Novinky

Nový Mini Cooper přichází v roce 2024. Víme o něm vše

Mini, to je odjakživa primárně třídveřový hatchback, a to jak ten originální z pera Aleca Issigonise, tak ten z novodobé éry. Nyní Mini představuje již pátou generaci svého třídveřového hatchbacku. Tentokrát se jmenuje Mini Cooper a už konečně o něm víme vše. Přichází se zpožděním, nakonec až v roce 2024.

Jednodušší design, ale ne nudný

Automobilka už dříve zveřejnila první oficiální snímky maskovaného prototypu, které potvrdily dřívější zprávy o zjednodušení tvarů a návratu ke kořenům. Design Mini opět projde evolucí, tentokrát v rámci snahy o zjednodušení designu. Hlavním motivem se stávají výrazné kulaté světlomety vpředu. Záď pak využívá zcela nové řešení, s vcelku tenkými, vertikálně orientovanými koncovými světly. Délka zůstává na hodnotě zhruba 3,8 metru, novinka má však být širší a využít delší rozvor.

Výraznou proměnou prošel interiér. Již špionážní snímky prototypů potvrdily dřívější zprávy o minimalistickém stylu. Kabina je jednoduše řešena, avšak s luxusnějšími materiály než dosud. Středový panel si pak uchová již tradiční motiv velkého kruhu, v němž bude integrována OLED dotyková obrazovka multimediálního systému deváté generace operačního systému. Ten je centrálním prvkem kabiny, Mini Cooperu zcela chybí klasický přístrojový štít Chybět nebude ani head-up displej pro zobrazení základních informací, který přebírá funkci klasického přístrojového štítu.

Spalovací motory i elektro

Co se týče pohonných jednotek, nové Mini Cooper pro rok 2024 bylo prvotně potvrzeno v elektrické verzi. Mini Cooper Electric dokonce nabízí dvě výkonové varianty, Cooper E s výkonem 135 kW, respektive Cooper SE s výkonem 160 kW. Kapacita baterie v Cooperu E činí 40,7 kWh, zatímco v Cooperu SE je to 54,2 kWh. Díky tomu mají nové modely předpokládaný dojezd mezi 300 a 400 kilometry. Rychlé nabíjení je možné u modelu Cooper E stejnosměrným proudem o výkonu 75 kW a u modelu Cooper SE až 95 kW.

V únoru 2024 pak debutovala i verze se spalovacím motorem. Mini Cooper C sází na tříválec se 115 kW, zatímco Mini Cooper S na čtyřválec o výkonu 150 kW. Oba využívají osmistupňový automat, kvůli tržním trendům se vůz zcela zbavuje manuální převodovky.

Elektrická varianta je důležitá nejen kvůli snížení flotilových emisí, ale také obchodně. Už před lety bylo z celosvětového hlediska každé zhruba desáté prodané Mini plug-in hybrid nebo elektromobil.

Zajímavostí je, že elektrická a spalovací verze vypadá stejně, technický základ je ale jiný. Konvenční model používá inovovanou platformu předchůdce. Naopak základem elektromobilu se stala nová platforma Spotlight vyvinutá ve spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall.

Čistě elektrická verze dokonce na trh dorazí jako první, v květnu 2024. Varianty se spalovacími motory mají následovat v červnu 2024. Později dorazí i ostrá verze JCW.

Je to navíc součástí strategie Mini, které počítá s tím, že do roku 2027 budou polovinu jejích prodejů tvořit elektrovozy. Po roce 2030 pak chce postupně omezit nabídku na elektřinou poháněné automobily, jak to jednotlivé trhy umožní.

Třídveřový hatchback a co dál?

Nové Mini pro rok 2024 je součástí nastupující čtvrté novodobé generace vozů této značky. Samozřejmostí je třídveřový hatchback, vedle něhož je potvrzen také příchod odvozeného kabrioletu. Oba se budou vyrábět v domovské továrně Mini v britském Oxfordu, které se stane opravdovým centrem výroby značky. V rámci reorganizace výroby už Mini nebude vyrábět v Nizozemí, u firmy VDL Nedcar. Elektrickou verzi bude zpočátku i pro Evropu vyrábět čínský závod ve městě Zhangjiagang v provincii Jiangsu, společný podnik s Great Wall Motor. Od roku 2026 se však elektrický Mini Cooper bude vyrábět i v Oxfordu.

Nástupce se pak jistě dočká také SUV Countryman, které se nově bude vyrábět v Lipsku, v továrně mateřského BMW, a to od letošního listopadu. SUV Countryman vyroste, aby se mu více dařilo na zámořských trzích. Budoucnost kombi Clubman bude však ve znamení crossoveru Aceman, který dnešní model nahradí. Pořád se mluví také o minivozu menším než třídveřový hatchback, který by se však mohl prodávat jen v Číně. Čilé spekulace se pak v posledních měsících vedly také o MPV vycházející z konceptu Urbanaut.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *