SsangYong jakožto specialista na vozy SUV nabízí modely různých velikostí. Tím největším v nabídce je dlouhodobě Rexton, sloužící jakožto vlajková loď značky, která zároveň vyjadřuje tradiční charakter značky. Jde totiž o klasický offroad s rámovou konstrukcí. Jak vůz funguje, jsem zjišťoval za volantem modernizované verze během týdenního testu.
Obsah recenze
Design: Majestátní kolos
Současná podoba Rextonu je na trhu už několik let, pořád jde ale o automobil, který si umí zjednat respekt. Výrazná maska s mohutným chromovaným orámováním zdůrazňuje majestátní vzhled auta, který je sám o sobě způsobený i rozměry. Však Rexton je dlouhý 4,85 metru, jde tedy opravdu o „velké SUV“. Když to navíc zabalíte do černě lakované karoserie testovaného auta, celek stojí opravdu zato!
Interiér: Moderní inovace
Zatímco vnější design Rextonu se datuje do faceliftu z roku 2021, nového interiéru se vůz dočkal v roce 2023. SsangYong autu dodal modernější řešení, nový „shift-by-wire“ volič automatu z Torresu EVX nebo volně stojící displej infotainmentu s úhlopříčkou 12,3”. Digitální je také přístrojový štít s grafikou známou třeba z Koranda. Oba displeje mají kvalitní obraz, což platí i pro obraz parkovací kamery.
Recenze: SsangYong Torres EVX (2024)
Jiné je též ovládání klimatizace, nově je digitální, s dotykovými plochami pro různá nastavení. Stále je však samostatné, a tak se snadno ovládá i během jízdy. Jen je trochu nadbytečné, že se ovládání klimatizace začne promítat i na displej infotainmentu, když je na očích i na palubní desce. Stejně tak se mně nelíbí, jak se SsangYong popasoval s vypínáním dnes povinného hlídání maximálního povolené rychlosti. U všech aut chybuje a varuje nepříjemným tónem, a tak ho vždy okamžitě vypínáním. U Rextonu je to ale úkon na několik kroků v palubním počítači. Tohle by měl být rychlejší proces!
Pořád ale není co vytknout technickému zpracování kabiny a výběru použitých materiálů, v tomto směru je Rexton opravdu důstojná vlajková loď. Jen ten světlý interiér testovaného exempláře za mě svým stylem trochu zavání devadesátými lety, navíc zvlášť u offroadu nejde o moc praktické řešení. Stačí ale zkrátka objednat tmavé čalounění, které je také k dispozici.
Plusem je také bohatý vnitřní prostor, způsobený vnějšími rozměry auta. Rámová konstrukce každopádně znamená, že nástup je složitější, kvůli vysoko usazené kabině připomíná spíše výstup. Mohou se tak hodit nášlapy. Místa je na zadních sedadlech habaděj, lavice je každopádně ukotvená spíše níže. Komu pak pětimístná konfigurace nestačí, lze si připlatit za sedmimístné provedení.
Pětimístné provedení má každopádně doslova obří zavazadelník, s udávaným objemem 1.051 litrů. Opět ale počítejte s tím, že je ložná plocha poměrně vysoko, v kombinaci s nataženou roletkou je kvůli tomu kufr spíše nízký.
Motor: Optimální řešení
SsangYong Rexton je na českém trhu dlouhodobě dostupný s jediným motorem, v podobě vznětového čtyřválce 2.2 e-XDI, který v aktuální formě poskytuje výkon 148 kW a točivý moment 441 Nm. A nutno podotknout, že jde pro tento typ automobilu ideální volbu.
Jaký SsangYong koupit? Srovnávací test Rexton vs. Musso Grand
Turbodiesel je pružný, má slušný nástup už od nízkých otáček, poskytovaný výkon je plně dostatečný i při akceleraci na dálnici nebo v táhlých stoupáních. Tady je zkrátka znát, že Rexton je určený také pro tahání těžkých přívěsů – třítunových, nebo v případě doplňkové úpravy až o hmotnosti 3,5 tuny. Líbí se mi také rychlé reakce na pokyn plynovým pedálem nebo kultivovaný zvuk a slušné odhlučnění. Byť naftové vrnění někdy zkrátka uslyšíte.
Spotřeba paliva každopádně odpovídá tomu, že si motor musí poradit s 4,85 metru dlouhým a 1,83 metru vysokým offroadem. Zkrátka se musíte smířit s tím, že spotřeba se obvykle pohybuje okolo 10 l/100 km. Na dálnici si Rexton řekne o 10 l/100 km, na okreskách o 9 l/100 km, zatímco ve městě apetit klidně roste přes 12 litrů, zvlášť při krátkých jízdách.
Motor je dnes v Rextonu výhradně spárovaný s osmistupňovým automatem od Aisinu, který přesně odpovídá celkovému charakteru auta. Změna převodu je možná pomalejší, ale naprosto hladká, bez jakéhokoliv cukání.
Jízdní vlastnosti: Sázka na komfort
Na pohodlí sází také podvozek. Ano, rámová konstrukce při přejíždění příčných nerovností je zkrátka znát, není to ale nic, co by vás mělo obtěžovat. Pohodlí je tak na slušné úrovni, ať už nastavením vcelku houpavého podvozku nebo odhlučněním. Šum vanoucího větru okolo karoserie každopádně na silnici lehce uslyšíte, u tak velkého auta ale nejde o nic neobvyklého.
Rexton je pohodář také co jízdní vlastností. Elektronika je naladěna vcelku opatrně, nějakého dovádění si tak se zapnutým režimem pohonu jen zadní nápravy tolik neužijete. Ve vyšším tempu se pak začnou projevovat úctyhodné rozměry a hmotnost auta činící přes dvě tuny. Na zatáčkovité trati je zkrátka Rexton poněkud těžkopádnější. To ale není nic, co by mělo cílové klientele vadit.
Rexton je navíc skvělý také mimo zpevněné cesty. U vyšších verzí je standardem připojitelný pohon všech kol, ovládaný otočným ovladačem na středovém panelu. Vhodné je ho přitom spouštět opravdu jen v případě potřeba, třeba na dálnici se může přehřívat. Tento systém každopádně skvěle pomůže v terénu, stejně jako úctyhodná světlá výška 224 mm.
SsangYong Rexton: Základní technická data
VERZE | 2.2 e-XWD AWD/148 kW |
---|---|
Rok | 2024 |
Objem motoru (ccm) | 2157 |
Výkon (kW) | 148 |
Točivý moment (Nm) | 441 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 184 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 8,3 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 216 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 2070/730 |