Volkswagen Amarok Typ 2H (2010-)

Volkswagen Amarok s interním označením Typ 2H je první generace takto pojmenovaného pick-upu německé značky, která se začala prodávat v roce 2010. Vůz zamířil do kategorie středně velkých pick-upů s nosností jedné tuny. Tehdy šlo o novinku v nabídce Volkswagenu, která byla nepřímým nástupcem někdejšího pick-upu Taro z přelomu osmdesátých a devadesátých let, který byl přeznačkovanou Toyotou Hilux. Pro rok 2022 je připravována druhá generace tohoto modelu, která je tentokrát vyvíjena ve spolupráci s Fordem. První generaci si Volkswagen vyvíjel vlastními silami.

Poprvé přípravy vozu naznačil koncept jednoduše nazvaný Pickup Concept představený v roce 2008. Ten už měl hodně blízko sériové verzi, která se představila na konci roku 2009. Pod jejími tvary byl podepsán tým slavného Waltera da Silvy. Jako první na trh vstoupila verze Double Cab s dvěma páry dveří a korbou o objemu 2,53 m3, později následovala i varianta Single Cab s jedním párem dveří.

Do prodeje vůz vstupoval výhradně se vznětovými motory, které se pro tento typ vozidla tradičně hodí nejvíce. Buď tu byl základní přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI s 90 kW nebo dvakrát přeplňovaný motor 2.0 TDI se 120 kW. V roce 2012 však silnější motor posílil na 132 kW, rok na to si ten základní polepšil na 103 kW. Mezitím se na vybraných trzích začal prodávat také benzinový čtyřválec 2.0 TSI (118 kW).

Vybírat přitom bylo možné mezi dvěma druhy pohonu všech kol. Buď tu byla verze s přiřaditelným pohonem všech kol, spouštěným tlačítkem, nebo varianta s permanentní čtyřkolkou, využívající diferenciál Torsen. Obě provedení byla označena tradičním nápisem 4Motion, číslovka čtyři však měla černou, nebo červenou barvu podle druhu techniky.

Přichází Amarok V6

V roce 2016 pak Amarok prošel modernizací. Největší změna se tentokrát udála pod kapotou. Pick-up se zcela zbavil čtyřválcových motorů a nahradil je šestiválcem. I proto se modernizovanému vozu někdy říká Amarok V6. Do prodeje byly postupně uvedeny tři deriváty vznětového vidlicového šestiválce 3.0 TDI, se 120 kW, 150 kW a 165 kW. Důvodem byly emisní normy, kterými šestiválec u tak velkého auta prošel snáze než vyšponovaný čtyřválec.

Stylistické změny byly zvenku decentní. Uvnitř se však objevila nově řešená palubní deska s novým multimediálním systémem a přepracovanými výdechy ventilace. Kvůli novému motoru v útrobách byla posílena také brzdová soustava. V Evropě se pak nabídka omezila výhradně na Double Cab s dvěma páry dveří.

Volkswagen Amarok se zprvu začal prodávat na jihoamerických trzích, později však následovalo též zahájení prodeje v Austrálii, Rusku a konečně i v západní Evropě. S ohledem na cílové prodejní destinace se Amarok nejprve začal vyrábět v závodě General Pacheco v Argentině. V roce 2012 pak byla spuštěna výroba pro Evropu přímo v domovském závodě divize VW Užitkové vozy v německém Hannoveru. V roce 2020 pak evropská výroba Amaroku skončila, v souvislosti s přípravami na příchod nástupce. To v Jižní Americe ale vůz zatím pokračuje. Za 12 let produkce přitom bylo prodáno přes 815.000 kusů tohoto modelu.

Před premiérou se spekulovalo o použití jména Robust. Místo toho byl nakonec využit název Amarok. Ten pochází z jazyka Inuitů, jedná se o výraz pro vlka. Symbolizovat tak má sílu, robustnost a vytrvalost vozidla. V románských jazycích výraz zase znamená „ten, který miluje kameny“, což má také symbolizovat charakter vozu.

Volkswagen Amarok (Typ 2H): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 5254 x 1944 x 1834 x 3095 mm (Double Cab)
  • Výroba: 2010- (General Pacheco, Argentina; Hannover, Německo)

Ohodnoťte VW Amarok i vy, v komentářích pod článkem

Volkswagen Amarok

4.1

Design

4.5/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Volkswagen Amarok Typ 2H (2010-)

  • 9 listopadu, 2021 (08:09)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    Pick-upy se dnes stále blíží konvenčním automobilům, přičemž právě Volkswagen Amarok je vozem, který tento trend zahájil. Vždy měl blíže k SUV než rustikálním pracantům, přičemž v rámci faceliftu byl tento charakter dále zdůrazněn, ať už nabízenou výbavou, poskytovaným komfortem nebo silným motorem. Takový styl naprosto kvitujeme, jen je otázkou, zda Amarok skutečně dokáže zaujmout zákazníky spíše hledající v rybníku SUV. Ve srovnání s nimi je přece jen uvnitř méně prostorný a jeho otevřená korba není vždy výhodou. Zvlášť v některých méně „klidných“ městských čtvrtích je její zakapotování nutností.

    A mezi zájemci o SUV Amarok bude muset hledat, protože pro tradiční klienty z řad velkých firem hledající pracovní pick-up má mnohé nevýhody – je až moc luxusní, což se odráží i v jeho vyšší pořizovací ceně. Silný šestiválec se pak ve finále může stát jeho slabinou, fleetové manažery Amarok musí přesvědčit, že je při běžném provozu stejně úsporný, ne-li úspornější než čtyřválcoví konkurenti. Náš test každopádně ukázal, že šestiválcový Amarok je minimálně úspornější než dosavadní čtyřválcová verze s dvěma turby. Spotřeba je tedy jeho výhodou, stejně jako záplava síly.

    Více na: https://www.auto.cz/volkswagen-amarok-3-0-tdi-v6-konecne-se-sestivalcem-101251

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.