RecenzeTesty SsangYong

Jaký SsangYong koupit? Srovnávací test Rexton vs. Musso Grand

SsangYong se po svém návratu na český trh stal etablovanou značkou, navíc obchodně nadmíru úspěšnou. Drsný styl SUV v kombinaci s výtečným poměrem cena:výkon u české klientely nadchly, a tak SsangYong najednou patří mezi nejžádanější značky na trhu. Prodeje táhne hlavně kompaktní SUV Korando, pozornost ale zaslouží i vrchol nabídky, v podobě velkého SUV Rexton. Na stejném základu přitom stojí i pick-up Musso Grand. V čem jsou tyto modely stejné a v čem se naopak liší? To jsme zjišťovali při týdenním soužití s touto dvojicí.

Design: Elegán a drsňák

První odlišností dvou bratrů je jejich design. Oba vozy využívají shodný technický základ s rámovou koncepcí, podle vnějšího vzhledu byste to dnes ale možná ani nepoznali. V rámci faceliftů z předchozích let se oba bratři odlišili a mají dnes svébytnou tvář. Rexton vsadil na majestátní masku s výrazným chromováním, díky čemuž dnes působí prémiověji a elegantněji. To Musso jako správný pracant využívá drsnějších tvarů. Jeho maska je také mohutná, avšak se silnými vodorovnými panely, díky čemuž je jeho výraz agresivnější.

Liší se ostatně už samotné rozměry. Na českém trhu se Musso prodává výhradně jako prodloužené Musso Grand, které je s délkou 5.405 mm o pořádných 555 mm delší jak Rexton, který sám o sobě není žádný drobek. Pick-up se od bratrského offroadu přitom neliší jen dlouhou korbou, ale také rozvorem. Ten u Mussa Grand činí 3.210 mm, zatímco u Rextonu to je 2.865 mm.

Rexton a Musso: Srovnání rozměrů

ModelRextonMusso Grand
Délka (mm)48505405
Šířka (mm)19601950
Výška (mm)18251850
Rozvor (mm)28653210

Interiér: Stejný základ s několika rozdíly

To vnitřek už stejný základ obou automobilů plně projeví. Koncepce palubní desky je u obou vozů shodná, jisté rozdíly ale mezi těmito SsangYongy najdeme. Musso Grand přece jen působí v některých ohledech laciněji, některá řešení jsou jednodušší, stejně jako použité materiály. Třeba na méně zdobeném volantu Mussa je tak méně tlačítek. Jednodušší je i hlavice volicí páky automatické převodovky, která trochu evokuje devadesátá léta. Volič automatu „shift-by-wire“ Rextonu nicméně zdůrazňuje také odlišnou samočinnou převodovku, kterou je osmistupňová od Hyundaie, zatímco Musso Grand se spoléhá na šestikvalt od Aisinu. Musso Grand si navíc uchovává klasickou páku ruční brzdy, zatímco Rexton má elektronickou parkovací brzdu.

Ostatně celý jeho středový tunel je v offroadu moderněji a hodnotněji pojatý – nechybí tu ani třeba bezdrátová nabíječka chytrých telefonů. Rozdílem je i bezklíčové odemykání – Musso odemknete tlačítkem na vnější klice dveří, zatímco u Rextonu se daného místa stačí dotknout.

Jiné detaily jsou ale u obou aut shodné, také Musso nabídne hodně širokou výbavu, zvlášť na poměry pick-upů. I tento model nabízí u vyšší specifikace digitální přístrojový štít s různorodými režimy zobrazení nebo třeba vyhřívaná zadní sedadla. Shodný je tak infotainment. Podobně jako přístrojový štít není přepínání zrovna z nejrychlejších, na ovládání si ale zvyknete. Oceňuji navíc skvělý obraz parkovacích kamer.

Co se týče vnitřního prostoru, vzhledem k delšímu rozvoru Mussa Grand by se dalo očekávat více místa u něj. Nezapomeňme ale na to, že tu musel zůstat i nějaký prostor pro korbu. Místo na zadních sedadlech je tak v podélném směru spíše průměrné, dospělý se sem ale bez zásadních omezení vejde. To v Rextonu je rezerva před koleny velkorysá. Počítejte však s vysokým posazem, ale níže ukotvenou lavicí, kvůli rámové konstrukci se dovnitř obou aut musíte doslova vyšplhat – pokud si neobjednáte nášlapy.

Také z hlediska převozních schopností je to v obou případech skvělé. Zavazadelník Rextonu je v případě testované pětimístné varianty doslova bezedný, s udávaným objemem 1.051 litrů (bez bližších informací o použité metodice). Prostor je každopádně opravdu velkorysý. Je pravidelně tvarovaný, s šířkou 119 cm, délkou 115 cm a výškou 49 cm po roletku. Nákladová hrana je spíše vyšší, leží 79 cm nad vozovkou, což je způsobeno rámovou konstrukcí a udávanou světlostí 22,4 cm.

Musso Grand pak díky své délce láká na obří korbu. Ta je neskutečných 159 cm dlouhá a 59 cm vysoká, bohužel je však mezi podběhy široká jen 116 cm. Převoz nákladu usnadňují oka na jeho uchycení, nechybí tu ani 12V zásuvka prakticky zakrytá před nepřízní počasí.

Jaký je turbodiesel 2.2 e-XDI?

Shodný základ obou aut se potvrzuje i pod kapotou. V rámci svých modernizací se oba vozy postupně dočkaly turbodieselu 2.2 e-XDI posíleného na 148 kW a 441 Nm. Zatímco však u Rextonu je za příplatek motor spárovaný s novým osmistupňovým automatem od Hyundaie, Musso Grand si nadále uchovává starší šestistupňovou samočinnou převodovku původem od Aisinu.

Charakter agregátu je tak logicky v obou případech shodný. Jde o typický turbodiesel ideální jak pro velký offroad, tak velký pick-up. Má slušný nástup už od nízkých otáček, výkon pak bohatě stačí i při akceleraci na dálnici. Líbí se mi i okamžité reakce na pokyn plynovým pedálem nebo kultivovaný zvuk a slušné odhlučnění.

To rozdílné převodovky již určité rozdíly přinášejí. Oba automaty sázejí hlavně na plynulost a jemnou změnu převodu, která je kvůli tomu někdy pomalejší, třeba na manuální pokyn. Hladší chování každopádně přece jen nabídne osmikvalt, díky blíže seskládaným převodům, u šestikvaltu Mussa si změny převodu přece jen občas povšimnete, hlavně při změně tempa.

Naopak v otázce spotřeby je to v obou případech hodně podobné. Oběma vozům nejvíce svědčí konstantní tempo. Na dálnici si tak obě auta řeknou o nějakých osm až devět litrů v rámci povolených limitů, zatímco ve městě klidně spotřeba přesto 12litrovou hranici, když je provoz zrovna hutnější. Není to málo, vzhledem k rozměrům obou SsangYongů je to však pochopitelné.

A co jízdní vlastnosti?

Jízdní vlastnosti jsou pak u obou automobilů orientovány hlavně na poskytovaný komfort. Ano, rámová konstrukce při přejíždění příčných nerovností je zkrátka znát, není to ale nic závažného. Když si navíc uvědomíte, že testovaný Rexton používá módní 20″ leštěná kola, odpovídá vlastně tlumení nerovností jiným velkým SUV. Mussso Grand se mi každopádně pocitově zdálo ještě o chlup pohodlnější, což je ale dáno hlavně tím, že testovaný kousek obouval „pracovnější“ 18″ kola.

Také jízdní vlastnosti jsou spíše pohodové. Rexton a Musso Grand jsou sice zadokolky, elektronika je ale dost opatrná, a tak nějaké zásadní zábavy za volantem se tu nedočkáte. Navíc i kvůli rozměrům jsou obě auta těžkopádnější, na hmotnost a rozměry musíte myslet i při brzdění. Ve výsledku se tak naladíte spíše na pohodové tempo, které vozům svědčí lépe. Odhlučnění je pak slušné v obou případech, byť lehkého šumu se na dálnici kvůli vysoké karoserii dočkáte v obou. Lehce tišší je každopádně Rexton, čímž potvrzuje svoji blízkost klasickým osobním vozům.

V čem jsou však obě auta nepřekonatelná, jsou terénní vlastnosti. Ano, připojitelný pohon všech kol spouštěný otočným voličem na středovém tunelu při běžné jízdě není moc praktický, aby se systém nepřehříval, je vhodné ho používat jen v době, kdy je opravdu potřeba. V terénu je ale taková možnost skvělá. Navíc díky světlé výšce 224 mm (Rexton), respektive 220 mm (Musso Grand) si oba vozy poradí i s náročnějším podmínkami. Pravdou ale je, že Musso Grand už v náročném terénu poněkud limitují rozměry karoserie.

Rámová konstrukce se pak hodí nejen v terénu, ale také kvůli tažným schopnostem. Obě auta i díky tomu zvládnou táhnout až 3.000 kg těžký brzděný přívěs (v případě dodatečné úpravy dokonce až 3.500 kg těžký), což málokteré jiné velké SUV dokáže.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *