Jaké obytné auto? Volkswagen California T6.1 vs. Multivan T7 Egoé

Obytná auta se v poslední době i díky covidové pandemii stala neskutečně populární. Svoboda cestování a nezávislost na okolí takových vozů leckoho zaujala, což vedlo ke zvýšení prodejů i rozšíření nabídky takových aut. Patrné je to vidět i na nabídce Volkswagenu, který dnes nabízí hned několik obytných modelů. Pro jiné je zase možné díky externím firmám pořídit obytné vestavby, což výběr zákazníkům dále rozšiřuje. A právě jednu takovou různorodou obytnou dvojku jsme se rozhodli srovnat. Jaké obytné auto vybrat, pokud vybíráte mezi Volkswageny California T6.1 a Multivanem T7 s obytnou vestavbou Egoé?

California T6.1 a Multivan T7 jsou už samy o sobě rozdílnými automobily, zástupci různých generací řady T. Zatímco California T6.1, bratr Multivanu T6.1, je člen ještě „starší“ generace, se základem v užitkovém vozidle (dodávce Transporter), Multivan T7 už využívá stejnou platformu jako typické osobní Volkswageny. Obě řešení přitom mají své výhody i nevýhody.

California T6.1 vs. Multivan T7 Egoé: Základní srovnání

Testovaný modelCalifornia T6.1Multivan Long T7 Egoé
Motor2.0 TDI1.4 TSI eHybrid
Výkon (kW)150160
Převodovka7DS6DS
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)6,81,7-2,1
Maximální rychlost (km/h)203192
Rozměry – délka x šířka x výška (mm)4904 x 1904 x 19505173 x 1941 x 1903
Rozvor (mm)30003124
Provozní hmotnost (kg)23502168
Užitečné zatížení (kg)730582
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného (kg)2220/7501600/750
Základní cena s testovaným motorem (Kč)1.862.666 (verze Beach)1.479.396 (verze Multivan Long) + 139.900 (vestavba Egoé Nestbox Roamer) 
Cena platná k 4.12.2022

Multivan T7 Egoé: Komfortnější, ale pro dobrodruhy

Začněme nejprve modernějším Multivanem T7, který už na první pohled dává svým designem najevo svoji blízkost osobním automobilům. Přestože si uchovává některé pro minulé generace Multivanu charakteristické stylistické prvky, celkové ztvárnění je modernější a vlastně blízké klasickým MPV – ostatně třeba zdvojené A-sloupky pro lepší výhled do stran jsou jak z velkoprostorového auta. Částečně to platí i pro rozměry, s výškou 1.903 mm je Multivan T7 o 47 mm nižší než předchozí Multivan T6. Zato je však o 37 mm širší, prodloužená zkoušená verze Multivan T7 pak s délkou 5.173 mm odpovídá středně velkým dodávkám. Rozměrově je mezi „krátkým“ a „dlouhým“ Multivanem T6.1.

Také uvnitř má Multivan T7 blízko osobním automobilům, mnohé prvky ostatně budou dobře znát třeba majitelé aktuálního Golfu 8. Konkrétně palubní deska přímo navazuje na jiné osobní Volkswageny. Nechybí ty nejmodernější výbavové prvky a detaily, jako je třeba digitální přístrojový štít, minimalistické ovládání automatické převodovky, stejně jako aktuální infotainment. Ten bohužel jako u jiných Volkswagenů během našeho testování občas zazlobil, snad to další aktualizace vylepší. Velkou proměnou pak prošly použité materiály, které rovněž dělají z Multivanu plnohodnotné osobní auto.

Prodloužená verze Multivan Long pak znamená, že uvnitř je opravdu hodně prostoru, pro cestující ve všech třech řadách sedadel. To u „krátkého“ Multivanu musíte někdy hledat optimální pozici sedaček, pro zajištění dostatku místa pro posádku i jejich zavazadla. Manipulace se sedadly je přitom naprostá hračka, i díky jejich nižší hmotnosti než u předchozího Multivanu, u něhož třímístnou zadní lavici museli nést dva lidé. Šikovná je i posuvná konzole zahrnující praktický výsuvný stolek i odkládací prostory.

Šikovný modul

Zatímco od Multivanu T6.1 je odvozen obytný model California T6.1, na bázi Multivanu nejnovější generace T7 obytnou verzi Volkswagen nepostavil. K dispozici jsou však obytné moduly od různých firem. Pro Multivan T7 pořídíte třeba ten od české firmy Egoé, v podobě vestavby Nestbox, ve verzi Roamer. Tzv. kompletní set+ včetně širší matrace aktuální stojí 139 900 Kč s DPH.

Tohle řešení je opravdu chytré a mnoha cestovatelům bude vyhovovat. Je vcelku kompaktní, v rozloženém stavu jeho rozměry činí 1512 × 2020 × 646-746 mm a váží 91 kg, přesto zahrnuje rozložitelnou postel, plynový vařič, stolek s nádobou na vodu, kanystry na vodu, lednici a několik šuplíků. I přestože jsou rozměry snadno vyjmutelného modulu kompaktní, musíte počítat s tím, že zabere většinu zavazadlového prostoru, na bagáž tak už zbývá jen omezený prostor pod šuplíky. „Jídelní“ část s vařičem a dřezem je pak přístupná zvenku, skrze víko kufru. V případě nepříznivého počasí tak musíte vařit v tomto nečase, nebo se jít někam najíst. Samotné lůžko je pak sice vcelku pohodlné, je slušně široké, aby se zde vyspaly dvě osoby. Rozložení ale žádá trochu cviku.

Možná to takhle zní jako kritika, ve skutečnosti to ale cílové skupině bude naprosto stačit a vyhovovat snadná manipulace s modulem, který lze z auta klidně vyndat, když není potřeba. Jen je zkrátka nutné zmínit, že obytná vestavba je prostě kompromis, který není plnohodnotný obytňák, s čímž musí jeho majitel počítat.

Obytný plug-in hybrid

Výhodou Multivanu T7 proti Californii T6.1 je pak širší nabídka pohonných jednotek. Obytňák tak můžete klidně vytvořit třeba i z plug-in hybridu, který Multivan T7 rovněž nabízí, vedle benzinové varianty a dieselové.

Plug-in hybridní Multivan eHybrid přitom sází na klasickou kombinaci 1.4 TSI s elektromotorem, dobře známou i z ostatních Volkswagenů. V tomto případě dosahuje ústrojí kombinovaného výkonu 160 kW. Spolupráce motorů je hladká, odpich dostatečný. Právě elektrický režim mně přitom vyhovoval díky svému pohodářství, ne že by řazení DSG bylo špatné, jemnost elektrického režimu je ale zkrátka opojná. Ve městě jsem mimochodem na elektřinu jezdil za nějakých 24 kWh/100 km, což vystačilo na zhruba 40 km jízdy na jedno nabití. Hybridní režim v těch samým podmínkách obvykle znamenal 7,2 kWh/100 km a 5,5 l/100 km. Jako u jiných plug-in hybridů ale každopádně vždy závisí, jak pravidelně budete dobíjet baterie. Elektřina každopádně dává smysl jen ve městě, na dálnici už apetit roste k 30 kWh/100 km, což baterku rychle vyšťaví.

Na benzin si na dálnici Multivan eHybrid řekl o osm litrů na 100 km, na okreskách pak o 6,8 l/100 km. Nevýhodou každopádně proti konvenčním variantám zůstává nižší nosnost. Ta je ostatně obecně u Multivanu T7 nižší než bývala, což je zkrátka daň za změnu základu. Dobrodruhy jezdící na cesty s množstvím zavazadel to bohužel už může limitovat.

Jízda s Multivanem T7 je pak pohodlná, i v tomto směru je znát základ v osobních vozech. Zároveň to však neznamená úplné ticho od podvozku, rozvor už je přece jen dlouhý, což je na některých nerovnostech bouchnutím od zadní nápravy přece jen znát. V tomto směru nicméně pomůže zatížení zadní nápravy, právě třeba obytnou vestavbou. Oproti Multivanu T6.1 je však té-sedmička jednoznačně pohodlnější a tišší.

California T6.1 Obytný praktik

To na VW California T6.1 je na první pohled znát její užitkový původ, ostatně karoserie je s výškou 1.950 mm o zásadních 47 mm vyšší než Multivan T7. Bohužel to znamená i určité limity, do mnohých parkovacích garáží se tohle auto už nevejde. Paradoxně je ale Multivan v prodloužené verzi delší, California T6.1 na délku měří „jen“ 4.904 mm. I díky tomu je manévrování s Californií vlastně hračka, díky vysokému posazu a bohatému prosklení je z vozu skvěle vidět všemi směry. S odhadem vzdálenosti pomáhají i pravidelné tvary karoserie. Design pak možná nemá ten moderní zjev jako Multivan T7, ve vhodně zvolené barvě to ale Californii T6.1 sluší a navíc i po letech působí nadčasově.

To uvnitř už základ v dodávce poznáte jen stěží. Použité materiály jsou na slušné úrovni, stejně jako jejich zpracování – použité plasty jsou možná tvrdšího ražení, u obytného auta se ale bytelnost hodí. Příkladné je pak přehledné uspořádání ovládacích prvků, v tomto směru je ovládání Californie intuitivnější než u modernějšího Multivanu T7. Sedadlo řidiče je pak pohodlné i na dlouhých cestách, které s obytňákem budou majitelé (nebo zákazníci půjčoven karavanů) nepochybně pravidelně absolvovat.

Léta zkušeností

Teď už se ale přesuňme dozadu, zadní část je totiž u obytného auta vždy ta nejdůležitější. I přes kratší délku Californie T6.1 než u novějšího Multivanu T7 je uvnitř bohatě místa. Posuvná zadní lavice umožní zajistí dostatek prostoru pro posádku, stále hodně prostoru je tu v kufru i pro zavazadla. Jen víko se začleněnými židličkami a stolečkem je hodně těžké při manipulaci s ním, a tak jeho elektrické dovírání je praktickou nutností.

Při kempování si pak uvědomíte, kolik mají konstruktéři Volkswagenu už zkušeností s obytnými automobily. Rychle totiž zjistíte, jak je VW California T6.1 chytře navržena. Šikovný je displej u stropu pro ovládání hlavních funkcí vozidla, třeba elektricky výsuvného stanu na střeše. V tom se mimochodem pohodlně vyspí i dva dospělí, stejně jako na dolním rozkládacím lůžku. Obě místa jsou navíc nečekaně pohodlná. Stejně tak na displeji můžete sledovat náklon karoserie, to když řešíte kempování někde ve svahu.

Chytré jsou i „závěsy“, aby uvnitř byla při spaní tma, stejně jako vtipně ukrytý plynový vařič u zadní lavice nebo lednička, která je hezky po ruce. V tomto směru je pro obytný život California mnohem pohodlnější než Multivan T7 s obytnou vestavbou. Navíc díky střešnímu stanu se tu vyspí až čtyři osoby. A komfortní je i venkovní posezení, se stolkem, židličkami a střešní markízou.

Jen je potřeba zmínit, že mnohé tyto prvky jsou u testovaného provedení Beach za příplatek, což při konfiguraci vozidla podle svých představ může jeho konečnou cenu vyšponovat hodně vysoko. Právě vysoká cenovka bývá dlouhodobě nevýhoda (jedna z mála) Californie. Proto se spíše vyplatí pohlížet po vrcholné verzi Ocean, třeba pokud chcete elektricky výsuvný střešní stan.

Méně pohodlí znát, stále ale na úrovni

Co se týče jízdních schopností, California T6.1 dává najevo, že její technický základ je shodný jako u dodávky Transporter. Oproti Multivanu T7 je zkrátka podvozek více slyšet, zvlášť na nerovnostech, stejně tak je hlučnější vysoká karoserie. Na druhou stranu, proti klasickým užitkovým vozům je poskytovaný komfort na vysoké úrovni, konkrétně dálniční přesuny při rychlosti 120 km/h nejsou nijak unavující.

Nejen na dálnici se přitom hodí turbodiesel 2.0 TDI s výkonem 150 kW, který jsme zkoušeli. Tenhle motor má síly už více než dostatek, ostatně jde o nejvýkonnější agregát v nabídce Californie, a tak si umí poradit i s rozpohybováním naloženého automobilu. Dvoulitrový je kultivovaný a tichý, čemuž však u testovaného kousku pomáhal i příplatkový akustický paket se zesílenými skly.

Příkladné je rovněž chování dvouspojkové převodovky DSG, rozjezdy jsou možná trochu pomalejší, než se přeplňovaný agregát nadechne k životu, pak už ale funguje obstojně. Změna převodu je pak naprosto hladká. Spotřeba se pak v dlouhodobém horizontu pohybuje okolo 7,5 l/100 km, což je vzhledem k velikosti Californie a síle motoru úžasná hodnota. Ve městě nebo na dálnici ale počítejte s tím, že se přiblíží 10litrové hranici, což je ale pořád akceptovatelná hodnota.

Jaké obytné auto tedy vybrat?

Pokud byste vybírali ze dvou testovaných obytných Volkswagenů, před nákupem toho kterého auta se předem rozhodněte, jaký obytňák vlastně chcete. Má to být univerzál, který většinu času budete používat pro běžné jízdy a jen některé víkendy využijete jeho schopnosti? A nevadí vám tudíž některé kompromisy, jako ne tak pohodlné spaní a ne tolik prostoru? Pak berte Multivana s obytnou vestavbou, třeba tou praktickou od firmy Egoe. Při běžné jízdě je pohodlnější, poskytuje modernější výbavu a ty kompromisy zvládnete. Při každodenním používání navíc obytný modul necháte třeba v garáži, aby nezabíral místo v kufru.

Hledáte naopak obytné auto, v němž se zvládne vyspat klidně i celá rodina? Zároveň ale nechcete plnohodnotný obytňák, kvůli jeho rozměrům a ne tak komfortnímu manévrování? Tak pro vás je Volkswagen California T6.1. Díky střešnímu stanu a lůžku v zadní části kabiny se tu klidně vyspí čtyři osoby. Uvnitř pak máte praktičtější „kuchyňku“. Jízda možná není tak komfortní jako s Multivanem T7, pořád ale mnohem pohodlnější než s typickým karavanem, navíc i manévrování s ním je jednodušší. Jen si pečlivě vyberte, jakou verzi Californie chcete, ať dostanete opravdu všechny obytné prvky, které vyžadujete.

Povedeným obytným automobilem je tudíž jak Multivan s vestavbou Egoé, tak California. Jen je každý z nich určen pro jinou klientelu. A to je vlastně ideální stav, kdy si vybrat může každý.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *