení
Adam Václavek, Wikicars.cz
Když k němu jdete, s úžasem koukáte na ten jedinečný design. Uvnitř si užíváte útulný interiér. Za jízdy vás potěší nízká spotřeba, komfortní podvozek a kvalitní odhlučnění. Když je potřeba, úsměv na tváři vytvoří řízný motor pod kapotou. S DS 4 se jezdí vážně skvěle. Těch pár chybiček mu odpustíte. Nejvíce mě štve systém stop/start a cukání při rozjezdech a popojíždění.
DS 4 RIVOLI E-TENSE 225 Plug-in hybrid je vážně působivé auto. Velmi tiché, pohodlné, krásné a s kvalitním interiérem. Vůbec se nedivím, že si ho někdo díky té jedinečnosti koupí místo známější konkurence. DS si nekupujete rozumem, to byste skončili u jiných značek. Tady jde hlavně o ten styl. Nicméně i když se mi s 225-koňovými hybridy Stellantis jezdí příjemně, šel bych pro nehybridní variantu 1.6 PureTech.
Filip Suchomel, Autodays.
DS 4 působí na první pohled dost možná jako zjevení z jiného vesmíru. Důvodem je perfektně dotažený design s těmi nejmenšími detaily. Jízda v něm je zážitkem jak pro řidiče, tak posádku a v neposlední řadě i kolemjdoucí. Na autě mne baví právě jeho výjimečnost a všudypřítomný pocit luxusu. Z této novinky francouzské provenience mám konečně pocit, že s designem dostávám také ty nejmodernější technologie, kterými automobilka disponuje. Na mysli mám zejména skvělý infotainment, špičkové asistenty, Head-Up displej, bezdrátový Apple CarPlay nebo LED Matrix světlomety.
Malinkou vadu na kráse vnímám v ne zrovna plně využitým potenciálem 4G připojením vozu, potažmo nedostatečné nabídce funkcí mobilní aplikace, na kterou se vůbec nesáhlo. Věřím však, že na ni se taky zapracuje.
DS 4 je aktuálně tím nejlepším, co si od této francouzské automobilky můžete koupit.