Test: Volkswagen ID.Buzz Cargo chladírenská úprava (2023)

Volkswagen ID.Buzz Cargo (2023)

Volkswagen v posledních letech patří mezi velké zastánce elektromobility. Nabídku elektroaut tak postupně rozšiřuje, což platí nejen pro oblast osobních aut, ale také divizi Užitkové vozy. Ta mimo jine nabízí Volkswagen ID.Buzz Cargo, který mezi dodávkami s elektropohonem způsobuje velký poprask. Jaký je, jsem zjišťoval během týdenního testu.

Co se týče designu, je to bezesporu nejhezčí a nejzajímavější dodávka na trhu. Kombinace stylu někdejšího Typu 2 s moderními detaily rodiny ID. zaujme, a to i v obyčejné bílé barvě testovaného kousku. Pokud však na to máte, můžete zvolit dvoubarevnou karoserii. To pak ID.Buzz vyloženě slouží jako imagemaker a dovedu si ho představit v roli pojízdné reklamy. Během týdne testování totiž přitahoval hodně pozornosti, tak proč toho šikovně nevyužít.

Na poměry užitkových vozů je specifický také interiér, v rámci kategorie působí hodně prémiově. Ano, proti osobnímu ID.Buzz jsou některá řešení lacinější – výdechy ventilace i dekory jsou jednodušší, použité plasty tvrdšího ražení, přesto ID.Buzz Cargo v tomto směru patří mezi nejlepší dodávky na trhu. Modernosti pomáhá rovněž dvojice displejů. Digitální přístrojový štít je po vzoru jiných ID. minimalisticky malý, zobrazuje ale vše podstatné. Velký displej infotainmentu je pak hezky po ruce, přesto bych ocenil, kdyby ho doplňovaly konvenční ovladače. Nepodsvícené “slidy” pro nastavení teploty zkrátka nejsou moc praktické.

Místa je za volantem dostatek, i se svými 185 cm výšky si sedačku můžu dát dostatečně daleko, aniž bych se cítil omezován. Pohled na semafory je nicméně trochu omezen, kvůli tvaru čelního skla. Třímístná koncepce kabiny je nicméně už trochu kompromisem. Ve třech už si tu budete zkrátka blízko, není to však nic, co by v rámci segmentu vybočovalo. Plusem jsou pak odkládací prostory, kterých je uvnitř dost, v dostatečné velikosti. Nechybí ani šikovné háčky třeba na bundy na přepážce mezi kabinou a nákladovým prostorem. Naopak bych ocenil nějaká madla při nastupování, která by usnadnila “výšplh” dovnitř.

Chladírenská vestavba testovaného kousku

Kabinu testovaného kousku pak doplňovalo ovládáni chladicího systému před spolujezdcem a informační displej na přepážce oddělující kabinu od nákladového prostoru.

Testovaný Volkswagen ID.Buzz Cargo byl totiž upraven pro práci chladírenského vozu. Využíval tak řešení Neos HE 200 s 12V architekturou od firmy Carrier Transicold. Její součástí je chladící jednotka s pohonem 12 V od alternátoru vozidla s výkonem 1520 W při 0°C, která čerpá energii z baterie Mastervolt, v tomto konkrétním případě o kapacitě 5,5 kWh.

Systém lze snadno monitorovat díky dálkovému ovládání v kabině. Zmíněný multifunkční počítač umístěný v kabině řidiče má mimo jiné i vlastní diagnostiku poruch s možností přímé komunikace se servisem, blokaci nastavených teplot a další funkce.

Samozřejmostí je izotermická vestavba z PUR pěny, která je schválena pro nepřímý styk s potravinami. Vnitřní prostor je omyvatelný, nenasává vodu a všechny materiály mají hygienické atesty. Tato vestavba přijde v době psaní testu na 481.000 Kč. S ní se tak cena za ID.Buzz Cargo povážlivě přiblíží hranici dvou milionů korun, což není zrovna málo.

Pečlivé utěsnění je přitom znát. Hlavně s posuvnými dveřmi musíte při zavírání pořádně bouchnout, aby se skutečně dovřely. Potřebné komponenty systému umístěné za přepážkou oddělující náklad od posádky pak znamenají, že vstupní otvor bočními dveřmi je lehce omezen. Samotná vestavba pak váží zhruba 200 kg.

Dodávka do města

Volkswagen ID.Buzz je z hlediska pohonných jednotek aktuálně dostupný v jediné verzi. Ta používá elektromotor u zadní nápravy o výkonu 150 kW, který čerpá energii z lithium-iontové baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh (celková 82 kWh).

Síla je to dostatečná, při pohybu ve městě je ID.Buzz dostatečně agilní a rychle reagující na pokyn, zvlášť když ho přepnete do sportovního režimu. Ani výchozí nastavení však rozhodně není omezující. Slušné akcelerace se totiž pořád dočkáte i na dálnici, kde řada elektroaut začíná ztrácet dech.

Spotřeba elektrické energie se ve městě pohybuje okolo 20 kWh/100 km, s vypnutým chladicím systémem. Na dálnici se pak apetit pohybuje okolo 27 kWh/100 km. To dokazuje, že ID.Buzz Cargo je pořád dodávka hlavně do města. Využitelná kapacita lithium-iontové baterie podle normy WLTP totiž sice umožňuje kombinovaný dojezd až 425 kilometrů, v praxi se ale dojezd na jedno nabití při dálničním využití pohybuje jen kolem 290 km. Ve městě však ID.Buzz Cargo zvládne klidně 390 km bez dobíjení.

Dobití střídavým proudem 11kW wallboxu trvá sedm a půl hodiny. Lze však využít rychlonabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 170 kW. V takovém případě baterie z 10 na 80 % jejich kapacity nabijete za půl hodiny.

Zajímavostí je pak schránka na nabíjecí kabely. Na první pohled si ji nevšimnete, ukrývá se však šikovně pod podlahou nákladového prostoru, díky čemuž neomezuje jeho velikost. Přístupná je po otevření bočních dveří.

Pohodlný pracant

Volkswagen ID. Buzz Cargo zaujme také svým jízdním projevem. Je totiž nečekaně komfortní, a to i pokud jede nenaložený. Testovaný kus obouval 19” kola, přesto se to projevilo leda na velkých nerovnostech lehkým ducnutím. Jinak je podvozek dostatečně poddajný, s příkladným tlumením nerovností.

Také je auto skvěle odhlučněno. Ano, “krabice” chladicího zařízení je už na dálnici trochu slyšet, rozhodně však mnohem méně, než jsem očekával. Na dálnici se tak ID. Buzz Cargo dá pořád považovat za tiché. S manévrováním ve městě pak pomůže slušný rejd. Šikovné jsou i spolehlivě fungující asistenční systémy.

VW ID.Buzz: Základní technická data

MOTOR150 KW
Výkon (kW)150
Točivý moment (Nm)310
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)145
Zrychlení z 0-100 km/h (s)10,2
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)20,3
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km)až 425
Hmotnost provozní/užitečná (kg)2353/647

Volkswagen Buzz: Další recenze

David Bureš, ČSAKA.cz

Volkswagen ID.Buzz je automobil, za kterým se leckdo otočí, a to nejen díky nabízeným výrazným barvám. Výrazný vzhled ale není jeho jediný benefit. Oceníte jeho prostorný interiér i pohodlný podvozek. Dojezd už je navíc na poměry elektroaut slušný a při každodenním rozvozu dětí do školy a na kroužky se nebudete cítit omezováni. Některé detaily by ale stále zato doladit a elektropohon v kombinaci se stylovým vzhledem auto značně prodražuje.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *