Lexus podobně jako další luxusní značky postupně rozšiřuje svoji nabídku. Nejnovějším členem modelové řady se v roce 2023 stalo městské SUV Lexus LBX. Co novinka o sobě při představení prozradila?
Unikátní, uvolněný design
Stylistické ztvárnění LBX uvádí novou identitu Lexus. Zatímco vnější rozměry jsou oproti jiným modelům Lexus kompaktnější, vůz zaujme atletickým a efektním vzhledem.
Cílem návrhářů Lexus bylo vytvořit vůz charakterem spíše uvolněný než formální, vyzařující originální a suverénní styl. Nejnápadnějším designovým prvkem je nové uspořádání přídě s „rozdělením“ vřetenovité masky chladiče – charakteristického znaku designu poslední dekády – na znamení toho, že Lexus tímto vstupuje do nové éry.
Vzadu pak přemístěním registrační značky dolů na nárazník vyniklo písmenné označení Lexus, zasazené do ničím nenarušené plochy výklopné zádě. Podobně opticky výraznější je i nejnovější provedení typické světelné lišty Lexus ve tvaru písmene „L“ s méně nápadnými směrovými a couvacími světly ve zhasnutém stavu.
Model LBX mimochodem měří na délku 4.190 mm, je široký 1.825 mm, vysoký 1.545 mm a vyjíždí na podvozku s rozvorem 2.580 mm. Velikostně tak odpovídá technicky spřízněné Toyotě Yaris Cross, proti níž je však novinka o chlup delší.
Základ Yarisu Cross
Základem se stala platforma GA-B známá právě z Toyoty Yaris Cross. Konstrukce zavěšení předních i zadních kol je řešena ve prospěch vysoké tuhosti a nízké hmotnosti. Ve všech provedeních se používají vzpěry McPherson na přední nápravě; u verzí s pohonem samotných předních kol je na zadní nápravě torzní příčka, zatímco LBX s pohonem všech kol používá dvojité lichoběžníkové uspořádání.
K vyšší tuhosti karoserie přispívají strukturální lepidla a technika svařování s krátkou roztečí mezi svary, jakož i strategické rozmístění výztuh a zpevňovacích prvků. Současně se podařilo zachovat nízkou hmotnost vozidla používáním lehkých materiálů, jako je např. hliníková kapota nebo lehké komponenty z lisovaného plastu v oblasti kolem podběhů kol, dveřních prahů a dole po stranách dveří. K výrobě středových sloupků a výztuh nárazníku se používá pevná a současně lehká ocel lisovaná za tepla.
Pohon LBX zajišťuje nová generace hybridního elektrického systému Lexus s autonomním dobíjením s kombinovaným výkonem 100 kW, jehož součástí je benzinový tříválec 1,5 litru. K dispozici je pak volitelný pohon všech kol Lexus E-Four, jehož součástí je dodatečný elektromotor na zadní nápravě. Baterii typu NiMH tvoří zcela nový bipolární modul s nižší hmotností i rozměry, přestože baterie dodává vyšší výkon při mnohem rychlejší odezvě.
Interiér pak sází na nový, plně digitální přístrojový štít o velikosti 12,3″. Je horizontální a svými čistými a jednoduchými křivkami napomáhá zajistit široký a ničím nerušený výhled. Multimediální systém je rovněž zcela nový Lexus Link Connect, ovládá se pomocí 9,8″ dotykového displeje.
Nezvyklé jméno
LBX je zkratkou pro „Lexus Breakthrough Crossover“ – kompaktní SUV, které rozšiřuje záběr značky Lexus o nový segment trhu. V nabídce značky je jméno dost nezvyklé, dosud se Lexus většinou spoléhal na označení s dvěma písmeny. Výjimkou byl supersport LFA, podobně jako on chce LBX vyčnívat, byť odlišným způsobem. Jde totiž o první Lexus primárně vyvíjený pro Evropu. I proto se tu může stát nejžádanějším modelem.
„Lexus LBX by se v Evropě měl stát jedním z pilířů naší nabídky a jsme si jistí, že vzhledem k produktové síle tohoto vozu se mu bude i v ČR velmi dobře dařit. Naše objemové ambice jsou proto jen ty nejvyšší, chtěli bychom prodávat více než 300 vozů ročně a stát se lídrem prémiového B-SUV segmentu,“ říká Jakub Květoň, manažer značky Lexus v ČR.
Výroba LBX bude v návaznosti na světovou premiéru spuštěna koncem roku 2023. Prodeje v Evropě včetně českého trhu a na vybraných světových trzích by měly být zahájeny počátkem roku 2024. Do té doby se dozvíme i ceny Lexusu LBX.
Lexus LBX: Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4190 x 1825 x 1545 x 2580 mm
- Objem kufru: 332 litrů