První recenze: Lexus LBX 2WD (2024)

Lexus LBX 2024

Luxusní automobilky v průběhu let rozšířily své portfolio různými směry. Máme tu tak dnes luxusní kompakty i prémiové dodávky. Jedna kategorie ale zatím zůstávala mimo zájem, městská SUV. To se však postupně mění. Poslední takovou novinkou je Lexus LBX, který jsem měl možnost krátce otestovat při jeho národní premiéře v okolí Chateau Mcely. Jak mě zaujal?

Nový Lexus LBX využívá technický základ Toyoty Yaris Cross, na jeho vzhledu byste to však rozhodně nepoznali. Tvary jsou svébytné, a to i v rámci nabídky značky. LBX sice využívá některé motivy z větších modelů, oproti nim je však celkově kulatější a ne tak ostře řezaný. To vyplývá ze snahy stylistů navrhnout spíše neformálně laděný, „uvolněný“ automobil. Klientela a její požadavky je zkrátka v tomto případě trochu odlišná, Lexus LBX chce lákat hlavně ženy, a proto nabízí i pestré laky karoserie, jako je červená Ruby nebo nápadná žlutá Passionate. K dispozici je široká paleta verzí, pro individualizaci vzhledu.

Luxusní, ale malá kabina

Také interiér je oproti technicky spřízněné Toyotě zcela odlišný, a to nejen z hlediska použití mnohem prémiovějších materiálů. I samotná koncepce je jiná, s displejem multimediálního systému začleněným do palubní desky, díky čemuž je více po ruce. Nechybí ani detaily z větších modelů Lexus, např. neobvyklé „tlačítkové“ vnitřní dveřní kliky nebo volič převodovky z RX. Multimediální systém je pak vcelku hbitý, s hezkou grafikou a kvalitním obrazem, některé prvky jsou ale zbytečně schované, což trochu ztěžuje jeho použití. Plusem jsou nicméně výbavové prvky, které v takto malém segmentu nejsou až tak běžné, jako je head-up displej s promítáním na čelní sklo nebo elektricky ovládané víko kufru.

Jedinou kaňkou kabiny je tak vnitřní prostor. Lexus LBX totiž dokazuje, že je koncipované ryze jako auto do města. Na zadních místech je opravdu minimum místa pro nohy, ostatně i samotné zadní dveře jsou spíše užší, a tak je LBX spíše autem pro dva. Pokud ho tak budete brát, proč ne, ostatně pro zákazníky hledající více prostoru v kompaktním balení je tu Lexus UX. To zavazadelník je v rámci segmentu dostatečně velký, s udávaným objemem 315 litrů až 402 litrů dle výbavy a polohy dvojité podlahy.

Úsporný hybrid

S Toyotou Yaris Cross je sdíleno také hybridní ústrojí o kombinovaném výkonu 100 kW s benzinovým tříválcem o objemu 1,5 litru pod kapotou. Ten je k dispozici buď jako dvoukolka, jednoduše nazvaná 2WD, nebo jako čtyřkolka (4×4 E-Four), jejíž součástí je dodatečný elektromotor na zadní nápravě.

V Yarisu Cross se systém občas projevuje hlučnějším spalovacím motorem, v Lexusu LBX se však projevuje pečlivější odhlučnění. Při prudké akceleraci sice logicky ryk tříválce zaznamenáte, nicméně vcelku utlumeně. Samotná dynamika pak odpovídá papírovým parametrům. V nižších rychlostech má vůz elánu na rozdávání, i díky pomoci elektrické části hybridního systému, na dálnici je však už dynamika spíše obstojná, než dechberoucí. Cílové klientele to ale bude stačit, ani na dálnici LBX ostudu neudělá.

Obří výhodou „toyoťáckých“ full-hybridů navíc bývá nízká spotřeba, což platí i pro Lexus LBX. Na detailní hodnocení spotřeby prostor při prvních jízdách nebyl, průměr 5,5 l/100 km při svižném okreskovém tempu je však více než parádní.

Naladění podvozku je spíše tužší, na okreskách si však vůz dovede poradit i s rozbitými úseky. Chování skoro až připomíná malé hatchbacky, karoserie se v oblouku nijak zvlášť nenaklání, auto rychle reaguje na změnu směru. Odhlučnění je v rámci segmentu na slušné úrovni, ve vyšší rychlosti každopádně uslyšíte lehký šum kolem zrcátek.

Lexus LBX: Základní technická data

MOTOR2WD
Rok2024
Objem motoru (ccm)1490
Výkon (kW)100
Točivý moment (Nm)185
PřevodovkaeCVT
Maximální rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,2
Spotřeba paliva dle WLTP – kombinovaná (l/100 km)4,4
Emise CO2 – kombinované (g/km)100
Hmotnost (kg)1755

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *