Mini Aceman: Vize náhrady za Clubman?

Mini oficiálně představuje koncept Aceman. Ten je důležitý hned ze dvou důvodů, jednak poprvé ukazuje designový směr příští generace vozů Mini, druhak potvrzuje přípravy zcela nového modelu, kterým bude právě crossover jako tento koncept. V sériové výrobě by se takový automobil měl objevit v roce 2024.

„Koncept MINI Aceman je první ochutnávkou zcela nového automobilu, který v budoucnosti vyplní mezeru mezi Mini Cooper a Mini Countryman,“ říká Stefanie Wurst, ředitelka značky Mini. I to naznačuje zprávy, že Aceman by měl být náhradou za kombi Clubman, s nímž se už do budoucna nepočítá – kvůli většímu obchodnímu potenciálu crossoverů. Zároveň nejde o vizi budoucí generace SUV Countryman. To má s délkou zhruba 4,5 metru vyrůst na úroveň BMW X1, zatímco Aceman je s délkou 4.050 mm, šířkou 1.990 mm a výškou 1.590 mm menší než dnešní Countryman.

Nově pojatý design

„Designový styl konceptu Mini Aceman předznamenává začátek nové designové éry Mini,“ říká o designu Adrian van Hooydonk, ředitel BMW Group Design. Designové prvky typické pro značku Mini byly vždy nezaměnitelné, pokračuje Hooydonk: „K nim se nyní vracíme, ale zároveň je důsledně kombinujeme s inovativními technologiemi. Tímto přístupem přetváříme designové ikony Mini se všemi jejich analogovými přednostmi pro digitální budoucnost.“

Platí to třeba o interiér. Povrchy zhotovené z pletené recyklované textilie se svěžími barevnými kontrasty jsou zde kombinovány s digitálním ovládáním s novým OLED displejem ve funkci hlavního uživatelského rozhraní. Ten je kulatý, ve stylu tradičního motivu kabin Mini.

Čistý a zjednodušený design konceptu Mini Aceman pak zcela upouští od chromovaných lišt, které byly u předchozích generací běžné. Podobně se vůz zcela zbavil kůže. Konkrétně věnec volantu je laminovaný tmavě zeleným sametovým velurem. Multifunkční tlačítka jsou integrována pod podsvícenými textilními plochami. 

Prvek masky chladiče umístěný uprostřed obklopují hladké plochy, přičemž tradiční šestiúhelníkový rámeček masky je nyní osmiúhelníkový. Nový design navíc zvýrazňuje podmanivě navržené podsvícení. Světle zelené LED osvětlení rámečku masky dodává vozu nezaměnitelný světelný podpis jak ve dne, tak i v noci. Široké plastové kryty ve spodní části karoserie, výrazně tvarované podběhy kol, velká kola, osobité střešní nosiče a spodní části předního a zadního nárazníku stylizované jako kryty podvozku zdůrazňují robustnost a všestrannost tohoto crossoveru.

Nová technika

Důležitou je i technika v útrobách. Mini Aceman využívá novou platformu vyvinutou BMW s čínským Great Wall, kterou použije i nová generace třídveřového Mini s elektrickým pohonem. U ní se počítá s 40kWh a 50kWh bateriemi.

I to naznačuje, že se automobil bude vyrábět v Číně, po boku chystaného třídveřového elektrického hatchbacku. Pětidveřový hatch s elektropohonem podle dostupných zpráv nevznikne, Aceman by tudíž měl hrát roli nejdostupnějšího pětidveřového Mini s elektropohonem.

Koncept Mini Aceman se poprvé veřejně představil na největší světové herní akci gamescom 2022 v Kolíně nad Rýnem. Akce začala 23. srpna 2022 velkolepou zahajovací show Opening Night Live. 

(vydáno 27. července 2022 8:18, aktualizováno 12. listopadu 2022 21:33)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *