Volkswagen Transporter je odnepaměti součástí nabídky této německé značky z Wolfsburgu, vždyť dávný předchůdce dnešní generace byl teprve druhý sériový model automobilky – odtud tehdejší název Typ 2, později pro snazší orientaci v jednotlivých generacích změněný na T1. Nyní už přichází sedmá generace tohoto středně velkého užitkového vozidla, nový Volkswagen Transporter T7 se přitom zásadně změnil.
Nový Volkswagen Transporter T7 se totiž stal součástí alianční spolupráce mezi německou automobilkou a americkým Fordem. Konkrétně tak její vývoj vedl Ford, který se postará také o výrobu vozu. Transporter T7 se tak stává sourozencem nové generace Fordu Transit Custom, respektive odvozeného modelu Tourneo Custom. Osobní verze užitkového Volkswagenu nadále ponese označení Caravelle. Automobilka již předem potvrdila, že portfolio bude zahrnovat skříňové vozy s dvěma různými délkami a výškami karoserie, Kombi, valníky s dvojkabinou a Caravelle.
Šéf divize Volkswagen Užitkové vozy Carsten Intra pro magazín Autocar vysvětlil, že tento krok je ekonomický, značce by se zkrátka nevyplatilo vyvíjet vlastní platformu. Rovněž přiznal, že nový Transporter má i přes podobnosti být v mnoha ohledech odlišný od Transitu. A podle jeho slov bude i lepší, což mělo vyplynout z interního porovnání obou sourozenců.
Základ Transporteru se tudíž poprvé v historii odlišuje od Multivanu. Nově uvedený Multivan T7 vsadil na platformu MQB známou z osobních aut, aby nabídl ještě komfortnější charakter, ve stylu MPV. Obdobně velký Volkswagen ID. Buzz Cargo zase využívá architekturu MEB pro vozy s čistě elektrickým pohonem.
Nový Transit Custom se začal nabízet v roce 2023, ve stejném roce se tak očekával také příchod nového Transporteru. Nakonec však bude všechno jinak, což už předloni naznačila slova Lenky Vaňkové, PR českého zastoupení Volkswagen užitkové vozy. „Nový Transporter se v příštím roce rozhodně nepředstaví,“ uvedla předloni pro Česko-slovenský auto katalog. Letos pak tyto informace potvrdily zprávy, že dnešní Transporter T6.1 vydrží ve výrobě až do léta 2024. Nakonec se tak Transporter kompletně odhalil až v létě 2024, po postupném odhalování dílčích informací. V České republice je spuštění předprodeje plánováno na první polovinu roku 2024. První exempláře však k zákazníkům dorazí až v prvním čtvrtletí 2025!
Motory: Plug-in hybrid i elektrická verze
Nabídka motorů novinky je hodně bohatá. Vznětové motory budou k dispozici ve třech výkonových variantách: 81 kW, 110 kW a 125 kW. Po nich bude následovat plug-in hybridní pohon s nejvyšším celkovým výkonem 171 kW a hned čtyři elektrické pohony s nejvyšším výkonem 85 kW, 100 kW, 160 kW a 210 kW. Elektrické verze budou vybaveny sadou akumulátorů o celkové kapacitě 83 kWh. Základní verze s elektrickým pohonem o výkonu 85 kW však bude nabízena s celkovou kapacitou akumulátorové baterie 54 kWh.
Design a nabízené verze
Na Transit Custom naváže také design. Jak však odhalila už první zveřejněná upoutávka, leckteré stylistické prvky se oproti sourozenci proměnily. Styl tak připomíná Multivan T7. Standardem jsou třeba LED světla.
„Tvarové řešení je důsledně podřízeno DNA ikonického modelu Bulli. Patrné je to již u základního tělesa karoserie, které vykazuje pro tuto modelovou řadu typickou linii pod bočními okny – říkáme jí linie Bulli,“ komentuje šéfdesignér Albert Kirzinger. Design má být plný odkazů na předcházející generace, ve tvarech masky chladiče lze spatřit náznak T5, ve světlometech T6.1 a v čistotě tvarů původní T1.
Nový Transporter je nabízen jako skříňový vůz (bez oken vzadu), skříňový vůz Plus (s druhou řadou sedadel), skříňový vůz s přepážkou ve tvaru L, Kombi (s okny vzadu), vozidlo s dvojkabinou a dlouhou valníkovou nástavbou a později i jako Caravelle (s komfortnější vnitřní výbavou). Verze Kombi a skříňové vozy jsou na přání k dispozici také s vysokou střechou a prodlouženým rozvorem náprav. Vysokou střechu jde nově kombinovat rovněž s kratším rozvorem náprav.
Auto je dlouhé 5050 mm až 5450 mm dle verze. Díky větší vnější délce, šířce a rozvoru náprav se značce podařilo výrazně zvětšit objem nákladového prostoru. Vyšší jsou rovněž maximální hodnoty užitečné hmotnosti a nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu.
Naopak interiér je bratrskému Fordu hodně blízký. Standardem je 12“ panel digitálních sdružených přístrojů i 13″ obrazovka infotainmentu. Nový je i multifunkční volant, jehož tlačítka lze snadno ovládat dokonce i v rukavicích. Ovládání parkovací brzdy pak bylo přemístěno na přístrojovou desku, čímž v závislosti na výbavě vzniklo v prostoru pro nohy více místa pro průchod do zadní části kabiny.
„Cíleně jsme doplnili nebo zkombinovali velké spektrum digitálních funkcí s praktickými fyzickými tlačítky,“ říká o kabině Albert Kirzinger, šéfdesignér značky Volkswagen Užitkové vozy a doplňuje: „Využili jsme opravdu každý koutek, abychom maximalizovali funkčnost.“
Praktičtější než předchůdce
Výrobce navíc slibuje, že nový Transporter nabízí v porovnání s předchůdcem výrazně delší a širší nákladový prostor. Konkrétně šířka mezi podběhy kol se zvětšila dokonce o 148 mm. I díky tomu objem nákladového prostoru vzrostl o 10 % na 5,8 m3.
Jak již bylo řečeno, o výrobu se stará Ford, a to ve své turecké továrně Otosan. Tam vznikl rovněž nový závod na produkci baterií, pro potřeby nových elektrifikovaných vozů, které se tam budou vyrábět. Dosavadní Transporter se vyrábí v německém Hannoveru, tamější továrna se ale do budoucna má zaměřit na produkci elektroaut.
Volkswagen Transporter T7: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 5050 x 2032 x ? x 3100 mm (Transporter standard), 5450 x 2032 x ? x 3500 mm (Transporter Long)
- Objem nákladového prostoru: až 5,8 m3
- Výroba: 2024- (Otosan, Turecko)