Mini Countryman F60 (2017-2023)

Mini Countryman (F60)

Mini Countryman s interním označením F60 je druhá generace takto pojmenovaného městského SUV, vyráběná britskou automobilkou mezi lety 2017 až 2023. Tehdy nahradila první generaci tohoto modelu, na rozdíl od ní nově nabídla také plug-in hybridní provedení. Ve své době šlo o největší a nejpraktičtější model v historii Mini, který mimochodem tvořil zhruba 30 % prodejů značky (k roku 2020). Jméno mimochodem odkazuje na Austin Seven Countryman, někdejší praktický kombík s dřevěnými panely karoserie. V roce 2023 nastoupila třetí generace Coutnrymanu.

Větší a praktičtější

Automobil se světu poprvé představil na autosalonu v Los Angeles v listopadu 2016, na trh vstoupil v únoru následujícího roku. Design vsadil na svalnaté proporce, pro sebevědomější postoj. Nechyběly ale typické prvky Mini, jasně definované optické rozdělení karoserie na tři části (střechu, oblast oken a karoserii), krátké převisy nebo zvýrazněné blatníky.

Oproti předchůdci automobil výrazně vyrostl. Countryman druhé generace je o 20 centimetrů delší než předchůdce a přibližně o tři centimetry širší. Rozvor byl prodloužen o 7,5 centimetru. Díky nárůstu těchto hodnot je na všech pěti plnohodnotných sedadlech výrazně více místa, zvětšil se i objem zavazadlového prostoru a variabilita při převozu nákladu. 

Uvnitř pak nechyběl charakteristický centrální přístroj, integrovaný do palubní desky. Úhlopříčku měl buď 6,5″, nebo 8,8″ podle varianty. Byl obklopen diodovým kruhem, který mění barvy v závislosti na jízdní situaci. Specifickou funkcí byl systém Mini Country Timer, který zaznamenává jízdu po nerovných, svažitých, bahnitých či zasněžených površích a cestách. Výbava mohla zahrnout adaptivní tempomat nebo head-up displej s promítáním informací na sklíčko nad přístrojovým štítem.

Při premiéře Mini Countryman druhé generace automobilka zdůrazňovala také jeho praktičnost. Zvýšená pozice sedadel měla zajistit výborný výhled, zadní sedadla byla podélně posuvná až o 13 centimetrů, což s možností změny úhlu naklopení jejích opěradel a možnosti sklopení opěradel v poměru 40:20:40 pomohlo variabilitě. Specialitou volitelné výbavy pak byla tzv. Picnic Bench, flexibilní lavička, která se vyklopí ze zavazadlového prostoru a dvěma lidem nabídne místo k sezení.

Tříválce, čtyřválce i plug-in

Základem automobilu se stala platforma UKL2 s pohonem předních kol, alternativně se systémem pohonu všech kol. Tu vůz sdílel třeba se soudobým BMW X1 (interně F48). Podvozek tvoří specificky naladěná přední náprava typu McPherson a víceprvková zadní náprava, optimalizovaná pro vyšší tuhost a nižší hmotnost. Za příplatek tu jsou i adaptivní tlumiče.

V době premiéry byly k dispozici čtyři motorizace. Základem se stal model Cooper s 1,5litrovým benzinovým tříválcem o výkonu 100 kW, který doplnil čtyřválcový dvoulitr Cooper S (se 141 kW) a dvoulitrové turbodiesely Cooper D (110 kW) a Cooper SD (140 kW). Již krátce nato však dorazil i základní tříválec One (75 kW) a tříválcový turbodiesel One D (85 kW), stejně jako vrcholný Countryman John Cooper Works (JCW) s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 170 kW, který od roku 2019 posílil dokonce na 225 kW. Novinkou druhé generace se stal také plug-in hybrid Countryman Cooper SE. Zkombinoval 1,5litrový benzinový tříválec (100 kW) a elektromotor s 65 kW u zadní nápravy pro kombinovaný výkon 165 kW. Využil přitom šestistupňový automat a lithium-iontové baterie s kapacitou 7,6 kWh.

Výrazná modernizace

Pro rok 2020 se Mini Countryman druhé generace dočkalo modernizace. Ta přepracovala design, s nově řešenou šestiúhelníkovou maskou vpředu a standardně dodávanými LED světlomety s asymetrickou grafikou. LED standardně využily rovněž mlhovky, přičemž za příplatek si šlo pořídit Matrix LED světla s vykrýváním okolních vozidel, která díky deaktivování jednotlivých segmentů zamezila oslňování okolních řidičů.

Vzadu se objevila nová LED světla s motivem britské vlajky, na zdůraznění britského původu, zatímco uvnitř podobně jako u hatchbacku nový volitelný digitální přístrojový štít, s 5″ obrazovkou. Obrazovku infotainmentu s úhlopříčkou 8,8″ v charakteristickém kruhovém panelu doplnila harmoničtěji integrovaná tlačítka. Countryman tehdy nabídl také nové laky karoserie (konkrétně stříbrná White Silver a zelená Sage Green) nebo nová litá kola, stejně jako nové druhy čalounění.

Optimalizace se dočkala také nabídka motorů. Ty zážehové vsadily na filtr pevných částic a systém přímého vstřikování s vyšším tlakem, stejně jako na účinnější startét-generátor. Ten využily i turbodiesely, stejně jako dvoustupňové přeplňování napříč nabídkou. Modely Cooper Countryman ALL4 a Cooper D Countryman ALL4 pak nově byly standardně vybaveny osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Konkrétně nabídka nadále čítala 1,5litrové tříválce One (75 kW) a Cooper (100 kW), dvoulitrové čtyřválce Cooper S (131 kW) a JCW (225 kW). Z turbodieselů tu byly 1,5litrový tříválec One D (85 kW) a dvoulitrové čtyřválce Cooper D (110 kW) a Cooper SD (140 kW). Změn se pak dočkal i plug-in hybrid Cooper SE, jehož kombinovaný výkon mírně klesl na 162 kW. Benzinový tříválec totiž oslabil na 92 kW, zatímco elektromotor posílil na 70 kW.

Výrobu Mini Countryman (F60) má na starosti holandská továrna společnosti VDL Nedcar v Bornu, v rámci dlouhodobé spolupráce s BMW Group. Lokálně však vůz vzniká také v Indonésii, Indii nebo Malajsii.

Mini Countryman (F60): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4299 x 1822 x 1557 x 2670 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 450 litrů (405 litrů u plug-in hybridu Countryman Cooper SE)
  • Výroba: 2017-2023 (Born, Nizozemí)

3 thoughts on “Mini Countryman F60 (2017-2023)

  1. Countryman není to typické malé Mini. A být jím nemá. Je to univerzální auto, které nabídne prostor, pohodlí, schopnosti v lehčím terénu a hlavně styl. Pro někoho je právě to důležité, mít auto se stylem, které nezapadne v davu. Zpracování je prémiové a tomu samozřejmě odpovídá i cenovka.

    Projev motoru je hezky odhlučněný a automatická převodovka odvádí skvělou práci. Řadí rychle a jemně. Jen na sportovní režim by mohla držet vyšší otáčky, ale chápu, že se snaží opřít o točivý moment. Na běžné ježdění je ale převodovka ideální.

    Co je pro pohodu na cestách důležité, tak to je pohodlí. A to je tu skvělé. Podvozek vás neobtěžuje ranami, nebo hlučností. Jen si tak spokojeně plujete krajinou, případně po dálnici, a nic vás neruší. Ani hluk, odhlučnění je moc povedené, ani při dálničních rychlostech dovnitř neproniká žádná nepříjemná hlučnost. Prostě ideální parťák na dlouhé cesty.

    Více na: https://www.csaka.cz/mini-countryman-f60-2017/

  2. Mini Countryman je ideální auto pro ženu, ale umím si ho představit i na výlet v páru. Na velikost daného auta je kufr poměrně dostačující. Má pohodlné sedačky a dobře odhlučněný podvozek, jízda v něm je opravdu skvělá. Na silnici dělá dobrý dojem, mezi ostatními auty je odlišné. Líbí se mi budíky za volantem, které jsou dobře čitelné a posuvné současně se změnou výšky volantu, head-up displej tak není ani třeba. Sice jsem si musela zvyknout na ovládání multimediálního systému mezi sedadly, ale vlastně je to během řízení praktické. Automat pěkně řadí.

  3. Pro vozy Mini je léta typický originální vzhled a skvělé jízdní vlastnosti. To bezesporu platí i pro SUV Mini Countryman, které se v rámci nabitého segmentu SUV odlišuje svébytným vzhledem, který lze z velké části individualizovat podle představ klientela, stejně jako stabilním chováním, díky němuž Countryman patří mezi nejlépe jezdící vozy své třídy.

    Design je možná z některých stran ve srovnání s hatchbackem trochu těžkopádný, je však plný originálních motivů, ať už je řeč o asymetrických světlometech nebo koncových světlech evokujících svou grafikou britskou vlajku. Originální je také interiér, s pro Mini typickým kruhovým středovým panelem, jehož diodové okruží mění barvy podle regulace teploty klimatizace nebo při blížící se překážce během parkování. Displej infotainmentu je dotykový, doplňuje ho ale i ovládací panel ve stylu BMW iDrive, což je mnohem intuitivnější během řízení. Plusem je i originální grafika a skvělé rozlišení displejů, na středovém panelu i od digitálního přístrojového štítu. Po faceliftu má pak Countryman konečně velice hodnotně působící interiér, s měkčenými plasty na vrchu i spodu palubní desky a s jemnou kůží příplatkového čalounění, který odpovídá jeho ceně. Vnitřní prostor odpovídá umístění mezi segmenty, ve srovnání s městskými SUV je Countryman prostorný, ve srovnání s kompaktními SUV je místa na zadních sedadlech tak akorát. Dospělý tu má ale dostatek prostoru, s dostatečnou rezervou, vysoko ukotvená lavice navíc pěkně podpírá stehna.

    Mini je ale vždy hlavně o jízdních vlastnostech a ty jsou u Countrymanu na jedničku. Dvoulitr Cooper S má parádní zvuk už ve výchozím nastavení, navíc přestože se tolik nežene do otáček, síly má na rozdávání a s autem umí pěkně zacvičit. Sladění s osmistupňovým automatem je pak za 1-, naladění podtrhuje sportovnější charakter auta, a tak změna převodu není vždy 100% jemná. Spotřeba pak odpovídá síle agregátu a vyšší karoserii, obvykle se pohybuje kolem hranice 7 l/100 km, při vyšším tempu atakuje 10l hranici.

    Jízdním vlastnostem pak pomáhá pohon všech kol, díky němuž je Countryman v zatáčkách naprosto jistým autem. Zároveň je agilní, rychle měnící směr. Řízení je pak tužšího řazení a snaží se evokovat motokáru, jak je pro Mini charakteristické, mohlo by mít ale citelnější vazbu. Podvozek je pak obecně tužší, zůstává však dostatečně poddajný, a tak ani na rozbitých cestách není zbytečně tvrdý.

    Kolem a kolem je tak Mini Countryman povedeným SUV, které oslní zákazníky hledající individualitu a luxusní interiér, stejně jako parádní jízdní vlastnosti. Pravdou ale je, že tomu odpovídá i vyšší cena.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *