Novinky

Mini Aceman: Co víme o náhradě za Clubman?

Mini loni oficiálně představilo koncept Aceman. Ten byl prezentován jako důležitý hned ze dvou důvodů, jednak poprvé ukazuje designový směr příští generace vozů Mini, druhak potvrzuje přípravy zcela nového modelu, kterým bude právě crossover jako tento koncept. Nyní automobilka potvrzuje, že takový automobil bude představen 24. dubna 2024, na trh pak dorazí na začátku roku 2025.

„Koncept MINI Aceman je první ochutnávkou zcela nového automobilu, který v budoucnosti vyplní mezeru mezi Mini Cooper a Mini Countryman,“ řekla při prezentaci konceptu 2022 Stefanie Wurst, ředitelka značky Mini. To poprvé naznačilo zprávy, že Aceman by měl být náhradou za kombi Clubman, s nímž se už do budoucna nepočítá – kvůli většímu obchodnímu potenciálu crossoverů. To se následně potvrdilo o pár měsíců později. Tehdy bylo oficiálně potvrzeno, že Aceman vyplní mezeru mezi třídveřovým hatchbackem (nově nesoucím jméno Mini Cooper) a budoucí generací SUV Countryman. To s délkou zhruba 4,5 metru vyroste na úroveň BMW X1, zatímco Aceman, pokud si uchová rozměry konceptu (délka 4.050 mm, šířka 1.990 mm a výška 1.590 mm), bude o něco menší než dnešní Countryman.

Nově pojatý design

„Designový styl konceptu Mini Aceman předznamenává začátek nové designové éry Mini,“ říká o designu Adrian van Hooydonk, ředitel BMW Group Design. Designové prvky typické pro značku Mini byly vždy nezaměnitelné, pokračuje Hooydonk: „K nim se nyní vracíme, ale zároveň je důsledně kombinujeme s inovativními technologiemi. Tímto přístupem přetváříme designové ikony Mini se všemi jejich analogovými přednostmi pro digitální budoucnost.“ Zákulisní zprávy přitom naznačují, že vzhled sériové verze bude v mnoha ohledech stejný jako u konceptu.

Platí to třeba o interiér. Povrchy zhotovené z pletené recyklované textilie se svěžími barevnými kontrasty jsou zde kombinovány s digitálním ovládáním s novým OLED displejem ve funkci hlavního uživatelského rozhraní. Ten je kulatý, ve stylu tradičního motivu kabin Mini. Interiér sériové verze má být pětimístný, praktičtější než u pětidveřového hatchbacku.

Čistý a zjednodušený design konceptu Mini Aceman pak zcela upouští od chromovaných lišt, které byly u předchozích generací běžné. Podobně se vůz zcela zbavil kůže. Konkrétně věnec volantu je laminovaný tmavě zeleným sametovým velurem. Multifunkční tlačítka jsou integrována pod podsvícenými textilními plochami. 

Prvek masky chladiče umístěný uprostřed obklopují hladké plochy, přičemž tradiční šestiúhelníkový rámeček masky je nyní osmiúhelníkový. Nový design navíc zvýrazňuje podmanivě navržené podsvícení. Světle zelené LED osvětlení rámečku masky dodává vozu nezaměnitelný světelný podpis jak ve dne, tak i v noci. Široké plastové kryty ve spodní části karoserie, výrazně tvarované podběhy kol, velká kola, osobité střešní nosiče a spodní části předního a zadního nárazníku stylizované jako kryty podvozku zdůrazňují robustnost a všestrannost tohoto crossoveru.

Nová technika

Důležitou je i technika v útrobách. Mini Aceman využije novou platformu Spotlight vyvinutou BMW s čínským Great Wall, kterou použije i nová generace třídveřového Mini s elektrickým pohonem. U ní se počítá s 40kWh a 54kWh bateriemi. Aceman přitom bude nabízen výhradně ve formě elektromobilu. Cena je zatím neznámá.

Automobil se bude vyrábět v Číně, po boku třídveřového elektrického hatchbacku. Nový výrobní závod ve městě Zhangjiagang v provincii Jiangsu vznikne na základě společného podniku se společností Great Wall Motor. Pětidveřový hatch s elektropohonem podle dostupných zpráv nevznikne, Aceman by tudíž měl hrát roli nejdostupnějšího pětidveřového Mini s elektropohonem. Od roku 2026 pak Aceman bude vznikat také v Oxfordu, domovské továrně Mini. V nabídce značky má hrát důležitou roli, vedení Aceman už dnes označuje za budoucí bestseller.

Koncept Mini Aceman se poprvé veřejně představil na největší světové herní akci gamescom 2022 v Kolíně nad Rýnem. Akce začala 23. srpna 2022 velkolepou zahajovací show Opening Night Live. Sériový vůz bude pak oficiálně odhalen 24. dubna 2024 na veletrhu Auto China.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *