RecenzeTesty BMW

Test: BMW X1 xDrive23i (2023)

Nabídka BMW se od začátku milénia rozšířila všemi směry. Zatímco některé modely již zase skončily, jiné si své místo na slunci vybojovaly a staly se nedílnou součástí dnešní palety značky. To bezesporu platí pro BMW X1, toto kompaktní SUV dorazilo na trh v již třetí generaci s interním označením U11. Otestoval jsem ho s motorizací xDrive23i, což byl v době uvedení na trh nejsilnější benzin v nabídce.

BMW X1 bylo v minulosti někdy nazýváno jako SUV pro holky, jenže z hlediska designu to pro nejnovější generaci rozhodně neplatí. Sázka na ostré hrany nebo vysoké ledvinky masky chladiče znamenají, že tenhle bavorák vypadá jako správný drsňák. Platí to jak pro příď, tak pro nízkou záď, s nezvykle tvarovanými koncovými světly, lehce evokující X2. Zvlášť to bylo podpořeno u testované varianty disponující sportovním M paketem upravujícím vzhled, stejně jako neobvyklým metalickým lakem Cape York Green. Výrobce jej sice nazývá zeleným, za různých světelných podmínek ale mění svoji barvu, a já ho spíše považuju za šedý. Každopádně to v něm „iks-jedničce“ neskutečně sekne.

Nový interiér

Zatímco exteriér má jistou návaznost na předchůdce, uvnitř nezůstal kámen na kameni. BMW X1 (U11) je spolu s MPV 2 Active Tourer (U06) součástí nové generace kompaktních modelů značky, což s sebou nese nejen třeba nový klíček, ale hlavně nové řešení interiéru. Ústředním motivem tu jsou dvě opticky propojené obrazovky se zahnutým displejem – na digitální přístrojový štít tak navazuje dotyková obrazovka multimediálního systému. S dnes moderní koncepcí si BMW poradilo slušně, přesto mám dojem, že jde o krok nesprávným směrem.

Infotainmenty BMW v posledních letech patřily mezi to nejlepší na trhu z hlediska rychlého chování, nabízených funkcí i intuitivnosti ovládání. Zatímco první dvě charakteristiky zůstaly i v nové X1 – operační systém osmé generace je neskutečně rychlý, má díky detailnímu rozlišení skvělý obraz a nabízí bezpočet funkcí, na ovládání už si musíte zvykat. X1 totiž ve třetí generaci přišla o typický ovladač iDrive mezi sedadly a místo toho se infotainment ovládá skrze dotykovou obrazovku. Na tu se přesunulo dokonce také ovládání klimatizace – nastavení teploty tu zůstává naštěstí zobrazené po celou dobu. Přestože je ovládání logické a reakce systému rychle, dotyk obrazovky odvádí pozornost – v tomto směru bylo dosavadní ovládání bavoráků prostě snazší na práci s ním. Podobně se mně moc nelíbí grafické řešení přístrojového štítu – zvolené ukazatele nepovažuji za moc přehledné, jako by byly klasické kulaté ciferníky.

Nečekaný praktik

Jinak ale vlastně kabině X1 není moc co vytknout. Přesunutí ovládání primárně do dotykového displeje vytvořilo stylisticky čistou palubní desku, mezi předními sedadly se pak nachází šikovná konzole s ovládáním převodovky. V loketní opěrce je odkládací prostor, který doplňuje obrovské místo pod ním. Neskutečně šikovné je pak držák na telefon s bezdrátovým nabíjením ve spodní části palubní desky. Mobil je tu na očích, navíc tu poctivě drží. Ve většině případů chválím i výběr použitých materiálů, jen některé plasty jsou kvůli lesklému povrchu na oko lacinější.

Hodně mě pak překvapil vnitřní prostor, X1 je na BMW až nečekaně praktická. Vzadu se pohodlně usadí i dospělý, s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou. Pohodlí pomáhá i vysoko ukotvený sedák nebo nastavitelný sklon opěradla. Z hlediska prostoru nicméně mluvím o chvíli, kdy je o 130 mm v podélné směru posuvná lavice zcela vzadu, při posunu vpředu už místa začíná logicky ubývat. Dobrou zprávou je ale to, že i s lavicí zcela vzad je zavazadelník objemný. I tak má totiž nějakých 500 litrů.

Výtečný motor

Jak jsem zmínil v úvodu, nové BMW X1 jsem testoval s motorizací xDrive23i. Jde o nově vyvinutý zážehový čtyřválec o objemu dvou litrů, turbodmychadlem přeplňovaný a doplněný o 48V elektromotor s výkonem 14 kW integrovaný do sedmistupňové dvouspojkové převodovky pro zajištění mild-hybridního pohonu. V nízkém zatížení přitom dokáže pracovat v úsporném Millerově cyklu pro nižší spotřebu paliva.

Motor je to doslova famózní, vzhledem k výkonu 160 kW a točivému momentu 360 Nm není divu, že X1 xDrive23i jede jako z praku. I díky skvěle pracující převodovce přitom máte pocit, že má dostatek síly za všech okolností. Převodovka přitom řadí hladce a rychle, rychle přitom reaguje také na manuální pokyn. Na rozdíl od jiných dvouspojek pak při rozjezdech vůbec necuká. V tomto se konstruktéři překonali. Motor je pak příkladně odhlučněn, při akceleraci se však projevuje zajímavými tóny. Skvělé je i sladění s elektromotorem – například o start-stopu vůbec nevíte, tak je startování hladké.

Spotřeba pak odpovídá síle pod kapotou i karoserii SUV. Ve městě si BMW X1 xDrive23i zkrátka řekne o osm až devět litrů, na okresce pak při svižném tempu apetit klidně roste k 10litrové hranici. Na dálnici si nicméně vůz řekne o nějakých 7,5 l/100 km.

Komfortní podvozek i jisté chování

Jízdní vlastnosti se pak konstruktérům povedlo vyladit k dokonalosti. Adaptivní podvozek funguje doslova neskutečně. Přestože testovaný kus měl už docela velká 19″ kola, o jejich velikosti jsem při jízdě prakticky nevěděl. Auto skvěle tlumí nerovnosti, na nichž je navíc znát tuhá karoserie. Skvělé je i příkladné odhlučnění. Samozřejmostí je pak jistota za volantem, snad jen řízení by ve výchozím režimu mohlo být tužší.

S jízdou pak rovněž pomáhají ty nejmodernější prvky. Parkování usnadňuje parkovací kamera se skvělým obrazem. Hodně se mně pak líbí head-up displej, na němž se dokonce zobrazuje upozornění na červenou na semaforu nebo dopravní značky upravující přednost v jízdě.

BMW X1 (U11): Další recenze

Dominik Parajka

Plusy

  • štýlový dizajn
  • priestranný kufor
  • vzdušne pôsobiaci interiér
  • dobre vyladený infotainment
  • výborný head-up displej
  • dynamika a odozva pohonu
  • príjemne naladený podvozok
  • prekvapivo nízka spotreba aj na diaľnici

Mínusy

  • madlo predných dverí má tendenciu trochu vŕzgať

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *