Elektrický pohon je trend, kterému se nemohl vyhnout ani specialista na cenově dostupná SUV, SsangYong. I na českém trhu tak letos začal prodávat elektrický Torres EVX. Ten jsem měl možnost vyzkoušet jen pár týdnů po zkoušce konvenčního Torresu se spalovacím motorem. Jak se tyto deriváty Torresu odlišují? A jaké jsou jejich hlavní přednosti?
Obsah srovnávací recenze
Design: Dva odlišní bratři
Přestože elektrický Torres EVX je technický bratr Torrese s benzinovým čtyřválcem, z designu obou variant byste to možná ani nehádali, tak jsou odlišné!
Torres EVX zdůrazňuje svůj elektropohon futuristickým vzhledem s nápadnou přídí s nízkými světlomety protaženými o světelné prvky přes celou příď. Tento styl dělá dojem a Torres EVX působí jak auto z budoucnosti.
Naproti tomu “normální” Torres se stylisticky vrací ke kořenům. Příď svým řešením nápadně odkazuje na vozy Jeep, což není náhoda – SsangYong původně vozy Jeep licenčně vyráběl. Děrovaná maska a nízké světlomety jsou každopádně moderním ztvárněním charakteristického stylu.
Obě varianty tak mají svébytnou osobnost, která je přizpůsobená cílové klientele. Elektromobilisté jistě ocení futuristický styl EVX, tradicionalistům se zase bude líbit drsňácký vzhled konvenčního Torrese. Pokud bych si měl každopádně vybrat čistě podle vzhledu, bral bych futurismus.
Interiér: Habaděj místa s odlišnou koncepcí
Torres a Torres EVX se přitom neliší jen zvenku, ale také uvnitř, což nebývá u derivátů jednoho modelu úplně zvykem. Většinou se úpravy elektrických verzí omezují na specifické dekory nebo ukazatele potřebné pro elektromobily, zde ale nezůstal kámen na kameni.
Elektrický Torres tak využívá zcela odlišnou palubní desku s minimalistickým středovým panelem a opticky propojenými obrazovkami, od přístrojového štítu a multimediálního systému, přesně ve stylu dnešních trendů.
Použité obrazovky jsou kvalitní, s perfektním obrazem, což platí také třeba pro parkovací kameru. Kamerový systém přitom umí vykreslit i 3D model vozu, díky čemuž můžete snadněji sledovat okolí při manévrování. Na druhou stranu infotianment je spíše pomalejší, na pokyny nereaguje tak rychle, a překlad do češtiny není úplně bezchybný. Stejně tak některé prvky se složitě ovládají, třeba vypnutí otravného zvukového upozornění na překročení povolené rychlosti je záležitost na pět kroků, kterou musíte opakovat po každém nastartování.
Torres se spalovacím motorem naopak využívá originální koncepci s hned třemi obrazovkami. Přístrojový štít je nezvykle nízký, se zajímavou grafikou, který doplňují obrazovka infotainmentu a displej pro ovládání klimatizace na středovém tunelu. ovládání je snadné, byť infotainment je opět spíše pomalejší, jde přitom o starší generaci než u Torresu EVX.
Nutno však zmínit, že se očekává aplikace modernější palubní desky také do běžného Torresu, a to v rámci jeho očekávaného faceliftu.
Co se však týče prostornosti, je díky shodnému technickému základu shodná. V obou variantách je tak i na zadní lavici až přebytek místa, díky čemuž si tu bude hovět i dospělý. Podobně nemám co vytknout ani zpracování obou aut nebo objemnému zavazadelníku. Udávaný objem je u obou variant totožný, činí dle údajů výrobce 839 litrů.
Motor: Klasika proti moderně
Rozdíly mezi oběma variantami Torresu najdeme také logicky v oblasti pohonného ústrojí, nejde však jen o motor pod kapotou. Zatímco Torres se spalovacím motorem můžete pořizovat s manuální nebo automatickou převodovkou, případně pohonem předních nebo všech kol, Torres EVX je vždy výhradně předokolkou, což u specialisty na SUV může být trochu překvapení – elektrická čtyřkolka by si své fanoušky určitě našla.
Výkonové schopnosti se však v obou případech omezují na jediný derivát. Torres se spalovacím motorem u nás pořídíte výhradně s benzinovým motorem 1.5 GDI Turbo o výkonu 120 kW a točivém momentu 280 Nm, zatímco EVX má vždy elektromotor se 152 kW a 339 Nm.
A při jízdě je tento výkonový rozdíl znát. Dynamika 1.5 GDI Turbo už je u tak velkého SUV s délkou 4,7 metru už zkrátka limitující. Ve městě je ještě elán plně dostačující, na dálnici už však motor začne ztrácet dech, a to zvlášť v táhlých stoupáních. Automat testovaného kusu pak sice většinou řadil hladce, rozjezdy při městském popojíždění však byly přece jen trochu cukavější, kvůli rychlému nástupu turba.
To Torres EVX má síly na rozdávání za každých okolností, a to včetně dálničních přesunů, při nichž stále ochotně zrychluje, což u elektromobilů nebývá vždy zvykem. Také akcelerace je logicky díky charakteru elektrické jednotky hladší jak u spalovacího motoru kombinovaného se samočinnou převodovkou. Elektrojednotka navíc okamžitě reaguje na pokyn.
Nevýhodou spalovacího motoru je pak i vyšší spotřeba paliva, která se běžně blíží k hranici 10 l/100 km. SsangYongy jsou zkrátka známé tím, že apetit u nich klesá až s vyšším nájezdem. Přesto by se pro tento typ auta za mě hodil spíše turbodiesel. S 50litrovou nádrží tak benzinový Torres bez nutnosti natankování ujede zhruba jen 500 km, což u vozu se spalovacím motorem není tolik.
Torres EVX toto řeší velkými bateriemi, které dosahují vysoké kapacity 73,4 kW. Kvůli vysoké stavbě je každopádně i v tomto případě apetit vyšší, okolo 20 kWh/100 km, což ale pořád v praxi stačí na ujetí přes 300 km bez nutnosti nabíjení. Ano, je to méně než u Torresu se spalovacím motorem, ve světě elektroaut je to ale pořád spíše ta lepší hodnota.
Plusem je navíc možnost rychlonabíjení stejnosměrným výkonem s dobíjecím výkonem až 300 kW, což běžné není, alespoň u elektrovozů mainstreamových značek. Díky tomu je lze z 10 na 80 % kapacity dobít už za 37 minut, z běžnější 100kW rychlonabíječky to trvá 42 minut. Negativa ale velké baterie mají, však je Torrex EVX o bezmála 300 kg těžší než testovaný sourozenec – a to srovnáváme elektromodel s pohonem jedné nápravy a benzinový derivát se čtyřkolkou. U srovnatelných dvoukolek činí rozdíl v provozních hmotnostech 387 kg!
Jízdní vlastnosti: Sázka na komfort
Jízdním chováním mají oba sourozenci ze všech vlastností asi nejblíže. Oba jsou zkrátka pohodáři, primárně myslící na pohodlí posádky. Přece jen se ale Torres EVX ukazuje jako o něco komfortnější. Jeho podvozek je poddajnější a komfortněji naladěn. I na 20″ kolech je tak pohodlí dostatečné, zatímco u varianty s konvenčním pohonem si na tak velkých kolech řeknete, že by to chtělo o palec menší.
Každopádně v obou případech uslyšíte ve vyšších rychlostech šum kolem karoserie způsobený vysokou stavbou. Počítat také musíte s těžkopádnějším charakterem při rychlejším tempu. SsangYongy zkrátka nejsou pro závodníky.
Torres 1.5 GDI Turbo vs. EVX: Jakou verzi vybrat?
Testované duo Torres EVX a Torres s benzinovým motorem 1.5 GDI Turbo jsou sice techničtí bratři, nemohli by však být rozdílnější. V současné podobě se totiž zásadně liší nejen pohonným ústrojím, ale také i kabinou nebo vzhledem. Oba svým charakterem ve výsledku vhodně cílí na svou cílovou zákaznickou skupinu. Elektrický Torres EVX je na první pohled modernější, s modernější kabinou, zatímco „běžný“ Torres je drsňák ze staré školy, což zájemcům o „normální“ rodinné SUV bude imponovat.
Každý z nich má tak své silné vlastnosti, díky nimž není chybou ani jeden z nich. Torres EVX vyniká právě modernější kabinou nebo pohodlnější jízdou, Torres s 1.5 GDI Turbo je zase zkrátka o dost levnější.
Technická data
VERZE | Torres 1.5 GDI Turbo AWD | Torres EVX FWD |
---|---|---|
Rok | 2024 | 2024 |
Výkon (kW) | 120 | 152 |
Točivý moment (Nm) | 280 | 339 |
Převodovka | 6A | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 191 | 175 |
Spotřeba – kombinovaná dle WLTP | 9,1 l/100 km | 18,7 kWh/100 km |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 207 | 0 |
Palivová nádrž (l) | 50 | – |
Kapacita baterií – celková (kWh) | – | 73,4 |
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km) | – | 462 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1618/552 | 1915/495 |