Nové Mini Cooper Electric dorazí v roce 2024. Jeho design už známe
Mini, to je odjakživa primárně třídveřový hatchback, a to jak ten originální z pera Aleca Issigonise, tak ten z novodobé éry. Nyní Mini představuje již pátou generaci svého třídveřového hatchbacku. Tentokrát se jmenuje Mini Cooper a už známe jeho design, a to přestože nakonec přijde až v roce 2024.
Jednodušší design, ale ne nudný
Automobilka už dříve zveřejnila první oficiální snímky maskovaného prototypu, které potvrdily dřívější zprávy o zjednodušení tvarů a návratu ke kořenům. Design Mini opět projde evolucí, tentokrát v rámci snahy o zjednodušení designu. Hlavním motivem se stávají výrazné kulaté světlomety vpředu. Záď pak využívá zcela nové řešení, s vcelku tenkými, vertikálně orientovanými koncovými světly. Délka zůstává na hodnotě zhruba 3,8 metru, novinka má však být širší a využít delší rozvor.
Výraznou proměnou prošel interiér. Již špionážní snímky prototypů potvrdily dřívější zprávy o minimalistickém stylu. Kabina je jednoduše řešena, avšak s luxusnějšími materiály než dosud. Středový panel si pak uchová již tradiční motiv velkého kruhu, v němž bude integrována OLED dotyková obrazovka multimediálního systému deváté generace operačního systému. Ten je centrálním prvkem kabiny, Mini Cooperu zcela chybí klasický přsítrojový štít Chybět nebude ani head-up displej pro zobrazení základních informací, který přebírá funkci klasického přístrojového štítu.
Základem se stala nová platforma Spotlight vyvinutá ve spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall.
Spalovací motory i elektro
Co se týče pohonných jednotek, nové Mini Cooper pro rok 2024 je zatím potvrzeno v elektrické verzi. Mini Cooper Electric dokonce nabízí dvě výkonové varianty, Cooper E s výkonem 135 kW, respektive Cooper SE s výkonem 160 kW. Kapacita baterie v Cooperu E činí 40,7 kWh, zatímco v Cooperu SE je to 54,2 kWh. Díky tomu mají nové modely předpokládaný dojezd mezi 300 a 400 kilometry. Rychlé nabíjení je možné u modelu Cooper E stejnosměrným proudem o výkonu 75 kW a u modelu Cooper SE až 95 kW.
Elektrická varianta je důležitá nejen kvůli snížení flotilových emisí, ale také obchodně. Už za předloňský rok bylo z celosvětového hlediska každé zhruba desáté prodané Mini plug-in hybrid nebo elektromobil.
Mluví se však také o zachování nabídky spalovacích motorů. Ty mají využít osmistupňový automat a podle všeho se zcela zbaví manuální převodovky. Bližší informace však zatím neznáme.
Čistě elektrická verze dokonce na trh dorazí jako první, v květnu 2024. Varianty se spalovacími motory mají následovat v červnu 2024. Později dorazí i ostrá verze JCW.
Je to navíc součástí strategie Mini, které počítá s tím, že do roku 2027 budou polovinu jejích prodejů tvořit elektrovozy. Po roce 2030 pak chce postupně omezit nabídku na elektřinou poháněné automobily, jak to jednotlivé trhy umožní.
Třídveřový hatchback a co dál?
Nové Mini pro rok 2024 je součástí nastupující čtvrté novodobé generace vozů této značky. Samozřejmostí je třídveřový hatchback, vedle něhož je potvrzen také příchod odvozeného kabrioletu. Oba se budou vyrábět v domovské továrně Mini v britském Oxfordu, které se stane opravdovým centrem výroby značky. V rámci reorganizace výroby už Mini nebude vyrábět v Nizozemí, u firmy VDL Nedcar. Elektrickou verzi bude zpočátku i pro Evropu vyrábět čínský závod ve městě Zhangjiagang v provincii Jiangsu, společný podnik s Great Wall Motor. Od roku 2026 se však elektrický Mini Cooper bude vyrábět i v Oxfordu.
Nástupce se pak jistě dočká také SUV Countryman, které se nově bude vyrábět v Lipsku, v továrně mateřského BMW, a to od letošního listopadu. SUV Countryman vyroste, aby se mu více dařilo na zámořských trzích. Budoucnost kombi Clubman bude však ve znamení crossoveru Aceman, který dnešní model nahradí. Pořád se mluví také o minivozu menším než třídveřový hatchback, který by se však mohl prodávat jen v Číně. Čilé spekulace se pak v posledních měsících vedly také o MPV vycházející z konceptu Urbanaut.