Citroën v rámci nově vzniklého koncernu Stellantis je laděn je jako značka cenově dostupných automobilů s avantgardním stylem. Tento charakter se přitom plně projeví u nové generace jeho aut. Ta se již rýsuje, její součástí bude i nový Citroën C3 s interním označením CC21. Ten měl podle dřívějších zpráv dorazit v roce 2023, aby následně došlo k jeho posunu až na rok 2024, aby se plány vrátily k ještě letošnímu debutu. Jeho premiéry se dočkáme 17. října 2023. Nadále se přitom bude prodávat po boku SUV Citroën C3 Aircross druhé generace, byť se oba vozy hodně přiblíží.
Poslední zprávy z Francie naznačují, že nová C3 rovněž vsadí na styl malého SUV. Konkrétně se má auto hodně inspirovat modelem Citroën C3 pro Indii, stejně jako konceptem Oli. Ten se podepíše i na světelném podpisu, jak naznačuje první oficiální teaser auta.
Délkou však nadále bude odpovídat malému hatchbacku, nová C3 má být dlouhá asi čtyři metry, což ji odliší právě od příští generace C3 Aicross. Ta zřejmě ještě lehce vyroste, pro dostatečné odlišení těchto modelů segmentu B. Cena má být dostupná, v rámci strategie Citroënu patřil mezi to nejlevnější v rámci skupiny Stellantis.
Autorem designu bude Pierre Leclerq se svým týmem. Konkrétní plány zatím odhaleny nebyly, inspirace indickou C3 a konceptem Oli však naznačuje rovněž podobnost s faceliftovaným SUV C5 Aircross. Jistojistě však použije nové logo Citroënu, který se na sériových vozech začne objevovat od poloviny roku 2023.
Hrátky s technikou
Zajímavostí jsou pak poslední zprávy o technice. Citroën je v rámci koncernu Stellantis laděný jako značka cenově dostupných aut, a tak šéf skupiny Carlos Tavares údajně prosazoval využít u nové C3 levnou techniku známou právě z výše zmíněného indického modelu. Vedení Citroënu ale dalo jasně najevo, že potřeby evropských zákazníků se od těch indických hodně liší, a tak evropská verze nakonec dostane vyspělejší základ. Právě nutnost vyspělejších systémů a pevnější struktury měly příchod nového Citroënu C3 zdržet. Nakonec však vůz má být přece jen uveden ještě během roku 2023.
Citroën se tak každopádně s největší pravděpodobností zbaví starší platformy PF1, místo níž nasadí architekturu CMP známou z jiných vozů koncernu Stellantis, například z aktuálního Peugeotu 208 a Opelu Corsa. Důvod je zřejmý, CMP umožňuje zástavbu elektrického pohonu, který nový Citroën C3 pro rok 2023 bude muset nabídnout. Evropské emisní normy zkrátka neumožní nic jiného. Má jít však o zjednodušenou variantu CMP.
Elektrické ë-C3 přijde
Elektrický Citroën ë-C3 nicméně zřejmě využije novou evoluci této architektury. Vzhledem k nutnosti nízké ceny dané strategií značky tu mají být dvě výkonové verze, s 60 kW a 80 kW, což je méně než 100 kW známých z e-208 nebo Corsy Electric. Také baterie budou pro zajištění co nejnižší cenovky menší, mluví se o kapacitě 40 kW u základní verze a 50 kW u vyšších specifikací. Výrobce zatím oficiálně mluví jen o dojezdu okolo 300 km, což by mohlo platit pro 50kW verzi baterií.
Nabízeny nicméně nadále budou i spalovací motory, nejspíše primárně v podobě benzinového tříválce 1.2 PureTech v různých výkonových verzích. Turbodiesel by pak už vůbec nemusí být nabídnutý.
Zajímavostí je pak výrobní strategie. Zatímco verze se spalovacím motorem se nadále bude vyrábět ve slovenské Trnavě, elektromobil se má produkovat v Srbsku, v továrně původně patřící Fiatu.
Na bližší podrobnosti o nové generaci Citroënu C3 si zatím musíme počkat. Jisté je každopádně to, že současná třetí generace C3 má nejvyšší čas na náhradu. Vyrábí se od roku 2016.
(Vydáno 12. září 2022 7:23, aktualizováno 29. července 2023 21:21)