Recenze: Hledáte lék na blbou náladu a zároveň SUV? Mini Countryman je přesně pro vás

Mini Countryman SE ALL4 2024

Mini na trh postupně uvádí nejnovější generaci svých modelů. Jako první z modelové řady dorazil Countryman, v době uvedení druhý nejprodávanější model značky. Vůz se ve své už třetí generaci výrazně změnil, přizpůsobil se době i zákazníkům, a tak nově nabídl elektrický pohon a vyrostl. Uchovává si však navzdory těmto změnám pořád charakter typického Mini? Na to odpoví recenze elektrické verze Countryman SE.

Design: Pořád knedlíkem

Mini svým designem dokazuje, že i po letech může pořád žít ze svého historického odkazu. Přestože se styl oproti předchůdci v mnoha ohledech změnil a jsou tu i futuristické prvky, pořád je to nezaměnitelné Mini odkazující svými tvary na legendární originál.

Pravdou ale je to, že je to tak trochu knedlík. A nejde jen o osobitou přezdívku původního Mini, ale fakt, že nový Countryman z některých úhlů zkrátka působí otyle. Ono už je to zkrátka spíše Maxi než Mini, však jde o 4,4 metru dlouhé SUV, které svou velikostí spadá do stejné kategorie jako Audi Q3 nebo Volvo XC40. Oproti předchůdci je mimochodem nový Countryman o významných 136 mm delší.

Málokterý konkurent je ale tak hravý jako Countryman. Testovaný exemplář navíc zdůrazňuje sportovní šmrnc, díky paketu John Cooper Works se zvýrazněnými nasávacími otvory vpředu, difuzorem vzadu nebo kontrastní černou střechou.

Interiér: Superhravý, ale ne moc praktický

Také interiér dává hold původnímu Mini. Koncepce palubní desky s kruhem uprostřed je zkrátka pro Mini odjakživa charakteristická, byť ne nutně uživatelsky příkladná. Forma tu zkrátka zvítězila nad obsahem, a tak si na leckteré prvky budete zvykat. Mini to ale prostě odpustíte, jak je až dětinsky hravé. Navíc vás bude bavit objevovat nové a nové detaily, kterých jste si zprvu nevšimli.

Kruhový prvek interiéru je v dnešní generaci Mini kruhový displej, který zahrnuje naprostou většinu ovládání. V základní verzi je to zároveň i přístrojový štít. Bohužel tu však není žádná opěrka pro opření dlaně pro ulehčení ovládání. Stejně tak některé ikony jsou poměrně malé, jako třeba vstup k vyhřívání sedadel a volantu, což znesnadňuje nastavení těchto prvků během jízdy. Obrazovka má každopádně skvělý obraz díky detailnímu rozlišení, zaujmou i nabízená různorodá grafická zobrazení nebo hypermoderní funkce, jako je třeba rozšířená realita navigace. Směr, kudy jet, vám ukážou šipky přímo na obraze z přední kamery. Pravdou nicméně je, že reakce systému jsou někdy pomalejší, ať už při načítání mapy nebo změně jízdních režimů, která ovlivní i grafiku infotainmentu.

Obecně si musíte na nový infotainment zvyknout, logika ovládání a přístup k jednotlivým částem je nové, ve výsledku jde ale o přehledné řešení. Navíc je tu neskutečné množství možného nastavení. Za zimních rán si lze nastavit automatické vyhřívání volantu a sedadel, vedle grafiky infotainmentu či originálního ambientního osvětlení si můžete změnit grafiku denního svícení, a to vpředu i vzadu.

To přímo před řidičem se může za příplatek objevit jen minimalistický průhledový displej, navíc řešený jen promítáním na sklíčko na vrchu palubní desky. Tady bych si i s ohledem na cenu auta představoval raději “poctivý” head-up displej promítaný přímo na čelní sklo. Jinak se ale na kabině nového Countrymanu rozhodně nešetřilo. Úroveň zpracování a volba materiálů patří mezi to nejlepší v segmentu.

Navíc je tu řada originálních detailů. Vedle kruhové obrazovky infotainmentu třeba kolíbkové přepínání voliče převodovky a přepínač jízdních režimů. Startovací “tlačítko” zase musíte pootočit jako starodávný klíček pro nastartování. A zaujme i hravé textilní zdobení palubní desky.

Peugeot 208 facelift 2023

Malá auta do města v roce 2024: Jaké vybrat?

Kategorie malých městských aut prošla v posledních letech významnou proměnou, i tak vozy segmentu B nadále patří mezi nejžádanější modely …

Countryman si přitom navzdory vnějším rozměrům uchovává charakteristický posaz Mini. Čelní sklo je tak poměrně nízké a blízko řidiče, to ale k Mini patří. Sportovní sedačky paketu JCW jsou každopádně pohodlné a volant (mimochodem s originálním textilním spodním ramenem) se hezky drží.

To z hlediska prostornosti je to pořád spíše průměr. Countryman je sice největší Mini v nabídce, pořád je to ale “jen” kompaktní SUV. Na zadní sedadla se tak vejde i dospělý, přebytek místa tu však mít nebude. Sedí se navíc poměrně nízko. Podobně zavazadelník je u elektrické verze poměrně nízký, s udávaným objemem 460 litrů. Alespoň, že tu zbývá prostor pod podlahou na dobíjecí kabely.

Motor: Neskutečný silák

Tržní trendy se mění, a tak nový Countryman přijíždí i jako elektromobil. K dispozici jsou hned dvě čistě elektrické varianty, Countryman E s elektromotorem o výkonu 150 kW a Countryman SE ALL4 s dvojicí elektromotorů pro pohon všech kol a kombinovaný výkon 230 kW. Komu by takové řešení nevyhovovalo, jsou tu spalovací motory, základní Countryman C s tříválcem o výkonu 125 kW, Countryman S ALL4 s dvoulitrem o výkonu 160 kW a pohonem všech kol a vrcholný Countryman JCW ALL4 s pohonem všech kol a výkonem 221 kW. Je tu i dvoulitrový turbodiesel Countryman D se 120 kW.

Já měl možnost vyzkoušet elektrickou variantu Countryman SE ALL4, která všechny zájemce o elektromobilitu nepochybně nadchne. Vzhledem k výkonu 230 kW není divu, že je elánu opravdu habaděj, a to za všech okolností. Countryman čile zrychluje jak ve městě, tak klidně i na dálnici.

BMW X1 xDrive23i 2023

Test: BMW X1 xDrive23i (2023)

Nabídka BMW se od začátku milénia rozšířila všemi směry. Zatímco některé modely již zase skončily, jiné si své místo na …

Zapněte navíc „Mini zvuk“ a dočkáte se při akcelerací tónů jak vzlétající kosmická loď. Ano, působí to uměle, ale jestli má elektromobil mít nějaký zvuk, je tohle skvělá volba. I elektrické Mini je totiž díky tomu neskutečně zábavné a akcelerovat budete mnohdy jen proto, abyste se toho zvuku dočkali.

Zaznamenáte i poměrně silnou rekuperaci brzdné energie, a to jak ve výchozím nastavení, tak v módu B, v němž logicky dále zesílí. Jen bych přepínání úrovně rekuperace čekal páčkami pod volantem a ne přepínačem na středové konzoli. Na volantu tak najdete jen tlačítko pro maximální výkon.

Spotřeba energie odpovídá velikosti daného auta a nijak nevybočuje z mezí. Dlouhodobá se pohybuje okolo 23 kWh/100 km, na dálnici si v rámci povolených limitů vůz řekne o 25 kWh na 100 km, ve městě při popojíždění v kolonách o 24 kWh/100 km. S Countrymanem jsem přitom jezdil na podzim, což znamenalo pravidelné cesty se zapnutým topením nebo vyhříváním volantu, což apetit logicky ovlivnilo.

Po dobití vůz hlásil dojezd 299 km, po vypnutí klimatizace pak dokonce 318 km. Vzhledem k průměrné spotřebě nicméně v praxi vůz bez nutnosti dobití ujede zhruba 280 km, což sice na každodenní jízdy stačí, ve výsledku to ale není zrovna moc a využití to logicky negativně ovlivňuje. Baterii každopáadně lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 130 kW. To znamená, že ji lze nabít z 10 na 80 % za necelých 30 minut.

Jízdní vlastnosti: Zábavné i jako elektrické SUV

Vozy Mini jsou odjakživa hlavně o zábavě za volantem, a tak je skvělou zprávou, že se to povedlo uchovat také u kompaktního SUV s elektrickým pohonem. Nové Mini Countryman SE ALL4 je zkrátka skvěle jezdící SUV, jehož řízení si budete náramně užívat. Pořád mu nechybí ten motokárový feeling, pro Mini tak typický, zároveň však není zběsile hyperaktivní, jak se u některých Mini stávalo. Zkrátka hravě zvládá jak každodenní jízdy, tak víkendovou zábavu.

Tento charakter nejvíce zdůrazní sportovní jízdní mód, oficiálně nazvaný Go Kart, v němž je Mini vážně ostrý. V zatáčkách už silné pohonné ústrojí trochu tahá za volant, což je však pro rychlá Mini typická vlastnosti. Podvozek nicméně není zbytečně tvrdý, naopak jeho naladění je optimální, skvěle kombinující sportovnost s komfortem. A to testovaný kousek obouval 19” kola, zvládá přitom i rozbité cesty, aniž by posádku naklepal jak řízek. Za běžné jízdy zase oceníte možnost vypnutí již zmíněného „Mini zvuku“, výsledkem čehož je auto naprosto tiché. Na dálnici nicméně už uslyšíte lehký šum okolo karoserie.

Výhodou je i to, že přestože infotainment žádá zvyk, ty nejdůležitější funkce jsou rychle po ruce. Nastavení jízdních asistentů je tak snadno přístupné konvenčním tlačítkem přímo na středovém tunelu, jednoduše si tak vypnete otravné varování o překročení povolené rychlosti nebo hlídání v jízdním pruhu. Ještě že systémy pracují citlivě, a tak si na jejich zásahy klidně zvyknete. Musím pochválit i účinná diodová světla.

Sdílet článek

Mini Countryman SE ALL4: Technické údaje

VERZESE ALL4
Rok2024
Výkon (kW)225
Točivý moment (Nm)494
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)180
Zrychlení z 0-100 km/h (s)5,6
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)16,8
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)0
Kapacita baterií (kWh)64,6
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km)432
Hmotnost provozní/užitečná (kg)2075/570

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *