RecenzeTesty Dacia

Test: Dacia Duster 1.0 TCe Eco-G LPG Extreme (2023)

Dacia Duster se za svoji existenci stala klíčovou součástí značky, která nejen na českém trhu patří mezi vůbec nejprodávanější SUV. Za dveřmi je už třetí generace tohoto kompaktního SUV, která se světu už ukázala v celé své kráse. V čem by se měla zlepšit oproti předchůdci? A jaké vlastnosti by naopak měla zachovat? To jsem zjišťoval během týdenního testu stávající Dacie Duster modelového roku 2023, s motorem 1.0 Eco-G na LPG.

Pořád pohledné auto

Design druhé generace Dusteru při premiéře potěšil, po letech je pak ještě více potěšující fakt, kterak auto stále působí moderně. Facelifty decentně upravily přední partie, které dnes využívají motivů soudobého stylistického směru značky. Možná i díky tomu Duster působí soudobě, jednoduše přepracovaná maska s novým, moderním logem stojí zato, stejně jako nezvyklý zelený odstín Cédre testovaného exempláře v kombinaci s detaily v měděné barvě. Duster tak nešetří na samotném designu, ale spíše na detailech, které nejsou tolik nápadné, jako nápis názvu modelu na zádi tvořený samolepkou. Není tak vlastně divu, že nový Duster z hlediska designu přímo naváže na předchůdce.

To uvnitř už je snaha snížit náklady kvůli snížení pořizovací ceny jasně znát. Použité materiály jsou tak jednodušší a spíše levnější, což znamená tvrdé plasty, jednoduchý, analogový přístrojový štít nebo spíše průměrné rozlišení obrazovky multimediálního systému a jeho spíše průměrná grafika. Na druhou stranu kabina působí bytelně, budíky jsou naprosto přehledné a infotainmentu nechybí žádné podstatné funkce, přesně ve stylu motta, že Duster nabízí zákazníkům opravdu to, co chtějí a v praxi využijí. Výhodou je i přehledné ovládání, i díky kruhovým ovladačům klimatizace sdíleným s některými modely Renault.

Trochu mě však mrzí spíše kompromisní pozice za volantem. Přední sedadla jsou navíc hodně jednoduše tvarovaná. Vzadu pak počítejte spíše průměrným prostorem, místa před koleny tu moc není. Zádové opěrky jsou pak vcelku nízké. Zavazadlový prostor je pro co nejvyšší využitelnost jednoduše tvarovaný, plusem je, že udávaný objem 445 litrů se proti čistě benzinovým verzím nezmenšil. Logicky tu však chybí možnost rezervního kola, prostor pro něj právě zabírá nádrž na zkapalněný ropný plyn.

Za kolik jezdí Duster na LPG?

Chytré snižování nákladů se podepisuje i na nabídce motorů. Dacia tak nadále nabízí i motor na LPG, který snižuje flotilové emise ve srovnání s čistě benzinovým ekvivalentem. Zároveň je toto řešení levnější než hybrid, což je důvod, proč ho Dacia nabízí. Nový Duster přitom tuto možnost naštěstí zachová, byť tu nově bude i ten hybrid.

Pod kapotou Dusteru na LPG dnes pracuje upravený zážehový tříválec 1.0 TCe s přeplňováním turbodmychadlem a nepřímým vstřikováním. Tzv. motor 1.0 Eco-G poskytuje výkon 74 kW a točivý moment 170 Nm. Tyto parametry platí při jízdě na LPG, díky vyššímu oktanovému číslu. Na benzin výkon činí 67 kW, točivý moment pak 160 Nm, což jsou stejné hodnoty jako u čistě benzinové alternativy.

Motor má spíše jadrnější charakter typický pro tříválce, po zahřátí však působí kultivovaně. Pravdou však je, že lehkých rozdílů mezi jednotlivými palivy si všimnete, na benzin je tříválec o chloupek mdlejší a více jadrný. Přepínání paliv je přitom jednoduché, slouží k tomu tlačítko vlevo od volantu. Jaké palivo využíváte, pak poznáte i podle hodnot na displeji palubního počítače. Co se týče elánu, odpovídá výkonovým parametrům. Brzda provozu to rozhodně není, výrazný silák ale také ne. Cílové klientele to však bude naprosto stačit.

Tříválec Dusteru LPG je spárován s šestistupňovou manuální převodovkou. Řazení je spíše tužšího ražení, hlavně při řazení druhého stupně. Na dálnici pak motor točí spíše vyšších 3000 otáček.

Co se týče spotřeby paliva, tak ta dlouhodobá se pohybuje okolo 9 litrů LPG na 100 km. Ve městě jsem na LPG jezdil za 8,6 l/100 km, na dálnici pak za 10 litrů na 100 km. To spotřeba benzinu je primárně vyšší – Duster benzin využívá hlavně při startování nebo při chladných ránech. Pokud byste ho však chtěli využívat dlouhodobě, zvládnete s ním jezdit za nějakých sedm, osm litrů na 100 km. Není k tomu však důvod, když na LPG je jízda levnější. Velkou výhodou jsou pak velké nádrže, Duster si totiž zachoval 50litrovou nádrž na benzin doplněnou o 48,8litrovou nádrž na LPG

Naladění odpovídá cílové klientele, podvozek je tak hlavně pohodlný. Účinně tak umí filtrovat i větší nástrahy českých cest. V tomto směru se hodí fakt, že je Duster svým nastavením připraven i na jízdu mimo zpevněné cesty. Kvůli orientaci na nízkou cenu se však musíte smířit s několika kompromisy. Odhlučnění je spíše průměrné, na dálnici tak už uslyšíte šum větru vanoucí kolem karoserie, stejně jako práci podvozku. V tomto by nová generace mohla být lepší.

Dacia Duster 1.0 Eco-G: Základní technická data

MOTOR1.0 Eco-G 100
Výkon (kW)67 (benzin), 74 (LPG)
Točivý moment (Nm)160 (benzin), 170 (LPG)
Převodovka6M
Maximální rychlost (km/h)166 (benzin), 168 (LPG)
Zrychlení z 0-100 km/h (s)15,1 (benzin), 13,8 (LPG)
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)6,4 (benzin), 6,9 (LPG)
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)143 (benzin), 125 (LPG)
Objem palivové nádrže (l)50 na benzin, 48,8 na LPG
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1331/429

Dacia Duster: Další recenze

Jekyll

Dacie byly vždy automobily, u nichž jsem jejich slabé stránky obvykle omlouval tím, že se prodávají za supernízkou cenu, která logicky musí znamenat určitě kompromisy. Jenže v případě druhé generace Dusteru už to zcela neplatí. Dacia Duster sice ve své druhé generaci stále zůstává tím levným SUV, zároveň je to však samo o sobě dobré auto. Oproti předchůdci je pohodlnější a nabízí širší výbavu, a to včetně takové, které byste od Dacie ještě před pár lety asi nečekali (bezklíčový vstup, kamerový systém sledující okolí vozidla). Snad jen posaz za volantem pořád není optimální a obrazovka navigace je umístěna příliš nízko, takže na ni není tak dobře vidět.

Rnews

Zatímco 1.6SCe se hodí spíše do města, kde předvede tichý chod, výkonový deficit není v tomto prostředí tolik patrný. Klidný jízdní styl mu vyhovuje nejlépe. Dálnice jsou naopak utrpením, tam se díky nevhodnému zpřevodování necítí 1.6SCe vůbec dobře. 1.0TCe je naopak vynikající volbou pro univerzální použití. Hodí se do města i na dálnici. Ve městě svůj tříválcový původ neskryje, na atypický zvuk si budete chvíli zvykat, pokud jste motory této koncepce dosud neřídili. Ve městě je 1.6SCe o něco tišší. Nicméně i tak nemohu říct, že by byla litrovka hlučná, to rozhodně není. Velmi potěší, že hluk, který produkuje není na dálnici prakticky vůbec slyšet. Zcela zanikne v okolím ruchu od kol a aerodynamiky. Vibrace na volnoběh nejsou nijak výrazné. I zde malý motor potěšil. Z podstaty věci je 1.6SCe klidnější, ale litrovka se chová opravdu velmi slušně.

Osobně nevidím nejmenší důvod poohlížet se dnes po 1.6SCe. Všemi deseti bych dal přednost 1.0TCe. Duster s tímto motorem je dokonce o tolik lepší, že být majitelem Dustera 1.6SCe, bez váhání bych jej vyměnil za stejný vůz s 1.0TCe.

Dominik Parajka

Plusy
štýlovo pôsobiaci dizajn
solídna svetlá výška
priestranný pocit v interiéri
dobrá ergonómia ovládania
bezdrôtový Apple CarPlay
príjemné zladenie motora a prevodovky
rýchle reakcie prevodovky

Mínusy
tvrdá lakťová opierka v zadných dverách
halogénové diaľkové svetlá svietia slabšie

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *